• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3406 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ آذر

نخستين جلسه ستاد امر به معروف و نهي از منكر برگزار شد

روايت آيت‌الله جنتي از كنار گذاشته شدن لايحه امر به‌معروف توسط احمدي‌نژاد

 

گروه سياسي| نخستين جلسه ستاد امر به معروف و نهي از منكر با روايت و گلايه‌هاي رييس اين ستاد آغاز شد. آيت‌الله احمد جنتي كه دبير شوراي نگهبان هم هست اين‌بار در نخستين جلسه ستاد امر به معروف و نهي از منكر از سابقه اين ستاد گفت و آنچه موجب قانوني شدنش شد. طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر همان طرحي كه سال گذشته با رفت و آمدهاي مكرر ميان مجلس و شوراي نگهبان در نهايت تاييد شد حالا وارد مراحل اجرايي‌تري شده است. ستادي كه رييسش از روزهايي ياد مي‌كند كه رييس دولت سابق لايحه اين ستاد را كنار گذاشت و به آن توجهي نكرد و رييس‌جمهور يازدهم هم براي حل مشكلات آن به مقام معظم رهبري نامه نوشت. ستاد امر به معروف و نهي از منكر ديروز تشكيل جلسه داد تا از اعضايش بخواهد اين فريضه را جدي بگيرند. حسن روحاني اما چند ماه پيش بود كه با انتشار نامه‌اي خطاب به مقام معظم رهبري از ايرادات اين طرح مصوب مجلس براي اجرا گفت و اين طرح در نهايت به هيات حل اختلاف قوا رفت و در نهايت رييس اين هيات يعني آيت‌الله هاشمي شاهرودي نيز حق را به مجلس داد تا اين قانون براي اجرا به كار گرفته شود. به گزارش خبرآنلاين، صبح ديروز نخستين نشست ستاد امربه معروف و نهي از منكر با حضور فرمانده ناجا، وزير آموزش و پرورش، وزير ارشاد، رييس سازمان بسيج مستضعفين، معاون فرهنگي قوه قضاييه، آشتياني نماينده مجلس، رييس ستاد سياستگذاري ائمه جمعه، راستي نماينده حوزه علميه خواهران و دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر در شوراي نگهبان برگزار شد. البته رييس ستاد سازمان صداوسيما و وزير كشور از جمله غايبان اين نشست بودند. آيت‌الله جنتي به عنوان « رييس ستاد امر به معروف و نهي از منكر» نخستين سخنران اين مراسم بود كه سخنانش را با شرح اهميت امر به معروف در فقه اسلامي آغاز كرد و گفت: امر به معروف و نهي از منكر يك واجب عمومي و الهي است كه در روايات آمده كه اگر اين فريضه اقامه شد، همه فرايض سرپا مي‌شود و اگر ترك شد، بقيه فرايض هم‌‌ رها مي‌شود. وي با ابراز تاسف از اينكه اين فريضه به صورت پراكنده عمل شد، ادامه داد: بسياري از معروف‌ها اجرا و بسياري از منكرات دفع شد؛ اما بهاي لازمي كه براي اين فريضه در قانون اساسي پيش‌بيني شده، مورد توجه قرار نگرفته است.
آيت‌الله جنتي افزود: به دليل متروك ماندن اصل هشت قانون اساسي؛ ستاد امربه معروف و نهي از منكر تشكيل شد و بدون اينكه رسميت قانوني داشته باشد، با اتكا به اينكه فريضه امر به معروف و نهي از منكر مورد عنايت امام و رهبر انقلاب بود، با زحمات دوستان بالاخص آقاي زرگر فعاليت خود را آغاز كرد اما چون جنبه قانوني نداشت در ابتدا نظر ما اين بود كه زيرمجموعه رهبري باشد اما ايشان قبول نكردند.
وي در ادامه يادآور شد: آقاي زرگر لايحه‌ امر به معروف را تهيه كردند و به آقاي احمدي‌نژاد دادند و ايشان همانطور آن را كنار گذاشتند و هر چه پيگيري مي‌كردند توجهي نشد و همان‌گونه ماند. به اين ترتيب قانوني‌شدن امر به معروف و نهي از منكر بر زمين گذاشته شد و كسي به آن توجه نكرد. اما بالاخره در اين دولت اين طرح به صورت لايحه تقديم مجلس شد و جنبه قانوني پيدا كرد؛ در عين حال مخالفت‌هايي با آن صورت گرفت و آقاي روحاني نامه‌اي به رهبري نوشتند كه اين لايحه مشكلاتي دارد و انتظار داشتند كه آقا جلوي آن را بگيرد. اما در ‌‌نهايت موضوع به هيات حل اختلاف سپرده شد و دوستان مخصوصا آيت‌الله شاهرودي، بسيار روي اين طرح كار كردند تا اينكه امروز نخستين جلسه ستاد ستاد امربه معروف و نهي از منكر به صورت رسمي تشكيل شد كه البته همه اعضا در آن حضور ندارند.
دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر تصريح كرد: اصل كار امر به معروف و نهي از منكر، اجرا و عمل آن است. در حال حاضر قوانيني داريم كه با وجود زحمت زيادي كه براي تصويب آنها كشيده شده يا درست عمل نشده يا بي‌خاصيت هستند؛ ما نمي‌خواهيم فريضه‌اي كه با زحمات بسياري به اينجا رسيده در عمل و اجرا به مشكل برخورد.
وي در ادامه گفت: انتظارم از اعضاي ستاد امربه معروف و نهي از منكر اين است كه اجراي اين فريضه را جدي بگيريد، اين فريضه در همه اديان بوده و همه انبيا براي اقامه امربه معروف و نهي از منكر مبعوث شده‌اند. نبايد اين جلسه را برگزار كنيم و پس از آن برويم سر كار خودمان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون