• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

طلا؛ نزول در بازار جهاني

صعود در بازار ايران

 

بهاي اونس طلا روز گذشته در بازارهاي جهاني با 12 دلار كاهش به 1210 دلار رسيد، اين كاهش در آستانه نشست بانك فدرال رزرو امريكا صورت گرفت. بر اين اساس مظنه هر مثقال طلا در بازار تهران به 443 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار به 102 هزار و 270 تومان رسيد. اين در حالي بود كه قيمت انواع سكه بهار آزادي بر خلاف افت قيمت جهاني در جهت مثبت پيش رفت. رفتار خلاف جهت سكه طلا به دليل افزايش قيمت دلار در بازار آزاد اتفاق افتاد؛ چرا كه دلار ديروز 35 تومان گران شد و به 3485 تومان رسيد.


سكه بهار آزادي از مرز يك ميليون تومان گذشت

 بر اين اساس قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم نيز در همين بازار به 998 هزار تومان رسيده است كه در مقايسه با روز گذشته با افزايش يافته است. همچنين هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد با افزايش قيمت بين 999 هزار تومان و يك ميليون و 50 هزار تومان نوسان داشت. هر قطعه سكه نيم بهار آزادي نيز در بازار ديروز 502 هزار تومان معامله شد كه با رشدي معادل 4 هزار توماني مواجه شده است. هر قطعه سكه ربع بهار آزادي نيز با رشد 1000 توماني به 274 هزار تومان رسيده است. سكه گرمي هم در بازار ديروز بدون تغيير نسبت به روز گذشته 173 هزار تومان فروخته شد.


دلار 35 تومان و يورو 75 تومان گران شد

اما روند افزايشي در بازار ارز تهران تنها محدود به دلار نبود و يورو، درهم و پوند نيز گران شدند. در بازار آزاد ديروز تهران، هر يورو 75 تومان گران شد و به 4350 تومان رسيد. پوند انگليس هم 30 تومان افزايش قيمت را تجربه كرد و به 5400 تومان رسيد. ديروز همچنين درهم 20 تومان گران شد و به 960 تومان صعود كرد ولي لير تركيه همچنان روي 1560 تومان موضع خود را حفظ كرد و ثابت باقي ماند.


دلار 4000 تومان را هدف‌گذاري كرد

«ك. محرابي» فعال بازار ارز در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به روند كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و بالا رفتن ارزش دلار نسبت به ريال روند آتي بازار ارز را افزايشي پيش‌بيني كرد و گفت: در صورت تداوم چنين وضعي احتمال دارد به زودي قيمت دلار امريكا به كانال 4000 هزار تومان برسد. اين صراف در چهارراه استانبول همچنين به افزايش تقاضاي هيجاني در بازار اشاره كرد و گفت: تعداد خريداران در بازار ارز زياد شده و در اين ميان دلالان ارز هم دوباره دست به كار شده‌اند.


چرا دولت هيجان بازار ارز را مهار نمي‌كند؟

 به نظر مي‌رسد در صورتي كه دولت استراتژي مدوني براي كنترل بازار ارز و مهار تورم در هفته‌هاي آينده اتخاذ نكند، بازار هيجاني با افزايش جو رواني سرمايه بيشتري را به سمت بازار حبابي ارز جذب كرده و گراني‌ها و عواقب نگران‌كننده‌يي را براي دولت و مردم به دنبال داشته باشد. بنابراين شايد يكي از موثر‌ترين كارهايي كه دولت مي‌تواند در برهه فعلي انجام دهد شفاف‌سازي و كنترل سفت و سخت بازار دلالي ارز باشد تا بدين‌ترتيب قدري از فشار جو رواني ايجاد شده در جامعه كاسته شود؛ البته همه اينها مستلزم اين است كه دولت خودش نگاهي به مابه التفاوت حاصل از فروش نرخ ارز در بازار آزاد و سياستي براي تامين كسري بودجه از محل فروش ارز نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون