• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3415 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ آذر

شيخ قدرت‌الله عليخاني: به مجلس عقلا نياز داريم

شيخ قدرت‌الله عليخاني هر چند چهار سالي است كه از صحن سبز و لابي‌ پارلمان بهارستان، دور است اما چهره‌اي نيست كه با دوري چهارساله از پارلمان فراموش شود. شيخ قدرت كه اين روزها خود را براي انتخابات مجلس دهم آماده مي‌كند، معتقد است مجلس يكدست پاسخگو نيست، نه مجلس ششم تكرار مي‌شود نه مجلس اصولگرايي شبيه مجلس فعلي. اين نماينده اصلاح‌طلب مجالس ششم، هفتم و هشتم در گفت‌وگو با خبرآنلاين درباره انتخابات، وضعيت اصلاح‌طلبان و اصولگرايان حرف‌هاي جالبي زده كه چكيده آن به شرح زير است:
  ‌ بايد مجلسي داشته باشيم كه عقلاي جريانات مختلف در آن حضور داشته باشند چراكه رسيدگي به وضعيت اقتصاد، اشتغال و مشكلات مردم، محور اصلي امور است و پيگيري اين مسائل بايد خارج از خط و خطوط حزبي و جناحي مورد توجه باشد.
  ‌ آنچه در گذشته به وقوع پيوست به خوبي نشان داد فضاي سياسي يكدست و حاكم شدن يك جريان بر كشور پاسخگو نيست. دو جريان اصيل در كشور حضور دارند و هر كدام براي خود خاستگاهي دارند كه متاسفانه بيش از آنكه با هم تعامل داشته باشند، ناشي از برخي حركات و نيروهاي ديگر، از هم رنجيده و دور شده‌اند.
  ‌ درس اتفاقات گذشته باعث مي‌شود آدم اميدوار شود كه عقلاي دو جريان به خاطر مصالح ملي و كلان كشور با هم همكاري كنند چون اگر اين اتفاق نيفتد روزي خواهد آمد كه هر دو جريان بابت اين عدم همكاري و تعامل، پشيمان خواهند شد.
  ‌ مجلس ششم هرگز تكرار نخواهد شد اما مجلس اصولگرايي از جنس مجلس فعلي هم ديگر شكل نخواهد گرفت.
  ‌ جريان آقاي لاريجاني به تفكرات آقاي ناطق‌نوري نزديك است. آقاي ناطق‌نوري هم براي لاريجاني خيلي احترام قايل است.
  ‌ من دنبال رايزني با شوراي نگهبان نيستم، اما ظاهرا برخي دوستان به دنبال اين موضوع هستند كه خيلي نسبت به نتايج آن اميدوار نيستم.
  ‌ اگر قرار است رايزني صورت گيرد بايد بزرگان اصلاحات بروند با سطحي بالاتر گفت‌وگو كنند. همان‌طور كه قبلا برخي سران جريان خدمت رهبري مي‌رفتند الان هم اگر احساس مي‌شود كه ممكن است از جانب شوراي نگهبان مساله‌اي پيش بيايد، بايد خدمت رهبري بروند و با ايشان صحبت كنند.
  ‌ آنهايي كه مي‌دانند رد صلاحيت مي‌شوند، نبايد ثبت نام كنند. فكر نمي‌كنم اصلاح‌طلبان اين رويكرد را در پيش بگيرند.
  ‌ برخي از جمله بنده معتقديم همه جريانات سياسي و سياسيون كشور بايد راضي شوند كه مجلس آينده را عقلاي قوم تشكيل دهند.  
  ‌ هاشمي امروز همان هاشمي زمان امام است. برخي‌ها شيطنت مي‌كنند كه بگويند رابطه آقاي هاشمي با رهبري خوب نيست. اتفاقا رابطه آقاي هاشمي با رهبري انقلاب خوب است، ملاقات‌هاي‌شان خيلي صميمي است.
  ‌ طيف پايداري و نزديكان رييس‌جمهور سابق تلاش مي‌كنند حضورشان را در فضاي سياسي حفظ كنند و البته مانعي براي هيچ فرد و گروهي نيست و نبايد باشد. ممكن است از برخي شهرستان‌ها تعداد اندكي از آنها (حدود 10 نفر) به مجلس بيايند. شايد برخي از آنها هم كه در حد وزير بوده‌اند نه به واسطه انتساب به احمدي‌نژاد بلكه سابقه نمايندگي در حوزه انتخابيه يا مسووليت‌هاي عالي در دولت قبل شانس موفقيت داشته باشند.
  ‌ احمدي‌نژاد ديگر تمام شد.
  ‌ حساب آقاي حسينيان از ديگران جداست. ايشان را خوب مي‌شناسم. در مجلس هم اگر اظهارنظر مي‌كند، خودش است نه تحت تاثير ديگران. مثل برخي نيست كه دستوري عمل مي‌كنند.
  ‌ كل جريان اصلاح‌طلبي براي آقاي موسوي‌خوييني‌ها يك احترام خاصي قايل هستند. آقاي خوييني‌ها را خيلي‌ها نمي‌شناسند، برخي هم به ايشان جفا كردند و مي‌كنند. ايشان يك انسان متعهد و متعبد است. اين دورنمايي كه برخي مخالفان درباره ايشان درست كردند جفا بود. آقاي عبدالله نوري نيز از عقلاي جريان و مورد احترام همگان است.
  ‌ از ظرفيت همه اين چهره‌ها بايد استفاده كرد. به هرحال عارف با گذشت و فداكاري در انتخابات 92 نقش مهمي در پيروزي آقاي روحاني ايفا كرد و نمي‌توان انكار كرد.
  ‌ تا آنجا كه بنده اطلاع دارم، آقاي ناطق‌نوري نمي‌آيند. ايشان يك چهره سياسي ريشه‌دار هستند. خودشان به موقع تصميم مي‌گيرند و به موقع هم عمل مي‌كنند. معتقدم ايشان در هيچ انتخاباتي شركت نخواهند كرد مگر اينكه اتفاقاتي بيفتد.
  ‌ درباره انتخابات مجلس همان‌طور كه اخيرا آقاي لاريجاني هم اشاره كردند، آقاي ناطق نوري فعاليت‌هايي دارند. يك نكته‌اي را هم بگويم و آن اينكه در مجمع تشخيص مصلحت نظام از قديم رسم بوده كه بخشي از اعضا كه با هم حشر و نشر بيشتري دارند و پس از جلسه رسمي مجمع دور‌هم جمع مي‌شوند، آقاي ناطق نوري به اين جمع مي‌گويد: «انجمن اسلامي مجمع». در آستانه انتخابات گذشته در همين جمع پيشنهاد نامزدي به آقاي ناطق نوري شده و ايشان نپذيرفته بود. به آقاي روحاني پيشنهاد كردند و ايشان هم اظهار داشتند كه اگر اين جمع حمايت كند، آمادگي دارند كه نامزد شوند و در شرايط فعلي هم آقاي ناطق نوري بيشتر مايلند كه كمك جريان اصولگرا باشند تا اينكه خودشان وارد گود شوند.
  ‌ اتفاقي كه در سال 92 پيروزي را رقم زد، بايد در سال 94 نيز دنبال و تكرار شود. اگر كسي خارج از اين چارچوب فكر يا عمل كند، نتيجه‌اي حاصل مي‌شود كه چندان براي دولت و اصلاح‌طلبان مطلوب نخواهد بود.
  ‌ آقاي هاشمي، ملي فكر مي‌كنند و محدود به يك جناح خاص نيستند. اما بدون شك در هيچ انتخاباتي بي‌تاثير نيستند و بي‌تفاوت هم نمي‌مانند.
  ‌ همه مي‌دانند كه آقاي هاشمي يكي از نزديك‌ترين افراد به حضرت امام بودند. آقاي هاشمي خودش يك سند انقلاب است. امروز ميدان، باز است و متاسفانه افرادي هستند كه به ايشان توهين مي‌كنند ولي خارج از خط و خطوط سياسي اگر منصف باشند، مي‌دانند كه آقاي هاشمي فردي بود كه مورد تاييد و علاقه امام و همراه رهبري بوده و هستند. اتفاقا آقاي هاشمي هرگز عوض نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون