• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

انتقادات تند پيشكسوت واليبال ايران از مديريت فدراسيون و عملكرد سرمربي تيم ملي

سهميه المپيك نگيريم داورزني بايد استعفا كند

سپهر خرمي| سيزدهمين دوره جام‌جهاني واليبال از 17 شهريورماه در كشور ژاپن پيگيري خواهد شد. تيم ملي واليبال ايران براي حضوري قدرتمند و صعود و كسب سهميه حضور در المپيك ريو، با حضور در جام واگنر اردوي بلندمدتي را در لهستان برگزار كرد كه حاصل آن سه شكست سنگين از فرانسه، لهستان و ژاپن بود. اكبر ناييني، ملي پوش سابق تيم ملي و پيشكسوت اين رشته كه مدت‌هاست در استراليا زندگي مي‌كند از منتقدان سرسخت مديريت داورزني در فدراسيون واليبال است. وي در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد»، نسبت به عملكرد كادر فني، دخالت سعيد معروف و حرف و حديث‌ها درباره باند اروميه‌اي در تيم ملي و مشكلات مديريتي در فدراسيون به مباحث جالب توجهي اشاره كرده است كه تازه‌ترين انتقاداتش را در زير مي‌خوانيد.

 

‌ از مسابقات جام واگنر شروع كنيم كه تيم ملي واليبال شروع نااميد‌كننده‌اي مقابل فرانسه، لهستان و ژاپن داشت و هر سه مسابقه را به خصوص مقابل ژاپن به شكل بدي شكست خورد.

با توجه به اينكه من مشكلات را جاي ديگري مي‌بينم، اجازه دهيد از اينجا شروع كنم كه ما در سه سال گذشته 2013، 2014 و ليگ جهاني 2015 شروع‌هاي مشابهي داشتيم و در هر سه دوره با چندين شكست پياپي بازي‌ها را آغاز كرديم و تازه بعد از مسابقه چهارم تركيب اصلي دست كادر فني آمد. اين مساله هيچ‌وقت در فدراسيون ريشه‌يابي نشد چون كميته فني وجود ندارد كه به اين مسائل بپردازد. اعضاي هيات‌رييسه اصلا واليبالي نيستند و هيچ سررشته‌اي از اين ورزش ندارند. خسرو ابراهيم تنها عضو واليبالي هيات‌رييسه است كه يك دست قطعا صدا ندارد. داورزني شخصا افراد را انتخاب مي‌كند و اين مساله به واليبال كشور ضربه زده است.

‌ حضور افشاردوست و منظمي در فدراسيون واليبال به عنوان دو پيشكسوت واليبال تاثيري ندارد؟

داورزني اتفاقا اين دو نفر را وارد فدراسيون واليبال كرد تا دهان منتقدان را ببندد. داورزني اگر به حضور افراد متخصص اعتقاد داشت، كميته مربيان را منحل نمي‌كرد. در صورتي كه كميته مربيان يكي از اصلي‌ترين بندهاي موجود در چارت كميته جهاني واليبال است.

‌ چرا داورزني بايد كميته مربيان را منحل كند؟

چون به صورت تك‌رو هر مربي‌اي كه خواست را به ايران بياورد. او بدون هيچ مشورتي كواچ را به تيم ملي تحميل كرد و با قرارداد عجيب، او سرمربي واليبال ايران شد. هيچ مربي‌اي در دوران داورزني به اين رشته معرفي نشد به همين دليل پيمان اكبري در حال حاضر در پنج تيم مربيگري مي‌كند. تنها شانس داورزني اين بود كه در دوراني رييس فدراسيون واليبال شد كه اين نسل طلايي در تيم حضور داشتند و افتخارات تيم به نام فدراسيون او به ثبت رسيد.

‌ در محافل ورزشي حتي بحث‌هايي مطرح مي‌شود كه عدم همزماني ليگ واليبال ايران با ليگ‌هاي معتبر دنيا روي كار تيم ملي تاثير منفي گذاشته است.

ليگ واليبال ايران بايد به سبك ليگ‌هاي معتبر اروپايي با ليگ جهاني و جام‌جهاني تنظيم شود. ولاسكو و كواچ به خوبي اين مساله را مي‌دانستند اما چون در قراردادشان ذكر شده كه مي‌توانند حين برگزاري مسابقات ليگ، در ايران حضور نداشته باشند، هيچ اعتراضي نسبت به اين موضوع ندارند. قرارداد كواچ و ولاسكو دقيقا مثل هم تنظيم شده است. آنها حقوق ماهيانه دريافت مي‌كنند و به همين دليل كواچ خيلي راحت فدراسيون واليبال را دور مي‌زند. كواچ بعد از دو، سه ماه به ايران برمي‌گردد و اردوي بلندمدت براي ملي‌پوشان مي‌گذارد تا بگويد پولي كه مي‌گيرد حلال است. اردوي بلندمدت در همه جاي دنيا منسوخ شده است اما كواچ شرايط فني 20 سال پيش را تازه در ايران پياده مي‌كند و هيچ كس هم معترض نيست.

‌ شما با اين نظريه موافق هستيد كه موفقيت كواچ در ليگ جهاني سال گذشته كه با مقام چهارم ايران به پايان رسيد، حاصل تفكرات ولاسكو بود و هفتم شدن ايران در ليگ جهاني امسال، دست‌پخت سرمربي صربستاني تيم ملي؟

دقيقا همين طور است. متاسفانه بايد بگويم كه تيم ملي واليبال ايران، سكوي پرتاب كواچ بود. نتيجه كار كواچ با تيم ملي، هفتم شدن در ليگ جهاني بود. او در چنين سطحي مربيگري نكرده است به همين دليل در كنار زمين با استرس فراوان، نمي‌تواند تيم را مديريت كند. او همين استرس زياد را به بازيكنان منتقل مي‌كند. سرمربي تيم ملي بعد از گذشت تقريبا دو سال هنوز نتوانسته زمان درست تايم‌اوت را در لحظات حساس تشخيص دهد. زماني تايم اوت مي‌گيرد كه كار از كار گذشته است. مربي بزرگي هم روي نيمكت نداريم كه با او مشورت كند.

‌ چرا كادر فني ايران همانند لهستان از حضور يك مربي برجسته در كنار سرمربي بهره نمي‌برد؟

به اين دليل كه كار تخصصي صورت نمي‌گيرد. وقتي سرپرست تيم ملي واليبال (خوش‌خبر)، يك بسكتباليست بوده، بايد فاتحه اين رشته را خواند. خوش‌خبر چون از دوستان نزديك داورزني است، به عنوان سرپرست تيم ملي انتخاب شد و هيچ‌كس هم از رييس فدراسيون سوال نكرد دليل اين انتخاب چيست. هر وقت هم انتقادي صورت مي‌گيرد، خيلي زود برچسب مي‌زنند كه فلاني به دنبال پست و مقام است.

‌ به نظر شما با تغيير و تحولات در مديريت فدراسيون واليبال اين مشكلات برطرف خواهد شد؟

وقتي راس كار به دست افراد غيرمتخصص و ناآشنا به امور بيفتد، كار به درستي پيش نخواهد رفت. وقتي در دوره گذشته ليگ جهاني ايران در سيد A قرار گرفت، داورزني به شكلي عجيب عنوان كرد فدراسيون جهاني واليبال به دليل پيشرفت موشكي تيم ملي، ايران را در سيد A قرار داده اما اين حرف حقيقت نداشت و از نظر من دروغ محض بود. به اين دليل كه كوبا با درخواست خودش به دسته سه رفت تا تيمش را بازسازي كند و ولاسكو هم با درخواست خودش تيم ملي آرژانتين را به سيد دو فرستاد تا شانس صعودش به مرحله حذفي را بيشتر كند. به اين دليل ايران جايگزين اين دو كشور شد. دقيقا همين حرف‌هاي عوامفريبانه است كه وضع واليبال در آينده را به خطر انداخته است. البته تاكيد مي‌كنم واقعا اگر به المپيك برزيل صعود نكنيم داورزني بايد استعفا كند.

‌ انتقادي كه هميشه نسبت به كواچ وارد است، دخالت بيش از اندازه سعيد معروف در تيم ملي است. مدتي است شائبه قدرت گرفتن باند اروميه‌اي در تيم ملي بر سر زبان‌ها افتاده است.

متاسفانه بازيكنان بزرگ وقتي مي‌بينند مربي توانايي اداره تيم را ندارد، خودشان تيم را در دست مي‌گيرند. البته من موافق قدرت گرفتن بازيكنان در تيم ملي نيستم و چنين موضوعي اصلا به صلاح واليبال نيست اما دخالت سعيد معروف به خاطر ضعف فني كواچ است و بازيكنان هم به خاطر همين هميشه از كواچ حمايت مي‌كنند چون هركسي كار خودش را در تيم انجام مي‌دهد.

‌ از زماني كه داورزني جايگزين يزداني‌خرم در فدراسيون شد، در صحبت‌هاي خود تاكيد زيادي بر ادامه سرمايه‌گذاري واليبال در مدارس و تيم‌هاي پايه داشت اما در عمل چنين اتفاقي رخ نداد.

متاسفانه به اين دليل كه كواچ هيچ نظارتي روي ليگ ايران ندارد، 12 بازيكن ثابت به اردوها دعوت شدند. جالب است كه داورزني تاكيد مي‌كند ما جوانگرايي كرديم اما مرندي ليبروي تازه دعوت‌شده به تيم ملي كه پس از خط خوردن ظريف در اردو حضور پيدا كرد، از عليزاده ليبروي دوم تيم ملي بزرگ‌تر است. مرندي 30 ساله است اما رييس فدراسيون با غرور خاصي عنوان مي‌كند يك بازيكن جوان ديگر به تيم ملي معرفي كرديم! تيم ملي با ركود بازيكن در سال‌هاي آتي روبه‌رو خواهد شد و شرايط خيلي بدي در انتظار واليبال ايران است. شما به اين موضوع توجه كنيد پاسور اول و دوم ايران همزمان از تيم ملي كنار خواهند رفت و يكي از مهم‌ترين مناطق زمين را از دست خواهيم داد چون پشتوانه‌سازي نكرديم. دليلي ندارد مهدي مهدوي 32 ساله بيش از 10 سال پاسور دوم ايران باشد.

‌ اخيرا در بعضي از رسانه‌ها هم بحث بركناري احتمالي كواچ از سرمربيگري تيم ملي واليبال مطرح شده است. نظر شما درباره اين اتفاق چيست؟

اگر مي‌خواهند كواچ را بركنار كنند، بايد قبل از آغاز مسابقات جام‌جهاني اين كار را مي‌كردند. عيار كواچ كاملا مشخص شده است. كواچ نمي‌تواند انگيزه جديدي را به بازيكنان ايران القا كند و رتبه چهارم ليگ جهاني را با رتبه هفتم عوض كرد. با شرايط فعلي بعيد مي‌دانم به المپيك برزيل صعود كنيم. من معتقدم بايد يك مربي بزرگ خارجي را بياوريم تا اين بازيكنان سوخت نشوند. متاسفانه بازيكنان تيم ملي با حضور كواچ پيشرفت خاصي نكردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون