الياس حضرتي در ديدار با اعضاي حزب آزادگي ايران اسلامي
لازمه مشاركت حداكثري، رقابت حداكثري است
گروه سياسي| الياس حضرتي در ديدار با اعضاي حزب آزادگي ايران اسلامي با اشاره به لزوم مشاركت حداكثري در انتخابات پيش رو گفت: مشاركت حداكثري لوازمي دارد و مهمترين آن رقابت حداكثري است. يعني همه گروهها و جناحها پهلوانترين و قويترين خودشان را وارد ميدان كنند. يعني اينكه هم آنها و هم جامعه انگيزه داشته باشند. اين عضو حزب اعتماد ملي افزود: آنچه در كشور ما جاي آن خالي است، فقدان تربيت و انضباط حزبي است. تربيت و انضباط حزبي و بينش اين حوزه چيزي است كه در حركت به سمت توسعه از پايههاي اساسي است. اهداف بايد خيلي شفاف مشخص باشد. آنقدر بايد اين شفافيت وجود داشته باشد كه افراد براي رسيدن به آن سر از پا نشناسند. حضرتي ادامه داد: شهيد بهشتي ميگويد حزب معبد من است. براي اينكه براي رسيدن به مراحل و درجات خدايي كه در عرفان ما مراتبي دارد، حزب قدرت و سرعت و بينش ميدهد. به شرطي كه ما وقتي از در حزب وارد ميشويم، تصميم بگيريم كه با اهداف و آرمانهاي آن كاملا هماهنگ باشيم. اگر هر كسي براي خودش راهي جداگانه را در پيش بگيرد، همين مورد زمينه تفرقه و سپس انشقاق و فروپاشي را فراهم ميكند. آن وقت برنامهها و همبستگي و جهت و حركت حزبي هميشه با اخلال و شوخي مواجه است. ما اين شوخي و تفريح را در تمام احزاب خود داريم. در واقع ما در كشورمان حزب نداريم. اين حرف كسي است كه از اعضاي موسس دو حزب همبستگي و اعتماد ملي بوده است. با شناخت دقيقي كه در احزاب دارم تاكيد ميكنم كه چه در اردوگاه اصلاحطلبي، چه در اردوگاه اصولگرايي و چه در ميان عزيزاني كه در فضاي ميانه فعاليت ميكنند، حزبي وجود ندارد. اين فعال سياسي اصلاحطلب با بيان اينكه «ساختار سياسي كشور ما نظام پارلماني را پذيرفته اما هنوز نظام حزبي را نپذيرفتهايم و در حوزه ساختاري و قوانين خلأها و اشكالات فراواني داريم كه بايد بر طرف شوند»، گفت: اينكه وزارت كشور بيش از 450 مجوز براي احزاب مختلف صادر كرده است، بيشتر شبيه شوخي است. يعني معلوم ميشود ما موضوع تحزب را شوخي گرفتهايم. اين عدد 450 حزب به چه معناست؟ يعني ما به اين تعداد يعني 450 تفكر و مكتب توسعه و مكتب اقتصادي در كشور داريم؟ مگر چنين چيزي امكانپذير است؟ الياس حضرتي ادامه داد: تفكر حزبي به اين معناست كه تمام شوون يك جامعه از تفكر سياسي و اقتصادي گرفته تا تفكر سياست خارجي و فرهنگي و اجتماعي و تمام زيرشاخههاي آنها تعريف شده باشند. پس احزاب ما فقط يكسري مجوزهاي كاغذي و آمارهاي كمي هستند. حضرتي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ريشههاي اصلاحطلبي گفت: اصلاحطلبي از آنجايي شروع شد كه اين مساله به وجود آمد كه بايد انديشههاي امام را روزآمد كنيم. اين يعني دخالت دادن مقتضيات زمان و مكان در انديشهها و تئوريهاي حكومتي حضرت امام(ره). هر چند در ميدان عمل به دليل برخي مسائل و از جمله ناقص بودن برخي تعاريف، كش و قوسهايي پيدا كرد اما در اصل قضيه، اصلاحطلبي همين روزآمد كردن انديشههاي حكومتي حضرت امام(ره) است. مديرمسوول روزنامه اعتماد ادامه داد: از اين جهت اصل كار براي ما انديشههاي ايشان است كه حضرت امام(ره) در بين تمام فقها و علما، انديشه حكومتي دادند و جمعبندي صد سال گذشته را جمع و در جمهوري اسلامي خلاصه كردند. يعني همان موضوعي كه امروز هم مقام معظم رهبري به آن عمق دادهاند به ارزش راي مردم كه هميشه محل اختلاف هم بوده، مشروعيت دوباره بخشيدند. وي گفت: زماني عدهاي ميگفتند مردم بايد از دايره تصميمگيري خارج شوند كه حضرت امام(ره) در پاسخ آنها گفت كه اين حتي خطرناكتر از جدايي دين از سياست است، چراكه شما داريد همه جامعه را كنار ميگذاريد. امروز هم رهبري ميفرمايند حتي كساني كه با نظام هم مخالف هستند، بيايند و راي بدهند. اين يعني همه آحاد ملت و همه آنها كه در اين مملكت زندگي ميكنند، ميتوانند در سرنوشت خود دخالت كنند. ضمن اينكه مشاركت حداكثري براي جمهوري اسلامي هم استراتژي است و هم تاكتيك. حضرتي با اشاره به شرايط داخلي و خارجي كشور تصريح كرد: وقتي عربستان و برخي كشورها اقدامات سخيفي ميكنند، جواب آن مشاركت حداكثري است كه رهبري تز آن را دادهاند. وي در ادامه تاكيد كرد: مشاركت حداكثري لوازمي دارد و مهمترين آن رقابت حداكثري است. . مردم بايد با آرامش و اطمينان كامل بدانند كه اين يك رقابت جدي بين دو يا سه تيم قوي است. يعني تيمها آنطور چيده نشدهاند كه از قبل نتيجه مشخص شود. حضرتي در پايان سخنان خود با اشاره به اينكه «در صورتي همه وارد صحنه ميشوند كه بدانند يك رقابت تمامعيار با يك داوري سالم انجام خواهد شد»، گفت: بايد در اين دوره شرايط بهگونهاي باشد كه ملت ايران يك مشاركت 80درصدي را به دنيا مخابره كنند. من آرزو ميكنم كه مشاركت ما 90 درصد بشود، اما يك نفر اصلاحطلب هم به مجلس نرود و همه نمايندگان بعدي اصولگرا باشند. نقطه اصلي و مهم انتخابات مشاركت حداكثري است نه نتيجه آن.