• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3410 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ آذر

پليس راهور: اتوبوس استفاده شده فرسوده بود

دو كشته و 31 مصدوم در واژگوني اتوبوس دانشجويان

تصادف 60 خودرو در اتوبان ساوه- همدان

اعتماد| واژگوني يك دستگاه اتوبوس حامل دانشجويان دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان دو كشته و 31 مصدوم برجاي گذاشت.
اين حادثه ساعت 7:30 صبح ديروز در محور خميني‌شهر – نجف‌آباد پس از آن اتفاق افتاد كه اتوبوس حامل 33 سرنشين دختر و پسر پس از عبور از گردنه‌اي خطرناك به دليل بارش برف، روي جاده لغزيد و پس از برخورد چند باره با گاردريل كنار جاده واژگون شد. در اين حادثه دو دانشجوي پسر در دم كشته و 31 نفر از جمله راننده، مصدوم و به بيمارستان منتقل شدند كه حال عمومي همه آنها مساعد اعلام شده است.
محمد مزروعي، مسوول روابط عمومي مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي اصفهان درباره حادثه گفت: «33 نفر در اين اتوبوس حضور داشتند كه متاسفانه 2 نفرشان كشته و 31 تن ديگرشان مصدوم شدند. به گفته مزروعي، 31 نفر از مصدومان زن و بقيه مرد بودند كه به بيمارستان‌هاي شهيد اشرفي خميني‌شهر، منتظري نجف‌آباد و فاطمه الزهرا(س) نجف‌آباد منتقل شدند.»
تصاويري كه از حادثه در رسانه‌ها منتشر شده نشان مي‌دهد اتوبوس حامل دانشجويان از مدل بنزهاي قديمي است كه پس از واژگوني به تكه‌اي آهن پاره تبديل شده است. در كنار آن نيز جسد دو دانشجو روي زمين افتاده كه نيروهاي آتش‌نشاني روي آنها را با كاور مخصوص پوشانده‌اند. يكي از اساتيد دانشگاه آزاد نجف‌آباد، از قول يكي از دانشجويان مصدوم درباره حادثه به «اعتماد» گفت: «جاده برفي بود. وقتي گردنه‌اي خطرناك در جاده خميني شهر را رد كرديم ناگهان اتوبوس روي جاده سر خورد. راننده تلاش زيادي كرد تا ماشين را كنترل كند اما نتوانست و اتوبوس پس از طي مسافتي كوتاه و برخورد چندباره با گاردريل كنار جاده، واژگون شد.»
از «عدم توانايي راننده در كنترل اتوبوس به دليل تخطي از سرعت مجاز» و «لغزندگي جاده» به عنوان دو علت اصلي وقوع حادثه ياد شده، با اين حال واكنش فرمانده پليس راه كشور نشان مي‌دهد كه «فرسوده بودن اتوبوس» نيز در وقوع حادثه نقش داشته است. سرهنگ محمد حسين حميدي، با انتقاد از فرسوده بودن اتوبوس به «ايسنا» گفت: « اين اتوبوس 33 سرنشين داشت كه صبح ديروز در كيلومتر 25 محور خميني‌شهر به نجف‌آباد واژگون شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اتوبوس بنز استفاده شده براي جابه‌جايي دانشجويان فرسوده بوده است.»
در حالي كه سرهنگ حميدي از مسوولان دانشگاه آزاد نجف‌آباد خواسته تا براي جابه‌جايي دانشجويان از اتوبوس‌هاي «استاندارد» و «قابل قبول» استفاده كنند، محمودي، رييس روابط عمومي دانشگاه آزاد نجف‌آباد، وجود هرگونه نقص فني در اتوبوس حادثه ديده را تكذيب كرد و به «اعتماد» گفت: «اتوبوس بنز واژگون شده نقص فني نداشت. اتوبوس‌هاي دانشگاه نجف‌آباد تحت نظارت پيمانكار است، با اين حال، مديريت دانشگاه چندي پيش با نامه‌اي رسمي از پليس راهور خواست تا وضعيت اتوبوس‌ها و راننده‌هاي آن را از نظر ايمني و سلامت تاييد كنند كه آنها هم پس از بررسي، تاييديه مبني بر مجاز بودن استفاده از اين اتوبوس‌ها و راننده‌هاي آن صادر كردند كه نزد مديريت دانشگاه موجود است. بنابراين اتوبوس حادثه ديده واجد شرايط استفاده بوده و همان‌طور كه پليس اعلام كرده، علت حادثه لغزندگي جاده و عدم توانايي راننده در كنترل اتوبوس به دليل تخطي از سرعت مطمئنه است.»
به گفته محمودي، از 31 مصدوم حادثه تنها راننده و دو نفر از دانشجويان پسر مصدوم در بيمارستان بستري‌اند كه حال عمومي شان مساعد است. بقيه مصدومان نيز به شكل سرپايي درمان و مرخص شده‌اند. دانشجويان حادثه ديده ساكن محله ملك شهر اصفهان بودند كه هر روز براي رفتن به دانشگاه سوار اتوبوس واژگون شده مي‌شدند.
تصادف زنجيره‌اي 60 خودرو در اتوبان ساوه
به فاصله 10 دقيقه از وقوع حادثه واژگوني اتوبوس دانشجويان،يك دستگاه ميني بوس حامل دانش‌آموزان ،اين‌باز در جاده اسد‌آباد همدان نيز واژگون شد و پنج مصدوم برجاي گذاشت. مهدي بسطامي، رييس فوريت‌هاي پزشكي اسدآباد لغزندگي و يخبندان جاده را علت وقوع حادثه دانست و گفت: «اين دانش‌آموزان ساكن روستاي موسي آباد هستند كه براي تحصيل با اين ميني بوس هر روز به شهر تردد مي‌كردند كه ساعت 7:40 صبح يكشنبه، پنج نفر از آنها به دليل واژگوني ميني‌بوس در جاده اسد‌آباد مجروح و به بيمارستان منتقل شدند. بسطامي از نجات تعدادي از دانش‌آموزان از سوي خانواده‌ها و مسافران خودروهاي عبوري خبر داد و از مديران مدارس خواست تا از رانندگان سرويس‌هاي باتجربه و مسلط و خودروهاي استاندارد براي جابه‌جايي دانش‌آموزان استفاده كنند. لغزندگي جاده كه به دليل كاهش شديد دما در مناطق مختلف كشور، پاي ثابت علت بسياري از تصادفات دو روز اخير در جاده‌هاي كشور است، تصادف زنجيره‌اي 60 خودرو در جاده ساوه و مرگ يك زن چهل ساله و يك كودك 12 ساله را نيز رقم زده است. اين تصادف زنجيره‌اي كه در محوره ساوه به همدان رخ داده، 10 مصدوم نيز برجاي گذاشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون