• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3358 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۲ مهر

دستور وزير نيرو براي توقف انتقال آب زرين گل گلستان

الهه موسوي/ پس از نشست يك و نيم ساعته نمايندگان مردم معترض به انتقال آب چشمه‌هاي زرين گل به شاهرود، وزير نيرو دستور توقف فوري طرح انتقال آب را صادر كرد و قرار شد در ابتداي هفته آينده كميته‌اي به سرپرستي معاون وزير به علي‌آباد كتول سفر كرده و به همراه نمايندگان شرق گلستان و فرماندار و ديگر مسوولان شهري علي‌آباد و نيز اعضاي ستاد مردمي بازگشت آب چشمه‌هاي زرين گل، از محل اجراي طرح و آسيب‌هاي متعدد آن به جنگل و مزارع مردم بازديد و بررسي دقيق و كارشناسانه خود را به او اعلام كنند.

اين جلسه به دنبال اعتراض مردم و خصوصا كشاورزان منطقه علي‌آباد كتول در هفته گذشته در مقابل استانداري گلستان، عصر روز دوشنبه و در دفتر وزير نيرو برگزار شد. در اين نشست كه با هماهنگي نمايندگان مردم علي‌آباد كتول و آزادشهر در مجلس شوراي اسلامي و استانداري گلستان و با حضور آنان، فرماندار علي‌آباد كتول، مديركل آب منطقه‌اي استان و اعضاي ستاد مردمي بازگشت چشمه‌هاي زرين گل برگزار شد، هر يك دلايل و گزارش‌هاي كارشناسي از آثار مخرب اجراي اين طرح ارايه دادند.

در ابتدا نوروزي، نماينده مردم علي‌آباد كتول در مجلس از اتفاق نظر همه مسوولان استان از جمله شوراي تامين، دادستان استان، استاندار و منابع طبيعي و محيط زيست استان در مورد فاجعه‌بار بودن طرح انتقال آب از سرچشمه‌هاي زرين گل به شاهرود سخن گفت و گزارش‌هاي مستندي را درباره بروز ناآرامي و تنش اجتماعي ايجاد شده در مركز و شرق گلستان ارايه كرد. همچنين فرماندر شهرستان علي‌آبادكتول اشاره به معظلات شديد آبي در منطقه كرد و خواستار توقف طرح شد. صابري، نماينده مردم آزادشهر در مجلس نيز با تاكيد مكرر بر حقابه بخش فندرسك، به تنش اجتماعي به وجود آمده در منطقه پرداخت و نسبت به علمي نبودن طرح و برهم خوردن تعادل طبيعي اكوسيستم منطقه هشدار داد. پس از آن يكي از معتمدان منطقه و عضو ستاد مردمي بازگشت آب، با اشاره به معضلات زيست‌محيطي ناشي از اجراي اين طرح و بردن آب شيرين چشمه‌ها و باقي ماندن آب شور و نابودي زراعت پايين دست رودخانه زرين گل خواستار ارايه مستندات و مطالعات زيست محيطي پايين‌دست و مجوزهاي صادر شده از سوي ارگان‌هاي دولتي شد. محمدكاظم نظري با تاكيد بر حقابه مردم منطقه با ارايه مستندات تاريخي خطاب به وزير نيرو گفت: «ملتمسانه از مقام عالي وزارت خواهش مي‌كنيم به ما كمك كنند و جلوي بروز يك تنش اجتماعي را بگيرند؛ چرا كه ما ديگر نمي‌توانيم از رفتن مردم منطقه به سمت چشمه‌ها جلوگيري كنيم و اگر آنها به سرچشمه‌ها بروند معلوم نيست چه اتفاقي خواهد افتاد و مسووليت آن دامن گير وزارت نيرو خواهد بود.»در ادامه سيدعلي اكبر حسيني، رييس شوراي شهر خان به بين و ريس ستاد مردمي بازگشت چشمه‌هاي زرين گل خطاب به وزير نيرو گفت: «چطور مي‌شود شاهرودي‌ها آب چشمه‌هاي قطري را براي كشاورزي مي‌برند ولي آب چشمه‌هاي زرين گل را كه براي كشاورزي و تامين آب‌هاي زيرزميني و جنگل است براي شرب مي‌برند؟»مديركل آب منطقه‌اي گلستان نيز با ارايه مستندات و تحليل فني و كارشناسانه تاكيد كرد: «در زمان تصويب مصوبه از سوي وزارت نيرو، ميزان آورد رودخانه‌ زرين گل 79 ميليون مترمكعب بوده ولي اكنون اين ميزان به 27 ميليون مترمكعب كاهش يافته است. او به صراحت با طرح انتقال آب از چشمه‌هاي زرين گل به شاهرود به علت معظلات شديد آبي خود منطقه و خصوصا علي‌آبادكتول و تخريب‌هاي وسيع صورت گرفته در دل جنگل و احداث چاه‌ها و چندين قنات خواستار توقف طرح شد و گفت:
« من هنوز نفهميدم به كدام دليل اين طرح اجرايي شده و در حال انجام است؟»

دبير ستاد مردمي بازگشت چشمه‌هاي آب زرين گل با ارايه گزارشي از وضعيت آبي دو استان سمنان و گلستان و مقايسه اين دو گفت: «با توجه به مداركي كه خدمت شما ارايه مي‌شود ملاحظه مي‌فرماييد كه استان گلستان طبق گزارش فروردين ماه سال 94 كه از سوي وزارت نيرو منتشر شده جزو چهار استان اول مرده كشور محسوب مي‌شود و سمنان در بهترين شرايط كنوني كشور قرار دارد. همچنين در گزارش مرداد 94 وزارت نيرو نيز، گلستان و منطقه علي‌آباد كتول بدترين شرايط در كشور را دارند و استان سمنان در حالت نرمال به سر مي‌برد.» عيسي اسفندياري در ادامه يادآور شد: «طبق قوانين خود وزارت نيرو، انتقال آب از حوضه‌اي كه خود داراي تنش آبي بسيار شديد است به مقصدي ديگر كاملا غيرقانوني است. حال مردم علي‌آباد مي‌خواهند بدانند بر اساس چه قوانيني اين طرح به‌طور پنهاني و دور از چشم آنها اجرا شده است؟ آن هم طرحي كه از همان ابتدا نيز از سوي مشاور پروژه رد شده و مجوزهاي لازم براي حفاري در جنگل و مطالعه ارزيابي محيط زيستي را نداشته است.»او همچنين تاكيد كرد: «طبق گزارش فروردين ماه سال 94 سازمان هواشناسي گلستان، رتبه نخست كاهش نزولات جوي را در كشور به دست آورده كه در 30 گذشته بي‌سابقه بوده است و با توجه به نقشه‌هاي ماهواره‌اي، پديده خشكسالي مهمان 30سال آينده گلستان است.»

حميدچيت چيان، وزير نيرو پس از شنيدن گزارش‌ها و سخنان مراجعان، در همان جلسه ابتدا دستور توقف فوري طرح را تا اطلاع ثانوي خطاب به معاون خود صادر كرد كه همان لحظه به وسيله تماس تلفني به پيمانكار طرح در شركت آب و فاضلاب استان سمنان ابلاغ شد. همچنين مقرر شد در ابتداي هفته آينده يك تيم به سرپرستي معاون وزير نيرو به علي‌آباد كتول سفر كرده و به همراه نمايندگان مجلس شرق استان، فرماندار علي‌آبادكتول و اعضاي ستاد مردمي بازگشت آب، از محل اجراي طرح و تخريب جنگل بازديد و گزارش كارشناسي دقيق و مستندي ارايه كنند تا تصميم نهايي در اين باره اتخاذ شود. طرح انتقال آب از گلستان به سمنان كه در دولت قبل مصوب شد و بدون داشتن مجوزهاي لازم و تنها با لابي يك نماينده سمنان در مجلس در جنگل ابر به اجرا درآمد همچنان در حال اجراست كه دستور توقف آن در ماه گذشته توسط معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور داده شد؛ اما با اين همه به‌طور پنهاني توسط آب منطقه‌اي سمنان اجرا شد و اعتراض شهروندان شرق و مركز گلستان را در پي‌داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون