• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

حسين كمالي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

برنامه جامع انتخاباتي اصلاح‌طلبان در دست تدوين است

شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان به زودي مشخص خواهد شد

    مريم وحيديان/  «برنامه جامع انتخاباتي اصلاح‌طلبان در دست تدوين است.» اين را حسين كمالي، رييس كارگروه سياست‌ها و راهبردهاي شوراي‌عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفته است. كمالي در گفت‌وگو با «اعتماد» از پايان تدوين اين برنامه تا هفته آينده خبر داده. به گفته اين عضو شوراي‌عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان اين برنامه جامع در راستاي سند چشم‌انداز 20ساله و برنامه ششم توسعه به رفع نقص عملكرد مجالس قبلي پرداخته. او همچنين اظهار مي‌كند كه در اين انتخابات اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند تا با برگ برنده برنامه‌اي جامع و مدون به كارزار بيايند. به گفته حسين كمالي اين انتخابات با تلاش اصلاح‌طلبان، انتخاباتي برنامه محور خواهد بود و از تاكيد بر چهره‌ها پرهيز خواهد شد.

    آيا برنامه‌ريزي‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دقيقا عملياتي شده و پيش رفته است؟
شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان براي ايجاد وحدت بين نيروهاي اصلاح‌طلب شكل گرفته است. شايد براي نخستين بار است كه تا اين حد وحدت و يكپارچگي ميان اصلاح‌طلبان شكل مي‌گيرد. سه كار گروه، تعامل و رايزني، سياستگذاري و راهبردها و امور استان‌ها درون شوراي‌عالي سياستگذاري شكل گرفت. در كارگروه سياستگذاري و راهبردها برنامه‌ريزي‌هايي براي نمود و نماد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و همچنين عملكرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم پيگيري شد. ضمنا برنامه‌ريزي‌هايي براي مجامع علمي و دانشگاهي براي تقويت برنامه‌ها در اين كارگروه دنبال شد. منشور اخلاقي اصلاح‌طلبان براي كانديداتوري به همراه مجموعه‌اي از ديگر برنامه‌ها در اين كار گروه تنظيم شد. در گام نهايي، برنامه‌اي جامع است كه الان در دست تهيه است كه اميدواريم ظرف هفته آينده به پايان رسيده و ارايه شود. بخشي از برنامه‌ها به تعهدات بعد از انتخاب باز مي‌گردد و موضوع نوع همكاري‌هاي پس از انتخاب طي آيين‌نامه‌هايي تنظيم شده و ابلاغ مي‌شود.
    اين برنامه جامع كجا را هدف گرفته و براي چه حوزه‌هايي تدوين شده؟
با توجه به برنامه چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه كه تهيه شده و در مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت اصلاح‌طلبان برنامه‌هاي خود را تنظيم مي‌كنند. تلاش شده است تا برنامه جداگانه و متضادي با سياست‌هاي برنامه‌هاي كلان كشور ارايه نشود. در اين برنامه جامع بيشتر رويكرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات و برنامه‌هاي قابل پيگيري در مجلس دهم مورد توجه قرار گرفته است. توجه اصلاح‌طلبان به اموري است كه در دوره‌هاي قبل مغفول مانده است. برخي مفاد قانون اساسي وجود دارد كه كمتر به آنها توجه شده است. اصلاح‌طلبان اين نوع برنامه‌ها را در مجلس دهم مورد توجه قرار خواهند داد.
    در برنامه‌ريزي‌هايي كه در صورت كسب اكثريت مجلس براي اصلاح‌طلبان در مجلس دهم پيش بيني شده است كدام يك از حوزه‌هاي كشور بيشتر مورد توجه قرار گرفته است؟ كدام‌يك از حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در برنامه‌هاي اصلاح‌طلبا ن مورد توجه بوده است؟
براي هيچ يك از حوزه‌هاي كشور اولويتي قايل نشده و همه حوزه‌هاي كشور را به موازات يكديگر پيش خواهيم برد. برنامه‌ها در پنج بخش سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و محيط زيست تنظيم شده است. در برنامه‌ريزي‌ها نوعي توسعه متوازن تعقيب شده؛ به اين معنا كه همه بخش‌ها بايد به‌طور همزمان و به موازات يكديگر پيش روند.
   آيا كارگروه سياست‌ها و راهبردها براي ويژگي‌هاي كانديداهاي مطلوب اصلاح‌طلبان براي استان‌ها نيز آيين‌نامه‌هايي را تنظيم كرده است؟
بله. اين كارگروه مشخصات و ويژگي‌هايي را كه براي كانديداهاي اصلاح‌طلب لازم بود مشخص كرده و به استان‌ها اعلام كرده است.
    درباره اين ويژگي‌هاي توضيحاتي دهيد. چه مشخصه‌هايي براي كانديداهاي اصلاح‌طلب ذكر شده است؟
مختصر مي‌توانم توضيح دهم. نخستين مشخصه اين است كه فرد داراي روحيه اصلاح‌طلبي بوده و تابعيت از جمع داشته باشد. همچنين فرد بايد خوشنام و به مجموعه نيروهاي اصلاح‌طلب پايبند باشد و تعهد كند كه اگر اصلاح‌طلبان او را انتخاب كردند در صحنه بماند و كار كند و اگر شخص ديگري انتخاب شد به راحتي حاضر به انصراف به نفع ديگران باشد. همچنين ويژگي‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه در آينده نسبت به آن اطلاع‌رساني خواهيم كرد.
    شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان از نظر شما چقدر اهميت دارد؟ آيا در حال حاضر اين شعار تبيين شده است؟
شعار انتخاباتي بر اساس برنامه‌هايي كه كارگروه سياستگذاري و راهبردها ارايه كرده انتخاب خواهد شد. البته تاكنون در همين زمينه چند شعار برگزيده شده اما هنوز يك شعار به تصويب نهايي نرسيده است. در روزهاي آينده شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان قطعي شده و اعلام مي‌شود. شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان بسيار اهميت دارد و به نوعي نقشه راه و شناخت اصلاح‌طلبان نسبت به وضعيت كنوني كشور را نشان مي‌دهد.
   در مجموع از روند احراز صلاحيت‌هاي هيات‌هاي اجرايي چقدر راضي بوده‌ايد و تعامل با هيات‌هاي نظارتي در كارگروه تعامل چگونه پيش رفته است؟
مي توان تا حدودي ابراز رضايت كرد؛ البته نه به‌طور كامل. شايد به دليل حجم زياد مسووليت‌ها در برخي موارد روند احراز صلاحيت‌ها توسط هيات‌هاي اجرايي از دقت كافي برخوردار نبوده است. بعضا به افراد ردصلاحيت شده اشكالاتي وارد شده كه در مورد آنها اصلا مصداق پيدا نمي‌كند. البته برخي موارد شايد به علت كمبود وقت هيات‌هاي اجرايي بوده است. شايد بهتر بود كه امكانات بيشتري فراهم مي‌شد تا با دقت نظر بيشتري به بررسي صلاحيت‌ها مي‌پرداختند.
    آيا وضعيت اجماع در استان‌ها به خوبي پيش رفته است؟
اصلاح‌طلبان كار تصميم‌گيري در استان‌ها را به خودشان واگذار كرده‌اند. در مورد بستن ليست هر استان،اصلاح‌طلبان همان استان تصميم گرفته، برنامه‌ريزي كرده و كار را جلو مي‌برند. مركز تلاش كرده است كه در رابطه با استان‌ها نقش ويژه‌اي نداشته باشد و كار استان‌ها را به خودشان واگذار كند. اگر حوزه‌هاي انتخابيه به اختلاف برسند، مركز استان رسيدگي كرده و سعي مي‌كند تا اختلافات را حل كند. اگر در اين مورد نتيجه مطلوب حاصل نشد شوراي‌عالي سياستگذاري از طريق هيات رييسه يا كارگروه تعامل و رايزني تلاش مي‌كند تا به حل مشكل بپردازد. البته تاكنون مشكل جدي در هيچ يك از حوزه‌هاي انتخابيه به ما گزارش نشده است اما اگر هم مشكلي ايجاد شد، قابل حل است.
    در مجموع راهبرد واگذاري تصميمات به استان‌ها را در مرحله عمل مثبت ارزيابي مي‌كنيد؟ فكر مي‌كنيد اين روش كه براي نخستين بار در اين انتخابات برگزيده شد روش موثر و مفيدي بوده است؟
بله. كار‌ها در استان‌ها به خوبي پيش مي‌رود و كاملا راضي هستيم. تا به حال مشكل خاصي وجود نداشته است. مگر اينكه در آينده با مشكلي مواجه شويم.
    در آيين‌نامه‌هايي كه كارگروه سياستگذاري و راهبردها وضع كرده درباره حضور جوانان و زنان هم مسائلي ذكر شده است؟
در آيين‌نامه‌ها خير، بلكه در برنامه‌ها بر گردش نخبگان تاكيد شده است تا نسل اول كمتر حضور يابند و راه را براي نسل‌هاي بعدي و جوان‌ترهاي اصلاح‌طلب باز كنند. تلاش شده توجه بيشتري به حضور زنان شود و تعداد زناني كه در معرض انتخاب قرار مي‌گيرند افزايش پيدا كند. البته ما به كساني ميدان مي‌دهيم كه موثر بوده و بتوانند در موقعيت جامعه زنان كشور تحول ايجاد كنند. به صرف اينكه زني مايل به انتخاب شدن باشد حمايت نخواهد شد. زنان موثر و تحول‌آفرين در اين دوره از انتخابات مورد توجه قرار داده مي‌شوند. در مجموع در سياستگذاري‌ها و راهبردها به اين موارد تاكيد شده است و البته اينكه در عمل چه اتفاقي مي‌افتد به عهده اصلاح‌طلبان هر استان است. اصلاح‌طلبان همه اين سياست‌ها را در برنامه‌ها آورده و تلاش مي‌كنند تعداد كافي را در راستاي حضور زنان و جوانان در ليست‌هاي انتخابي واردكنند. البته به عنوان يكي از ملاك‌هايي كه در آيين‌نامه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده است راي آوري فرد مطرح شده است. اگر بنا باشد كسي نامزد شود اما راي نداشته باشد در حقيقت يك انتخاب فانتزي شكل گرفته است. مساله اصلي راي‌آوري افراد است.
    شما به عنوان يك فعال سياسي اصلاح‌طلب فكر مي‌كنيد كه انتخابات چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد تا مشاركت حداكثري مردم را در پي داشته باشد؟
اصلاح‌طلبان به دنبال اين هستند كه انتخاباتي دوستانه، مسالمت‌آميز با رقابتي برادرانه شكل گيرد. لازم است كه دستگاه‌هاي نظارتي در نقش پدر و داوري بي‌طرف وارد صحنه شوند و ايفاي نقش كنند. هر چه صحنه رقابت آرام‌تر و منطقي‌تر باشد مشاركت مردمي افزايش پيدا خواهد كرد. هر چه ميزان مشاركت مردمي بيشتر باشد امنيت ملي كشور و رافت ملي افزايش پيدا مي‌كند. به هر حال شرايط حساسي را در منطقه شاهد هستيم. نهايتا همه اينها به نفع نظام و حكومت نيز خواهد بود. بنابراين برگزاري انتخاباتي با حضور حداكثري مردم بستگي به شيوه‌هاي برگزاري انتخابات دارد. اگر رفتارها صحيح و منطقي باشد به وحدت ملي مناسبي دست پيدا مي‌كنيم. اگر همه بخواهند يكديگر را تخريب كنند، برخورد و پرخاشگري و يكديگر را متهم كنند همان روالي كه در گذشته شاهد آن بوديم پيش مي‌آيد. همچنين اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را مي‌كنند كه انتخابات را به سوي انتخاباتي برنامه‌اي هدايت كنند و از پرداختن به چهره‌ها، نام‌ها و سوابق خانوادگي پرهيز كنند. تمام تلاش‌مان در كارگروه سياستگذاري و راهبردها اين بوده كه در اين انتخابات با تاكيد مضاعف بر برنامه‌هاي نمايندگان مجلس مردم دست به انتخاب بزنند. اميدواريم اصولگرايان نيز مانند اصلاح‌طلبان به وحدت برسند و اساس كارشان را بر يك رقابت برنامه‌اي قرار دهند.
    اشاره كرديد كه صحنه رقابت آرامي براي انتخاباتي با حضور حداكثري مردم لازم است. رقبا بايد چه رفتاري در زمان تبليغات و پيش از آن داشته باشند تا فضاي آرامي بتواند شكل گيرد؟
رقابت آرام و منطقي چطور است؟ رقابت دو دانشمند، دو فرد فهميده، برادر و دوست چگونه است؟ اين نوع رقابت بايد مبناي كار باشد. اگر مبنا تخريب، خودخواهي، خود بزرگ بيني وحذف رقيب باشد رقابت خوبي شكل نخواهد گرفت و مشكلاتي كه در گذشته در انتخابات شاهد بوديم به همين دليل بود. اگر بتوانيم رقابتي منطقي و در فضايي آرام داشته باشيم همه از جمله مردم و نظام از فوايد آن بهره‌مند مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون