• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3358 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۲ مهر

خبر كوتاه

دومين ديدار ظريف و كري در نيويورك

وزراي امور خارجه ايران و امريكا بعدازظهر روز جمعه با يكديگر ديدار كردند. به گزارش «اعتماد»، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و جان كري، وزير امور خارجه امريكا بعدازظهر روز جمعه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با يكديگر ديدار كردند. در اين ارتباط خبرگزاري رويترز در خبري نوشت: وزارت امور خارجه امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد جان كري، وزير امور خارجه امريكا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز جمعه براي گفت‌وگو در خصوص اجراي توافق هسته‌اي با يكديگر ديدار كردند. رويترز در ادامه از قول يك مقام ايراني كه اشاره‌اي به نامش نشده ادعا كرده كري و ظريف درباره بحران سوريه و حملات هوايي مسكو در اين كشور نيز گفت‌وگو كرده‌اند. با اين وجود، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گفت: در ملاقات روز جمعه وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و امريكا موضوع برجام و چگونگي لغو تحريم‌ها مورد گفت‌وگو قرار گرفته است. مرضيه افخم در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به برخي اخبار منتشر شده از سوي منابع غربي كه ادعا كردند موضوع سوريه نيز مورد گفت‌وگوي ظريف و كري قرار گرفته است، اظهار كرد: اين اخبار كه در برخي آنها به منابع ايراني نيز استناد شده غيرموثق بوده و صحت ندارند. وي در ادامه تاكيد كرد: اخبار ادعايي مبني بر اينكه آقاي ظريف و همتاي امريكايي در خصوص سوريه مذاكره كرده‌اند مورد تاييد نيست. گفتني است ديدار عصر جمعه ظريف و كري، دومين ديدار وزراي امور خارجه ايران و امريكا به صورت دوجانبه در نشست مجمع عمومي سازمان ملل و پس از دستيابي به توافق هسته‌اي در 23 تير (14 جولاي) است. همچنين وزراي امور خارجه ايران و گروه 1+5 در ششم مهر نيز نشستي را برگزار كرده بودند.

 

كمك اطلاعاتي ايران به آزادي كارگران ترك

يك روزنامه چاپ تركيه نوشت كه سازمان‌هاي اطلاعاتي ايران در آزاد شدن ۱۸ كارگر ترك كه در شهرك صدر بغداد ربوده شده بودند، نقش اساسي داشته‌اند. به گزارش ايلنا به نقل از روزنامه حريت، اين روزنامه نوشت كه سرويس اطلاعات ملي تركيه (ميت) با سازمان‌هاي اطلاعاتي ايران و مقام‌هاي شيعه عراقي براي كمك به آزادسازي اين كارگران تماس گرفته بود. گروه مسلحي كه اين كارگران را ربوده بود، اعلام كرده است كه آزادي اين افراد بعد از پاسخ مثبت دولت تركيه به مطالبات آنها صورت گرفته است. عناصر مسلح نا‌شناس، دوم ماه سپتامبر، ۱۸ كارگر تركيه را از يك ورزشگاه در حال ساخت در شهرك صدر در بغداد ربودند. سپس يك گروه مسلح نا‌شناس به نام «جوخه مرگ» در شبكه اجتماعي «يوتيوب» مسووليت اين گروگان‌گيري را برعهده گرفت.

 

مونيز: ايران با آژانس همكاري مي‌كند

وزير انرژي امريكا با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: ايران مطابق با اين توافق عمل مي‌كند. به گزارش ايسنا، ارنست مونيز وزير انرژي امريكا كه براي شركت در نشست وزيران انرژي گروه 20 به تركيه سفر كرده است در گفت‌وگو با روزنامه زمان ، چاپ تركيه گفت: ايران به تعهدات خود در چارچوب توافق ماه جولاي عمل كرده است و در واشنگتن نيز تلاش‌ها براي آماده كردن زمينه اجراي توافق هسته‌اي ادامه دارد. وزير انرژي امريكا با ابراز اميدواري نسبت به آينده اجراي توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: ما روند مرتبط با كنگره را به پايان رسانديم. اجراي اين توافق در امريكا 28 اكتبر و يا چند روز پيش از آن آغاز خواهد شد. او ادامه داد: انتظار داريم ايران نيز در اين جهت حركت كند؛ آنها اكنون در اين جهت حركت مي‌كنند. ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز براي حل مسائل مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته خود همكاري مي‌كند. مونيز تصريح كرد: كارهاي زيادي وجود دارد كه بايد انجام شود. پيش از آنكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين موضوع را تاييد كند كه ايران به همه تعهداتش عمل كرده هيچ‌يك از تحريم‌ها برداشته نخواهد شد. وي همچنين گفت كه در وزارت امور خارجه امريكا نيز اداره‌اي اجرايي براي مديريت عمومي اجراي اين توافق تاسيس كرده‌ايم.

 

«آجاي شارما» سفير انگليس در قطر شد

كاردار كنوني انگليس در تهران به عنوان سفير جديد بريتانيا در دوحه منصوب شد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، وزارت خارجه انگليس در بيانيه‌اي آورده است: آجاي شارما -كاردار فعلي انگليس در ايران- به عنوان سفير اين كشور در قطر تعيين شده است. وي جانشين نيكلاس هاپتون، سفير فعلي انگليس در اين كشور مي‌شود. هاپتون قرار است در ماموريت ديپلماتيك ديگري فعاليت كند. شارما مسووليت خود را در قطر از نوامبر 2015 آغاز خواهد كرد. آجاي شارما در سال 2007 تا 2008 نيز رييس تيم ديپلماتيك انگليس در تهران بود. وي سابقه فعاليت ديپلماتيك در مسكو، آنكارا و پاريس را نيز در پرونده خود دارد.

 

اسراييل بايد برجام را بپذيرد

نخست‌وزير پيشين رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اين رژيم بايد بپذيرد توافق هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت جهاني انجام شده است و از درگيري با دولت امريكا دراين باره اجتناب كنند. به گزارش تسنيم، ايهود اولمرت، نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي در مصاحبه با شبكه الجزيره اعلام كرد كه اسراييل بايد بپذيرد توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني انجام شده است و از سوي ديگر تمام تلاش خود را انجام دهد تا از درگيري با امريكا ممانعت كند. اولمرت گفت: من با بخشي از توافق ايران مخالفم. اين يك توافق ايده‌آل نيست اما سوال اين نيست كه من اين توافق را دوست دارم يا نه. توافقي صورت گرفته، مورد تاييد است و پذيرفته شده است. اولمرت با بيان اينكه امريكا بهترين دوست اسراييل به شمار مي‌رود به انتقاد از سياست‌هاي نتانياهو در درگيري با رييس‌جمهور امريكا پرداخت و گفت: زماني كه موضوع تهديد اسراييل از سوي ايران مطرح مي‌شود اسراييلي‌ها بايد به طور كامل به امريكا اعتماد داشته باشند. وي دراين باره گفت: باراك اوباما مردي صادق است و ما نبايد تنها زماني كه وي در مقابل دوربين صحبت مي‌كند سكوت كنيم. نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي همچنين با اظهارات نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل درباره عدم تمايل محمود عباس براي دستيابي به صلح نيز مخالفت كرد و گفت: من آماده‌ام كه هرچه سريع‌تر مذاكرت صلح با مقامات فلسطيني را بدون هيچ پيش‌شرطي از سر بگيرم.

 

مركل: موضع ايران در قبال اسراييل غيرقابل قبول است

صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ با روزنامه «يديعوت آحارانوت» گفت: سياست‌هاي فعلي ايران در قبال اسراييل درست نيست. به گزارش فارس، آنگلا مركل در اين گفت‌وگو اظهار داشت: «خصومت فعلي ايران با اسراييل و درخواست‌هاي مكرر براي نابودي اسراييل «غير قابل قبول» هستند و تهران ضرورت دارد مواضعش را در اين زمينه تغيير دهد.» مركل در اين زمينه افزود: آلمان آنقدر اين پيام را با صداي رسا و آشكار تكرار مي‌كند تا حكومت ايران آن را درك كند. صدر اعظم آلمان در اين مصاحبه ضمن بيان غير قابل قبول بودن مواضع ايران در قبال اسراييل گفت: «اميدوارم روزي سياستمداران حاكم در تهران به اين نتيجه برسند و تا‌ آن موقع وظيفه دولت آلمان تكرار مجدد اين درخواست است.» مركل در بخشي ديگر از اين گفت‌وگو تصديق كرد توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني بي‌نقص نبوده و افزود كه دليل مخالفت اسراييل را با آن درك مي‌كند. وي البته تصريح كرد: ساز‌و‌كارهاي اعمال‌شده بر ايران در برجام متكي بر شديد شدن تحريم‌ها در صورت نقض (احتمالي) توافق از سوي اين كشور است. مركل در اين زمينه نيز افزود: «من متوجه حساسيت اسراييل درباره اين موضوع و فقدان اعتماد به ايران هستم. با وجودي كه اين‌ اسراييل است كه به‌طور مستقيم تهديد مي‌شود اما در واقع همه ما در جهان آزاد از سوي ايران مجهز به جنگ‌افزارهاي هسته‌اي تهديد مي‌شويم. حتي اگر من چون ديگر شركايم به اين نتيجه مي‌رسيديم كه دلايل موافق بر دلايل مخالف (در برجام) برتري داشتند، باز هم نمي‌توانم انتقادها نسبت به آن را ناديده بگيرم. ما به‌طور كامل نسبت به شفاف‌سازي ايران اطمينان نداريم. در صورت عدم پايبند بودن ايران به تعهداتش، توافق اين امكان را به ما مي‌دهد تا تحريم‌ها را دوباره برقرار كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون