• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3406 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ آذر

زنان و آغاز رقابت انتخاباتي در عربستان

هيفا حبيبي 37 ساله، نخستين زني است كه در تاريخ عربستان كانديداي انتخابات شده است. او رقابت انتخاباتي را در جامعه مردسالاري آغاز مي‌كند كه حتي زنانش حق رانندگي ندارند. اين براي نخستين بار است كه زنان در عربستان در انتخاباتي چون انتخابات شوراهاي شهر حق انتخاب شدن دارند. طبق آمار حدود 1000 زن در انتخابات شوراهاي شهر عربستان كه در تاريخ 12 دسامبر برگزار مي‌شود كانديدا شده‌اند. اين ملك عبدالله بود كه در سال 2005 انتخابات را در اين كشور كليد زد و وعده شركت زنان در انتخابات را داد. در سال 2013 وي تعدادي از زنان را در شورايي كه به كابينه دولت مشاوره مي‌دهد نيز منصوب كرد. با اين حال محدوديت‌ها براي زنان عربستاني با وجود افزايش ناچيز برخي حقوق زنان در دوران سلطنت ملك عبدالله همچنان برقرار است.
در اين انتخابات همچنين زنان عربستان براي نخستين‌بار اجازه انتخاب مقام‌هاي اين كشور را پيدا كرده‌اند. اين در حالي است كه در ديگر كشورهاي حوزه خليج فارس زنان چندين سال است كه از حق راي برخوردار شده‌اند. بر اساس اطلاعات كميسيون انتخاباتي عربستان مجموعا حدود 7000 نفر كانديداي كرسي‌هاي مربوط به 284 شوراي شهر شده‌اند. همچنين بر اساس همين اطلاعات از مجموع 21 ميليون فرد واجد شرايط راي دادن تنها 130600 زن و 35/1 ميليون مرد براي شركت در اين انتخابات ثبت نام كرده‌اند.
اين انتخابات همچنين سومين انتخابات شهرداري براي مردان عربستان محسوب مي‌شود كه سابق بر اين براي همين انتخابات در سال‌هاي 2005 و 2011 راي داده بودند. در كشور عربستان هيچ وزير زني در كابينه دولت حضور ندارد و تنها كشوري در جهان است كه در آن زنان حق رانندگي با خودرو را ندارند.
سحر حسن نظيف، يكي از زنان فعال عربستاني مستقر در شهر جده كه بسياري از دوستانش را تشويق به كانديداتوري براي انتخابات كرده به خبرگزاري فرانسه گفته است: اين يكي از نخستين گام‌ها براي پيشبرد حقوق زنان در عربستان است. اين گام بزرگي براي ما است. نسيمه‌الساده، كانديداي انتخابات شوراهاي شهر در شهر قطيف نيز اظهار كرده: پيروزي ما در اين انتخابات و خطاب قرار دادن راي‌دهندگان براي ما بسيار بسيار دشوار است.
زنان عربستاني مي‌گويند به غير از مشكلات مربوط به حمل و نقل فرآيند ثبت‌نام آنها به عنوان راي‌دهنده نيز با موانع بروكراتيك و فقدان آگاهي از اين فرآيند و اهميت آن همراه بوده است. با وجود آنكه مقام‌هاي عربستان حداقل سن راي دادن را از 21 سال به 18 سال كاهش داده‌اند و سهم اعضاي منتخب شوراهاي شهر به دو سوم افزايش يافته است اما همچنان بردن يك كرسي براي زنان در حوزه‌هاي انتخاباتي اين كشور كه در آنها تعداد رقباي مرد بسياري دارد چالشي بزرگ است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون