• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3367 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۲ مهر

حضور قاليباف در شوراي شهر

400 ميليارد بودجه براي نجات محله هرندي از اعتياد

حميدرضا خالدي / ديروز محمدباقر قاليباف بار ديگر در صحن شوراي شهر حاضر شد تا اين‌بار به دفاع از طرحي بپردازد كه به گفته خود حدود سه سال براي اجراي آن كار مطالعاتي انجام شده است. طرحي به نام اجراي انضباط اجتماعي در محله هرندي منطقه 12 كه به نوعي يكي ازجرم‌خيزترين نقاط پايتخت محسوب مي‌شود و اين روزها درباره پارك‌ها و كارتن‌خواب‌هايش حرف‌هاي بسياري زده مي‌شود. طرحي كه از حدود يك سال قبل شهرداري تهران از آن به عنوان يكي از اولويت‌هاي مهم شهرداري تهران ياد مي‌كند ولي تاكنون
هيچ گونه توضيحي در مورد جزييات اين طرح مطرح نشده، براي همين ماهيت و كيفيت اين طرح هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. گفته مي‌شد كه قرار است شهردار تهران جزييات اين طرح را درحضور اعضاي شوراي شهر و خبرنگاران براي نخستين‌بار ارايه دهد. با اين وجود شهردار تهران در جلسه ديروز شورا، تنها به ذكر «دلايل» ضرورت اجراي چنين طرحي اشاره كرد و بار ديگر بدون هيچ گونه اشاره‌اي به مفاد و جزييات اين طرح، سخنان خود را پايان داد تا بارديگر مفاد اين طرح همچنان در ابهام باقي بماند. شهردار تهران مشكلات محلات هرندي و عودلاجان را از جنس مشكلات مادي، كالبدي، معنوي و رفتاري عنوان كرده و با اشاره به فرسوده بودن بخش بزرگي از بافت اين منطقه گفت: املاكي در اين منطقه وجود دارد كه مالك آن مشخص نيست يا اگر صاحب ملك مشخص باشد، اين فرد كنترلي بر ملك ندارد و يا با بدترين منطق اقتصادي از ملك خود بهره‌برداري مي‌كند. از سويي برخي از مالكلن هم با اسكان غيرمجاز افراد، خانه‌هاي‌شان را به سامان‌سرا بدل كرده و فرقي براي‌شان ندارد در قبال پولي كه مي‌گيرند، چه افرادي اعم از زن، مرد، معتاد و... در آنجا سكونت كنند. وي همچنين مدعي شد كه بيش از پنج سال است كه به طور جدي شخصا درگير انتخاب طرح براي بهبود ارتقاي زندگي اين منطقه است. به گفته او، روزانه يك تا يك و نيم ميليون نفر در منطقه بازار و حوالي آن تردد مي‌كنند كه مشكلاتي نظير ترافيك، ناامني و ناايمن بودن را به اين منطقه تزريق مي‌كنند. اما چرا شهرداري به فكر احيا و زنده كردن اين محله افتاده است؟ سوالي كه قاليباف در پاسخ به آن گفت: دليل آن روشن است. شهردار تهران در ادامه سخنان خود اشاره‌اي هم داشت به حل مساله خاك سفيد و مقايسه آن با گره‌كور محله هرندي و گفت: تخريب و بازسازي خاك‌سفيد در زمان مديريت بنده اتفاق افتاد، اما ماهيت خاك‌سفيد با هرندي متفاوت بود، چرا كه خاك‌سفيد پيچيدگي هرندي را نداشت. در محله خاك سفيد يك معتاد در خيابان نمي‌ديديد و جرم و جنايت و قانون‌شكني در دو كوچه متمركز شده بود.

تخصيص اعتبار ۴۰۰ ميلياردي

اما مساله محله هرندي و مشكلات آن با اتمام سخنان شهردار تهران خاتمه پيدا نكرد. بعد از قاليباف نوبت به اظهارنظرهاي موافق و مخالف اعضاي شورا بود. عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر يكي از همين منتقدان بود كه با اشاره به اعتبار ۴۰۰ ميلياردي محله هرندي گفت: ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي ساماندهي اين محله در تبصره‌هاي بودجه؛ ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار براي منطقه ۱۲ و ۵۰ ميليارد تومان اعتبار نيز به معاونت‌هاي شهرداري اختصاص داده شده است. بدين‌ترتيب جلسه ديروز شوراي شهر كه قرار بود به تصميم‌گيري در مورد طرح انضباط اجتماعي اختصاص داشته باشد، بدون نتيجه خاتمه يافت. با اين وجود قاليباف اعلام كرد كه در جلسه بعدي شورا، گزارش كاملي از طرح يادشده را ارايه خواهد كرد تا اعضاي شوراي شهر بتوانند در مورد آن تصميم‌گيري كنند. با اين حساب به نظر مي‌رسد بايد همچنان براي رونمايي از اين طرح پررمز و راز شهري، باز هم منتظر ماند. طرحي كه هنوز معلوم نيست اعضاي شوراي شهر به آن راي مثبت بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون