• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

صدور حكم پرونده شيراز ، 9 ماه پس از وقوع حادثه

محكوميت نامشخص حمله‌كنندگان به علي مطهري

  ناهيد مولوي / حكم صادر و از شيراز به تهران مخابره شد. حكم هنوز جنبه «قطعيت» ندارد اما داراي جنبه «محكوميت » است. اسفند ماه سال گذشته بود كه يكشنبه سياه شيراز را رقم زدند و با چوب و پاره آجر به استقبال علي مطهري رفتند، اما كمتر از يك سال زمان و چهار جلسه دادگاه لازم بود تا براي رقم زدن چنان روزي محكوم شوند. همان‌هايي كه فرزند شهيد مطهري در آخرين جلسه دادگاه بار ديگر با آنها روبه‌رو شد و فرزندان انقلاب خطاب‌شان كرد كه به تحريك افراد ديگري دست به چنين اقدامي زده‌اند و در پاسخ به درخواست رضاي‌شان تنها يك شرط داشت، «نام آنهايي كه دستور حمله را صادر كرده بودند». درخواست رضايت كردند و علي مطهري بازهم شرطش را تكرار كرد. حالا حكم صادر شده است. كسي نمي‌داند آن متهماني كه چهار جلسه پله‌هاي دادگاه شيراز را بالا رفتند به چه محكوم شده‌اند؟ اما محكوميت‌شان قطعي است. حكم يكشنبه سياه شيراز در يك پنجشنبه زمستاني آمد و قبل از آنكه شمار روزهاي حمله به 365 برسد، صادر شد. با اين حال گويا صدور حكم براي متهمان پايان يكشنبه سياه شيراز نخواهد بود و مطهري همچنان بر موضوعي كه در آخرين جلسه دادگاه به متهمان پرونده گفته است، اصرار دارد چرا كه وكيل علي مطهري به «اعتماد» مي‌گويد: موكل من مصر به شناسايي و محاكمه آمرين است. آمريني كه حالا نام چند تن از آنها مشخص شده است. بالاخره بعد از پيگيري‌هاي قاطعانه علي مطهري حكم متهمان پرونده شيراز صادر شد. خبري كه وكيل علي مطهري در اختيار رسانه‌ها قرار داد و گفت: حكم متهمان حمله به علي مطهري صادر شده است. حكمي كه جزيياتش هنوز مشخص نيست و تنها نكته روشن آن به گفته ترك همداني اين است كه راي دادگاه حكم به محكوميت متهمان بوده است، محكوميتي كه مي‌تواند زندان، جزاي نقدي يا شلاق باشد. ترك‌همداني در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: من هم از جزييات حكم خبر ندارم و تنها مي‌دانم دادگاه كليات حكم مبني بر محكوميت متهمان داده است و براي جزييات آن بايد دادنامه را مطالعه كنم.
معذوريت دادگستري از بيان جزييات
«اعتماد» موضوع را از دادستاني و رييس دادگستري شيراز هم پيگيري كرد اما در نهايت محمد تنگاب، مدير روابط عمومي دادگستري استان فارس در پاسخ به «اعتماد» گفت: با توجه به اينكه حكم اوليه است و فرصت درخواست تجديدنظر براي محكومان وجود دارد و نظر به اينكه اين حكم هنوز قطعيت پيدا نكرده است از انتشار جزييات آن معذور هستيم و حكم دادگاه همراه با تمام جزييات آن تنها به صورت كتبي در اختيار وكيل شاكي يعني علي مطهري قرار خواهد گرفت. همداني هم در ادامه گفت‌وگويش به همين موضوع اشاره مي‌كند و مي‌گويد: هر چند حكم صادره براي من ارسال خواهد شد اما در روزهاي آينده براي پيگيري‌هاي ديگري به شيراز سفر خواهم كرد. وكيل علي مطهري اما اشاره‌اي به اين موضوع نكرد كه پيگيري‌هاي بعدي او در شيراز چه خواهد بود. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا آمرين حمله مشخص شده‌اند، گفت: افرادي معرفي شده‌اند كه با اتمام اين پرونده و صدور راي نهايي پيگير ماجراي آنها هم خواهيم شد.
شكايت جديد مطهري در راه
علي مطهري خلق و خوي خاص خودش را دارد. اما در ميان مجموعه صفات بارز شخصيتي‌اش، پيگير هم هست. با همين پيگيري‌ها بود كه در مجلس هشتم سوال از رييس‌جمهور را براي نخستين بار به راه انداخت. حالا بعد از اينكه پرونده حمله‌كنندگان به خانه آخر رسيده است، يك پرونده جديد در راه است. وكيل علي مطهري در مورد اينكه آيا براي اين افرادي كه به عنوان آمرين معرفي شده‌اند پرونده ديگري را تشكيل خواهيد داد، گفت: آقاي مطهري مصر هستند كه آمرين اصلي شناسايي و محاكمه شوند. با پايان اين جمله ديگر مي‌توان به راحتي حدس زد وكيل علي مطهري براي چه پيگيري‌هايي دوباره به شيراز سفر خواهد كرد. حالا كه نام عده‌اي به عنوان آمرين به ميان آمده است صدور حكم براي متهمان اين پرونده هم نمي‌تواند پاياني بر يكشنبه سياه شيراز باشد. علي مطهري مي‌خواهد دستور‌دهندگان به حمله را هم پاي ميز محاكمه بكشاند، دستور‌دهندگاني كه هرچند ترك همداني مي‌گويد: ترجيح مي‌دهم در مورد اين افراد فعلا صحبتي نكنم، اما پيش از اين گفته شده بود دستور‌دهندگان مسووليت‌هايي در شهر شيراز داشته‌اند. حال بايد منتظر ماند و ديد افرادي كه در اسفند ماه سال گذشته دستور حمله به علي مطهري در شيراز را صادر كردند پاي‌شان به دادگاه باز خواهد شد و با پايان امسال علي مطهري به مهم‌ترين خواسته‌اش خواهد رسيد و پرونده حادثه شيراز در يك سالگي خود مختومه مي‌شود يا اينكه در سال آينده هم ادامه خواهد داشت. همه اينها بسته به اين است كه علي مطهري شكايت جديد را از آمرين پرونده به دستگاه قضايي شيراز تسليم كند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون