• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

گزارش «اعتماد» از آخرين وضعيت بازگشت زايرين اربعين به كشور

شكوه شيعه

اعتماد| امسال هم اربعين با حضور غافلگيرانه و شگفتي‌ساز بيش از 27 ميليون نفر زاير به كربلا و نجف، با شكوه هر چه بيشتر خاتمه پيدا كرد و حماسه‌اي ديگر از حضور شيعيان عاشق سيدالشهدا و اهل بيت رقم خورد. حالا نوبتي هم كه باشد، نوبت به بازگشت مسافرين است. امسال با اينكه بازگشت مسافرين از كربلا به كشور از روز سه‌شنبه آغاز شده بود، با اين وجود همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، بازگشت همزمان صدها هزار نفر از زايرين ايراني به كشور، باعث شد تا فرآيند ورود آنها به كشور و همچنين اعزام زايرين به شهرهاي خود تا حدودي با كندي صورت گيرد. اين درحالي است كه دين‌پرست، سخنگوي ستاد مركزي اربعين حسيني ديروز از دستور ويژه وزير كشور به منظور تسهيل و تسريع در روند بازگشت زايران اربعين حسيني خبر داد.
تشديد اقدامات كنترلي و ترافيكي در مسير بازگشت
همه امكانات سازمان‌هاي عضو ستاد اربعين بسيج شده‌اند تا زايرين دركوتاه‌ترين زمان و به ساده‌ترين شيوه به شهرهايشان بازگردند. اما با اين وجود، باراني و برفي بودن مناطق مرزي باعث شده تا تردد خودروها در جاده‌هاي بين‌شهري كند شود. سردار تقي مهري، رييس پليس راهور ناجا در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرين وضعيت تردد زايرين در جاده‌هاي منتهي به سه مرز درنظر گرفته شده، به خصوص مرز مهران گفت: ترافيك در محور مهران به دليل عرض كم جاده سنگين بوده و مرز مهران بسته شده و ظرفيت جاده نيز كم است چرا كه مرز مهران پايانه حمل و نقل مناسبي ندارد.
 وي با بيان اينكه در مرز شلمچه و چذابه مشكل ترافيكي كمتري وجود دارد، افزود: البته در مرز مهران به دليل حجم انبوه زايران براي ورود به كشور و همچنين كمبود زيرساخت جاده‌اي در استان ايلام به دليل باريك و يك طرفه بودن جاده، تردد نيمه سنگين گزارش شده است. سردار مهري ادامه داد: حجم خودروها از عراق به كشور در حال افزايش است و در محور چذابه و شلمچه ترافيك روان بوده و اتوبوس به پايانه‌هاي مرزي منتقل شده تا مسافران را از مرز بازگردانند. وي افزود: از شب گذشته موج بازگشت زايران شدت بيشتري گرفته است و جمعيت زيادي از زايران از مرز مهران در حال بازگشت هستند البته بارش باران نيز بر تشديد ترافيك تاثير گذاشته است ضمن آنكه در پاركينگ‌هاي مرزي پيش‌بيني كرديم اگر مشكلي براي خودروهاي سواري پيش آمد از تراكتور‌ها و وسايل نقليه سنگين جهت كمك رساني استفاده شود. وي با ذكر اينكه متاسفانه بارندگي نيز بر مشكلات افزوده است، ادامه داد: تلاش مي‌كنيم در استان ايلام و شهر مهران اتوبوس‌ها به موقع در اختيار زايران قرار بگيرند تا از اين طريق از ترافيك سنگين ايجاد شده كاسته شود. در طول برگزاري مراسم اربعين و دو هفته گذشته، شهرداري تهران نقش موثري را در خدمات رساني به زايرين كربلا و نجف داشته است. از برپايي چادرهاي اقامتي، تا اختصاص 800 اتوبوس براي جابه‌جايي زايران و از همه مهم‌تر، جمع‌آوري زباله‌هاي فراواني كه در اين ايام در كربلا توليد شده است. حجم زباله‌هاي توليدي به حدي بوده است كه به گفته رييس ستاد اربعين شهرداري تهران روزانه هشت هزار تن زباله از شهر كربلا توسط نيروهاي شهرداري تهران با كمك نيروهاي شهرداري كربلا جمع‌آوري شده است. به گفته مجتبي عبداللهي، اكثر زايراني كه از شهرهاي ديگر عراق به كربلا مي‌آيند بعد از سلام و زيارت مرقد مطهر سيد و سالار شهيدان اباعبدالله‌الحسين(ع) از شهر خارج مي‌شوند، اما زايران ايراني كه به شهر كربلا مي‌آيند چند روزي در اين شهر مستقر مي‌شوند و به همين دليل شهرداري تهران تمهيداتي را براي رفاه حال تمامي زايران در كربلاي معلي تدارك ديده است. رييس ستاد برگزاري مراسم اربعين شهرداري تهران با بيان اينكه زباله‌هاي شهر نجف نيز توسط نيروهاي شهرداري نجف جمع‌آوري مي‌شود، اظهاركرد: تيمي از نيروهاي شهرداري تهران در شهر نجف مستقر هستند تا با توجه به حجم وسيع زباله در شهر به نيروهاي شهرداري اين شهر كمك كنند. عبداللهي دربخش ديگري از سخنان خود گفت، روزانه 8400 نفر روز خدمت در كربلا ارايه مي‌شد كه تلاش شد، اين ميزان در روز قبل و پس از اربعين و خود روز اربعين بيشتر شود. وي با اشاره به روند بازگشت كارگران از روز شنبه اضافه كرد: البته با آغاز روند بازگشت كارگران كه سه روز به طول مي‌انجامد، هماهنگ شد تا آخرين روز ارايه خدمات و نظافت شهر كربلا توسط نيروهاي ايراني ادامه داشته باشد.
خبر آخر؛ زايران مراقب اسباب بازي‌هاي سوغاتي باشند
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور از كشف چند بسته مشكوك در مرزها و آغاز بررسي آنها خبر داد. حسين ذوالفقاري با اعلام اين خبر گفت: امروز (جمعه) دو، سه بسته مشكوك به ويژه در اسباب‌بازي‌ها در مرزهاي مهران و خوزستان كشف كرديم و در حال بررسي آنها هستيم. رييس ستاد اربعين به زايران توصيه كرد اگر وسايلي از جمله اسباب‌بازي خريداري كرده و با خود همراه دارند قبل از دست زدن به آنها با واحدهاي انتظامي مستقر در منطقه هماهنگي داشته باشند. او در پايان با تاكيد بر اينكه نيروهاي امنيتي و انتظامي در مرزها كنترل بيشتري بر عبور و مرور زايران خواهند داشت، گفت: زايران هم براي حفظ امنيت خود بهتر است قبل از ورود به كشور وسايل خود را چك كنند.

 

استاندار ايلام: مرز مهران شلوغ اما آرام است

در طول روزهاي گذشته، بيشترين حجم ورود و خروج زايرين از طريق مرز مهران در استان ايلام بوده است. در همين خصوص اخباري از بروز ترافيك‌هاي سنگين در جاده‌هاي منتهي به مهران و همچنين اختلال در ارايه خدمات به زايرين در اين مرزدر شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود. اما محمد رضا مرواريد، استاندار ايلام با وجود تاييد ازدحام مسافرين در مرز مهران همه‌چيز را در اين مرز آرام و طبيعي عنوان مي‌كند. وي در گفت‌وگو با «اعتماد»، در مورد آخرين وضعيت مرز مهران گفت: خوشبختانه با تمهيدات انديشيده شده، هموطنان‌مان هنگام بازگشت بيشتر از چند دقيقه در گيت‌هاي ورودي مرز معطل نمي‌مانند، اما از آنجايي‌كه همگي بعد از چند روز دوري از شهر و خانواده براي رسيدن به شهرهاي‌شان عجله دارند، بعضا با تراكم مسافر در پايانه‌هاي اتوبوسراني مواجهيم ولي در مجموع مشكل خاصي وجود ندارد. وي با اشاره  به تردد بسيار زياد خودروها در جاده‌ها گفت: بيشترين حجم تردد خودرو در جاده مهران به ايلام است كه باعث كندي حركت شده است. با اين وجود حركت در اين جاده نيز به لطف حضور پر رنگ پليس راهور، روان است. استاندار ايلام همچنين در مورد بازگشت زايريني كه به هر دليل ويزاي خود را گم كرده يا فاقد ويزا هستند نيز گفت: سيستم كنترلي ما در گيت‌ها به گونه‌اي است كه هم از طريق كارت شناسايي و هم از طريق پاسپورت مي‌توانند مراجعين را شناسايي كنند. درنتيجه اگر افرادي پاسپورت خود را گم كرده باشند، با ارايه كارت ملي مي‌توانند وارد كشور شوند، اما چنانچه فاقد هر‌گونه مدرك شناسايي باشند بايد اهراز هويت شوند. مرواريد اشاره‌اي هم به اختصاص گيت ويژه‌اي براي ورود هموطنان افغان در مهران كرد و گفت: روز پنجشنبه 175 هزار نفر و روز جمعه(تا لحظه تهيه اين گزارش) بيش از 100 هزار نفر به كشور بازگشته‌اند كه پيش‌بيني مي‌كنيم اين آمار در روز جمعه به بيش از 200 هزار نفربرسد. وي با ذكر اينكه در طول روزهاي گذشته، با تمهيدات نهادهاي امنيتي هيچ مشكل امنيتي در مرز مهران رخ نداده است، از حضور پررنگ و تلاش‌هاي اين سازمان‌ها و نهادها تقدير كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون