• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3372 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۸ مهر

اتهامات وزير خارجه عربستان عليه ايران در كنفرانس مطبوعاتي با اشتاين ماير

الجبير: دوست داريم بهترين روابط را با تهران داشته باشيم اما...

گروه ديپلماسي|فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان كه از تهران راهي رياض پايتخت عربستان شده بود در اين كشور با همتاي سعودي خود ديدار و رايزني داشت. هرچند از محتواي ديدار ميان اشتاين ماير و عادل الجبير خبري منتشر نشده است اما در كنفرانس مطبوعاتي مشترك دو طرف در خصوص مسائل مختلف از بحران در سوريه تا جنگ در يمن و البته توافق هسته‌اي صحبت كردند.

اشتاين ماير دربخش‌هايي از اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره توافق هسته‌اي ايران و نقش آتي تهران در حل بحران‌هاي منطقه گفت: معناي توافق هسته‌اي با ايران اين نيست كه جامعه جهاني از تعهداتش در قبال منطقه كنار كشيده است. به نظر ما اين توافق آغاز راه است تا ايران بار ديگر به جامعه جهاني براي حل مشكلات منطقه بازگردد. ما اكنون ناظر اجراي تعهدات ايران خواهيم بود. اين كار آساني نيست اما بازگشت ايران به جامعه جهاني راه مناسبي براي بهبود اوضاع در منطقه است.

عادل جبير، وزير خارجه عربستان نيز كه بخش عمده صحبت‌هاي خود را به ايران اختصاص داد مانند هميشه به بيان ادعاهاي واهي در خصوص ايران پرداخته و ايران را كشوري «اشغالگر» خواند.

الجبير در اين خصوص گفت: ايران براي اينكه به حل بحران سوريه كمك كند و بخشي از مشكل اين كشور نباشد بايد از سوريه خارج شود، به شبه‌نظاميان حزب‌الله كمك نكند و نيروي نظامي به سوريه نفرستد. ايران اكنون يك كشور عربي را اشغال كرده و اين از سوي ما پذيرفتني نيست! اميدواريم ايران شيوه خود را تغيير دهد. ما دوست داريم بهترين روابط را با ايران داشته باشيم همان‌طور كه در دهه‌هاي 60 و 70 ميلادي روابط بسيار خوبي با تهران داشتيم اما وقتي كه آنها دشمني مي‌كنند تعامل مثبت با ايران بسيار سخت است. عربستان اعلام مي‌كند كه آماده دفاع از منافع و شهروندان خود در مقابل هر تهديدي هست.

جبير در ادامه ادعاهاي واهي خود گفت: ايران تهديدات زيادي عليه كشورهاي عربي ايجاد كرده، نقش مخربي در يمن، لبنان، سوريه و عراق دارد. اخيرا نيز يك كشتي حامل سلاح به يمن فرستاده و در قاچاق ماده منفجره C4 به بحرين نيز نقش اساسي داشته است! ايران اگر رويه خود را تغيير دهد مي‌تواند روابط بسيار خوبي با همسايگان خود داشته باشد. ايران يك كشور اسلامي با تاريخ و فرهنگ بسيار غني است. همكاري با اين كشور مي‌تواند به نفع دو ملت باشد و ما اميدواريم تهران رويه خود را تغيير دهد و توافق با 1+5 به بهبود روابط با اين كشور بينجامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون