• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3361 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر

خبر كوتاه

پيروزي اسد با توجه به حمايت روسيه و ايران محتمل‌تر شده است

دونالد تاسك، رييس شوراي اتحاديه اروپا در اظهاراتي گفت با توجه به حمايت روسيه و ايران از سوريه، پيروزي دولت بشار اسد محتمل‌تر شده است. در حالي كه حملات هوايي روسيه به مواضع تروريست‌ها در سوريه ادامه دارد، رييس شوراي اتحاديه اروپا در اظهاراتي هشدار داد كه پيروزي بشار اسد در سوريه با توجه به حمايت روسيه و ايران اكنون محتمل‌تر شده است. وي در اظهاراتي كه بخش اعظم آن درباره بحران پناهجويان در اروپا بود، با اشاره به بحران سوريه گفت: «اكنون با توجه به حمايت روسيه و ايران، پيروزي احتمالي رژيم اسد محتمل‌تر شده است». مقام ارشد اتحاديه اروپا البته ادعا كرد كه «پيروزي رژيم اسد» سبب دور جديد هجوم پناهجويان به كشورهاي اروپايي خواهد شد. تاسك با خطاب قرار دادن كشورهاي عضو اتحاديه اروپا افزود: «بحران پناهجويان، آزموني دراماتيك و جدي براي جامعه ما (اتحاديه اروپا) است. علاوه بر همدردي ما به مسووليت‌پذيري نياز داريم.» او كه روز دوشنبه در بروكسل ميزبان رييس‌جمهور تركيه بود، با تاكيد بر لزوم اقدام كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي حل بحران پناهجويان، تصريح كرد: «ما بايد روي خودمان حساب كنيم. همسايگان ما مشكلات بزرگ‌تري دارند و برخي از آنها از پناهجويان براي تجارت كثيف يا ابزار چانه‌زني سياسي استفاده مي‌كنند.»

 

درخواست بان‌كي‌مون از ايران براي حل بحران سوريه

دبيركل سازمان ملل روز دوشنبه در ديدار با محمدجواد ظريف در نيويورك از تهران خواست تا براي دستيابي به يك راه‌حل صلح‌آميز براي پايان جنگ سوريه كمك كند. بان كي‌مون در اين ديدار تاكيد كرد: هيچ راه‌حل نظامي براي اين جنگ وجود ندارد و ايران بايد از نفوذ خود براي يافتن يك راه‌حل سياسي استفاده كند. به گزارش ايسنا دو طرف در اين ديدار همچنين درباره مساله يمن كه از فروردين ماه تاكنون هدف حملات ائتلاف به رهبري عربستان قرار گرفته است، گفت‌وگو كردند. وي همچنين با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 از تمام طرف‌ها خواست تا با حسن نيت اين توافق را اجرا كنند. دفتر بان كي مون پس از اين ديدار بيانيه‌اي منتشر و اعلام كرد، دبيركل در ديدار با وزير امور خارجه ايران علاوه بر اين، بر لزوم انتخاب يك رييس‌جمهور در لبنان در كوتاه‌ترين زمان ممكن تاكيد كرده است. در اين ديدار كه روز دوشنبه در نيويورك انجام شد، بان‌كي‌مون با استقبال ويژه از شركت رييس‌جمهور كشورمان در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل و با اشاره به برجام، آن را موفقيتي براي صلح منطقه‌اي و جهاني توصيف و اعلام كرد كه سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آماده همكاري كامل براي اجراي اين توافق هستند. در اين ديدار همچنين موضوع كشته شدن حجاج كشورمان در حادثه اخير منا از سوي محمدجواد ظريف با دبيركل سازمان ملل مطرح شد. بحران‌هاي منطقه‌اي سوريه، يمن، عراق و لبنان نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دبيركل سازمان ملل با توجه به جايگاه منطقه‌اي ايران خواستار همكاري نزديك‌تر ايران با سازمان ملل براي حل اين بحران‌ها شد. ظريف در پاسخ، ضمن رد راه‌حل نظامي براي بحران‌هاي منطقه‌اي، گفت: ايران همواره براي راه‌حل سياسي اين بحران‌ها تلاش كرده است و همچون گذشته به همكاري خود با سازمان ملل متحد و كشورهاي منطقه براي پايان بخشيدن به بحران‌هاي منطقه‌اي از طريق مذاكرات سياسي ادامه خواهد داد.

 

سفر قائم مقام دبيركل سازمان ملل به تهران

قائم مقام دبيركل سازمان ملل به عنوان بخشي از سفر منطقه‌اي خود هفته آينده به تهران خواهد آمد. مركز اطلاعات سازمان ملل اعلام كرد: يان الياسون، قائم مقام دبيركل سازمان ملل متحد روز يكشنبه 11 اكتبر 2015 (19 مهر ماه) براي سفري دو روزه وارد تهران مي‌شود. استفان دوجاريك، سخنگوي دبيركل سازمان ملل روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نيويورك اطلاعيه‌اي در اين خصوص منتشر و اعلام كرد: الياسون قرار است در مدت اقامت خود در تهران علاوه بر ديدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران، در مراسم گراميداشت هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل نيز شركت كند. الياسون پيش از سفرش به تهران براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات دولت پادشاهي عربستان به رياض و سپس در 9 اكتبر (17 مهر ماه) براي مذاكره با مقامات امارات متحده عربي به ابوظبي سفر خواهد كرد. وي پس از تهران، به نمايندگي دبيركل سازمان ملل براي حضور در اجلاس مهاجرت در تاريخ 13 اكتبر (21 مهرماه) به آنكارا خواهد رفت و با مقامات اين كشور ديدار خواهد داشت. الياسون در ادامه براي شركت در نشست مشورتي درباره اجلاس بشردوستانه 2016 و ملاقات با مسوولان، به ژنو سفر خواهد كرد. وي سپس به نيويورك بازمي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون