• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3422 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ دي

آغاز دوباره جنگ خياباني در « رمادي»

برآورد مي‌شود 300 تروريست در مناطق مسكوني كمين كرده اند

ارتش عراق براي چندمين بار وارد رمادي شده است. در حدود يك سال و هفت‌ ماه اخير اين شهر بارها بين عراقي‌ها و تروريست‌هاي داعش دست به دست شده است و اين‌بار نيز جنگ خياباني نقش تعيين‌كننده‌اي در آزادسازي كامل رمادي خواهد داشت. ارتش عراق قبلا 72 ساعت به شهروندان عراقي اين شهر مهلت داده بود كه از شهر خارج شوند، در حالي كه خبرها حاكي از تلاش تروريست‌ها براي جلوگيري از خروج مردم بود تا از آنها به عنوان سپر انساني در برابر ارتش عراق استفاده كند.
رمادي مركز استان انبار در 120 كيلومتري باختر بغداد قرار گرفته‌ و به عنوان نقطه جنوب غربي مثلث سني در عراق به شمار مي‌آيد. بيشتر مردم رمادي سني‌مذهب و از قبيله دليم هستند. يكي از موانع تصرف كامل شهر از سوي ارتش عراق، پنهان شدن داعش در ساختمان‌هاي مسكوني و استفاده از تك تيراندازها عليه سربازاني است كه در خيابان‌ها و كوچه‌ها به دنبال تروريست‌ها مي‌گردند.
ارتش عراق در گام‌هاي قبل از ورود به رمادي، از محاصره كامل شهر، جست‌وجو و شناسايي هسته‌هاي خفته داعش در مركز شهر استفاده كرده است. ارتش روز گذشته عمليات ورود خود را از منطقه بكر آغاز كرد، در نقطه‌اي كه پرچم سه رنگ سرخ و سفيد و سياه عراق بر فراز ساختمان‌هاي منطقه برافراشته شد. پيشروي به مركز رمادي دو روز پيش از منطقه حصيبه در شرق رمادي با عبور از ده‌ها تروريست داعشي آغاز شد و بر اساس آخرين گزارش‌ها در حال حاضر شرق رمادي صحنه جنگ خياباني ميان ارتش و تروريست‌هاي داعش است. صهيب راوي، استاندار انبار مي‌گويد عمليات آزادسازي رمادي وارد مرحله سرنوشت ساز خود شده است.
دستگاه مبارزه با تروريسم عراق نيز اعلام كرده كه نيروهاي وابسته به اين دستگاه وارد مناطق مسكوني در مركز شهر رمادي شده و به سمت ساختمان‌هاي دولتي در حال پيشروي هستند. منابع عراقي از وقوع درگيري‌ها در مناطق شمالي، جنوبي و غربي اين شهر و وارد آمدن خسارت‌هاي شديد به داعش و عقب‌نشيني تروريست‌ها به سمت مجتمع دولتي در مركز شهر خبر مي‌دهند.
خالد عبيدي، وزير دفاع عراق در ديدار با حاكم زاملي، رييس كميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق نقش نيروهاي مردمي و عشاير در آزادسازي شهر رمادي را ستوده و وعده داده است كه عراق در آستانه آزادسازي رمادي قرار دارد.
از زمان اعلام آغاز قريب الوقوع عمليات آزادسازي رمادي، منابع عراقي گزارش داده بودند كه شمار زيادي از تروريست‌هاي داعش با قايق يا با شنا در رودخانه فرات گريخته‌اند و همين امر سبب از هم پاشيده شدن اين گروه در شهر رمادي شده است. با اين حال به گزارش الجزيره خبرهايي از تكرار عمليات‌هاي انتحاري داعش در ميان سربازان عراقي منتشر مي‌شود.
رمادي يكي از شهرستان‌هاي بزرگ است كه پيروزي ارتش عراق بر داعش در اين منطقه نقش بسيار موثري در تصرف كامل استان انبار و در نهايت دورخيز بلند براي بازپس‌گيري موصل خواهد داشت.
آخرين ورود ارتش عراق به رمادي به ماه مه 2015
بازمي‌گردد، كه در آن زمان در نهايت نيروهاي مردمي در برابر موج عمليات‌هاي انتحاري و رگبار تك تيراندازهاي دور از دسترس مجبور به عقب‌نشيني از شهر شدند. به گزارش الجزيره برآورد مي‌شود در اين شهر تنها 300 تروريست حضور دارند. اميدها براي بازپس‌گيري رمادي اوايل ماه جاري ميلادي پس از تصرف منطقه كليدي تميم در جنوب غربي شهر افزايش يافت. به گزارش راشا تودي تاكنون ارتش عراق توانسته كنترل 60درصد شهر را
در اختيار  بگيرد.
ايالات متحده گفته است كه آماده ارايه كمك به ارتش عراق در عمليات آزادسازي رمادي از كنترل تروريست‌هاست. اما الجزيره به نقل از مقامات عراقي گزارش مي‌دهد، احتمال مي‌رود بغداد در عمليات رمادي از پوشش هوايي جنگنده‌هاي  روسي  استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون