• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3335 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور

ميهمان يك روزه قرقيزستان با هشت توافق به بيشكك بازگشت

روحاني:كشورهاي منطقه ريشه تروريسم را بخشكانند

گروه سياسي| تهران- بيشكك، رابطه‌اي كه شايد از اين به بعد بيشتر بايد درباره آن شنيد. دروازه‌هاي ايران كه چند صباحي است به روي هيات‌هاي اروپايي گشوده شده است اين‌بار، به روي هواپيمايي از مبدا قرقيزستان باز شد. آلماس بيگ آتامبايف، از كشوري كه تلفيقي از فرهنگ ايراني و روسي را در خود جاي داده است، به سفري آمده تا 8 توافقنامه دوجانبه را با خود به سوغات ببرد؛ سوغاتي كه دستاورد سفر يك روزه مقام بلندپايه كشوري است از آسياي مركزي. سرزمين پهناوري در قاره آسيا كه هيچ مرزي با آب‌هاي آزاد جهان ندارد، مناسبات خود را طي چند سال اخير به خوبي با ايران و ساير كشورهاي منطقه حفظ كرده است. سعدآباد ديروز ميزبان روساي جمهور دو كشور ايران و قرقيزستان بود. جايي كه حسن روحاني به استقبال آلماس بيگ آتامبايف رفت، محلي براي ديدار دو‌جانبه وخصوصي طرفين هم شد؛ ديداري كه در آن راه‌هاي توسعه بيش از پيش روابط تهران – بيشكك بررسي شد و دو طرف مهم‌ترين تحولات منطقه‌اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني و آلماس بيگ آتامبايف در اين ديدار خصوصي كه بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمي آغاز شد، اهميت گسترش بيش از پيش مناسبات و همكاري‌هاي تهران - بيشكك را مورد تاكيد قرار داده و بر شناسايي و فعال كردن ظرفيت‌هاي دو كشور در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي در راستاي تعميق و تحكيم روابط تاكيد كردند. روساي جمهوري ايران و قرقيزستان صبح شنبه پس از ديدار خصوصي و مذاكرات هيات‌هاي عاليرتبه ايران و قرقيزستان، در مراسم امضاي اسناد ميان مقامات دو كشور حضور يافتند. در اين مراسم هشت يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري به امضاي مقامات و مسوولان بلند پايه دو كشور رسيد. يادداشت تفاهم همكاري در زمينه كشاورزي، موافقتنامه انتقال محكومان، برنامه همكاري وزارتخانه‌هاي امورخارجه، يادداشت تفاهم همكاري رسانه‌اي، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه انرژي، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه حمل‌و‌نقل هوايي، يادداشت تفاهم همكاري اتاق‌هاي بازرگاني و يادداشت تفاهم همكاري‌هاي كنسولي، هشت سند همكاري است كه به امضاي وزرا و مسوولان ايران و قرقيزستان رسيد.

 

ايران آماده گسترش همكاري‌ها با قرقيزستان است

رييس‌جمهور با اشاره به مذاكرات انجام شده بين هيات‌هاي عاليرتبه ايران و قرقيزستان، بر تداوم و گسترش همكاري‌ها و توسعه همه‌جانبه ميان دو كشور تاكيد كرد. حسن روحاني و آلماس بيگ آتامبايف پيش از ظهر شنبه پس از مذاكرات هيات‌هاي عاليرتبه ايران و قرقيزستان و امضاي هشت سند همكاري ميان دو كشور در نشست مطبوعاتي به تشريح دستاوردهاي مذاكرات پرداختند. روحاني با بيان اينكه در شرايط فعلي منطقه‌اي و به ويژه پس از توافق برجام با شرايطي مواجه هستيم كه مي‌توانيم با كشورهاي جهان و به خصوص كشورهاي منطقه همكاري‌هاي گسترده‌تري از لحاظ اقتصادي و تجاري داشته باشيم، گفت: امروز ظرفيت‌هاي بسيار مناسبي براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان ايران و قرقيزستان وجود دارد كه بايد از آنها بهره‌برداري كنيم.

 

همكاري‌هاي اقتصادي پايدار، روابط دو كشور را تضمين مي‌كند

حسن روحاني، رييس‌جمهوري همچنين در نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و قرقيزستان با بيان اينكه دو كشور تاريخ و ريشه‌هاي فرهنگي مشترك و واحدي دارند، گفت: هيچ مانعي در مسير توسعه بيش از پيش روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي تهران- بيشكك وجود ندارد. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ديدگاه دو كشور در عموم مسائل به هم نزديك است، از اتخاذ سياست‌هاي مستقل از سوي قرقيزستان در راستاي تامين منافع ملي اين كشور ابراز خرسندي كرد و افزود: دو كشور زمينه‌هاي همكاري فراواني در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دارند كه مي‌توانند با طراحي برنامه‌ بلندمدت 10 ساله و برنامه‌هاي كوتاه‌مدت‌تر، تعاملات خود را در اين زمينه‌ها گسترش دهند. رييس‌جمهور با بيان اينكه گسترش همكاري‌هاي اقتصادي پايدار و همه‌جانبه، روابط دو كشور را تضمين خواهد كرد، خاطرنشان ساخت: بايد زمينه رفت و آمد بازرگانان، دانشگاهيان و عموم مردم دو كشور را تسهيل كنيم تا به اين ترتيب مقدمات لازم براي ارتباط شاداب بخش‌هاي خصوصي و گسترش بيش از پيش و پايدار روابط دو كشور فراهم شود. روحاني در ادامه با اشاره به حضور و فعاليت گروه‌هاي تروريستي در منطقه تصريح كرد: متاسفانه امروز عده‌اي به دروغ ادعاي پيروي از اسلام مي‌كنند در حالي كه در باطن شيطان‌هايي آدمكش و ضد اسلام هستند و مورد حمايت‌ قدرت‌هايي نيز قرار دارند كه ضداسلام عمل مي‌كنند. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه كشورهاي منطقه بايد با همكاري يكديگر تلاش كنند تا ريشه‌هاي فرهنگي تروريسم و همچنين اقدامات آنها در منطقه خشكانده شود، گفت: بايد با كمك يكديگر چهره واقعي اسلام را به جهانيان نشان دهيم و كمك كنيم تا غده سرطاني تروريسم از منطقه ريشه كن شود. در ادامه اين نشست آلماس بيگ آتامبايف رييس‌جمهوري قرقيزستان نيز با ابراز نگراني از فعاليت‌هاي تروريستي در منطقه اظهارداشت: متاسفانه گروهك‌هاي تروريستي كه ساخته و پرداخته سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي هستند، ماموريت دارند تا چهره اسلام را مخدوش كنند. وي با تاكيد بر اينكه قرقيزستان آماده هرگونه همكاري براي مبارزه با تروريسم است، از روحاني براي سفر رسمي به كشورش دعوت به عمل آورد كه اين دعوت مورد پذيرش قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون