• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

به دستور اوباما كارگروه‌هاي جديد عليه داعش تشكيل مي‌شود

مبارزه آنلاين با افراط‌گرايي

درگيري دولت امريكا با شركت‌هاي فناوري اطلاعات بر سر دسترسي دولت به اطلاعات شهروندان سراسر دنيا در سرورهاي اين شركت‌ها براي مبارزه با تروريسم، پايان يافته و به همكاري مي‌انجامد. دولت امريكا رسما اعلام كرد كه براي مبارزه با ترويج افراط‌گرايي در فضاي مجازي و جذب نيروهاي جديد از سوي گروه‌هايي چون داعش، اقدامات جديدي چون تشكيل گروه‌هاي عملياتي ويژه را در دستور كار خود قرار داده است. آنگونه كه دولت امريكا عنوان كرده، ابتكارات جديدي را در برابر افراط‌گرايي و خشونت آغاز كرده از جمله آن تغييرات اساسي و تلاش‌هاي جدي براي مقابله با پيام‌هايي است كه افراط گرايان براي اقدامات تروريستي در سراسر جهان انجام مي‌دهند.
خبرها حاكي از آن است كه مقام‌هاي كاخ سفيد جلسه‌اي را پشت درهاي بسته در سيليكون ولي، با مديران ارشد گوگل، فيسبوك، ياهو و اپل و ساير شركت‌هاي فناوري برگزار كرده‌اند و احتمالا با آنها درباره مكانيزيم همكاري به توافق رسيده‌اند. گزارش‌ها از نشست صميمانه ميان طرفين حكايت دارند كه منجر به دستيابي به راهكاري براي مقابله با پروپاگانداي مجازي گروه‌هاي افراط‌گرايي چون داعش شده است. يكي ديگر از اقدامات مورد نظر كاخ‌سفيد تشكيل يك گروه عملياتي مشترك ميان دادگستري و وزارت كشور امريكا براي مبارزه با افراط‌گرايي خشونت‌آميز است. وزارت‌ خارجه امريكا هم از تشكيل يك مركز مشاركت جهاني براي توانمند كردن مخاطبان خارج از ايالات متحده جهت مقابله با تبليغات داعش خبر داده است. ند پرايس، يكي از سخنگويان كاخ‌سفيد روز گذشته گفت: حملات پاريس و سن‌برناردينو به امريكا و متحدانش و نيز بخش خصوصي اين مهم را خاطرنشان كرد كه بايد در برابر تلاش‌ها براي جذب نيرو از سوي گروه‌هاي افراط‌گرايي چون داعش اقدام كرد. قرار است لوريتا لينچ، دادستان كل، جيمز كمي، مدير پليس فدرال امريكا (اف.‌بي.‌آي) و جيمز كلپر، مدير سازمان ملي اطلاعات هم به اين جلسات رايزني با مديران شركت‌هايي چون گوگل، مايكروسافت، اپل، فيسبوك و توييتر بپيوندند. نماينده فيسبوك پس از جلسه به خبرنگاران گفت كه اين جلسه نشان داد كه ما براي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي جدي هستيم.
كارشناسان معتقدند كه ورود مقام‌هاي سطح بالا در اين جلسات يك نوع علامت است كه دولت امريكا به‌شدت در تلاش بوده و مقابله با تبليغات افراطي در فضاي آنلاين يك اولويت براي دولت امريكا است. اما به نظر نمي‌رسد به زودي طرفين به يك توافق جامع دست پيدا كنند. سخنگوي كاخ سفيد همچنين مي‌گويد كه دولت مي‌خواهد با كمك شركت‌هاي فناوري افراط گراياني كه در شبكه‌هاي آنلاين پنهان مي‌شوند را پيدا كند. غول‌هاي دنياي مجازي بارها از تداخل چنين اقداماتي با حفظ حريم خصوصي كاربران‌شان اظهار نگراني كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس كه به دستور كار اين جلسات دسترسي پيدا كرده، دولت درصدد است به اين شركت‌هاي خصوصي نشان دهد كه چطور گروه‌هايي چون داعش از خدمات و سرويس‌هاي كدگذاري پيغام‌ها سود مي‌برند. گفتني است پس از شكل‌گيري حمله سن برناردينو و حملات پاريس، دولت‌ها تلاش مي‌كنند ابرشركت‌هاي اينترنتي را به همكاري با سازمان‌هاي امنيتي و قضايي در مبارزه با تروريسم ترغيب كنند، شركت‌هايي چون گوگل و مايكروسافت يا شبكه‌هاي اجتماعي چون فيسبوك و توييتر مي‌گويند ضمن تمايل به كمك نگران حفظ حريم‌خصوصي كاربران‌شان هستند و بيم آن دارند كه با دادن اطلاعات اشتباه به مقام‌هاي اطلاعاتي و قضايي موجب دردسر مشتريان خود شوند. دولت به شركت‌هاي پيشرو در حوزه اينترنت مي‌گويد كه محتواي ناقض سياست‌هاي خود يا ترويج تروريسم يا تهديد به خشونت را حذف كنند اما اين شركت‌ها معتقدند اين اقدام ناقض آزادي بيان است. همچنين شركت‌هاي كامپيوتري و اينترنتي نمي‌خواهند در دنيا از آنها به عنوان عامل دولت امريكا ياد شود. از همين رو آنها در تلاش هستند تا از تمامي راه‌هاي ممكن براي جلوگيري از افشاي اطلاعات شخصي كاربران خود جلوگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون