• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3390 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ آبان

زير ذره بين اقتصاد

ثبات قيمت نفت تا 2020 | آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد: بعيد است بهاي نفت قبل از پايان دهه جاري به 80 دلار در هر بشكه بازگردد. با وجود كاهش بي‌سابقه سرمايه‌گذاري‌ها و از آنجا كه رشد سالانه تقاضاي نفت به سختي به بالاي يك ميليون بشكه در روز مي‌رسد بعيد است بهاي نفت قبل از اتمام دهه آتي ميلادي به 80 دلار در هر بشكه بازگردد. رشد تقاضا تحت سناريوي محوري اين آژانس تا سال 2020 بايد سالانه حدود 900 هزار بشكه در روز افزايش پيدا كند و تا سال 2040 به تدريج به 5/103 ميليون بشكه در روز برسد. كاهش قيمت نفت به حدود 50 دلار در هر بشكه در سال جاري باعث كاهش شديد توليد نفت شيل امريكا يكي از عاملان اصلي مازاد عرضه در بازار كه باعث سقوط 50 درصدي قيمت نفت در 12 ماه گذشته شد، بوده است.

 

پرواز مستقيم به آفريقاي جنوبي ضروري است| وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه هيچ پرواز مستقيمي به كشورهاي آفريقايي نداريم بر ضرورت ايجاد پرواز مستقيم به حداقل يكي از كشورهاي آفريقايي تاكيد كرد. محمدرضا نعمت‌زاده با تاكيد بر اينكه رشد اقتصادي كشورهاي آفريقايي امروز در سطح بالايي قرار دارد، گفت: يكي از موضوعات مهمي كه بايد به آن توجه شود بحث سهولت در برقراري ارتباطات هوايي و پرواز مستقيم به كشورهاي آفريقايي است كه در اين زمينه بايد برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گيرد و از وزير راه مي‌خواهيم كه اين موضوع را به نتيجه برساند و از دوستان وزارت امور خارجه نيز درخواست پيگيري اين موضوع را داريم.

 

سهم پنج درصدي بانك مركزي ازفروش لوازم خانگي |رييس انجمن توليد‌كنندگان لوازم خانگي از اختصاص پنج درصد سهم فروش كالاها با استفاده از كارت اعتباري خريد كالاي ايراني به بانك مركزي خبر داد. محمدرضا دياني درباره‌ جزييات خريد كالا از طريق كارت اعتباري گفت: طي توافقي كه با بانك مركزي شد قرار است كه تسهيلات با سود 10 درصد به بانك‌ها داده شده و آنها آن را با سود 12 درصد به مردم ارايه كنند. بخشي از سود تسهيلات نيز توسط توليد‌كنندگان تامين مي‌شود به اين صورت كه پنج درصد از قيمت فروش هر كالا از طريق توليد‌كننده به بانك مركزي باز مي‌گردد. وي با بيان اينكه اين طرح در همه جاي دنيا در زمان بحران براي عبور از ركود اجرا مي‌شود، ادامه داد: به جاي تزريق پول به بخش‌هاي غيرمولد كه موجب ايجاد رشد اقتصادي نمي‌شود با اين طرح به تحريك تقاضا و تزريق پول به بخش توليد اقدام شده است.

 

آمادگي «باسف» براي سرمايه‌گذاري در پتروشيمي | قائم مقام مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي از مذاكره غول پتروشيمي آلمان با ايران خبر داد و گفت: شركت باسف قرار است در زمينه انتقال دانش فني و سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران وارد شود. محمدحسن پيوندي گفت: پتروشيمي با چالش‌هاي فني و سياسي مختلفي روبه‌رو است كه با نگاهي به چالش‌هاي فني بايد گفت: تاثير زغال سنگ در الفين‌ها و همچنين گاز شيل‌ها در منطقه اروپا و امريكا و همچنين مسائل ناشي از LNG در حوزه خاورميانه از عمده چالش‌هاي فني در صنعت پتروشيمي است. وي با اشاره به چالش‌هاي سياسي در اين صنعت گفت: حضور داعش در منطقه خاورميانه موجب ناامني در اين منطقه شده است اما از طرفي ايران داراي امنيت بي‌نظيري است كه يك فرصت براي سرمايه‌گذار در صنعت پتروشيمي ايران محسوب مي‌شود.

 

شل و توتال مشتري جديد نفت ايران| معاون وزيرنفت با اشاره به مذاكره با شركت‌هاي شل و توتال فرانسه براي ازسرگيري فروش نفت درپساتحريم، گفت: نگران افزايش صادرات نفت عربستان به بازار اروپايي نيستيم و نفت ايران در اروپا بدون مشتري نمي‌ماند. ركن‌الدين جوادي درباره افزايش فروش و صادرات نفت خام عربستان سعودي به كشورهاي اروپايي در آستانه لغو تحريم‌هاي نفتي ايران، گفت: شركت ملي نفت ايران هيچ گونه نگراني بابت اين افزايش توليد و صادرات نفت عربستان براي عرضه در بازار اروپا ندارد. معاون وزير نفت با اعلام اينكه اعتقاد داريم سهم نفتي خود را در بازار اروپا به دست خواهيم آورد، تصريح كرد: آن كشورهايي كه هم‌اكنون نفت خود را در بازارهاي مختلف ارايه مي‌دهند، در خلأ حضور ايران اين كار را مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون