• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3418 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

با واريز يارانه آذرماه اتفاق افتاد

يارانه دريافتي هر ايراني از 6/2 ميليون تومان فراتر رفت

با واريز يارانه آذرماه سال جاري، ميزان يارانه دريافتي هر ايراني از ابتداي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها تاكنون به دو ميليون و 639 هزار تومان رسيد
 به گزارش «اعتماد»، پنجاه و هشتمين مرحله واريز يارانه‌هاي نقدي در آخرين روزهاي پاييز سال جاري اتفاق افتاد. يارانه‌هاي نقدي در حالي واريز شد كه عمليات حذف يارانه بگيران برخوردار از فهرست يارانه بگيران ادامه دارد.
 از ابتداي اجراي اين طرح تاكنون هر ايراني هر ماه 45 هزار و 500 تومان يارانه دريافت كرده است.
تا پيش از واريز يارانه آذرماه و بنابر آنچه وزير كار، رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرده است، نزديك به سه ميليون نفر از جمع حدود 76 ميليوني يارانه‌بگيران حذف شده‌اند. با حذف اين تعداد حدود 140 ميليارد تومان از هزينه 3400 ميليارد توماني پرداخت يارانه در ماه كاسته شده است. مقرر است حذف يارانه بگيران تا سقف 6 ميليون نفر در سال جاري ادامه يابد. به اين ترتيب دولت مي‌تواند شمار دريافت‌كنندگان يارانه را در پايان سال جاري به 70 ميليون نفر كاهش دهد.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد پرداخت يارانه نقدي در سال آينده و در قالب برنامه ششم توسعه نيز پيش بيني شده است اما دست اندركاران دولتي قصد دارند تدابير لازم براي شناسايي برخورداران و حذف يارانه آنان را همچنان در دستور كار قرار دهند تا بالاخره بتوانند يارانه بگيران واقعي را در اين طرح تحت پوشش قرار دهند. معترضان به حذف يارانه مي‌توانند اعتراض خود را از طريق درگاه‌هاي اينترنتي اعلامي از سوي وزارت كار ثبت كنند.
هنوز شمار كساني كه قرار است در سال آينده از فهرست يارانه‌بگيران حذف شوند معلوم نيست اما برخي برآوردها نشان مي‌دهد در صورت تداوم روند كنوني در سال آينده و برنامه‌ريزي براي حذف 6 ميليون نفر از فهرست يارانه بگيران، ظرف 5 سال مي‌توان به تحقق كامل طرح هدفمندي يارانه‌ها اميدوار بود. در حالي حذف گام به گام يارانه بگيران برخوردار در دستور كار قرار دارد كه برخي معتقدند سنگ بناي اين طرح از ابتدا با ثبت نام عمومي از تمامي مردم و همچنين تعيين مبلغي غيركارشناسي و بالاتر از عايدي از يك سو و همچنين اختلال در برنامه‌ريزي دقيق براي مصرف آورده ناشي از اجراي اين طرح، اشتباه برداشته شد.
 در شرايط كنوني پرداخت يارانه نقدي به بحراني براي دولت يازدهم تبديل شده است. مقامات دولتي مي‌گويند در اين شرايط هر ماه واريز يارانه‌ها مشكلات فراواني را براي دولت ايجاد مي‌كند. طرح هدفمندي يارانه‌ها قرار بود در 5 سال اجرايي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون