صادرات ايران به اتحاديه اروپا
قاره اروپا دومين بازار هدف صادراتي ايران طي سالهاي گذشته محسوب ميشود. سهم اين بازار از صادرات ايران طي سالهاي 1392- 1388 رو به كاهش بوده و علت اصلي آن نيز تشديد تحريمهاي بينالمللي عليه ايران بوده است. به طوري كه سهم حدود 12 درصدي اين قاره در سال 1388 به 6/4 درصد در سال 1392 رسيده است. در سال 1393، همزمان با رشد 33 درصدي صادرات ايران به قاره اروپا، سهم اين ناحيه جغرافيايي از صادرات ايران پس از سالها روند صعودي به خود گرفت. بر اين اساس در سال 93، 4/5 درصد صادرات ايران با ارزش حدود دو ميليارد دلار متعلق به قاره اروپا بوده است.
بيش از 75 درصد صادرات ايران به قاره اروپا در سال 1393 به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا بوده است. به عبارت ديگر از مجموع دو ميليارد دلار صادرات ايران به قاره اروپا، بيش از 5/1 ميليارد دلار به منطقه اتحاديه اروپا صادر شده است.
آمارهاي گمرك ج . ا. ا نشان ميدهد ميزان صادرات ايران به اتحاديه اروپا كه متشكل از 28 كشور است، از سال 1389 روند نزولي را آغاز كرده و در سال 1392 به كمترين مقدار خود طي 8 سال اخير (900 ميليون دلار) رسيده است.
پس از 4 سال متوالي رشد منفي صادرات به اتحاديه اروپا، سرانجام در سال 1393 صادرات 900 ميليون دلاري ايران به اتحاديه اروپا با رشد 64 درصدي نسبت به سال قبل همراه شد و به سقف 5/1 ميليارد دلار رسيد. ميزان صادرات در اين سال به لحاظ ارزش ريالي بالاترين مقدار در هشت سال اخير (3/40 هزار ميليارد ريال) بوده است.
هر چند رشد تقريبا 76 درصدي ارزش ريالي صادرات ايران به اتحاديه اروپا در سال 1393 نسبت به سال قبل از آن طي سالهاي اخير بيسابقه بوده، اما سهم اتحاديه اروپا از مجموع صادرات ايران طي اين سالها كاهش يافته است. به طوري كه بر اساس آمارهاي گمرك ايران، سهم 1/13 درصدي اتحاديه اروپا از صادرات ايران در سال 1386 به سهم 3/4 درصدي در سال 1393 رسيده است. بنابراين به نظر ميرسد طي سالهاي اخير تغييراتي در انتخاب بازارهاي هدف صادراتي ايران رخ داده كه به سبب آن از سهم بازار كشورهاي اتحاديه اروپا به خصوص از سال 1391 تاكنون (همزمان با تشديد تحريمهاي بينالمللي) كاسته شده است.