• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3358 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۲ مهر

دخالت پليس؛ نقطه پايان تجمع بدون مجوز

جمع‌آوري خيمه‌ها در بهارستان

گروه سياسي|«دلواپسان» رفتند. اما گفته‌اند برمي‌گردند. بعد از شش روز از جلوي مجلس رفتند، اما گفته‌اند با شعارهاي هسته‌اي‌شان به مراسم امروز تشييع قربانيان منا برخواهند گشت؛ مراسمي كه البته قرار نيست «سياسي» باشد. در روزي كه گفته مي‌شود حكم برخورد با متحصنين مقابل مجلس هم صادر شده بود، تحصن‌كنندگان بعد از چند ساعت گفت‌وگو با فرماندهان نيروي انتظامي پايتخت «احترام به درگذشتگان منا» را دليل پايان اقدام خود كردند. آن هم در حالي كه ديروز قرار بود تبديل به نقطه اوج تجمع مقابل مجلس شود. روز ششم پايان صبر شوراي تامين بود. اخطار دادند كه يا بايد ماجرا جمع شود يا شدت عملي جدي در اقدام نيروي انتظامي در پيش خواهد بود. معترضان هر چند در ساعات اوليه ديروز اخطار نيروي انتظامي را جدي نگرفتند اما نهايتا گويا معناي حرف‌هاي فرماندهان انتظامي تهران را فهميده بودند.

مذاكرات «هسته‌اي» رييس پليس با معترضان

حسين ساجدي‌نيا، رييس پليس تهران پيش از ظهر ديروز با يك پيغام مهم به جمع معترضان مقابل مجلس آمده بود تا آن‌گونه كه خبرگزاري ايرنا نوشت به آنها اخطار دهد كه «به اقدام غيرقانوني خود پايان داده و محل را ترك كنند.» رييس پليس تهران بزرگ با بيان اينكه نظر رهبر معظم انقلاب به پايان يافتن اين اجتماع است به صورت تلفني با يكي از اعضاي اصلي دفتر بيت رهبر معظم انقلاب تماس برقرار كرد و از وي خواست تا نظر معظم‌له را به سران اجتماع‌كننده اعلام كند. نقل قول جدي او براي پايان اين تجمع اعتراضي اما از اول چندان كارگر نيفتاد. حجت‌الاسلام عمار عمارلو، طلبه‌اي كه دور اخير اعتراضات را كليد زده بود اما در پاسخ به سخنان رييس پليس تهران گفت: «مخالفت با اجتماع نظر دفتر رهبر انقلاب اعلام شده نه نظر شخص ايشان پس بنابراين ما همچنان به اجتماع اعتراض‌آميز خود ادامه مي‌دهيم.» اينجا بود كه لحن فرمانده پليس تهران عوض مي‌شود. ساجدي‌نيا تهديد مي‌كند كه در صورت پايان نيافتن اين اجتماع غيرقانوني كه موجب سد معبر و اختلال در آمد و شد در منطقه شده با شدت عمل اقدام خواهد شد. در اين دقايق حضور نيروهاي انتظامي در محل چشمگيرتر از قبل شده بود اما براي پايان ماجرا هنوز به صبري چندساعته نياز بود. صبري كه تا چهار ساعت بعد يعني حدود 15 بعدازظهر ادامه داشت. «تجمع‌كنندگان» خيالي براي ترك محل نداشتند، اما نيروهاي پليس تهران بزرگ با حضور فرمانده انتظامي پايتخت جمع‌آوري چادرهاي باقي‌مانده مقابل مجلس را بعد از آنكه چند نفر از مخالفان با ادامه اجتماع غيرقانوني اصرار داشتند، آغازكردند. در اين دقايق فرمانده پليس تهران بزرگ وارد گفت‌وگوي چهره به چهره با تجمع‌كنندگان مي‌شود و از آنها مي‌خواهد كه هر چه زودتر به اجتماع خود پايان دهند.

پايان تحصن؛ نظر دفتر رهبري

پايان ماجرا اما بنا بر خواست پليس نبود. چيزي كه بيش از فشار نيروي انتظامي ماجراي جلوي مجلس را تمام كرد نقل قول جديد عمار عمارلو بود؛ جايي كه او خطاب به تجمع‌كنندگان گفت: «از چند مسير موثق، مطلع شده كه رهبر معظم انقلاب با ادامه اين اجتماع مخالف هستند لذا بايد به اين اجتماع پايان داد.» سخني كه او تا چند ساعت پيش آن را انكار مي‌كرد حالا تبديل به استدلال خودش هم شده بود. وي با بيان اينكه وظيفه ما اطاعت محض از رهبري است تاكيد مي‌كرد: «صداي ما به معظم‌له رسيده و ايشان با تدبير خود، تصميم به مخالفت با اين اجتماع گرفته‌اند لذا ادامه اين اجتماع ديگر ضروري نيست.» به گزارش ايرنا، عمارلو به حضور رييس پليس تهران بزرگ در جمع اجتماع‌كنندگان اشاره كرد و افزود: «من از طريق تلفن سردار ساجدي‌نيا با سردار وحيد از مسوولان ارشد دفتر رهبر معظم انقلاب گفت‌وگو كردم و ايشان تاكيد كرد كه نظر دفتر رهبري پايان دادن به اين اجتماع است.» نماينده اجتماع‌كنندگان با بيان اينكه ما براي اطمينان بيشتر نيز واسطه‌اي حضوري براي كسب تكليف به بيت رهبري فرستاديم گفت: «حاج حسين شريعتمداري مديرمسوول روزنامه كيهان نيز با حضور در جمع اجتماع اعلام كرده كه نظر شخص رهبري پايان دادن به اين تجمع است.» اما ساعت از 17 بعدازظهر گذشته بود كه باز هم خبرگزاري ايرنا خبر داد كه هنوز عده‌اي از تجمع‌كنندگان حاضر به ترك محل نيستند و همچنان بر حضور خود مقابل مجلس اصرار مي‌ورزند.

دو بيانيه با دو رويكرد

تجمع مقابل مجلس اما با دو بيانيه متفاوت به پايان رسيد؛ دو بيانيه‌اي كه مشخصا داراي دو خط متفاوت درباره برخورد با برجام هستند. يك بيانيه را شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي منتشر كرده و ديگري را انجمن اسلامي مستقل دانشگاه. شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي در بيانيه خود به صورت تلويحي از نمايندگان مجلس خواسته برجام را در بهارستان رد كنند. انجمن اسلامي مستقل دانشجويان اما تاكيد كرده كه «بهترين تصميم آن است كه مجلس اساسا متن و محتواي برجام را نه تصويب و نه رد كند بلكه صرفا درباره جواز به دولت براي «اجرا» يا «عدم اجراي» برجام اتخاذ موضع كند.» اين در حالي است كه شعارها و خواسته‌هاي متحصنين مقابل مجلس طي يك هفته گذشته تماما تاكيد و تمركز بر «رد برجام» توسط نمايندگان مجلس بود؛ موضعي كه برخي مجلس‌نشينان هم با حضور در جمع اين عده بر آن تاكيد مي‌كردند. از جمله مسعود ميركاظمي كه آخرين نماينده حاضر در جمع معترضين بود. او ديروز ساعاتي قبل از پايان اين تجمع به همراه لاله افتخاري ديگر نماينده مجلس در جمع متحصنين حاضر شده بود. حضور آنها در شرايطي بود كه نيروي انتظامي نخستين اخطارهاي جدي براي پايان تجمع را صادر كرده بود اما لاله افتخاري خطاب به نيروي انتظامي تهديد كرده بود در صورت هر اقدامي در اين رابطه نمايندگان مجلس هم براي دفاع از متحصنين به اين جمع خواهند پيوست؛ اتفاقي كه نهايتا چيزي بيشتر از همين تهديد كلامي نبود.

اوج ناتمام اعتراضات

معترضان مقابل مجلس پيش‌تر اصرار داشتند تا تجمع خود را در روزهاي شنبه و يكشنبه به اوج برسانند. آنها در حاشيه نماز جمعه اين هفته تهران هم دعوت خود را براي حضور معترضان در اين دو روز مقابل مجلس علني كرده بودند. دو روزي كه موعد بازگشايي مجلس بود و از پيش مقرر شده بود تا منتهي به قرائت گزارش نهايي كميسيون ويژه در صحن علني شود. حالا هيچ‌كدام از اين دو اتفاق قرار نيست بيفتد. نه امروز گزارش كميسيون برجام در صحن علني قرائت خواهد شد و نه ديگر خبري از تجمع اعتراضي خواهد شد. هر چند معلوم نيست برنامه «دلواپسان» براي تشييع جنازه جانباختگان منا چيست.

 

ابهام در مجوز تجمع حاميان برجام

تكذيب وزارت كشور و تاييد حزب ندا

بعد از شش روز تجمع غيرقانوني مخالفان برجام مقابل مجلس، حاميان توافق هسته‌اي هم در تكاپوي برگزاري تجمعي به نفع نتيجه مذاكرات هسته‌اي افتاده‌اند؛ تكاپويي كه هنوز معلوم نيست نتيجه آن چه شده است. حزب ندا مجموعه‌اي بود كه با رسانه‌اي كردن درخواست خود از وزارت كشور در آخرين ساعات روز جمعه اين حركت كليد زد. ديروز اما بعد از پايان تجمع مخالفان توافق در مقابل مجلس، معاون سياسي وزارت كشور در پاسخ به سوالي درباره شايعه‌ برخي رسانه‌ها مبني بر صدور مجوز به تجمع موافقان برجام گفت: «فعلا وزارت كشور مجوزي به تجمع براي موافقان برجام صادر نكرده است. وقتي مجلس در حال بررسي برجام است دليلي بر صدور چنين مجوزي نيست.» محمدحسين مقيمي درباره صدور اين مجوز به تسنيم گفت: «اگر چنين مجوزي صادر شود، حتما از سوي سخنگوي وزارت كشور اعلام خواهد شد. اگر قرار باشد چنين خبر مهمي باشد، حتما از سوي وزارت كشور اعلام خواهد شد.» تنها ساعتي پس از اين اظهارنظر اما حسن يونسي، سخنگوي حزب نداي ايرانيان در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام اين خبر كه وزارت كشور با درخواست مجوز برگزاري تجمع در حمايت از توافق هسته‌اي موافقت كرده است، گفت: «اين موافقت يك موافقت كلي بوده است. هنوز وزارت كشور تصميمي در مورد جز‌يات اتخاذ نكرده و محل برگزاري اين تجمع نيز فعلا معلوم نيست و ما منتظر تصميم نهايي وزارت كشور در اين‌باره هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون