• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3361 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر

آخوندي در صحن علني مجلس:

استيضاح هنوز برايم جاي سوال دارد

گروه اقتصادي|وزير راه و شهرسازي كه براي استيضاح به مجلس رفته بود، فرصت را براي بيان برنامه‌هاي انجام شده در وزارتخانه متبوعش مغتنم ديد و از برنامه‌هايش براي مقابله با فساد در وزارت عريض و طويل راه و شهرسازي گفت؛ فسادي كه مي‌تواند در سايه 120 هزار ميليارد تومان اعتبارات پروژه‌هاي اين وزارتخانه شكل گيرد امروز به اذعان عباس آخوندي برچيده شده و شفافيت ايجاد شده، امكان بروز و ظهور آن را نخواهد داد. او بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه در حال حاضر بستر جذب 25 ميليارد يورو سرمايه‌گذاري جديد را با زحمت زياد و قانع كردن تك‌تك سرمايه‌گذاران در دست اجرا داريم. پس از فرمايشات رهبري درباره سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي جزو نخستين وزارتخانه‌هايي بوديم كه برنامه و نقشه راه طراحي كرديم.»وي در ادامه با بيان اينكه براي شما توضيح مي‌دهم كه شفافيت و صداقت و مبارزه با فساد را چگونه در وزارتخانه‌ متبوعم به اجرا درآوردم، افزود: «بيش از 120 هزار ميليارد تومان حجم پروژه‌هاي وزارتخانه است به همين دليل مبارزه با فساد در اين وزارتخانه مساله‌اي بنيادي است. همچنين براي شما توضيح خواهم داد كه چطور حفظ حقوق شهروندي را كه جزو وعده‌هاي آن بوده است به اجرا درآوردم. نفت بشكه‌اي 106 دلار به زير 40 دلار كاهش يافته و شما با رگ و پوست خود در جريان جديد‌ترين دوران كمبود مالي تاريخ كشور قرار داريد و ما در همين وضعيت در حوزه حمل‌و‌نقل كه قرار بر اختصاص 6000 ميليارد تومان بودجه مورد نياز بوده، كمتر از 1000 ميليارد تومان پرداخت شده است اما با اين وجود همه پروژه‌هاي وزارتخانه‌ را بر اساس شهادت آقاي يوسفيان نماينده آمل فعال نگه داشته‌ام.»آخوندي به قدرت وام دهي بانك‌ها هم اشاره كرد و در دفاع از خود گفت: «كل قدرت وام دهي بانك‌ها به بخش اقتصاد كمتر از 10 درصد توليد ناخالص كشور است. از كل تسهيلات بانكي كه 300 هزار ميليارد تومان است كمتر از 10 درصد به بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله صنعت و معدن و ساير بخش‌ها تاسيس يافته است. با اين وضعيت در شرايط بسيار سختي براي ادامه پروژه‌هاي عمراني قرار داريم. با اين حال برنامه‌ريزي دقيقي براي عبور از تنگناهاي سخت مالي انجام داديم. در اين شرايط موفق به جذب چندين هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد شده‌ايم. رهبري معظم انقلاب توجه به رويكرد درون‌زا و برون‌گرا بودن را از محورهاي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي تعيين كرده‌اند كه وزارت راه و شهرسازي به اين دو رويكرد در عمل پايبند بوده است. وزارت راه و شهرسازي در پي ثبات اقتصادي آن هم متكي بر سرمايه‌گذاري مردمي است و در عين حال برنامه‌هاي خوبي را براي استفاده از دانش فني، سرمايه، بازار جهاني در دست اجرا دارد.»

صنعت هوايي
بيشترين آسيب تحريم را ديد

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه صنعت هوايي كشور بيشترين آسيب را از تحريم ديده است، افزود: «برنامه ما استفاده از ظرفيت‌هاي موجود كشور است، ما در كشور 67 فرودگاه داريم كه 54 فرودگاه فعال است. همچنين بيش از 11سال است در سيستم ناوبري ايران سرمايه‌گذاري صورت نگرفته است. فرودگاه مهرآباد كه در سال 10 ميليون مسافر جابه‌جا مي‌كند بيش از 40 سال است كه تعمير اساسي نشده است. عمر ناوگان هوايي ايران 22 سال است ما در حال حاضر براي نوسازي ناوبري ايران 250 ميليون دلار داريم سرمايه‌گذاري مي‌كنيم و اين در حالي است كه 11 سال است سرمايه‌گذاري صورت نگرفته است. بعد از اتفاقات اوكراين ترافيك عبوري از آسمان ايران از 500 به 1000 هواپيما افزايش يافته است. عبور دادن اينها سيستم ناوبري پيشرفته مي‌خواهد و ما مفتخريم كه اين كار انجام شده و هيچ اتفاقي رخ نداده است.»آخوندي با اشاره به برنامه‌ اين وزارتخانه براي نوسازي كامل صنعت ناوگان هوانوردي ايران گفت: «فقط در شرايط تحريم بيش از 12 هواپيماي جديد وارد كشور كرديم كه همه بالاي سال 2000 ساخته شده‌اند و اين عمر ناوگان هواپيمايي ايران را 32 ماه كاهش داد. همچنين برنامه خريد 114 هواپيماي جديد به صورت اجاره و اجاره به شرط تمليك با عرضه‌كنندگان دست اول و بدون وجود واسطه و دلال است كه با آن موافقت شده است.»

خروج شهرهاي بزرگ
از فلاكت حمل‌و‌نقلي

وي با تاكيد بر لزوم برخورداري از شبكه خطوط ريلي و اتصال به شبكه ريلي آسيا و منطقه گفت: «اين دوره رستاخيز مجدد صنعت ريلي ايران است و تمام راه‌هاي قديمي كه ده‌ها سال مورد بازسازي قرار نگرفته بود در دست بازسازي اساسي است تا ايمني و سرعت افزايش يابد. ما در حال حاضر 2800 كيلومتر خط‌‌آهن دو، سه و چهار خطه داريم. همچنين تمام راه‌هاي خروجي از تهران يا سه‌خطه شده يا در حال چهارخطه شدن است. ما پيش از اين مفهومي به نام حمل‌و‌نقل ريلي حومه‌اي نداشتيم و براي نخستين بار در وزارت راه و شركت راه آهن موضوع حمل‌و‌نقل حومه‌اي را داريم. راه‌آهن حومه‌اي يكي از راهكارهاي اساسي كلانشهرهاي ايران است، اين مساله موضوعي است كه اميدواريم بتوانيم از اين وضعيت فلاكت‌بار در تهران، شيراز، مشهد، اصفهان، تبريز و ديگر شهرها خلاص شويم تنها در مسير تهران - كرج روزي بيش از 100 هزار خودرو عبور مي‌كنند و ايجاد راه‌آهن حومه‌اي مي‌تواند صرفه‌جويي در مصرف انرژي را دربر‌داشته باشد.»

متعهد به حوزه مسكن بودم

وزير مسكن و شهرسازي در ادامه دفاع از عملكرد وزارتخانه متبوعش گفت: «از روز اول در حوزه مسكن خودم را متعهد به تمام قراردادهاي مسكن مهر مي‌دانستم و تك‌تك واحدها را تحويل مي‌دهم. علاوه بر اين مسائلي كه به وزارتخانه ما مربوط نبود را نيز دنبال كردم. از جمله افتتاح 151 مدرسه مسكن مهر را افتتاح كردم تا مردم مشكل پيدا نكنند. غيرممكن است بدون تاسيسات زيربنايي، مسكن مهر را تحويل دهم. بايد كليه خدمات زيربنايي و روبنايي مسكن مهر تكميل و بعد آن را تحويل مردم دهم. در حال حاضر 230 هزار مسكن مهر آماده تحويل است، اما به دليل مشكلات آب، برق و فاضلاب آنها را تحويل نداده‌ايم. ما نمي‌خواهيم مردم را مسخره كنيم. پس از تكميل اين خدمات آنها را تحويل مردم مي‌دهم.» او تاكيد كرد: «به سهم خودم اجازه نمي‌دهم مشكلي براي مردم ساكن در مسكن مهر به وجود‌ آيد. همه مدارس، مساجد و ساير بخش‌هاي عمومي مردم در مسكن مهر را تكميل مي‌كنيم و تحويل مردم مي‌دهيم.»

تصميم در نظام مهندسي
بهترين تصميم بود

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تصميم اخيرش در خصوص سازمان نظام مهندسي و ارتباط آن با انتخابات گفت: «در سازمان نظام مهندسي كار ضد فساد بزرگي را به اجرا در آورده‌ام. برخي در سازمان نظام مهندسي حضور يافته و اقدام به فروش امضا مي‌كردند و در عين حال در شهرداري به عنوان ناظر و مجري عمل مي‌كردند. بنده معتقدم پشت و جلوي ميز نبايد يك نفر باشد؛ بلكه بايد پشت ميز بشنود و جلوي ميز افراد ديگري كه مردم هستند حضور داشته باشند. بسياري از مقامات از اين اقدام بنده استقبال و تشكر خود را اعلام كردند. بنده فساد عده‌اي را در سازمان نظام مهندسي كه نام صدها هزار مهندس اين مملكت را ثبت نام كرده بودند با اين تصميمم متوقف كردم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون