• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

تقويم تاريخ

شنبه 7 شهريور

تصويب قانون اساسي مشروطيت ايران

پس از وقوع حوادث بسيار و مبارزات پيگير آزاديخواهان و مشروطه‏طلبان، سرانجام مجلس شوراي ملي در چهاردهم جمادي الثاني 1324 ق با دستور مظفرالدين شاه قاجار تاسيس شد. از آن پس نمايندگان منتخب، سعي در تدوين قانون اساسي داشتند كه در اين راه با مشكلاتي مواجه بودند. آزاديخواهان واقعي درصدد بودند تا قدرت ملي را افزون سازند ولي درباريان تمايل داشتند قدرت را در وجود شاه متمركز كنند و مجلس را به صورت يك هيات مشورتي درآوردند. سرانجام با پيروزي آزاديخواهان، متن قانون اساسي مشروطيت با 51 اصل تهيه شد و در 14 ذي‏القعده‏ 1324 ق به امضاي مظفرالدين شاه قاجار رسيد.

 

يكشنبه 8 شهريور

انفجار دفتر نخست ‏وزيري توسط منافقين و شهادت «رجايي» و «باهنر»

هشتم شهريور سال 1360 انفجار در دفتر نخست‌وزيري به وقوع پيوست و رييس‌جمهور، محمدعلي رجايي و نخست‌وزير او، حجت‌الاسلام دكتر محمدجواد باهنر به درجه رفيع شهادت نايل آمدند. شهيد رجايي پس از پيروزي انقلاب، مسووليت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفته و به دنبال تمايل مجلس، در مردادماه 1359، به عنوان نخستين نخست وزير جمهوري اسلامي ايران به مجلس معرفي شده و سرانجام به دنبال عزل بني‌صدر، به رياست‌جمهوري انتخاب شده بود. شهيد باهنر نيز با داشتن سابقه مبارزاتي در عرصه انقلاب، با فرمان حضرت امام، به عضويت شوراي انقلاب اسلامي درآمد. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به نمايندگي مردم كرمان در مجلس خبرگان قانون اساسي، نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و وزارت آموزش و پرورش رسيد و پس از انتخاب شهيد رجايي به رياست‌جمهوري، به عنوان نخست وزير به مجلس معرفي شد و با راي قاطع مجلس، كابينه خود را معرفي كرده بود.

 

دوشنبه 9 شهريور

ناپديد شدن «امام موسي صدر» رهبر شيعيان لبنان

امام موسي صدر در سال 1307 ش (1343 ق) در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از تكميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي آيات عظام سيدصدرالدين صدر (پدرش)، سيدمحمد محقق‌داماد، سيد حسين بروجردي و امام خميني(ره) كسب فيض كرد. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقيهان آن ديار نيز بهره‏مند شده و به درجه اجتهاد نايل آمد. امام‌موسي صدر پس از وفات آيت‌الله سيدعبدالحسين شرف‏الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را در تشكيلات «حركت المحرومين» متشكل ساخت. ايشان با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي و متقاعد ساختن آنان به منزوي كردن اسراييل متجاوز و تحريم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطين و براي تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به كشورهاي مختلف سفر مي‌كرد. امام موسي صدر، به تدريج جزو بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي سياسي جهان به شمار آمد و در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين كشور سفر كرده و در همان سفر ناپديد شد. گرچه اخبار ضد و نقيضي درباره زنداني بودن وي منتشر مي‌شود، با اين حال هنوز اطلاعات موثّقي از ايشان به دست نيامده است.

 

سه‌شنبه 10 شهريور

ترور «ناصرالدين شاه قاجار» در حرم
حضرت عبدالعظيم حسني توسط ميرزا رضاكرماني

ناصرالدين شاه قاجار كه پس از مرگ محمدشاه، در سن 16 سالگي به سلطنت رسيده بود، به مدت پنجاه‏سال در مقام پادشاهي ايران قرار گرفت و در دوران سلطنت بلندمدت وي تحولات مثبت و منفي گوناگون در كشور به وجود آمد. سرانجام ميرزارضا كرماني در آستانه‏ آغاز جشن پنجاهمين سالگرد پادشاهي ناصرالدين شاه، با اشارت سيد جمال‌الدين اسدآبادي، با شليك چند گلوله در زيارتگاه حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به عمر شاه 66 ساله‏ قاجار پايان داد. پس از ناصرالدين‏شاه، پسر 45 ساله‌اش مظفرالدين شاه كه 40 سال وليعهد ناصرالدين شاه بود، به سلطنت رسيد.

 

چهارشنبه 11 شهريور

درگذشت «ابن خلدون» مورخ بزرگ مسلمان

عبدالرحمن بن محمد بن خلدون معروف به ابن خلدون ملقب به ولي‌الدين، از بزرگان و مشاهير مورخين مسلمان، در اول رمضان سال 732 ق درتونس به دنيا آمد. وي از جواني به كارهاي دولتي پرداخت ولي پس از مدتي به واسطه‏ بدگويي ديگران به زندان افتاد و از كارهاي دربار فاصله گرفت. از آن پس به مطالعات علمي روي آورد و دست به تاليف كتاب زد. ابن‏خلدون در زمان خود در تاريخ‏نويسي مشهور بود اما انديشه‌هاي وي در آن زمان بازتاب كافي نيافت و از قرن سيزدهم هجري قمري نام، آثار و افكار او، مطرح شد. مهم‌ترين اثر ابن‏خلدون، كتاب تاريخ او موسوم به «كتاب العِبر و ديوان المُبتدأ و الخبر في ايّام العرب و العجم و البربر» در هفت جلد به چاپ رسيده كه جلد اول آن به عنوان مقدمه، در فلسفه‏ تاريخ و اجتماع، شهره‏ خاص و عام است. ابن‏خلدون را مخترع و پديدآورنده‏ علم عمران نيز گفته‏اند. سرانجام ابن خلدون در 76 سالگي در قاهره وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون