• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3403 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ آذر

«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

تكاپو براي كسب پيروزي

گروه احزاب| «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست. احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند» جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالين سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله حدود سه ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني سه ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

 

فعاليت‌هاي اعتدال و توسعه
حزب اعتدال و توسعه در ديدار با سيدحسن خميني رسما از وي براي كانديداتوري در انتخابات مجلس خبرگان دعوت كرد.   اين درخواست در جريان ديدار اعضاي شوراهاي استاني حزب اعتدال و توسعه با سيد حسن خميني مطرح شد. در اين ديدار كه در محل حسينيه جماران برگزار شد، مرتضي بانك، عضو شوراي مركزي و رييس هيات اجرايي حزب اعتدال و توسعه، به نمايندگي از ديگر اعضاي حزب طي سخناني خطاب به سيد حسن خميني گفت: حضور شما در انتخابات مجلس خبرگان درخواستي از سوي همه علاقه‌مندان و وفاداران به نظام جمهوري اسلامي، امام خميني و مقام معظم رهبري از جمله حزب اعتدال و توسعه است.  وي با تاكيد بر دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي افزود: يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه اجتماعي، ايجاد وفاق و همدلي ميان آحاد ملت است كه قطعا در توسعه و اعتلاي كشور نقشي موثر خواهد داشت.  حجت‌الاسلام سيد حسن خميني نيز، به درخواست‌ها براي كانديداتوري خود در انتخابات خبرگان رهبري اينگونه پاسخ داد: قطعا آنچه مسووليت ما باشد، درصورتي كه موضوع آن را بشناسيم، به آن عمل مي‌كنيم.  يادگار امام با تاكيد بر نقش جلسات حزبي، آموزش و كميته‌هاي مختلف آنها در شناخت موضوعات جامعه يادآور شد: جامعه ما امروز با موج جديدي از مسائل روبه‌روست كه بخش عمده آن محصول شرايط و روابط نوين جهاني است كه شناخت اين روابط كار را سخت مي‌كند و اينجاست كه نقش احزاب اهميت مي‌يايد.  وي ابراز اميدواري كرد كه احزاب در همه مسائل اجتماعي از جمله انتخابات پيش رو بتوانند به نقش خود جامه عمل بپوشانند.  همچنين روز گذشته سخنگوي حزب اعتدال و توسعه پيرامون رايزني انتخاباتي براي بستن ليست گفت: تصميم‌گيري براي قراردادن افراد در ليست انتخاباتي اعتدال و توسعه منوط به تاييد صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان و سپري شدن مراحل قانوني است.  غلامعلي دهقان، سخنگو و عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به اينكه پيش از اين به سر‌ليستي فاطمه هاشمي اشاره‌اي شده آيا حزب در اين زمينه به تصميم نهايي رسيده است، گفت: حزب اعتدال و توسعه از كانديداتوري خانم هاشمي حمايت خواهد كرد.


الگوي 92  به جاي 84
 عبدالواحد موسوي لاري، نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان ضمن سفر به شهرستان‌ها و ايراد سخنراني بيش از گذشته با رسانه‌ها مصاحبه مي‌كند.  در همين رابطه او روز گذشته در مصاحبه‌اي با ايسنا ضمن تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان عزمي جدي براي پيروزي درانتخابات پيش‌رو دارند، اظهار كرد: تلاش همه اصلاح‌طلبان اين است كه در انتخابات مجلس دهم به جاي سال 84 تجربيات خود در سال92 را الگو قرار دهند.  موسوي لاري با اشاره به فعاليت متمركز اصلاح‌طلبان ذيل شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه هماهنگي اصلاحات براي حضور فعال در انتخابات مجلس دهم با محوريت اين ساختار انجام مي‌گيرد، اظهار كرد: بر اساس تصميمات اتخاذ شده، محور تصميم‌گيري براي حضور فعال در عرصه انتخابات، حوزه‌هاي انتخابيه هستند و شوراي عالي سياستگذاري نيز با هدف تهيه و ابلاغ خط‌‌مشي واحد در جهت انسجام نيروها تشكيل شده است.  نايب‌رييس شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان همچنين درباره برخي اظهارات در مورد ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان و پيشنهاد سر ليست قرار گرفتن تعدادي از افراد شاخص اصلاحات با تاكيد بر اينكه تبعيت از نظر شوراي سياستگذاري در دستور كار همه احزاب عضو اين شورا قرار دارد، گفت: ‌همان طور كه در يك حزب نيز ممكن است اختلاف نظرهايي ميان اعضا وجود داشته باشد اما آنچه در نهايت از طرف اين شورا تعيين مي‌شود، قطعا مورد تبعيت همه اعضا قرار خواهد گرفت.  موسوي لاري  در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرايان دولت اظهار كرد: دولت، حزب وتشكيلات خاصي براي انتخابات پيش رو ندارد و حتي حزب اعتدال و توسعه كه يكي از اعضاي دولت رياست آن را بر عهده دارد، به عنوان تنها نماينده دولت تلقي نمي‌شود و يك حزب نمايندگي دولت را نمي‌كند بلكه نگاه دولت به كل مجموعه حاميان خود است كه اين حاميان نيز شامل همه احزابي است كه امروز تحت عنوان شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در حال انجام وظيفه هستند.  وي در پايان به بررسي علل شكست اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 84 پرداخت و تاكيد كرد: تلاش همه اصلاح‌طلبان اين است كه در انتخابات پيش روي مجلس به جاي 84، 92 را الگوي خود قرار دهند.

 

شتاب فعاليت‌هاي منسجم اصلاح‌طلبان
با شوراي سياستگذاري

يكشنبه هفته‌اي كه پشت سر گذاشتيم مطابق معمول جلسه شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان برگزار شد. در سومين جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، دبير اين جلسات تعيين شد. انتخاب دبير و مسوول روابط عمومي، معرفي و انتخاب روساي كارگروه‌هاي امور استان‌ها، راهبردها و سياست‌ها و رايزني و تعامل صورت پذيرفت. همچنين محورهاي وظايف و ماموريت‌هاي هر سه كارگروه مورد تصويب واقع شد. در اين جلسه، محمد علي مشفق به عنوان دبير شورا و خانم فخاري به عنوان مسوول روابط عمومي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تعيين شدند.  در جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به دنبال درخواست مرتضي حاجي، تغييرات جديدي در كارگروه تعامل و رايزني به وجود آمد و مورد توافق و تصويب اعضا قرار گرفت. بر اين اساس حجت‌الاسلام محسن رهامي، دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها به عنوان رييس كارگروه تعامل و رايزني از سوي شورا انتخاب شد.
با اين انتخاب رهامي به جاي حاجي به عضويت هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان درآمد. در حال حاضر محمدرضا عارف رييس شورا، عبدالواحد موسوي‌لاري و سيد حسين موسوي‌تبريزي نواب رييس، حسين مرعشي، محسن رهامي و حسين كمالي روساي كارگروه‌هاي هماهنگي امور استان‌ها، رايزني و تعامل، و راهبرد‌ها و سياست‌ها، همچنين خانم‌ها الهه كولايي و الهام فخاري به عنوان منشي تركيب اعضاي هيات رييسه را تشكيل مي‌دهند. پنجمين جلسه شوراي عالي سياستگذاري يكشنبه هفته آينده مطابق برنامه برگزار مي‌شود.  شوراي سياستگذاري در عين حال كه جلسات خود را به طور منظم برگزار مي‌كند نسبت به تبيين مواضع اصلاح‌طلبان نيز احساس مسووليت مي‌كند.
از سوي ديگر عبدالله ناصري، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از احتمال شكل‌گيري كارگروه حل اختلاف در اين شورا خبر داد و گفت: شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان ممكن است به اين نتيجه برسد كه يك كارگروه متشكل از اعضاي داخل و خارج از شورا براي حل اختلافات و داوري ميان اصلاح‌طلبان تشكيل دهد.
ناصري در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است احزاب اصلاح‌طلب ليست‌هاي پيشنهادي خود را به شوراي سياستگذاري ارايه دهند يا خير؟ خاطرنشان كرد: تا اين لحظه اين احتمال وجود دارد كه احزاب، فهرست‌هاي پيشنهادي خود را به شورا ارايه دهند ولي در عين حال همه اصلاح‌طلبان پذيرفته‌اند كه در چارچوب ائتلاف و انسجام عمل كنند. البته هر حزبي به طور طبيعي تلاش مي‌كند كه اكثريت اعضاي خود را وارد مجلس كند.  
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مرجعيتي براي حل اختلافات ميان اصلاح‌طلبان در تهيه ليست نهايي در نظر گرفته شده است؟ گفت: يكي از كارهاي اصلي شوراي‌عالي سياستگذاري، موضوع داوري و حل اختلافات است و در ساختار اين شورا هم بحث داوري نهايي بر سر اختلافات موجود پيش‌بيني شده است.  ناصري افزود: ممكن است شوراي سياستگذاري اصلاحات به اين نتيجه برسد كه يك كارگروه متشكل از اعضاي شورا و برخي افراد بيرون از شورا براي حل اختلافات و داوري ميان اصلاح‌طلبان تشكيل دهد.  اين فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به اين سوال كه آيا چهره‌هاي شاخص و بزرگان اصلاح‌طلب نيز در اين كارگروه حضور خواهند داشت يا خير؟ تاكيد كرد: نگاه دوستان در شوراي سياستگذاري بيشتر به شخصيت‌هاي حقيقي و ملي است كه اعتبار بهتري براي حل اختلافات و داوري‌ها ميان احزاب دارند.  ناصري در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به تعيين كارگروه تعامل و رايزني در شوراي سياستگذاري، رايزني با نهادهايي مانند شوراي نگهبان به يك تصميم تشكيلاتي در جريان اصلاحات تبديل شده است، اظهار كرد: يكي از وظايف عمده اين كارگروه، تعامل با تمام جناح‌هاي اثرگذار در عرصه انتخابات است. قطعا جريان اصلاحات گفت‌وگوهايي را با نهادهايي مانند شوراي نگهبان خواهد داشت. البته تعامل به اين معنا است كه اصلاح‌طلبان بتوانند از حقوق تثبيت‌ شده خود در قوانين موضوعه كشوري دفاع كنند. اين نكته هم قابل ذكر است كه كارگروه تعامل و رايزني وظيفه‌اي خارج از موضوع انتخابات ندارد.

 

هفته پرخبر مردمسالاري
مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردمسالاري هفته پرخبر و حاشيه‌اي را پشت سر گذاشت. او كه قرار بود در انديمشك به سخنراني بپردازد به دلايلي از اين امر باز ماند. روايت‌ها از دليل لغو سخنراني او انقدر متناقض است كه هنوز مشخص نيست چه كسي راست مي‌گويد. برگزاركنندگان همايش معتقدند فرمانداري به دليل فشار مخالفان مجوز را لغو كرده و فرماندار هم مي‌گويد اختلاف ميان حزب كارگزاران و مردمسالاري موجب شده تا خودشان درخواست عدم برگزاري برنامه را داشته باشند. هرچه بود كواكبيان نتوانست در انديمشك سخنراني كند.
پس از آن او به رفسنجان رفت و در جمع تعدادي از اصلاح‌طلبان در منزل حجت‌الاسلام «علي هاشميان» فرزند امام جمعه فقيد اين شهرستان صحبت‌هايي را مطرح كرد.
دبيركل حزب مردم‌سالاري با تاكيد بر اينكه كشور بايد به سوي حزبي شدن برود، گفت: انتخابات بايد حزبي شود، چه بخواهيم، چه نخواهيم. مادامي كه جمهوريت هست يعني انتخابات و وقتي كه انتخابات هست، رقابت وجود دارد و براي رقابت نيز حزب بايد تشكيل شود و انتخابات بدون حزب را نمي‌توان برگزار كرد، زيرا الفباي هر انتخاباتي وجود حزب است.
دبيركل حزب مردمسالاري خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلب يعني نظام را قبول داريم و مي‌خواهيم اشكالات را رفع كنيم، لذا مي‌توان مشكلات را براي مردم توضيح داد و حق مطالبه‌گري را در آنها تقويت كرد و اگر اصلاح‌طلبان اكثريت آرا در انتخابات مجلس دهم را به دست بياورند مي‌توانند كارها را به درستي پيش ببرند.
اين فعال اصلاح‌طلب استفاده ابزاري از جوانان، دانشجويان و... را براي انتخابات نادرست خواند و خاطرنشان كرد: بايد همت كنيم اصلاح‌طلبان اكثريت آرا را به دست بگيرند و حالتي باشد كه تندروي نباشد، اميدواريم ما به عنوان حزب مردمسالاري مطالبه‌گر فرياد مظلوميت مظلومان در جنبه سياسي و قضايي باشيم.

ادامه سفرهاي  خرازي
حزب نداي ايرانيان، اين هفته به جز  انتشار روزنامه وقايع اتفاقيه به مديرمسوولي سيد محمدصادق خرازي، رييس شوراي مركزي اين حزب فعاليت‌هاي ديگري نيز داشت.
در اين هفته محمدصادق خرازي در نشست خط‌مشي امام خميني(ره) در عرصه سياست خارجي كه با حضور دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي بندرعباس برگزار شد، حضور يافت و به سخنراني پرداخت. او درباره امام خميني گفت: امام خميني(ره) موسس و بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران، شخصيت بي‌بديل و بي‌نظيري بود كه توانست در عمر مبارك خودشان يك نظامي را فرو بپاشند و يك نظام ديگري را تاسيس كنند. در مفهوم ادبيات سياسي و بين‌المللي شخصيت‌هايي كه موسس هستند هم در وجود يك سيستم تلاش مي‌كنند كه آن را فرو بريزيد و سيستم سياسي ديگري را برقرار كنند كه از اينها به عنوان شخصيت‌هاي نادر تاريخ جهان و انسان ياد مي‌كنند.
به گفته خرازي، آنچه كه دستاورد امروز در صحنه خارجي مشاهده مي‌كنيم نتيجه نگاه عميق و دقيق و درك متقابل نسبت به انديشه‌هاي امام به عنوان موسس يك جريان سياسي است، شايد برخي‌ها در اين جمع مايل باشند كه بدانند در چه موقعيتي قرار داريم موقعيتي كه دولت دهم عنان مسووليت را به عهده گرفت ما در يك موقعيت شكننده‌اي بوديم، نه اينكه ايران در موقعيت شكننده قرار داشته باشد، ايران يك موقعيت بي‌نظيري دارد، هر دولتي بخواهد در آن حاكم شود اگر عقل در آن حاكم باشد تمام درهاي دنيا به رويش باز مي‌شود و ايران مي‌تواند نقش آفريني كند به خاطر اينكه ايران داراي موقعيت ژئوپولتيك و ژئواستراتژيك است.
خرازي گفت: فقط در ژئوپولتيك آن مي‌گويم كه بيش از 73 درصد از منابع انرژي جهان از كنار آبراه‌هاي حاشيه خليج فارس رد مي‌شود، ژئوپولتيك و ژئو‌استراتژيك از اين لحاظ مي‌گويم محال است كمربند امنيتي در خاورميانه و در خليج فارس بخواهد بسته شود و ايران در آن حضور نداشته باشد و هر گونه ترتيبات امنيتي اين منطقه بدون حضور و نقش ايران محكوم به شكست است.

 

نگراني دبيركل جامعه روحانيت از تكرار مجلس ششم
يكي از راهبردهاي چند ماه گذشته اصولگرايان براي آنكه بتوانند تمامي نيروهاي سياسي خود را سر خط ائتلاف و وحدت بياورند بزرگنمايي خطر تكرار مجلس ششم است؛ بحثي كه مولدش محمدرضا باهنر بود و بلافاصله از سوي چهره‌هايي همچون غلامعلي حداد‌عادل، اسدالله بادامچيان، حسين فدايي و تعدادي ديگر مطرح شد. مديران جناح راست با تكرار اين حرف كه بايد مراقب بود تا مجلس ششم تكرار نشود مي‌خواهند نيروهاي تحت زعامت خود را متوجه اين مساله بكنند كه اگر هر چه زودتر دست از منيت‌ها و سهم‌خواهي‌هاي سياسي‌شان برندارند و همچنان چوب لاي چرخ ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان بگذارند شكست دوم (انتخابات مجلس) براي‌شان دور از تصور نخواهد بود. بر همين اساس طي هفته‌اي كه گذشت آيت‌الله موحدي‌كرماني هم اين نگراني را تكرار كرد. اين نگراني اما در ديدار با بسيجيان اعلام شد. آيت‌الله موحدي‌كرماني عنوان كرد: امروز دشمن براي انتخابات مهم مجلس و شوراي خبرگان برنامه دارد بايد به مردم آگاهي داد تا بفهمند چه وظيفه‌اي در خبرگان دارند به خصوص مجلس خبرگان كه جايگاهي مهم‌تر از مجلس دارد. بايد كساني كه در مجلس خبرگان وارد مي‌شوند شايسته حضور در اين مجلس باشند. وي افزود: شما بايد سوابق گروه‌هاي فعال و وابستگان آنها درباره مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي را بشناسيد. موحدي‌كرماني با اشاره به انتخابات مجلس‌هاي خبرگان و شوراي اسلامي تصريح كرد: دشمن براي اين دو انتخابات برنامه دارد؛ بسيجيان حواس‌شان جمع باشد نكند مجلسي مانند مجلس ششم بر سر كار بيايد كه خون به دل رهبر انقلاب كردند. وي ادامه داد: شما بسيجي‌ها بايد مردم را آگاه كنيد؛ انتخابات خبرگان از انتخابات مجلس شوراي اسلامي هم مهم‌تر است و بسيج بايد جريان‌ها را خوب بشناسد و به مردم معرفي كند. آيت‌الله موحدي‌كرماني ابراز كرد: شايد توطئه امروز غير از توطئه ديروز باشد بايد اين را خوب شناخت به‌خصوص نكاتي كه رهبري در اين زمينه دادند و تذكراتي كه درباره برجام دارند بايد مورد توجه ما باشد. الحمدلله رهبر ما آگاه‌ترين فرد در نظام جمهوري اسلامي است كه ارشاد و هدايت مي‌كنند. ما اگر به چيزي رسيديم به بركت تبعيت كامل مردم از امام راحل بود. امروز اگر مطيع رهبر نباشيم ضربه بزرگي خواهيم خورد.

 

آغاز به كار جمعيت رهروان ولايت؛ همچنان در هاله ابهام
ديروز به نقل از ايرج عبدي يكي از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت خبر آمد كه جمعيت رهپويان ولايت با دبيركلي كاظم جلالي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. در خبري كه منتشر شده بود اسامي هيات موسس جمعيت رهروان ولايت به شرح ذيل اعلام شده بود: غلام‌رضا نوري قزلجه، علاء‌‌الدين بروجردي، محمدعلي پورمختار، سيد رضا اكرمي، منصور حقيقت‌پور، ايرج عبدي، بهروز نعمتي، حميدرضا كاتوزيان، محمد سقايي، سيد احمدرضا دستغيب، جواد هروي، عوض حيدرپور،‌اللهيار ملكشاهي، كاظم جلالي، محمد باقري بنابي، محمدرضا محسني ثاني، عباسعلي منصوري آراني، حسين سبحاني‌نيا، علي مروي، سيدشريف حسيني، هادي قوامي، حسين انتظامي، فاطمه رهبر ولاله افتخاري. اما انتشار همين خبر كافي بود تا يكي دونفر از افرادي كه اسامي‌شان در اين فهرست آمده بود خبر تاسيس جمعيت رهپويان ولايت وابسته به علي لاريجاني را تكذيب كنند. بهروز نعمتي نايب‌رييس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس فهرست منتشر شده از اعضاي هيات موسس «جمعيت رهروان ولايت» را در حد گمانه‌زني دانست و گفت: اين فهرست هنوز نهايي نشده و تغييرات زيادي خواهد داشت. نعمتي افزود: تاكنون بالغ بر 100 تا 150 جلسه براي تعيين سازوكارها و فهرست اعضاي هيات موسس اين تشكل سياسي برگزار شده است كه هنوز اعضا درباره آن به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌اند. نعمتي درباره دبيركلي جلالي براي جمعيت رهروان ولايت، گفت: آقاي جلالي به عنوان يكي از گزينه‌ها مطرح است، اما هنوز به جمع‌بندي نهايي در اين باره نرسيده‌ايم و اينها گمانه‌زني است. وي با بيان اينكه به طور قطع تعداد افراد هيات موسس از 30 نفر بيشتر خواهد بود، افزود: فهرستي كه توسط يكي از رسانه‌ها منتشر شده در حد گمانه‌زني است و جمع‌بندي نشده است و تغييراتي زيادي در آن ايجاد خواهد شد؛ آقاي عبدي اصلا در آخرين جلسه اعضاي هيات موسس حضور نداشته و از تصميمات آن اطلاعي ندارد. نايب‌رييس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس در پايان خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي سياسي اين تشكل سياسي پس از انتخابات مجلس دهم و در آينده نيز ادامه خواهد داشت. عضو شوراي مركزي فراكسيون رهروان ولايت گفت: با اينكه نام خود من نيز در اين ليست آمده، اما در اين لحظه نه مي‌توان درباره حضور قطعي اين ۲۴ نفر به عنوان اعضاي هيات موسس «جمعيت رهروان ولايت» اظهارنظر كرد و نه مي‌توان امكان اضافه شدن افراد ديگر به اين جمع را ناديده گرفت. قطعا دوستان ديگري به اين جمع اضافه مي‌شوند و امكان دارد برخي از اسامي اعلام شده نيز در ليست نهايي هيات موسس، حذف شوند. منصور حقيقت‌پور، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز كه نامش در اين ليست آمده، از تاسيس جمعيت رهروان ولايت، اظهار بي‌اطلاعي كرد.

 

استقبال موتلفه از بازگشت احمدي‌نژاد
شناخت موتلفه كار آساني نيست، چرا كه از درون مقتدرترين حزب جناح راست درباره شخصيت‌ها و اتفاقات سياسي صداهاي ضد و نقيضي بيرون مي‌آيد. هرچند مديران اين حزب در توجيه اين چندصدايي از آزادي بيان و عقيده در موتلفه دم مي‌زنند. اما چه كسي است كه نداند انعكاس صداهاي متضاد از درون يك خانواده حزبي باعث ابهاماتي مي‌شود كه حل و فصلش به اين آساني‌ها نيست. شايد نحوه رابطه با هاشمي‌رفسنجاني و محمود احمدي‌نژاد يكي از جدي‌ترين بحران‌هاي دروني حزب موتلفه باشد، مساله‌اي كه حتي روزگاري نه‌چندان دور باعث شد تا مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي براي بيان ديدگاه‌هايش درخواست استعفا و مرخصي از حزب موتلفه داشته باشد. هرچند پدر معنوي موتلفه‌اي‌ها چشم از جهان فروبست اما مشكلات موتلفه درباره اين مسائل باقي است. انتخابات مجلس هم مزيد به علت شده تا چهره‌هاي سرشناس اين حزب حرف‌هايي بزنند كه برخلاف مواضع مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي است. نمونه اين اظهارات را بايد در حرف‌هاي ديروز حميدرضا ترقي، عضو ارشد شوراي مركزي اين حزب دانست كه در خصوص حضور جريان احمدي‌نژاد در انتخابات گفته: «حضور احمدي‌نژادي‌ها در ليست اصولگرايان خط قرمز نيست.» ترقي در مورد اينكه گفته مي‌شود موتلفه بعد از عسگراولادي دچار نوعي تغيير رويكرد شده است، تاكيد كرد: خير، من اين مساله را نمي‌پذيرم. محوريت موتلفه همچنان وجود دارد. در گذشته مرحوم عسگراولادي فراحزبي يعني فرا‌تر از حزب موتلفه عمل كرد كه آن هم به دليل جايگاه و شخصيت خود ايشان بود ما نمي‌توانستيم چنين شخصيتي را در حزب موتلفه محدود كنيم، موتلفه زمان مرحوم عسگراولادي هم همين نقش امروز را داشت بنابراين نقش موتلفه تغييري نكرده است. از سوي ديگر محمد نبي حبيبي، دبيركل اين حزب سياسي در هفته‌اي كه گذشت باز هم درباره ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان سخن گفت. حبيبي خبر داده كه اصولگرايان در تهران هنوز وارد بحث مصاديق انتخاباتي نشده‌اند. دبيركل موتلفه اما در عين حال خبر داده كه در استان‌ها اسامي افراد مطرح شده و آنها از فهرست اسامي اين كانديداها اطلاع دارند. دبيركل حزب موتلفه درباره برنامه‌هاي موتلفه درباره ائتلاف اصولگرايان گفت: ما تمام ظرفيت موتلفه را از سال گذشته براي ائتلاف اصولگرايان به كار گرفته‌ايم و هرجا مذاكره‌اي راجع به ائتلاف باشد و از ما دعوت كنند اين دعوت را پذيرفتيم و مي‌پذيريم. اما جداي از اين حرف‌ها بايد به انتظار نشست و ديد سران موتلفه درباره حرف‌هاي ترقي و حضور احمدي‌نژاد چه موضعي مي‌گيرند؟

 

اميد پايداري‌ها به وحدت با اصولگرايان
اعضاي جبهه پايداري به مثابه راست‌هاي گلخانه‌اي از بدو تولد با برافراشتن علم «اصولگرايي ناب»، دم از «غربالگري اصولگرايي» زدند و در بزنگاه پر پيچ و خم انتخابات، ساز جدايي سر دادند و با اين رفتار، بارخاطر محافظه‌كاران شدند. كنش آنان در تمامي حيات سياسي‌شان بر محور پيشروي و نه عقب‌نشيني بوده است. پايداري‌ها كاري ندارند كه فعل و انفعال‌شان چه بر سر رقيب و رفيق مي‌آورد، تنها چيزي كه براي‌شان اهميت دارد اين است كه قيام و قعود و رفت و آمدشان در بازار سياست را از دست ندهند. آنها نشان داده‌اند كه همه هم و غم‌شان اين است كه تاثيرگذار باشند و قرائت‌شان از جمهوريت و اسلاميت را بر تمامي قرائت‌هاي موجود غالب و قالب كنند. خودشان را اصولگرايان ناب و درجه يك مي‌دانند كه ديگر هم‌كيشان و هم لباسان سياسي‌شان بايد بازيگر بازي آنان باشند. كمتر تن به اراده و خردجمعي مي‌دهند و همواره خلاف جهت اكثريت حركت مي‌كنند. نمونه‌هاي اين قبيل اقدامات پايداري‌ها در اين مدت كم نيست. نمونه آخرش انتخابات رياست‌جمهوري است. پايداري‌ها البته براي انتخابات مجلس هم شرط و شروط بسياري داشته‌اند كه در جلسات‌شان با موتلفه‌اي‌ها و ايثارگراني‌ها اعلام كرده‌اند. حالا گويا شروط‌شان محقق شده كه روح‌الله حسينيان عضو شوراي مركزي جبهه پايداري گفته است كه اصولگرايان به توافق رسيده‌اند. روح‌الله حسينيان درباره آخرين وضعيت اصولگرايان براي رسيدن به وحدت، اظهار داشت: اصولگرايان در زمينه وحدت تقريباً به نتايجي رسيده‌اند. وي ادامه داد: اگر عده‌اي از خنّاساني كه به‌دنبال بر هم زدن وحدت هستند كارشكني نكنند، علما و سياسيون اصولگرا در زمينه وحدت به توافق رسيده‌اند. عضو شوراي مركزي جبهه پايداري درباره آخرين وضعيت تعيين سازوكار انتخاباتي اصولگرايان، افزود: قرار است سازوكاري براي انتخاب كانديداها ايجاد شود، اما هنوز اقدام عملي صورت نگرفته و اين مسائل در چارچوب‌هايي است كه به نتيجه رسيده است. حجت‌الاسلام حسينيان توضيح داد: سازوكار انتخاباتي اصولگرايان مشخص شده، اما هنوز اجرا نشده است؛ سازوكار به اين صورت است كه گروهي از ميان اصولگرايان تشكيل شوند و به عنوان تصميم‌گيرندگان براي كانديداها فعاليت كنند و ليست انتخاباتي را ارايه دهند. وي در پايان خاطرنشان كرد: هنوز اعضاي گروهي كه قرار است براي كانديداها تصميم‌گير باشند، مشخص نشده‌اند.

 

تكذيب ائتلاف جبهه ايستادگي با  لاريجاني
هفته گذشته بود كه حسن بيادي، رييس ستاد انتخاباتي جبهه ايستادگي اعلام كرد كه محسن رضايي ديگر با فعاليت‌هاي انتخاباتي و سياسي اين جبهه كاري ندارد. بيادي گفته بود كه جبهه ايستادگي آماده همكاري با اصولگرايان معتدل در انتخابات پيش‌رو است. رييس ستاد انتخاباتي جبهه ايستادگي بررسي شاخص‌هاي كانديداهاي احتمالي انتخابات، تشكيل ستادهاي استاني و برنامه‌ريزي براي ديدار با شخصيت‌هاي سياسي را از اولويت‌هاي ستاد انتخابات اين جبهه دانست و درباره تلاش جريانات سياسي براي ائتلاف‌هاي احتمالي گفت: متاسفانه امروز شاهد باندبازي هستيم، ائتلاف حزبي و نشست‌هايي كه در جريان‌هاي سياسي كشور در جهت ائتلاف شكل مي‌گيرد، بسيار متفاوت از تفكر و سيستم حزبي است. اين اظهارات بيادي در حالي است كه با خروج رضايي از جبهه ايستادگي و مديريت اين تشكل سياسي باعث شده تا آينده اين جبهه در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد. برخي خبرها حكايت از آن داشت كه جبهه ايستادگي از اين پس تن به ائتلاف با محمد باقر قاليباف خواهد داد. اما همزمان خبرهايي حكايت از آن داشت كه اين تشكل سياسي به دنبال علي لاريجاني و ائتلاف با رهروان ولايت است. در همين رابطه حسين كنعاني‌مقدم، رييس كميته سياسي جبهه ايستادگي درباره آخرين فعاليت‌هاي تشكل متبوعش براي ورود به انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر جلسات جبهه ايستادگي به صورت مرتب برگزار مي‌شود و ما درباره گروه‌ها و جريان‌هايي كه با جبهه همگرايي و همسويي دارند، در حال بحث و بررسي هستيم. وي افزود: زماني‌كه تقسيم‌بندي در مورد احزاب و گروه‌هاي همسو با جبهه ايستادگي به نتيجه برسد، بحث دادن ليست مشترك با ساير گروه‌ها تعيين تكليف مي‌شود. رييس كميته سياسي جبهه ايستادگي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به جدايي محسن رضايي از جبهه، گفته مي‌شود قرار است آقاي لاريجاني جايگزين وي شود، اين خبر صحت دارد، گفت: خير؛ اينها شايعه است و صحت ندارد. گفتني است ستاد انتخاباتي اين جبهه چندي پيش تشكيل و حسن بيادي به عنوان رييس ستاد انتخابات، عبدالحسين روح‌الاميني، ابوالقاسم رئوفيان، اميرعلي اميري، سيد احمد نبوي و محمود افتخاري به عنوان اعضا انتخاب شدند. از سوي ديگر لازم به ذكر است كه حسن بيادي از موسسان جمعيت آبادگران جوان است كه اين روزها رابطه صميمانه‌اي با محمدباقر قاليباف، شهردار تهران دارد؛ ارتباط نزديكي كه باعث شده تا برخي تحليلگران سياسي بگويند جمعيت آبادگران و جبهه ايستادگي كه در انتخابات‌هاي قبلي از تشكل‌هاي سياسي وابسته به محسن رضايي به شمار مي‌آمدند از اين پس بايد آنها را تشكل‌هاي حامي محمدباقر قاليباف دانست.

 

خوف و رجاي اصولگرايان
راست‌كيشان سياسي ايران اين ماه‌ها به‌شدت نگران آينده سياسي جناح خود هستند. از همين رو روزي نيست كه يكي از چهره هاي ارشد اين جناح توصيه اي براي هم‌كيشان سياسي خود نداشته باشد. در ميان همه تلاش‌هايي كه اصولگرايان براي پيروزي در انتخابات آتي مجلس دارند اما هنوز خبري از ائتلاف حداكثري گروه‌هاي اين جناح نيست. همين وضعيت باعث شده تا حتي چهره‌هايي از اين جريان سياسي كه چند وقتي است روزه سكوت گرفته‌اند به ميان بيايند و نسبت به عواقب عدم ائتلاف و يكي شدن اصولگرايان هشدار بدهند. از جمله اين چهره‌ها منوچهر متكي است.متكي كه پس از ماجراي عزلش از وزارت خارجه در دولت احمدي‌نژاد دلخوري‌هاي شديدي از اصولگرايان داشت اين هفته طي اظهاراتي در مورد حضور اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم عنوان کرد: همه گروه‌های این روزها مشغول اقدامات سیاسی و انتخاباتی خود هستند باید ببینیم که مجموعه گفت‌وگوها، مذاکرات و همه این تلاش‌ها در عرصه‌های مختلف چه برآیندی خواهد داشت و بالاخره آیا توافق و همگرایی حاصل این تبادل‌نظرها خواهد بود یا مثل برخی از موارد واگرایی و تشتت حاصل می‌شود. وی در مورد اصرار برخی گروه‌ها برای ائتلاف اصولگرایان با پایداری‌ها تاکید کرد: کار سیاسی جمعی خصوصا در سطح ملی یک کشور قواعد و چارچوب‌های خاص خود را دارد، صرف‌نظر از باورها و مواضع هر حزب و گروهی، کار سیاسی قواعد خاص خود را دارد که اگر ما به این قواعد پایبند باشیم به نتایج تلاش‌ها می‌رسیم و اگر پایبند نباشیم به اهداف مورد نظر نمی‌رسیم. وي یادآور شد: انتخابات گذشته مثال بسیار خوب و شفافی است برای اینکه در واگرایی نتیجه مورد نظر به دست نمی‌آید. این قاعده در همه انتخابات‌ها حاکم است، خداوند هم قسم حضرت عباس نخورده است که ما هرگونه عمل کنیم ما را پیروز خواهد کرد. اعلام نگراني متكي اما يك جواب از سوي غلامعلي حداد عادل داشت به نحوي كه رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس طي اظهاراتي اعلام كرد كه به زودي از جبهه اصولگرایی اخبار خوبی به گوش خواهد رسید. وي گفت: ما به صورت مرتب با اضلاع سه‌گانه نشست مشترک برگزار می‌کنیم.غلامعلی حدادعادل درباره پروسه وحدت اصولگرایان اظهار داشت: وحدت اصولگرایان در دست اقدام است و ما به صورت مرتب با اضلاع سه‌‌گانه اصولگرایی نشست مشترک برگزار می‌کنیم و امیدواریم که به نتیجه مطلوب برسد. حدادعادل با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که وحدت هرچه زودتر برقرار شود درباره نتایج دیدار آیات یزدی، مصباح و موحدی تصریح کرد: این نشست دیدار بسیار خوبی بوده است و ما نیز از رهنمودهای آنها استفاده و آن را دنبال می‌کنیم و توصیه این حضرات نیز بر وحدت بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون