چرا در كشور، اجراي قانون بايد سخت باشد؟
گروه سياسي| يك روز پس از آنكه رييسجمهور از «تلخ» بودن حرف حق و «حاشيهسازي» خواندن اجراي قانون انتقاد كرد معاون سياسي دفتر رييسجمهور نيز از همين موضوع صحبت كرد. حميد ابوطالبي در تحليل اين پرسش كه قانون در راس امور است يا قانونگذار گفت: برخي براين باورند كه منظور از مجلس در اين جمله، در راس امور بودن قانونگذار است، لذا هرچه قانونگذار گفت و خواست و انجام داد، در راس امور است؛ در حاليكه ديگري بر اين عقيده است كه منظور از مجلس در جمله امام اين است كه قانون در راس امور است و هرچه قانون گفت و قانون خواست و قانون انجام داد، در راس امور است. به گزارش ايلنا، وي افزود: اين تفاوت در نظر، تفاوتي بزرگ در رويكردها و اداره كشور پديد آورده كه شايد بسياري از مشكلات نيز برآمده از اين تفاوت بوده و احتمالا هم خواهد بود. شما تاكنون نينديشيدهاي چرا ميگويند قواي سهگانه يا قوه مجريه و قضاييه و مقننه؟ چراكه آنچه اهميت دارد قدرت قانون، قدرت قضا و قدرت حاكميت در هر كشور است و اقتدار ملي حاصل جمع تعاملات و هماهنگي اين قواست، نه قانونگذاران يا مفسران يا ناظران. از اين منظر، مجلس دو وظيفه اصلي دارد: يكي تصويب قانون و ديگري نظارت بر اجراي قانون و بر همين اساس همه در كشور، بهويژه قانونگذاران محترم بايد بيش از رييسجمهور سنگ قانون را به سينه بزنند. درحالي كه مجلس تصويبكننده قانون بايد اين وظيفه را بر دوش داشته باشد. واقعا چرا در كشور، اجراي قانون بايد سخت باشد؟ به نظر من دليل آن، همان تفاوتنظري است كه ابتدا مطرح كردم لذا بايد بپذيريم خود قانون در راس امور است، نه قانونگذار يا تصويبكننده يا تفسيركننده يا حتي نظارت كننده.