• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

رييس شوراي‌عالي استان‌هاي كشور:

قانوني براي نظارت و دخالت در انتخابات شوراها نداريم

مسجد جامعي و چمران رسما كانديداي رياست شوراي شهر شدند

 

 

 

حميدرضا خالدي/ كمتر از دو روز ديگر به انتخابات رياست شوراي شهر در پايتخت باقي مانده است. با وجود تمام «اگر» و «اما»ها، ديروز محمد سالاري، ازسوي نمايندگان اصلاح‌طلب شورا و رضا تقي‌پور از جانب طيف اصولگراي شورا، رسما اعلام كردند پس از برگزاري جلسات متعدد، احمد مسجد جامعي (به عنوان نماينده اصلاح‌طلبان) و مهدي چمران (به عنوان نماينده اصولگرايان) وارد گود رقابت انتخاباتي خواهند شد. سخناني كه باعث شده تا بحث انتخابات رياست شورا، داغ‌تر و داغ‌تر شود. سال گذشته نيز، انتخابات رياست شورا با حاشيه‌هاي فراواني روبه‌رو بود و تا انتشار حاشيه تخلف در برگزاري انتخابات هم پيش رفت؛ حالا و در آستانه انتخابات سومين دور رياست شوراي شهر چهارم، اين حاشيه‌ها، دوباره قوت گرفته است.

باتوجه به اين حاشيه‌ها اين شوراي‌عالي استان‌هاست كه به عنوان نهادي بالادستي وظيفه نظارت برعملكرد شوراها را برعهده دارد به همين دليل با رييس اين شورا گفت‌وگو كرده‌ايم. البته غلامرضا بصيرپور، درگفت‌وگو با «اعتماد» رسما اعلام مي‌كند كه اين شورا دخالتي در نحوه برگزاري انتخابات شوراها نخواهد داشت. گفت‌وگويي كه درنهايت حكايت از تضعيف شوراي‌عالي استان‌ها و كمرنگ شدن نقش آن دارد.

روز سه شنبه مصادف است با انتخابات رياست شوراي شهر تهران. انتخاباتي كه با حرف‌ها و حديث‌هاي بسياري توام بوده و هست. در چنين شرايطي، شوراي‌عالي استان‌ها نمي‌خواهد نظارتي روي نحوه انتخابات رياست شورا داشته باشد؟

نه. مسووليت انتخابات با خود شوراهاست. متاسفانه شوراها در كلانشهرها بيشتر سياسي شده‌اند تا بخشي نظارتي براي نظارت برعملكرد شهرداري‌ها. در تهران كه شوراي شهر كاملا سياسي است. من ترجيح مي‌دهم به جاي اينكه وقتم را صرف اين مسائل كنم به امور شوراهاي شهرهاي ديگر بپردازم.

خب اين‌كه به نوعي انحراف از وظايف و سياست‌هاي شوراهاست. شما نمي‌خواهيد با اين رويه برخورد كنيد؟

ما كه خودمان موافق اين‌گونه حركات و خط مشي‌ها نيستيم. اعضاي شوراهاي شهر، نماينده مردم در شهرها هستند و مردم از آنها انتظار حل مشكلات شهرشان را دارند نه‌اينكه بخواهند با سياسي كاري و حاشيه‌هاي آن ذهن مردم و جامعه را مخدوش كنند. مثلا اين بهتر است كه رياست شوراي شهر، در مورد طرفداري خود از يكي از تيم‌هاي فوتبال صحبت كند يا به حل فلان مشكل شهر بپردازد؟ براي مردم كدام مهم است؟ يا مثلا در مورد بارندگي در تهران. ما كمترين بارندگي را در حاشيه شهر تهران داشته‌ايم. حالا نگاه كنيد چند باران شديد كه مي‌آيد چگونه سيل و... راه مي‌افتد و چه مصيبت‌ها كه بر مردم نمي‌رود. از آن طرف « رود دره هايي» ساخته شده كه بسياري از كارشناسان به شيوه ساخت و طراحي آن انتقاد دارند. شوراي شهر تاكنون براي حل اين معضل بزرگ تهران چه كرده است؟ از اين دست مسائل زياد است. شوراي شهر به جاي اينكه بخواهد سياسي كاري كند، بهتر است به دنبال حل مشكلات شهري باشد.

ولي من باز هم جوابم را نگرفتم. شما نمي‌خواهيد كاري براي جلوگيري از سياست‌زدگي شوراها انجام دهيد؟

ما در اين مورد هميشه موضع‌گيري‌هاي صريحي كرده‌ايم. همواره گفته‌ايم كه نبايد با اين حركت‌ها، ذهن مردم را مشغول كرد. اما اينكه چطور مي‌توان جلوي آن را بگيريم، بايد بگويم فعلا فقط مي‌توانيم «توصيه» كنيم. ما كه نمي‌توانيم به اعضا بگوييم وارد فعاليت‌هاي سياسي نشوند. اما در عين حال معتقديم كه فعاليت سياسي براي شوراها «سم» است. شوراهابايد بروند به اموري كه در قانون در مورد وظايف شهري‌شان در نظر گرفته شده، بپردازند نه اينكه بخواهند فضاي شورا را سياسي كنند.

يعني اهرمي براي برخورد با سياسي شدن شوراها نداريد؟

راستش را بخواهيد، نه، نداريم.

يكي از انتقادهايي كه به شوراهاي شهر در كلانشهرهاي كشور، به خصوص به شوراي شهر تهران وارد است، وابستگي آن به شهرداري‌هاست. اين وابستگي به حدي زياد شده كه بيم آن مي‌رود كه ديگر شوراها نتوانند از عهده وظيفه اصلي خود يعني نظارت بر شهرداري برآيند. اين نظريه را قبول داريد؟

بله. اين يك واقعيت تلخ است. الان شوراها به خصوص در شهرهاي بزرگ از شهرداري‌ها تغذيه مي‌كنند. ما هم از اين مساله رنج مي‌بريم. براي همين معتقديم كه بايد قوانيني تنظيم شود تا اين مسائل و معضلات حل شود.

اين قوانين را بايد چه نهادي تنظيم كند؟ مگر شما وظيفه تنظيم و ارايه قوانين جديد را نداريد؟

چرا. ولي اينقدر شوراي‌عالي را تضعيف كرده‌اند كه بايد كلي تلاش كرد تا به حال و روز طبيعي‌اش برگردد و بهبود پيدا كند.

شما براي انتخابات‌هاي مختلفي كه در شوراها انجام مي‌شود، براي تاييد صحت آن، نماينده‌اي را به اين جلسات نمي‌فرستيد؟

نه. فعلا كه چنين نماينده‌اي پيش‌بيني نشده است ولي به دنبال اتخاذ راهكارهايي براي تضمين بيش از پيش سلامت انتخابات در شوراها هستيم.

ولي شما به هر حال نهاد بالا دستي شورا و «ناظر» آن هستيد. اگر گزارش تخلفي در انتخابات‌هاي شوراها به شما برسد آنها را بررسي مي‌كنيد؟

بله. حتما. ولي تا قبل از دريافت چنين گزارشي اصل را برصحت انتخابات مي‌گذاريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون