• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

علي لاريجاني در دانشگاه عالي دفاع:

تشكيلات آبروي خود را براي يك پوپوليست نمي‌گذارد

ناهيد مولوي / حالا ديگر جناح اصولگرا راهنمايي دارد تا خط خود را از دولت سابق و حاميانش به كلي جدا كند؛ راهنمايي كه در ماه‌هاي منتهي به توافق آرام آرام از چهره جديد خود رونمايي كرد و در روزهاي تصويب كليات و جزييات برجام در قامت رهبر يك جريان ظاهر شد و اجازه نداد تا دلواپسان و حاميان محمود احمدي‌نژاد در مهم‌ترين پرونده‌اي كه منافع ملي كشور را تامين مي‌كرد، خللي وارد كنند. اينگونه بود كه علي لاريجاني تبديل به مهم‌ترين و محكم‌ترين تكيه‌گاه حسن روحاني در مجلس شد. در روزهايي كه محمود احمدي‌نژاد در مجلس دست به فيلم شده بود و عليه رييس مجلس دست به افشاگري مي‌زد، مي‌شد حدس زد كه علي لاريجاني او و جريانش را انحرافي در خط اصولگرايي مي‌داند اما كمتر كسي فكرش را مي‌كرد علي لاريجاني سال‌هاي اصلاحات، روزگاري در چنين نقطه‌اي با دولتي كه مورد حمايت اصلاح‌طلبان است به اشتراك برسد، اما اين اتفاق رخ داد. البته در همان سال‌هايي كه احمدي‌نژاد بر مسند اداره كشور بود علي لاريجاني از صندلي سبز بهارستان همه همت خود را به كار گرفته بود و جايي كه قانون به او اجازه مي‌داد مقابل برخي اقدامات احمدي‌نژاد ايستادگي كند و همين رفتار او بود كه باعث شد تبديل به يكي از مهره‌هايي شود كه حاميان ديروز احمدي‌نژاد و دلواپسان امروز او را سيبل انتقادهاي خود قرار دهند. اگرچه بيش از دو سال است كه دولت تغيير كرده، اما انتقادهاي لاريجاني به آن همچنان ادامه دارد و مي‌گويد: جذب 500هزار نفر در دستگاه‌هاي دولتي، افتخاري براي دولت قبل نيست. مساله‌اي كه علي لاريجاني پيش از اين و در روزهاي دولت سابق بارها مقابلش قدعلم كرد و اجازه نداد تا مصوبه هيات وزيران احمدي‌نژاد موسوم به طرح «مهرآفرين» اجرايي شود و با رد چندباره آن جلوي استخدام‌هاي بي‌رويه دولت سابق را گرفت. پس از روي كار آمدن حسن روحاني داستان استخدام‌هاي بي‌رويه تبديل به يك معضل شده بود و دولتمردان روحاني بارها اين انتقاد را به دولت سابق مطرح كردند. به نظر مي‌رسد علي لاريجاني به خوبي مصايب دولت اعتدال را درك مي‌كند كه امروز براي اجرايي شدن برنامه‌ها و سياست‌هاي حسن روحاني از همه ظرفيت‌هاي خود استفاده مي‌كند وقتي مي‌گويد ايران نياز به يك جراحي اقتصادي دارد و مهم‌ترين نياز اين جراحي انسجام ملي است يعني او و جريانش در كنار حسن روحاني ايستاده‌اند تا بخشي از اشتباهات دوره قبل جبران شود. وقتي علي لاريجاني مي‌گويد: تشكيلات آبروي خود را براي فردي كه پوپوليستي صحبت مي‌كند، نمي‌گذارد، يعني موضوع آبروي جريان اصولگرا براي او تبديل به يك دغدغه شده است، دغدغه‌اي كه بي‌شك بي‌ربط به انتخابات اسفندماه نخواهد بود و نمي‌خواهد اجازه دهد سايه دولت سابق بر سوابق جريان اصولگرايي سنگيني كند و راي مردم را در انتخابات اسفندماه تحت تاثير خود قرار دهد.

بايد بپذيريم كه جامعه هم تشخص دارد

علي لاريجاني ديروز در دانشگاه عالي دفاع و در همايش ساخت دروني قدرت ملي جمهوري اسلامي ايران سخنراني داشت. سخنراني‌اي كه در آن به سه موضوع فرهنگي و اجتماعي، اقتصاد و سياست پرداخت. به گزارش ايسنا، لاريجاني با اشاره به حوزه فرهنگ در استحكام ساخت دروني قدرت، گفت: تشخص يك جامعه به حوزه فرهنگي و سابقه تاريخي آن جامعه است. ما براي جامعه چه يك روح جمعي قايل باشيم يا خير، بايد بپذيريم كه جامعه هم تشخص دارد و مردم با اين تشخص زندگي مي‌كنند، اين تشخص فرهنگ و عرفيات اجتماعي است. وي با بيان اينكه در حوزه فرهنگ در عين داشتن نقاط برجسته چالش‌هايي نيز داريم، گفت: در فرهنگ ما تفكر ديني به بارنشسته و خيلي از مناسبات اجتماعي ما تحت تاثير آن است اما در فهم برخي مسائل تغييراتي مشاهده شده، براي مثال مقام معظم رهبري نكته‌اي را درباره تهاجم فرهنگي بيان كردند در حين اينكه مراودات فرهنگي نيز هميشه بوده است. راهكارها در اين حوزه زمان‌بر است و زحمت دارد. وي ادامه داد: امر به معروف و نهي از منكر يك عامل صيانت‌بخش و بهترين روش براي ايجاد رفتار سالم در جامعه است. امر به معروف و نهي از منكر وظيفه شرعي ماست كه در قانون اساسي هم آمده اما ما از آن غفلت داريم يا گاهي خجالت مي‌كشيم در مورد آن صحبت كنيم.

در مسابقه با ديگر كشورها خود را بسنجيم

لاريجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به سخني از شهيد مطهري مبني بر اينكه اگر جامعه‌اي از اقتصاد سالم برخوردار نباشد، نمي‌تواند به آرمان‌هاي متعالي اسلامي دست يابد، گفت: بايد اين سخن شهيد مطهري را با طلا نوشت. چرا كه اگر اقتصاد ما سالم نباشد، نمي‌توانيم به آرمان‌هاي‌مان دست يابيم. اقتصاد سالم اقتصاد زاينده و مبلغ است و به تعبير مقام معظم رهبري درون‌زا و برون‌گرا است. وي در ادامه گفت: درست است كه ما رشد اقتصادي داشتيم اما كشورهاي ديگر هم رشد داشتند و ما بايد در مسابقه اقتصادي با ديگر كشورها خود را بسنجيم. البته در حوزه اقتصاد گرايشات سوسياليستي در افكارمان نشسته و باورمان شده كه اين روش خوب است و نمي‌توانيم از آن فرار كنيم. وي در ادامه با بيان اينكه مشكل اقتصاد ما ساختارهاي اقتصادي است، گفت: دولت بايد كوچك شود ما تحمل دولت به اين وسيعي را نداريم. افتخاري براي دولت قبل نبود كه 500هزار نفر را جذب دستگاه‌هاي دولتي كرد. اين كار اشتباه و خلاف قانون بود. الان هم كسي آن را تعديل نمي‌كند.

مردمسالاري از عناصر قدرت ماست

لاريجاني در ادامه پيرامون مردمسالاري در نظام جمهوري اسلامي گفت: مردمسالاري براي ما ثبات ايجاد مي‌كند، يكي از عناصر قدرت ماست و موقعيت ما در منطقه نيز بر اساس همين مولفه است اما مردمسالاري براي اينكه در راه مناسب قرار گيرد بايد ساماندهي خود را داشته باشد وگرنه فريبكاري در آن به وجود مي‌آيد. رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر در ساختار دموكراسي چارچوبي نباشد كه نخبگان جامعه را هدايت كند، افراد ديگري مي‌توانند سوءاستفاده كنند. عده‌اي اين پز را مي‌دهند كه ما كاري به تشكيلات نداريم بلكه به متن كار داريم. اين حرف عوام‌فريبانه است، هر حوزه‌اي منطق خود را دارد. در حوزه دانشگاه نمي‌توانيم از منطق سياست صحبت كنيم بلكه منطق دانشگاه عقلانيت و علم است. رييس قوه مقننه خاطرنشان كرد: اگر فرمت دموكراسي را در نظر مي‌گيريد بايد سازوكار دموكراسي را هم قبول كنيد. سازوكاري كه در آن بهترين تصميمات گرفته شود. تشكيلات مي‌خواهد براي اين كار آبرو بگذارد و كار بلندمدت انجام دهد. اما ممكن است افرادي با يك حرف‌هايي راي بياورند و بعد نتوانند انجام دهند و بروند و كسي هم نتواند آنها را تعقيب كند اما تشكيلات آبروي خود را براي يك فردي كه پوپوليستي صحبت كند، نمي‌گذارد. يك ادب سياسي حاكم مي‌شود و اين حسن جامعه است. رييس مجلس ادامه داد: ما امروز به يك جراحي در اقتصاد خود نيازمنديم و براي اين جراجي به انسجام ملي نياز داريم. البته درست است كه رهبري عنصر انسجام بخش نظام است، اما ما همه جا نبايد از اين ابزار استفاده كنيم. بلكه بايد عقول جامعه انسجام ايجاد كند. در مسائل هسته‌اي رهبري بايد خط دهند، اما اين حسن نيست كه در همه جا از ظرفيت رهبري استفاده كنيم. ما بايد ساز و كار دروني خود را براي ايجاد انسجام سازماندهي كنيم.

 

24 ساعته در حال توليد قدرت تازه هستيم

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: ما 24 ساعته در حال توليد قدرت جديد هستيم و آنقدر آزمايش‌هاي تسليحاتي و سيستم‌هاي دفاعي‌مان زياد شده است كه براي جلوگيري از نظامي شدن فضاي افكار عمومي از انتشار و رسانه‌اي كردن آنها خودداري مي‌كنيم. به گزارش ايسنا، سردار حسين سلامي صبح ديروز در همايش استحكام ساخت دروني قدرت ملي جمهوري اسلامي ايران كه در دانشگاه عالي دفاع ملي برگزار شد با بيان اينكه نظريه بنياني دكترين نظام سلطه بر تسلط بر جهان، تعميم دادن منطق قدرت به جريان امور است، گفت: جهان سلطه در پي اين است كه مناسبات ميان دولت و ملت‌ها را بر مبناي قدرت قرار دهد و مفاهيمي نظير آزادي و سرنوشت ملت‌ها نيز همگي در پرتو ساختار قدرت جهاني معنا شود. جهاني كه در آن حق با كسي باشد كه قدرتمندتر است و اين منطق، منطق نظام سلطه براي تسلط بر جهان است. وي افزود: پروژه‌هاي ملت‌سازي امريكا‌يي‌ها بر اين مبنا استوار است كه ساختمان شخصيت و هويت ملت‌ها توسط آنها به تصوير كشيده شود و همه مردم واقعيت را آن گونه ببينند كه آنها مي‌خواهند و عدالت نيز آن گونه معنا شود كه آنها تصوير مي‌كنند.

 

ما فرهنگ را منشا قدرت مي‌دانيم

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اينكه فرهنگ منشأ قدرت در جمهوري اسلامي است، گفت: همان طور كه تفكر ماركسيستي اقتصاد را زيربنا مي‌داند، ما در انقلاب اسلامي نيز فرهنگ را اساس و زيربنا مي‌دانيم. به گزارش مهر، غلامعلي حدادعادل، رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در همايش استحكام ساخت دروني قدرت ملي اظهار داشت: اگر به موضوع استحكام دروني قدرت به صورت جزء به جزء نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم كه تك تك كلمات اين عنوان حساب‌شده انتخاب شده است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اعتقاد به مبنا بودن فرهنگ به معني نفي اهميت عوامل مادي نيست بلكه سخن در مورد زيربنا بودن است. همان طور كه تفكر ماركسيستي اقتصاد را زيربنا مي‌داند، ما در انقلاب اسلامي فرهنگ را زيربنا مي‌دانيم و معتقديم كه فرهنگ اسلامي به ما انگيزه و انديشه مي‌دهد. حدادعادل خاطرنشان كرد: آنجايي كه به اراده و انگيزه مربوط مي‌شود، ميدان عمل براي فرهنگ است كه با جهان‌بيني در فرد براي رسيدن به اهدافش انگيزه ايجاد مي‌كند. هر قدر اين فرهنگ قوي‌تر باشد، اين اراده نيز قوي‌تر و عبور از موانع آسان‌تر خواهد شد. بنابراين ما فرهنگ را منشأ قدرت مي‌دانيم.

 

از توان بسيج به خوبي استفاده كرديم

رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: ما در عرصه سياسي، امنيتي و دفاعي از بسيج به خوبي استفاده كرده‌ايم اما نمي‌توانيم از بسيج در عرصه اقتصادي و اجتماعي بهره ببريم. به گزارش مهر، سردار محمدرضا نقدي در همايش «استحكام ساخت دروني قدرت ملي» با بيان اينكه برخي تفكرات مي‌گويد ما نياز به تكيه‌گاه داريم، اظهار كرد: اين تفكرات سايه به سايه انقلاب را تعقيب و هميشه پاسخ محكمي از انقلاب و نظام دريافت كرده است، اما همواره مجددا خود را بازيافته و به صحنه بازگشته است. وي افزود: در اوج مذاكرات كه ديپلماسي اقتضا مي‌كند ژست قدرت بگيريم، مي‌گويند دشمن با فشار يك دكمه مي‌تواند نيروهاي مسلح را نابود كند يا اينكه گفته مي‌شود فناوري ما در حد آبگوشت بُزباش است يا در جايي مي‌گويند ما بايد آب آشاميدني مردم و حتي مدير را هم از خارج وارد كنيم. رييس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: برخي ديگر هم كه اخيرا كار را به جايي رساندند كه با گفته‌ها و نظريات‌شان، استقلال كشور را زير سوال بردند. سردار نقدي تصريح كرد: ايرادات و اشكالات امروز ما از دانشگاه‌هاي ما نشات مي‌گيرد. نظريه قدرتي كه در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، مبتني بر علوم انساني غربي است و بر اساس همين نظريات، افراد ما تربيت مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون