• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

شغل، سن و نياز كاربر در فيلترينگ هوشمند بررسي مي‌شود

اجراي 4 برنامه در فيلترينگ هوشمند

اعتماد| چهار برنامه در راستاي طرح «فيلترينگ هوشمند» از سوي وزارت ارتباطات اجرايي مي‌شود. مسوولان وزارت ارتباطات مي‌گويند «فيلترينگ هوشمند» شبكه اينترنت را با مديريت يكپارچه و متناسب با شرايط كاربر اجرايي مي‌كنند. محمود خسروي، معاون وزير ارتباطات روز گذشته در خصوص آخرين وضعيت اجراي فيلترينگ هوشمند در كشور گفت: هدفمند كردن فيلترينگ، احراز هويت كاربران در زمان دسترسي، استفاده از نرم‌افزارهاي بومي شركت‌هاي دانش‌بنيان و نيز تعيين دسترسي به اينترنت متناسب با شرايط كاربر از جمله برنامه‌هاي مدنظر براي مديريت يكپارچه سامانه فيلترينگ كشور است. وي با بيان اينكه اجراي اين پروژه آغاز شده و كار بسيار زيادي را مي‌طلبد، افزود: در پروژه فيلترينگ هوشمند ارتقاي سيستم فعلي فيلترينگ هوشمند در نظر گرفته شده است. مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت با بيان اينكه در سيستم فيلترينگ هوشمند از تمامي ظرفيت‌هاي كشور استفاده خواهد شد، افزود: هم‌اكنون فراخوان به‌كارگيري طرح‌هاي مدنظر اعلام شده است و پس از ارزيابي‌هاي مورد نظر آن را براي تمامي طرح‌ها به كار خواهيم گرفت. وي با بيان اينكه چنانچه طرح‌هاي مورد نظر كيفيت لازم را داشته باشند در اين سيستم مورد استفاده قرار مي‌گيرند، گفت: هم‌اكنون از دانشگاه‌ها و مراكز مختلف تحقيقاتي طرح‌هايي ارايه شده و فراخوان همچنان ادامه دارد. معاون وزير ارتباطات با اشاره به طرح‌هايي كه هم‌اكنون از سوي دانشگاه شهيد بهشتي، موسسه تبيان و ساير مراكز علمي و پژوهشي براي اين موضوع ارايه شده است، گفت: تمامي اين طرح‌ها آزمايش شده و در نهايت با يك مديريت يكپارچه بر روي شبكه اينترنت اجرايي مي‌شود، در اين طرح سطوح مختلف دسترسي ديده شده و قرار است اين پروژه به صورت هدفمند اجرايي شود. خسروي با بيان اينكه فيلترينگ برخلاف گذشته در لايه دسترسي كاربران اجرايي مي‌شود، افزود: «پيش از اين فيلترينگ در دروازه بين‌المللي (گيت وي) صورت مي‌گرفت اما هم‌اكنون براساس سطوح دسترسي و شرايط كاربران اعمال مي‌شود. بنابراين شغل، سن و نياز كاربر در اين پروژه ديده خواهد شد.» فيلترينگ هوشمند پس از نامه رييس قوه قضاييه به وزير ارتباطات درباره برخي شبكه‌هاي اجتماعي در دستور كار وزارت ارتباطات قرار گرفت كه در اوايل مهرماه سال جاري اين فيلترينگ وارد شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنت شده و قرار است به مدت چندماه به صورت آزمايشي و از سال 94 به صورت رسمي اجرايي شود.


فيلترينگ در ديگر كشورهاي جهان

سابقه فيلترينگ هوشمند در جهان به روشي كه قرار است در ايران اجرا شود تا امروز وجود نداشته است. اما فيلترينگ در امريكا و كشورهاي اروپايي به روش ديگري و با موضوعات مشخصي انجام مي‌شود. در امريكا صفحاتي كه مربوط به مسائل جنسي باشد از دسترس كودكان خارج مي‌شود و مسائل مربوط به تروريسم جهاني و هرزه‌نگاري‌هاي اينترنتي را فيلتر مي‌كنند اما در كانادا، صفحات مربوط به تفرقه در كشور، مسائل جنسي، مسائل حقوق بشر و تروريسم را فيلتر مي‌كنند. در كشورهاي اتحاديه اروپا نشر مطالب نژادپرستانه و بيگانه‌ستيزانه در كنار كلاهبرداري و جعل مرتبط با رايانه فيلتر مي‌شود. اما در كشورهايي مثل چين و كوبا كه تدابير فيلترينگ بسيار شديدتر از نقاط ديگر جهان است، مسائل ضد دولتي، ضد انقلاب، ضد اجتماعي و موتورهاي جست‌وجوي گوگل و ياهو فيلتر شده و تنها اطلاعاتي كه دولت بخواهد مي‌توان از طريق اين موتور جست‌وجو پيدا كرد. فيلترينگ هوشمند در ايران نمونه بومي ساخت نرم‌افزار فيلترينگ است كه به طور كلي سايت يا شبكه اجتماعي را فيلتر نمي‌كند بلكه محتواي مجرمانه آن از دسترس خارج مي‌شود.


افزايش دو برابري كاربران اينترنت

سرعت اينترنت در كشور هنوز به اندازه مطلوب نرسيده و همچنان مردم از اين سرعت راضي نيستند. وزير ارتباطات هم با مردم هم عقيده است اما براي بهتر شدن اين وضعيت كارهاي زيادي توسط اين وزارتخانه انجام شده كه مشكلات اينترنت در كشور هر چه زودتر برطرف شود. در همين باره روز گذشته محمود واعظي، وزير ارتباطات، از افزايش دو برابري تعداد كاربران اينترنت در سال‌هاي گذشته خبر داده و در عين حال تاكيد دارد كه اين تعداد با ارايه نسل سوم ارتباطي توسط اپراتورهاي موبايل بيش از اين نيز خواهد شد البته در زمينه سرعت اينترنت فعلا كاربران ADSL نبايد انتظار افزايش سرعت داشته باشند. وزير ارتباطات درباره كيفيت ارايه خدمات اينترنتي و اختلالات شبكه اينترنت در ماه‌هاي اخير گفت: در حال حاضر موضوع اينترنت بحث مهمي است كه از نظر دولت جزو نياز‌هاي زندگي بسياري از كساني است كه به مشاغل مختلف مشغولند. وزير ارتباطات با اشاره به اينكه در حال حاضر شرايط اينترنتي كشور به گونه‌يي نيست كه همه بتوانند با آرامش از اينترنت استفاده كنند، افزود: در برخي شهرها و مناطق تهران اشكالاتي وجود دارد كه در همين راستا شركت ارتباطات زيرساخت، مخابرات و شركت‌هاي PAP جلساتي را به صورت هفتگي تشكيل مي‌دهند كه اين مشكلات را بررسي كنند. واعظي با اشاره به اينكه دولت جديد در زمينه اينترنت نيز كار بزرگي را آغاز كرده كه باعث شده كاربران اينترنت در سطح كشور به بيش از دو برابر افزايش پيدا كنند، گفت: در دولت جديد كاربران اينترنت چه مخابرات و شركت‌هاي PAP از 5/3 ميليون نفر به هفت ميليون نفر ارتقا پيدا كرده است و اگر نسل سوم اينترنت نيز شروع به كار كند اين تعداد كاربر باز هم افزايش خواهد داشت. وي خاطرنشان كرد: در شبكه اينترنت چه به لحاظ محتوا و چه سرعت، وضعيت فعلي نسبت به گذشته قابل قياس نيست. اما معتقد نيستيم به نقطه مطلوب دست پيدا كرده‌ايم و ديگر با مشكلي در زمينه‌ اينترنتي مواجه نيستيم. همچنين ظرف يك‌ماه آينده طرح فيلترينگ هوشمند آماده خواهد شد و پهناي باند بين‌الملل نيز همزمان با آن گسترش پيدا مي‌كند و ما مقدمات هر دو را آماده خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون