• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3390 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ آبان

گزارش «اعتماد» از پشت پرده اعلام آمادگي دادكان براي حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال

مي‌آيم...

رييس سابق براي بازگشت به چراغ سبز مقامات دولت و سبد راي كفاشيان نياز دارد

حسين قهار| «مي‌آيم...» اصلا اساس حضور محمد دادكان در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها براي اعلام همين خبر بود. رييس سابق فوتبال ايران ديروز در مصلاي تهران با برگزاري يك كنفرانس خبري مقابل نمايندگان رسانه‌هاي گروهي نشست تا از عزم خود براي بازگشت به فوتبال حرف بزند. اين در حالي است كه خبر تصميم حضور اين مدير در انتخابات فدراسيون فوتبال، از چند روز قبل در رسانه‌ها منتشر شده بود.

محمد دادكان ديروز هم مثل هميشه بود. مقابل خبرنگاران نشست و عملكرد تمام آن افرادي را كه ممكن است در انتخابات فدراسيون برايش مشكلي درست كنند به باد انتقاد گرفت. به هر حال تحليل محتواي مصاحبه‌هاي آتشين او در تمام سال‌هاي گذشته به خوبي نشان مي‌دهد كه معاون كل ورزش كنوني دانشگاه‌ آزاد اسلامي فقط خودش را ناجي ورزش و به خصوص فوتبال مي‌داند. محمد دادكان مديري است كه با صداقت و صراحت تمام حرف‌هايش را مي‌زند و شايد اگر زبان سرخش نبود اين مدير امروز در فوتبال يك پست مديريتي مهم داشت. اما از آنجايي كه او هيچ‌وقت با هيچ كسي تعارف نداشته است، تمام انتقادهايش را رسانه‌اي كرده است. درست مثل ديروز...

داستان كنفرانس خبري روز گذشته اما يك فرق اساسي با تمام انتقاد‌هاي سال‌هاي اخير دادكان داشت. اينكه صحبت‌هاي آقاي دكتر رنگ و بوي انتخاباتي به خود گرفته بود. به هر صورت دادكان ديروز هم مثل هميشه بود. شايد براي اينكه به همه بفهماند براي بازگشت به فوتبال حاضر به تغيير خودش نيست. او تصميم گرفته با همان مديريت تك محوري استقلال‌طلبانه و صحبت‌هاي صريحش به فوتبال بازگردد. آن هم در روزگاري كه رابطه‌اش با وزارت ورزش و جوانان اصلا خوب نيست. اما دادكان ديروز چه گفت و در پشت پرده صحبت‌هاي اين مدير با سابقه و كاربلد چه پيام‌هايي نهفته بود؟

 

صحبت‌هاي دادكان درباره حضورش در انتخابات و فضاي كنوني فوتبال و ورزش ايران را بخوانيد: «مقصد اصلي ما خدمتگزاري براي ورزش كشور است. من بدم نمي‌آيد كه براي اين پست كانديدا شوم. براي جامعه جوان و مشتاق ورزش علاقه‌مند هستم كار كنم اما به حدي بي‌انضباطي‌هاي اخلاقي وجود دارد كه كسي دوست ندارد به اين عرصه ورود كند. در دوره قبلي بي‌انضباطي‌هاي مالي وجود داشت و اين بي‌انضباطي‌ها باعث شد همه فرار كنند. نمي‌دانم چرا بين فدراسيون و وزارت ورزش و جوانان اختلاف وجود دارد. من سخني فراتر از مجموعه فدراسيون مي‌گويم. در دوره قبلي بي‌انضباطي مالي ورزش ايران را به هم زده بود و در حال‌ حاضر بي‌انضباطي اخلاقي سبب به وجود آمدن مشكلات مختلف شده است. نگاه كنيد و ببينيد كه در حال‌ حاضر براي ديدارهاي استقلال و پر‌سپوليس چند هزار نفر به ورزشگاه مي‌روند. مطمئن باشيد يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه سبب شده مردم به ورزشگاه نيايند وجود همين افراد است. باز هم تاكيد مي‌كنم اگر شرايط مهيا باشد من هم دلم مي‌خواهد به فو‌تبا‌ل ايران خدمت كنم.»

ادبيات او هيچ تغييري نكرده است. باز هم مثل سال‌هاي گذشته به مديران ارشد ورزش ايران تاخته است. براي دادكان هيچ‌وقت فرقي نداشته متولي ورزش علي‌آبادي، سعيد‌لو، عباسي يا گودرزي باشند! عليه همه موضع‌گيري كرده و آنچه فكر مي‌كرده درست است را به مردم گفته است. هزينه‌ اين صحبت‌ها اما سال‌ها دوري از مديريت در ورزش ايران به ويژه فوتبال بوده است. امروز هم دادكان كه تصميم گرفته به انتخابات مهم‌ترين فدراسيون ورزشي كشور ورود كند، انتقادهايش از مديران ورزش ايران به خوبي نشان مي‌دهد كه او قصد سازش ندارد و حتي حاضر نشده از ادبياتي نرم‌تر نسبت به گذشته در انتقاد از گودرزي استفاده كند. او در صحبت‌هايش تاكيد كرده است كه اخلاق‌مداري در اين دوره به صفر رسيده است! در شرايط كنوني تحليل اتفاقات آينده كار سختي نيست. گودرزي وزير ورزش و جوانان است و دادكان مي‌خواهد رييس فدراسيون فوتبال شود. مديريت اين فدراسيون براي وزارت ورزش از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. حالا اين سوال در ذهن فوتبال‌دوستان به وجود مي‌‌آيد كه وزارت ورزش حاضر به همكاري با دادكان خواهد شد؟ مشخصا جواب منفي است و حضور دكتر در انتخابات آزاد فدراسيون، به نوعي مقابله‌اش با وزارت ورزش و جوانان فعلي خواهد بود. طبيعتا مديران ارشد ورزش ايران هم عرصه را براي او تنگ خواهند كرد. درست مثل سال گذشته كه دادكان به صندلي مديرعاملي پرسپوليس نزديك شد و در نهايت با يك دستور همه‌چيز نقش بر آب شد. شواهد و قراين نشان مي‌دهد كه فوتبال ايران در آينده آبستن اتفاقات زيادي خواهد بود.

 

مدت‌ها است كه خبرهايي درباره احتمال استيضاح محمود گودرزي در رسانه‌ها منتشر شده است. تعداد زيادي از نمايندگان مجلس به عملكرد گودرزي در اين وزارتخانه انتقاداتي را وارد مي‌دانند و خواهان جدايي او از ورزش هستند. پروژه استيضاح وزير ورزش هم مساله‌اي سرنوشت ساز در آينده فوتبال ايران است. به هر صورت خيلي‌ها بر اين باور هستند كه محمد دادكان، به اين دليل در شرايط كنوني خبر حضورش در انتخابات فدراسيون فوتبال را در رسانه‌ها اعلام كرد تا ببيند مسوولان ارشد دولت چه واكنشي به اين تصميم او خواهند داشت و اصلا براي بازگشت او به فوتبال تمايلي دارند يا خير. نكته حايز اهميت اما اين است كه دادكان مديريت وزارت ورزش اين دولت را به هيچ عنوان قبول ندارد، همان وزارتخانه‌اي كه عليه دادكان به خاطر مصاحبه‌هايش به مراجع امنيتي نامه نوشت و مخالف حضورش در شوراي عالي فرهنگي ورزش كشور شد (اين خبر را خود دادكان در مصاحبه‌هايش اعلام كرد). رييس سابق فدراسيون فوتبال روز گذشته در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفته است: «كشور ما امكانات بسيار زيادي دارد چرا بايد وقتي در شهري مثل ايلام سيل مي‌آيد مردم دچار چنين مشكلاتي شوند؟ آقاي كا‌ر‌لوس كي‌روش و آقاي عليرضا اسدي كدام‌شان براي اين ملت حرف مي‌زنند؟ اگر اخلاق و كرامت انساني باشد من وارد اين عرصه مي‌شوم. اگر روزي من را بخواهند برمي‌گردم اما اگر نتوانم هيچگاه نمي‌آيم چون من هميشه دوست دارم به اين مملكت خدمت كنم. من هدف اولم اين است كه سرمايه اول فو‌تبا‌ل را به اين رشته بازگردانم. اين سرمايه مردم هستند.» دادكان علاوه بر صحبت‌ كردن درباره آشتي دادن مردم با فوتبال هم رسما گفته كه حامي حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي است و به اين ترتيب سعي كرده با اين صحبت‌ها حمايت بانوان را هم براي خودش جلب كند، چرا كه خيلي‌ها اعتقاد دارند او وقتي حرفي را مي‌زند، به هر قيمتي كه شده است آن را عملي مي‌كند.

 

به نظر مي‌رسد رييس سابق فدراسيون فوتبال منتظر چراغ سبز مقامات ارشد دولت اعتدال براي بازگشت است. او در مصاحبه‌هايش تمام مديران فدراسيون فوتبال را از زير تيغ گذرانده است تا ثابت كند هيچ كدام از آنها نمي‌توانند جلوي بازگشتش به فوتبال را بگيرند. محمد دادكان اما براي بازگشت بعد از كنار زدن وزارت ورزش و جلب حمايت دولت، نياز به سبد راي قابل توجه در مجمع فدراسيون فوتبال دارد. به اين ترتيب يك نفر بايد باشد كه دادكان را در رسيدن به اين هدف كمك كند؟ آن شخص مي‌تواند كسي نباشد جز علي كفاشيان كه اين روزها بيشتر فكر و تمركز خود را روي اين مساله گذاشته است كه اجازه ندهد خواسته‌هاي مسوولان وزارت ورزش در فوتبال اجرايي شود. به هر صورت اختلافات او با مقامات اين وزارتخانه هم بر هيچ كسي پوشيده نيست. اگر رييس كنوني فوتبال به خاطر بازنشستگي و دو شغله بودن و دلايل اينچنيني با فشار وزارت ورزش نتواند باز هم كانديداي حضور در فدراسيون شود، شايد آراي حاميان پرتعدادش در مجمع فدراسيون كه همگي از دوستانش هم هستند را به دادكان بدهد. اين ائتلاف بدترين خبر ممكن براي مديران وزارت ورزش و جوانان خواهد بود، چرا كه دادكان در جامعه ورزش ايران چهره‌اي موجه و تحصيلكرده و محبوب است و به اين ترتيب نمي‌توانند با او در چنين شرايطي مقابله كنند. با اين حال بايد ديد كه فضا براي حضور رييس سابق فوتبال ايران در انتخابات فراهم خواهد شد يا خير... آنچه مشخص است اين روزها «سياست» داشتن در تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي كردن و حتي مصاحبه كردن، حرف اول و آخر را در فوتبال و ورزش ايران مي‌زند. اين روزها پشت هر حرفي، يك برنامه و هدف مهم پنهان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون