• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

افزايش اندك قيمت پرمصرف‌ها

گروه اقتصادي | تورم در سبد خوراكي خانوار اندكي افزايش يافت.

به گزارش «اعتماد»، بررسي‌هاي بانك مركزي نشان مي‌دهد در هفته منتهي به 24 مهر ماه قيمت برخي اقلام پرمصرف در اين ايام با افزايشي اندك روبه‌رو شده است اما در عين حال بهاي برخي ديگر از اقلام اصلي سبد خانوار به سنت هفته‌هاي اخير بدون تغيير بود يا كاهش قيمت داشت.

برآوردها نشان مي‌دهد در هفته منتهي به 17 مهر ماه، قيمت 11 قلم خوراكي هيچ‌گونه افزايشي را تجربه نكرده و قيمت‌ها همه نزولي شده بود.

برخي دست‌اندركاران بازار معتقدند فرا رسيدن ايام محرم و افزايش مصرف موادغذايي به دليل نذري‌هايي كه توسط مردم پخته مي‌شود در افزايش قيمت برخي اقلام موثر بوده است. بررسي وضعيت قيمتي اقلام خوراكي مويد اين مدعاست چرا كه برنج، حبوب، سبزي تازه، قند و شكر جزو اقلامي بوده‌اند كه در هفته منتهي به 24 مهرماه با افزايش اندك روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس اين گزارش برنج، سبزي‌هاي تازه، حبوب و قندو شكر جزو محصولاتي است كه
به ترتيب 6/2، 1/2، يك و 3/0 درصد افزايش قيمت داشته است.

در مقابل گوشت مرغ، ميوه‌هاي تازه و تخم مرغ به ترتيب 3/5، 2/5 و 2/3 درصد كاهش قيمت داشته‌اند. قيمت لبنيات، گوشت قرمز، چاي و
روغن نباتي هم بدون هيچ تغييري نسبت به هفته قبل ثابت ماند.

به اين ترتيب قيمت چهار قلم كالاي
مورد استفاده خانوارها نسبت به هفته قبل افزايش يافت. قيمت چهار قلم كالايي ثابت ماند و قيمت سه قلم كالا هم كاهش داشت.

مصرف گوشت و مرغ در اين‌ ماه به دليل افزايش قرباني‌ها با كاهش محسوس روبه‌رو مي‌شود. از اين رو برخي دست اندركاران بازار مواد خوراكي كاهش قيمت مرغ را در اين راستا منطقي دانسته و مي‌گويند مرغ كمترين مصرف را در ايام محرم دارد چرا كه هم در نذري‌ها كمتر پخته مي‌شود و هم افزايش قرباني‌ها خانوار را نيازمند خريد اين ماده پروتييني نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون