• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

وزير علوم:

برخي سخنراني‌هاي 16 آذر مصوب نشده بود كه بخواهد لغو شود

اعتماد|وزير علوم در مورد سخنراني‌هاي 16 آذر، استعفاي مديران و آخرين وضعيت پرونده بورسيه‌ها توضيحاتي داد. لغو سخنراني‌هاي 16 آذر، نخستين حاشيه وزارت علوم در دوران محمد فرهادي است. محمد فرهادي در واكنش به اين حاشيه‌ها روز گذشته توضيح داد كه اين سخنراني‌ها اصلا مصوب نشده بود كه بخواهد لغو شود. به گفته فرهادي سخنراني‌ در دانشگاه‌ها يك هفته قبل بايد به تصويب شوراي نظارت برسد. همچنين درخواست‌هاي سخنراني بايد در اين زمان يك هفته‌يي ارايه مي‌شد تا در شورا مصوب و مجوز سخنراني مورد تاييد قرار مي‌گرفت تا زمينه سخنراني آنها فراهم مي‌شد. به گفته او بسياري از افراد ،خودشان نخواستند سخنراني كنند، سخنراني عده‌يي هم اصلا مصوب نشده بود كه بعد بگويند لغو شده است. وزير علوم همچنين توضيح داد: بنده معتقدم كه دانشگاه‌ها مستقل هستند و از طرفي شوراي نظارت بايد درباره سخنراني شخصيت‌ها تاييديه‌هاي لازم را صادر كند. در برخي از موارد نيز اصلا هيات نظارت دانشگاه نقشي در لغو سخنراني نداشته است، بلكه مراجع ديگري درخواست لغو و جلوگيري از سخنراني آنها را داشته‌اند كه در دو مورد اين اتفاق افتاد. فرهادي همچنين گفت برنامه تعدادي از سخنراني‌ها به وقت ديگري موكول شده است. سخنراني شريعتمداري در دانشگاه اميركبير، رسايي در دانشگاه صنعتي قم، پيام فضلي‌نژاد در دانشگاه اصفهان، سيد محمود نبويان در دانشگاه آزاد اراك از جمله مواردي است كه گفته مي‌شود، در روز دانشجو در تعدادي از دانشگاه‌‎هاي كشور لغو شده است.

تشكيل كميته تجديد نظر پرونده بورسيه‌ها در وزارت علوم

وزير علوم همچنين در حاشيه مراسم اعطاي كرسي پژوهشي در علوم اعصاب در پاسخ سوالي مبني بر اينكه وضعيت جايابي دانشجويان بورسيه كه پرونده آنها مشكلي نداشته است چه خواهد شد، گفت: دانشگاه‌ها بعد از اعلام ظرفيت‌هاي خود براي دوره دكترا بايد جايابي دانشجويان بورسيه را در اين ظرفيت‌ها انجام دهند و اين دانشجويان تا بهمن‌ماه فرصت دارند تا مراحل جايابي خود را در دانشگاه‌ها انجام دهند. به گفته او كميته تجديدنظر بررسي پرونده دانشجويان بورسيه در وزارت علوم تشكيل شده است و دانشجوياني كه به نتايج بررسي پرونده دانشجويان بورسيه اعتراض دارند مي‌توانند به اين كميته مراجعه كنند. وزير علوم در پاسخ سوال ديگري مبني بر اينكه پرونده بررسي فرد منتشر‌كننده اسامي دانشجويان بورسيه چه نتيجه‌يي داشته است، گفت: اين موضوع قبلا بررسي شده است و در حال حاضر در اين زمينه اطلاعي ندارم. براساس جمع‌بندي پرونده بورسيه‌ها دوران سرپرستي محمدعلي نجفي در وزارت علوم، بورس 840 نفر كه برخلاف آيين‌نامه‌هاي وقت و قوانين، بورس شده بودند، لغو شد.

با هر استعفايي لازم باشد، موافقت مي‌كنم

وزير علوم روز گذشته همچنين در خصوص وضعيت معاونان وزارت علوم كه استعفا داده‌اند، گفت: با استعفاي آنهايي كه لازم باشد موافقت مي‌كنم و آنهايي كه اصرار داشته‌اند نيز با آنها موافقت مي‌كنم و به زودي نتايج اين موضوع نيز اعلام خواهد شد. وزير علوم ادامه داد: اگر كسي مسووليت داشته باشد و عضو هيات علمي نيز باشد بعد از اتمام كارش به دانشگاه بازمي‌گردد و به كار خود ادامه مي‌دهد. فرهادي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه برخي از منابع اعلام كرده‌اند دكتر نجفي قرار است به عنوان مشاور عالي وزير علوم انتخاب شود، گفت: اگر ايشان بپذيرند و وقت‌شان ايجاب كند بسيار خوب است. استعفاي معاونان وزارت علوم به زماني برمي‌گردد كه فخرالدين دانش‌آشتياني از سوي رييس‌جمهور به عنوان چهارمين گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت علوم معرفي شد، در آن زمان به دليل از بين بردن بهانه‌هاي سياسي براي مخالفت با «دانش آشتياني»، جعفر ميلي‌منفرد، معاون آموزشي و سعيد سمنانيان، مشاور وزير و رييس مركز هيات‌هاي امنا از سمت خود استعفا دادند. اين استعفا در آن زمان از سوي محمدعلي نجفي، سرپرست وقت وزارت علوم پذيرفته نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون