• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

اجماع در اصلاح‌طلبان - شكاف در راست سنتي

گروه احزاب| «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست. احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند». جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالين سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله چهار ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني چهار ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

 

تعيين تكليف ائتلاف ساختگي با اصولگرايان معتدل

عبدالواحد موسوي‌لاري، رييس شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان و نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اين جريان سياسي در گفت‌وگويي كه طي اين هفته با «اعتماد» داشت مواضع اصولي و پذيرفته اصلاح‌طلبان را تشريح كرد. او بخش مهمي از سخنانش را به احتمال ائتلاف با برخي اصولگرايان اختصاص داد؛ موضوعي كه به گفته لاري بيش از آنكه در عرصه واقعي سياست هواداري داشته باشد ساخته و پرداخته برخي رسانه‌هاست. او صحبت‌هايش در مورد مساله ائتلاف احتمالي را اين‌گونه شروع كرد: اين حرف‌هايي كه گاهي بعضي ژورناليست‌ها در رسانه‌ها مي‌گويند، حرف خودشان است. جريان اصلاح‌طلب ضمن احترام كامل به اصولگرايان عاقل و خردورز، آنان را به نوعي رقابت منطقي و عاقلانه دعوت مي‌كند، نه ائتلاف رياكارانه و فرصت طلبانه. نه آنها ديدگاه‌هاي خود را مي‌توانند كنار بگذارند و نه ما مي‌خواهيم كنار بگذاريم. دليلي هم نمي‌بينيم اين كار را انجام دهيم. مردم بايد ببينند كه 2 نوع بينش و سليقه در جامعه وجود دارد. ما بايد به مردم و شعور آنها اعتماد كنيم. نخواهيم با برخي ساخت و پاخت‌ها و بده‌بستان‌هاي سياسي مبتذل سر مردم شيره بماليم. هر دو كالايي را كه داريم عرضه مي‌كنيم.

وي سپس وارد مصاديق شد و گفت: كاركرد آقاي لاريجاني را در مواجهه با مسائلي از قبيل برجام كاملا مثبت تلقي مي‌كنيم. اين نشان مي‌دهد كه اگر جرياني كه رقيب ما است داراي اين ويژگي‌ها باشد و بتواند مصالح ملي را به موقع تشخيص دهد، ما استقبال مي‌كنيم اما اين به آن معنا نيست كه آنها به ليست ما بيايند و ما در ليست آنها برويم. با اين كار سر مردم را كلاه گذاشته‌ايم. اين نه در شأن آن جريان است و نه در شأن ما. ما با چهره‌هايي نظير آقاي ناطق و لاريجاني رقابت مي‌كنيم نه شراكت.

 

تشريح فعاليت‌هاي انتخاباتي اتحاد در نمايشگاه مطبوعات

برگزاري نمايشگاه مطبوعات در هفته جاري فرصت خوبي است تا اهالي سياست به بهانه تقدير از اهالي خبر و بازديد نمايشگاهي ساعتي را به گپ و گفت با خبرنگاران بپردازند. علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي نيز با حضور در نمايشگاه مطبوعات نشان داد از روزهاي دوري از مطبوعات فاصله گرفته و در قامت دبيركل اتحاد به ارتباط بهتر با رسانه‌ها مي‌انديشد. او در مدت حضور خود يك ديدار مختصر و جالب هم داشت. شكوري راد در يكي از غرفه‌هاي مطبوعات با محسن اسماعيلي، عضو شوراي نگهبان روبه‌رو شد و چند دقيقه‌اي با او به گپ و گفت انتخاباتي پرداخت.

اصلاح‌طلبان اميدوارند در انتخابات مجلس بتوانند ضمن تعامل با شوراي نگهبان و رفتار منطبق با قانون اين نهاد مهم و اثرگذار انتخابات شاداب و با حضور حداكثري را تجربه كنند. شكوري‌راد در خبري كه ايسنا به نقل از وي منتشر كرد توضيحاتي را نيز درباره فعاليت‌هاي حزب اتحاد ارايه كرد. دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي با اشاره به آغاز فعاليت‌هاي اين حزب براي انتخابات پيش‌رو با بيان اينكه حزب اتحاد ملت در روند انتخابات با مجموعه اصلاح‌طلبان مشاركت دارد و در جهت تقويت و انسجام اين مجموعه فعاليت مي‌كند، اظهار كرد: خوشبختانه در جلسه اخير شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان روند همگرايي بسيار خوبي شكل گرفت و دكتر عارف نيز به عنوان رييس اين شورا انتخاب شدند. شكوري‌راد افزود: اصلاح‌طلبان مي‌توانند گام‌هاي بلندتري به سمت انتخابات بردارند و آن‌طور كه به نظر مي‌رسد مشكل عمده‌اي پيش‌روي ما نخواهد بود. به گزارش ايسنا، اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين در مورد اظهارات برخي از اصلاح‌طلبان مبني بر حضور شخصيت‌هايي علاوه بر عارف براي قرار گرفتن در سرليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان، با تاكيد بر اينكه هنوز هيچ ليستي مشخص نشده كه بخواهيم راجع به سرليست‌بودن افراد صحبت كنيم، اظهار كرد: هنوز اصلاح‌طلبان در مورد اينكه چه كساني نامزد شوند وارد بحث نشده‌اند و كساني كه تا به حال راجع به سرليستي صحبت‌هايي مطرح كرده‌اند، صرفا نظرات خود را بيان مي‌كنند.

 

گام مهم شوراي سياست‌گذاري انتخابات اصلاح‌طلبان

در هفته جاري جلسه شوراي سياست‌گذاري انتخابات اصلاح‌طلبان با حضور تمامي اعضا و بدون حضور نماينده حزب اعتدال و توسعه برگزار شد. در اين جلسه اعضا پس از صرف زمان بيش از يك ساعت روي آيين‌نامه اجرايي پيشنهاد شده از سوي هيات رييسه موقت و تصويب آن به انتخاب رييس دايم و نواب وي پرداختند كه بر اين اساس محمدرضا عارف با اجماع كامل اعضا و بدون مخالف به عنوان رييس شوراي عالي انتخابات اصلاح‌طلبان برگزيده شد.

پس از آن نوبت به انتخاب نواب رييس رسيد كه عبدالواحد موسوي‌لاري، عضو مجمع روحانيون مبارز و حسين موسوي‌تبريزي، دبيركل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم به عنوان نواب‌رييس شوراي سياست‌گذاري انتخابات اصلاح‌طلبان انتخاب شدند. همچنين با راي اعضا خانم‌ها فخاري و كولايي به عنوان دو منشي هيات‌رييسه انتخاب شدند. جلسه سوم شوراي عالي سياست‌گذاري انتخابات اصلاح‌طلبان يكشنبه هفته آينده در دفتر محمدرضا عارف تشكيل مي‌شود و اعضا در اين جلسه به تعيين اعضا و روساي كميته‌هاي مختلف خواهند پرداخت. همچنين در جلسه سوم شوراي عالي اصلاح‌طلبان درخصوص چگونگي دستيابي به اجماع در حوزه‌هاي انتخابيه نيز ساز و كار روشن‌تري تدوين خواهد شد. روز شنبه سيد حسن رسولي، عضو شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان خبر از افزايش اعضاي اين شورا داد و گفت: اسامي پنج نفر از مشاوران دكتر عارف علاوه بر خودم، عبارت است از جعفر توفيقي، مهندس صادق بناب، دكتر الهه كولايي و مهندس سيدمهدي نادمي.

شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان مي‌كوشد با جمع نظرات طيف‌هاي مختلف در اين جريان راهكاري واحد براي حضور در انتخابات بيابد تا در نهايت جريان اصلاحات موفق به ارايه ليست واحد سراسري در كشور شود. تاكنون در اكثر استان‌ها شوراي اصلاح‌طلبان استان و حوزه‌هاي انتخابيه تشكيل شده و كار بررسي شرايط نامزدها در حال انجام است تا پس از مرحله اعلام صلاحيت كانديداها، كانديداهاي مورد اجماع در هر حوزه انتخابيه به مركز معرفي شوند.

 

فعاليت انتخاباتي كارگزاران فقط در قالب جريان اصلاحات

ابتداي هفته بود كه نشريه صدا در گزارشي از مواضع انتخاباتي حزب كارگزاران خبر داد و نوشت كه اين حزب جز در همسويي با جريان اصلاحات فعاليت انتخاباتي نخواهد كرد. حزب كارگزاران همچنين محسن هاشمي، رضا امراللهي، فاطمه مقيمي، فرزانه تركان از تهران، يدالله طاهرنژاد از چالوس- مازندران، شهربانو اماني از اروميه- آذربايجان غربي، سيد افضل موسوي از زنجان، سيدعبدالله حسيني از بندرلنگه هرمزگان، دل‌انگيزان و عباسعلي‌اللهياري از كرمانشاه و احمديان از اسلام‌آباد غرب را به عنوان كانديداهاي پيشنهادي به اصلاح‌طلبان معرفي كرد. همچنين اين حزب اعلام كرده كه از كانديداتوري معين، جاسبي، طاها هاشمي و فاطمه هاشمي نيز حمايت خواهد كرد. در تحولي ديگر محسن هاشمي ضمن بازديد از نمايشگاه مطبوعات در خصوص كانديداتوري خود توضيحاتي ارايه كرد. محسن هاشمي‌رفسنجاني عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي اعلام كرد اگر مورد تاييد مردم و فعالين سياسي باشد در انتخابات مجلس دهم كانديدا خواهد شد. او در اين زمينه گفت: چنانچه درخواست‌هايي در اين زمينه باشد و احساس كنم كه حضورم موثر است اين درخواست‌ها را رد نخواهم كرد. اما از آنجايي كه قرار است اين موضوع به صورت سازماندهي شده باشد و هيچ‌گونه اختلافي در بحث انتخابات ايجاد نشود منتظر تصميم جمع و عقلايي كه در حال برنامه‌ريزي براي انتخابات هستند مي‌مانم. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در صورت كانديداتوري براي انتخابات به عنوان سرليست معرفي مي‌شويد، گفت: اگر تشخيص اين بود كه در انتخابات حضور پيدا كنم هر كجاي ليست كه باشم خوشحال مي‌شوم و اگر كه نيازي به حضور بنده در انتخابات نباشد ان‌شاءالله در جاهاي ديگر خدمت خواهم كرد. وي همچنين با اشاره به وضعيت برادرش گفت: رايزني‌هاي لازم براي پخش تلويزيوني محاكمه مهدي از رسانه‌ها انجام شده، اميدواريم هرچه سريع‌تر موافقت كنند تا شرايط وي مشخص شود. محسن هاشمي در پاسخ به پرسشي در مورد ماجراي سه راه ياسر با بيان اينكه اين ماجرا بيش از اندازه بزرگ شد، اظهار كرد: اين ماجرا اتفاق ساده‌اي بود و يك تخلف ترافيكي باعث ايجاد درگيري لفظي ميان طرفين شد.

 

تاكيد دوباره ندا بر همراهي همه‌جانبه با اصلاحات

حزب ندا كه از ابتداي تشكيلش با حواشي خاصي روبه‌رو بود در مقطع انتخابات حساس مجلس تصميم گرفته همراهي عملياتي كاملي با تصميمات كلي اصلاح‌طلبان داشته باشد. اين حزب پس از آنكه به درخواست سيدمحمد خاتمي وارد شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان شد حالا در مواضع رسمي‌اش كمترين بهانه‌اي به دست مخالفان اصلاحات نمي‌دهد.

در هفته جاري نيز سيد صادق خرازي، رييس شوراي مركزي ندا و مجيد فراهاني، دبيركل اين حزب در اظهارنظرهاي جداگانه‌اي پيرامون احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با چهره‌هايي نظير علي لاريجاني مواضع تبيين شده توسط بزرگان اصلاحات را در پيش گرفتند.

سيدمحمدصادق خرازي، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان در واكنش به اعتقاد برخي كه لاريجاني را گزينه مناسبي براي رياست مجلس آينده مي‌دانند، گفت: ما چنين اعتقادي نداريم؛ چراكه رييس فعلي مجلس شوراي اسلامي در يك صف ديگر و ما در جبهه ديگر قرار داريم. با توجه به اينكه لاريجاني در ماجراي برجام به دولت كمك كرده است، عده‌اي مي‌خواهند كام وي را شيرين كنند، در حالي كه ما معتقديم اينگونه نيست و ما با لاريجاني اختلافات فكري و سياسي داريم و در اين حال، احترام خاصي براي ايشان قائل هستم، چون يكي از چهره‌هاي فوق‌العاده سياستمدار، جدي و فعال است.

مجيد فراهاني هم روز گذشته ضمن حضور در نمايشگاه مطبوعات با تاكيد بر اين نكته كه حزب نداي ايرانيان در انتخابات آينده مجلس خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان عمل نخواهد كرد، اظهار كرد: فضاي چند جلسه‌اي كه من به عنوان نماينده حزب در جلسات شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان حاضر بودم يك فضاي همدلي، وحدت و انسجام بود، بيت‌الغزل همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب ضرورت حركت وحدت‌آميز و انسجام‌بخش بين گروه‌ها و جريانات اصلاح‌طلب و اعتدال‌گراست. اين انسجام به‌گونه‌اي است كه هر گروهي كه بخواهد حساب خود را از جمع جدا كند، كاملا در انزوا قرار مي‌گيرد.

 

تحرك جديد حزب اعتماد ملي

حزب اعتماد ملي علاوه بر حضور جدي و فعال رسول منتجب‌نيا در جلسات شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان، جلسات دفتر سياسي و ستاد انتخاباتي خود را فعال كرده است. از اين حزب خبر مي‌رسد ساختماني هم در بلوار كشاورز تهيه كرده و در حال تجهيز آن هستند تا به عنوان ساختمان حزب اعتماد ملي فعاليت‌هاي سياسي اين حزب در آن تجميع شود. به نظر مي‌رسد از اين حزب رسول منتجب‌نيا ، الياس حضرتي، جواد حق‌شناس ، دكتر ابوالفضل شكوري و دكتر ابوالحسني در حال آماده شدن جهت اعلام كانديداتوري براي انتخابات باشند.

در عين حال اين حزب در چارچوب شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به رياست محمدرضا عارف فعاليت انتخاباتي خود را تنظيم مي‌كند. همچنين طي روزهاي گذشته رسول منتجب‌نيا ارزيابي خود از تركيب هيات رييسه شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان را اينگونه بيان كرد: با عنايت به اينكه دو طرف شوراي عالي سياستگذاري (كميته راهبردي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات)، رياست آقاي عارف بر شوراي سياستگذاري مورد تاكيد قرار داده‌اند، ايشان مي‌تواند وحدت و انسجام كامل را بين اصلاح‌طلبان ايجاد كند. قائم‌مقام حزب اعتماد ملي در ارزيابي خود از اين جلسه و انتخاب محمدرضا عارف به عنوان رييس اين شورا اظهار كرد: رياست آقاي عارف بر اين شورا از قبل قطعي شده بود. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در جلسه هفته گذشته خود رياست ايشان را تصويب كرده بود و از طرف ديگر اعضاي كميته راهبردي براي رياست ايشان نامه‌اي نوشته بودند. در نتيجه اكثريت اعضا، رياست آقاي عارف را از قبل پذيرفته بودند و لازم به رأي‌گيري نبود ولي براي تشريفات دموكراسي اين كار انجام شد و آقاي عارف با اتفاق آرا به عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان انتخاب شد. منتجب‌نيا اظهار كرد: من پيشنهاد داده بودم كه تركيب هيات رييسه اين شورا به شكلي باشد كه از دو تفكر كميته راهبردي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در آن به عنوان دو نايب‌رييس حضور داشته باشند كه تقريبا همين پيشنهاد هم رأي آورد و آقاي موسوي‌لاري رييس كميته راهبردي و آقاي موسوي‌تبريزي رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به‌عنوان دو نايب آقاي عارف انتخاب شدند.

 

پايداري و لاريجاني؛ جدالي ادامه‌دار

داستان تجادل پايداري‌ها با لاريجاني داستاني ادامه‌دار و قديمي است. به همان ميزان كه پايداري‌ها در قم از خجالت لاريجاني درآمدند رييس مجلس هم در جلسات پارلمان پايداري‌ها را تا توانسته محدود كرده است. اين تضاد دوطرفه و مستمر اما تنها محدود به اين سوي ماجرا نشده و اردوگاه اصولگرايان و ائتلاف انتخاباتي آنها را هم به معادله‌اي سخت بدل كرده. چه آنكه مديران جناح راست كعبه آمال و آرزوي‌شان اين است كه با همه توان و پتانسيل خود پا به انتخابات بگذارند اما به واقع مگر مي‌شود كه در اين ائتلاف انتخاباتي لاريجاني و پايداري‌ها در يك ليست قرار بگيرند؟همين است كه پايداري‌ها مدام تلاش دارند تا به اصولگرايان بقبولانند كه دست از علي لاريجاني بردارند. روح‌الله حسينيان از جمله اين افراد است. اين عضو جبهه پايداري اعتقاد دارد كه بايد اصولگرايان چهره‌هاي جديد را وارد انتخابات كنند و دست ازچهره‌هاي تكراري كه امتحان خوبي پس نداده‌اند، بردارند.

روح‌الله حسينيان تاكيد كرده كه تنها مشكل اصولگرايان علي لاريجاني است و با همين نگاه تصريح كرده: اصولگرايان قطعا به وحدت مي‌رسند و ممكن است تنها طيف آقاي لاريجاني وارد سازوكار وحدت نشود ولي بيشتر طيف‌هاي اصولگرا با هم به وحدت مي‌رسند. حسينيان در مورد اينكه آيا در بحث وحدت نظر بيشتر نظر عقلا و علماي قم و تهران است يا خود گروه‌ها و جناح‌ها روند وحدت را مشخص مي‌كنند، گفت: در حال حاضر موقعيت به‌گونه‌اي است كه خود اصولگرايان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد در انتخابات مجلس آينده به وحدت برسند كه آراي اصولگرايان در سطح جامعه و مردم شكسته و تقسيم نشود و حول يك محور فكري و نقاط متحدشان شكل بگيرد. وي افزوده است: اصولگرايان نتوانسته‌اند رضايت مردم اصولگرا و حزب‌الله را تامين كنند و بايد اصولگرايان تلاش كنند كه در اين مدت باقيمانده اقداماتي انجام دهند كه طرفداران خود را نسبت به جريان اصولگرايي اميدوار كنند. حسينيان تاكيد كرد: توقع كساني كه به ما راي دادند و طرفدار ما هستند اين است كه روي اصول ايستادگي كنيم و اهل معامله نباشيم و زدوبند سياسي نكنيم ولي در اين مسائل برخي قسمت‌هاي اصولگرايي كوتاهي كردند و همين باعث شد كه مردم حزب‌الله اصولگرا نسبت به برخي چهره‌ها و افراد نااميد شوند و همين باعث مي‌شود كه آراي قسمتي از اصولگرايان با مشكل جدي روبه‌رو شود.

 

سردرگمي ايستادگي و آبادگران پس از خداحافظي رضايي

محسن رضايي اگرچه چندماهي است يك روز درميان يونيفرم سبزرنگ پاسداري‌اش را بر تن مي‌كند و به سپاه بازگشته اما در طول 18 سالي كه كت و شلوار سياست‌ورزي را پوشيد تلاش كرد تا سازمان‌هاي سياسي هوادار خود را بسازد و سروسامان دهد. جبهه ايستادگي كه شايد شاخص‌ترين عضو آن سيدمحمود علوي، وزير اطلاعات دولت روحاني است اين روزها نمي‌داند كه با خداحافظي رضايي از فعاليت‌هاي انتخاباتي چه كاري بايد بكند و به سمت چه كسي برود. البته اين تنها منحصر به جبهه ايستادگي نيست چرا كه تشكيلات سياسي ديگري را هم به عنوان حامي خود در اين سال‌ها ديد؛ جمعيت آبادگران جوان. همان تشكيلاتي كه روزگاري از تشكل‌هاي سياسي محمود احمدي‌نژاد محسوب مي‌شد و پس از اختلافات حسن بيادي با احمدي‌نژاد راهش را از او جدا كرد و به حمايت از دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام برخاست. حالا اين دو تشكل سياسي كه مديريت آن همسوي هم هستند در بزنگاه انتخاباتي مجلس دهم مانده‌اند كه سراغ چه كسي بروند. هرچند پس از انتخابات رياست‌جمهوري محسن رضايي و برخي از نيروهادر دبيرخانه مجمع تشخيص را به مركز اطلاع‌رساني شهرداري تهران فرستاد اما تكليف جبهه ايستادگي و آبادگران را مشخص نكرد تا سيدابوالقاسم رئوفيان، دبيركل حزب ايران زمين و عضو جبهه ايستادگي درباره فعاليت‌هاي انتخاباتي اين جبهه بگويد: ما از آقاي محسن رضايي با توجه به مسووليت نظامي كه بر عهده دارد ديگر توقعي نداريم و ايشان در حال حاضر مشغول ايده‌پردازي براي نظام است. معاون امور استان‌ها و عضو شوراي عالي جبهه ايستادگي از ديدارهاي تشكل متبوعش با برخي مسوولان نظام خبر داد و گفت: جبهه ايستادگي به دليل مشي اعتدالي خود اگر به‌طور مثال با آيت‌الله يزدي ديدار كند قطعا با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز ديدار خواهد داشت. وي درباره تعيين مصاديق انتخابات مجلس از سوي جبهه ايستادگي يادآور شد: معيارها، شاخص‌ها و جدول مكانيسم ارزيابي مصاديق و كانديداها در دست اقدام است و اين فعاليت‌ها انجام شده اما هنوز نهايي نشده است. رئوفيان درباره كانديداتوري خود در انتخابات مجلس خاطرنشان كرد: بنده هنوز در اين زمينه تصميم جدي نگرفته‌ام. همزمان حسن بيادي، دبيركل جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي و عضو جبهه ايستادگي هم درباره ائتلاف جبهه ايستادگي با اصلاح‌طلبان نيز گفت: جبهه ايستادگي به معتدلين اصلاح‌طلب نزديك است بنابراين امكان دادن ليست واحد با اين طيف وجود دارد البته هنوز دراين خصوص تصميم‌گيري نشده است و سخنگوي جبهه به موقع تصميمات اخذشده را اعلام خواهد كرد.

 

بازگشت رهپويان به فعاليت‌هاي انتخاباتي

عليرضا زاكاني، دبيركل جمعيت رهپويان هر چند وكالت تام و تمام به حسين فدايي داده بود تا در نشست با موتلفه و پايداري از قول او هم سخن بگويد اما حالا كه كميسيون برجام و ماجراي برجام در مجلس تمام شده او هم فرصت بيشتري براي رسيدن به انتخابات و لابي‌هاي انتخاباتي دارد. زاكاني كه در اين ماه‌ها كمتر فرصت كرده بود درباره ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان سخن بگويد، به دنياي سياست‌ورزي اصولگرايان با اظهارنظري بازگشته و گفته است: محوريت حضرات آيات مصباح‌يزدي، موحدي كرماني و يزدي امكاني را فراهم كرده‌اند كه كاركردهاي پنج‌گانه‌اي براي اصولگرايان دارد. زاكاني با اشاره به ائتلاف اصولگرايان براي وحدت، اظهار داشت: افقي كه براي وحدت شكل ‌گرفته بسيار روشن است و عقلانيت و تعهد گروه‌هاي انقلاب سبب شده با توجه به شرايط ويژه فعلي، مصالح و منافع انقلاب اسلامي را بر منافع گروهي ترجيح داده و به سمت وحدت بر اصول متمايل باشند. زاكاني ادامه داد: آنچه مطلوب نيروهاي انقلاب است اين است كه وحدتي را دنبال كنند كه بر محوريت اصول شكل مي‌گيرد و به‌تبع آن، يكي از محوري‌ترين اصل‌ها، ولايتمداري است بنابراين توجه به اصول و دوري از سهم‌خواهي امكان موفقيت را براي نيروهاي انقلاب فراهم مي‌كند. وي بابيان اينكه در اين زمينه دقت در تشخيص درست اصول توسط اصولگرايان و صحت اين تشخيص توسط اين بزرگواران بايد موردتوجه باشد، تصريح كرد: نكته دوم هدايت‌ها و دقت‌هايي است كه اين سه بزرگوار دارند كه منشأ رهنمون شدن در اين مسير با دقت بالاتري خواهد بود. به گفته زاكاني نكته سوم نظارت بر عمل به اصول است كه اگر ما تشخيص درست هم داديم بايد ببينيم به آن اصول پايبند هستيم يا خير، لذا اين نظارت عاليه به لطف خدا انجام خواهد شد. دبيركل جمعيت رهپويان نكته چهارم را جنبه هويت‌بخشي و مددكاري دانست و گفت: با اين هويت‌بخشي امكان بهره‌مندي از يك اعتبار بالاتر براي جريان اصولگرا وجود خواهد داشت و نهايتا جنبه داوري است كه امكاني را ميسر مي‌كند كه در اين مسير بن‌بستي وجود نداشته باشد و اختلاف‌نظرها حل شود. وي در بخشي ديگر با اشاره به تجارب گذشته و حساسيت‌هاي امروز تاكيد كرد: راه پيش رو بسيار سخت است اما بركات و داشته‌ها به لطف الهي نسبت به گذشته فراوان‌تر بوده و افق روشني پيش‌روي نيروهاي انقلاب و افراد متعهد به انقلاب اسلامي وجود دارد.

 

هاشمي؛ عامل شكست وحدت اصولگرايان

موتلفه‌اي‌ها شايد بيش از هر زمان ديگري تلاش دارند تا نقش واسطه خير را براي اصولگرايان بازي كنند. سياستمداران اين حزب كهنه كار خوب مي‌دانند كه گفتمان و مديريت اصولگرايي در خطر انهدام و اسقاط قرار گرفته و از همين رو هم و غم‌شان را براي ساماندهي راست كيشان سياسي به ميدان آورده‌اند. مديران اين حزب با همه احزاب و گروه‌هاي جناح راست از تندرو گرفته تا ميانه رو نشست انتخاباتي گذاشته‌اند. حتي با علي لاريجاني‌اي كه به نظر مي‌آيد ديگر علاقه‌اي به همكاري تشكيلاتي با اصولگرايان ندارد و مي‌خواهد اين‌بار با استفاده از پتانسيل شخصي و فراكسيون رهروان راهش را از ديگر اصولگرايان جدا كند؛ مساله‌اي كه بيش از همه منجر به ترس اصولگراياني همچون موتلفه شده و آنها را وادار كرده تا به ديدار لاريجاني بروند. اين همان خبري است كه حميدرضا ترقي به آن اشاره كرده و گفته است: تاكنون با شخص لاريجاني مذاكراتي انجام شده است و اين مذاكرات همچنان ادامه دارد. ترقي در پاسخ به اين سوال كه آيا فراكسيون رهروان در جريان وحدت اصولگرايان همكاري خواهد كرد يا خير؟ گفت: رهروان يك تشكيلات حزبي نيست و تنها در داخل مجلس كاركرد دارد. عناصر فراكسيون رهروان هم در همه طيف‌ها از جمله اصولگرايان و اصلاح‌طلبان حضور دارند. وي تاكيد كرد: تاكنون رهروان نگفته است كه قصد دارد راهي جداي از اصولگرايان را در انتخابات طي كند. عضو شوراي مركزي حزب موتلفه با بيان اينكه اصلاح‌طلبان هم مشكلات درون‌جرياني براي رسيدن به وحدت را دارند، خاطرنشان كرد: آنها هنوز به توافق نرسيده‌اند و اينكه تبليغ مي‌كنند به وحدت رسيده‌ايم، صحت ندارد. اصلاح‌طلبان روي عارف هم به اجماع نرسيده‌اند چرا كه دچار فقر چهره هستند. وي با بيان اينكه ما در اين دوره با مشكلات جديدي روبه‌رو هستيم كه در دوره گذشته با آن روبه‌رو نبوديم، تصريح كرد: فرمولي كه در سه دوره گذشته انتخابات مجلس به كار برديم، با وارد شدن اصلاح‌طلبان به صحنه تغيير خواهد كرد و يك مقدار طراحي فرمول جديد سخت‌تر است. اين عضو ارشد حزب موتلفه با تاكيد بر اينكه امروز به اندازه سه دوره گذشته تا اين اندازه عليه وحدت اصولگرايان تلاش نمي‌شد، گفت: از هاشمي رفسنجاني تا اصلاح‌طلبان سعي مي‌كنند با برنامه‌ريزي و فضاسازي رسانه‌اي، وحدت ميان اصولگرايان را بهم بزنند و كاري كنند كه انشقاق ميان جريان اصولگرا افزايش يابد.

 

اطلاعيه جامعه مدرسين درباره انتخابات خبرگان

جامعه مدرسين حوزه علميه قم از همان روزهاي انتخابات رياست‌جمهوري 92 و اختلافاتي كه ميان آيت‌الله محمد يزدي و آيت‌الله مصباح‌يزدي به وجود آمد تا به امروز نتوانسته همگرايي انتخاباتي داشته باشد. شايد كناره‌گيري جامعه مدرسين از دخالت در انتخابات مجلس وابسته به همان اختلاف ديدگاه‌ها باشد. همين است كه بزرگان جامعه مدرسين تمام تلاش‌شان براي انتخابات خبرگان است. هرچند تا به امروز كمتر خبري درباره كانديداهاي انتخابات مجلس خبرگان منتشر نشده اما برخي شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه اختلاف نظر‌ها در جامعه مدرسين حوزه علميه درباره قرار دادن نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در فهرست جامعه مدرسين بالا گرفته است. اما در اين ميان جامعه روحانيت مبارز هم براي انتخابات خبرگان حرف دارد. از همين روست كه جلسات مشتركي ميان مديران جامعتين برگزار مي‌شود. جلساتي كه كميته انتخاباتي جامعتين نام دارد. سيدمحمد غروي، عضو هيات رييسه جامعه مدرسين حوزه علميه قم در همين راستا گفته است: كميته انتخابات جامعه روحانيت مبارز تهران با كميسيون مربوط به خبرگان جامعه مدرسين حوزه علميه قم تاكنون يكي، دو جلسه مشترك برگزار كرده‌اند. وي ادامه داد: اين جلسات مشترك با هدف رسيدن به ليست مشترك در انتخابات خبرگان رهبري برگزار شده است. عضو هيات رييسه جامعه مدرسين يادآور شد: تمام تلاش جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز اين است كه تا جايي مي‌توانند، به ليست مشترك برسند. همزمان با اين اعلام خبر سيد محمد غروي، جامعه مدرسين حوزه علميه قم پيرو انتشار اخباري در رسانه‌هاي مختلف در ارتباط با كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري و گمانه‌زني‌هاي نادرست از ليست كانديداهاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مجلس خبرگان رهبري اطلاعيه‌اي صادر كرد. در اين اطلاعيه آمده است: تاكنون در جلسات شوراي عالي جامعه مدرسين هيچ ‌تصميم و بحثي روي مصاديق و افراد، چه به صورت رسمي و چه غير‌رسمي صورت نگرفته و اخبار منتشر شده تكذيب مي‌شود. لذا از رسانه‌ها و سايت‌ها و كساني كه در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند، انتظار مي‌رود كه ضمن رعايت اخلاق رسانه‌اي و تقوي، از هرگونه گمانه‌زني و نقل اخبار نادرست جدا‌ خودداري نمايند. اين اطلاعيه تاكيد كرده است: لازم به ذكر است همان‌گونه كه بارها از طريق اين دفتر اعلام شده، مواضع و تصميمات جامعه مدرسين، از طريق رياست شوراي عالي و بيانيه رسمي جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام خواهد شد.

 

نقشه‌هاي ايثارگران براي انتخابات

ايثارگراني‌ها همچون پايداري‌ها پس از پايان به كار دولت احمدي‌نژاد قدرت شان را از دست داده‌اند. مديران اين تشكل سياسي اصولگرا و به ويژه حسين فدايي با وجود غيبت اجباري اصلاح‌طلبان و در رقابت درون جناحي اصولگرايان هم نتوانستند راهي مجلس شوند. همين بود كه فدايي و برخي از چهره‌هاي نزديك به اين گروه سياسي به فكر آن افتادند تا با همكاري جمعيت رهپويان هر از چندگاهي به كمك پايداري‌هاي مجلس بروند. شايد نمونه واضح اين همكاري در ماجراي برجام بود، جايي كه رهپويان، پايداري و ايثارگران تمام قد در برابر توافق هسته‌اي ايستادند. اين همكاري اما براي آنان كم هزينه نبود به نحوي كه اگر روزگاري آنها اطراف حدادعادل را گرفته بودند چند وقتي است كه به سراغ احمد توكلي رفته‌اند. نيم‌نگاهي به افرادي كه در سازمان مردم نهاد مبارزه با فساد توكلي قرار گرفته‌اند نشان‌دهنده آن است كه ايثارگراني‌ها مي‌خواهند با حمايت از توكلي موقعيت جديدي را در ميان هواداران اصولگرايي براي خود دست و پا كنند. اين اما همه ماجرا نيست چرا كه حسين فدايي به عنوان دبيركل اين جمعيت در تمامي جلسات سه‌جانبه حضور دايم داشته است. ايثارگران با مديريت او تلاش بسياري كرد تا حجت‌الاسلام صديقي را به عنوان يكي از اضلاع رهبري اصولگرايان به جمع آيات موحدي‌كرماني، محمد يزدي و مصباح‌يزدي اضافه كند كه با مخالفت جدي حزب موتلفه روبه‌رو شد. اين اختلاف به حدي بود كه بارها جلسات سه‌جانبه موتلفه، ايثارگران و پايداري را با بحران مواجه كرد. پس از ناكام ماندن ايثارگران كه در اين جلسات از جمعيت رهپويان هم نيابت داشت آنها متوجه موقعيت خود در مديريت جريان اصولگرايي شده‌اند تا جايي كه لطف‌الله فروزنده، سخنگوي اين جمعيت با بيان اينكه جلسات سه‌‌جانبه ايثارگران، پايداري و موتلفه برگزار مي‌شود و جلو مي‌رود، اظهار داشت: اصل وحدت را همه پذيرفته‌اند و فقط بايد سازوكار متناسب با شرايط تعيين شود تا اجماع شكل بگيرد. فروزنده، با بيان اينكه ورود به مصاديق هنوز زود است و ابتدا بايد سازوكار وحدت شكل بگيرد، ادامه داد: بنا شده است در استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت مستقل سامانه وحدت شكل بگيرد و موارد و مصاديق اصولگرايي مشخص شوند، از اين رو شوراي مركزي تهران بيشتر نقش نظارت را بر عهده دارد. سخنگوي جمعيت ايثارگران با تاكيد بر اينكه اصولگرايان در چارچوب شوراي فقها فعاليت خود را پيش مي‌برند، يادآور شد: ما در صورت لزوم با حضرات آيات ديدار كرده و خدمت آنها گزارش خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون