• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

خبر كوتاه

ظريف: ديپلماسي عرصه پختگي است، نه نوكيسه‌ها
ديپلماسي عمومي وزير امور خارجه ايران همچنان در فضاي مجازي و رسانه‌اي ادامه داشته و البته بازتاب‌هاي گسترده‌اي هم پيدا مي‌كند. محمد‌جوادظريف وزير امور خارجه كشورمان در توييتي كه بسياري آن را پاسخي به همتاي اماراتي‌اش دانسته‌اند، نوشت: ديپلماسي عرصه پختگي و بلوغ است. وي در توييتر نوشت: «ديپلماسي عرصه پختگي و بلوغ است، نه نوكيسگي و تكبر. »بسياري از فعالان در شبكه‌هاي اجتماعي اين پيام آقاي ظريف را پاسخي دانسته‌اند به اظهارات روز گذشته «عبدالله بن زايد» وزير خارجه امارات. بن زايد 43 ساله ديروز در واكنش به يادداشت وزير خارجه ايران در روزنامه نيويورك تايمز نوشت: «وقتي يادداشت وزير خارجه ايران در نيويورك تايمز را خواندم، تصور كردم وزير خارجه يك كشور اسكانديناوي است. »وزير امور خارجه ايران اين هفته در روزنامه نيويورك تايمز يادداشتي منتشر كرده و در آن انتقادات تندي عليه رويكردهاي عربستان مطرح كرد. وي رياض را به حمايت از تروريسم در خارج از كشور، ترويج تفكرات افراطي و سركوب منتقدان در داخل متهم كرد.

بررسي دادخواهي ايران در ديوان‌عالي امريكا
بانك مركزي ايران در راستاي شكايت از حكم مصادره اموال بلوكه شده ايران در پرونده ادعايي «قربانيان تروريسم ايران»، شكايت خود را به دادگاه عالي فدرال امريكا كشانده و قرار است اين دادگاه امروز در اين باره جلسه تشكيل دهد. به گزارش فارس، رسانه‌هاي امريكايي خبر دادند كه بانك مركزي ايران در پرونده ادعايي پرداخت غرامت به «قربانيان تروريسم ايران» از محل پول‌هاي بلوكه شده ايران به دادگاه عالي فدرال امريكا شكايت كرده و اين دادگاه امروز چهارشنبه به اين پرونده رسيدگي مي‌كند. به گزارش خبرگزاري رويترز، امروز چهارشنبه قرار است دادگاه عالي فدرال امريكا دادخواهي ايران در مورد حكم برداشت از اموال بلوكه شده بانك مركزي ايران را بررسي كند. بر اساس حكمي كه يك دادگاه فدرال امريكا در سال 2007 صادر كرد، قرار است به خانواده‌هاي قربانيان انفجار سال 1983 بيروت و چند انفجار ديگر، مبلغ 65/2ميليارد دلار پرداخت شود. اين حكم در سال 2014 تاييد و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزديك به دو ميليارد دلار از محل مبالغ بلوكه‌شده بانك مركزي ايران برداشت شود. اين مبلغ در حال حاضر در حسابي در سيتي بانك نيويورك نگهداري مي‌شود. در سال 2012 كنگره با تصويب قانوني، مجوز برداشت از حساب ايران و پرداخت به خانواده‌هاي قربانيان اين حمله را صادر كرد. ديوان عالي امريكا امروز قانون بودن اين مصوبه را مورد بررسي قرار مي‌دهد. بانك مركزي ايران مي‌گويد كنگره با تصويب اين قانون، بر خلاف اصل تفكيك قوا عمل كرده و بر نتيجه پرونده‌اي كه در قوه قضاييه امريكا در حال بررسي بوده، اثر گذاشته است. در حالي كه بر اساس گزارش‌ها تنها چند روز تا رفع تحريم‌هاي ايران باقي مانده، دولت امريكا همصدا با كنگره، از برداشت از حساب بانك مركزي حمايت كرده و از ديوان عالي اين كشور خواسته درخواست تجديد نظر ايران را رد كند. قرار است حكم نهايي پرونده اواخر ماه جولاي (اوايل مرداد) صادر شود.

ابراهيم الجعفري:  ادعاي حمايت ايران
 از تروريسم مضحك است
وزير خارجه عراق، اعلام كرد كه ادعاي مطرح شده در بيانيه اتحاديه عرب مبني بر حمايت ايران از تروريسم هر عزاداري را به خنده وادار مي‌كند. به گزارش فارس، «ابراهيم الجعفري» وزير خارجه عراق در گفت‌وگو با شبكه الميادين، اعلام كرد كه اتهام اتحاديه عرب به ايران مبني بر حمايتش از تروريسم خنده‌دار است و هر عزاداري را به خنده مي‌اندازد و من نيز ملاحظات عراق درباره بيانيه پاياني نشست وزراي خارجه اتحاديه را ثبت كردم. در اين نشست كه 10 ژانويه در قاهره برگزار شد، همه وزراي خارجه عضو اتحاديه عرب به جز لبنان و عراق با بيانيه پاياني ضد ايراني اين اتحاديه كه درباره تنش در روابط ايران و عربستان صادر شد، موافقت كردند. اعضاي اين اتحاديه، ايران را «مداخله‌گر» در امور منطقه خوانده و اين دخالت‌ها را محكوم كردند. وي افزود: پيش از بيانيه پاياني اتحاديه عرب، فضايي از يك‌نوع زد و بند منفي حاكم شده بود و من آنجا احساس كردم كه بايد بيانيه را محكوم كنم. حزب‌الله يك سازمان تروريستي نيست و ما بر سر اين، هيچ اختلافي نداريم. انگيزه‌هاي تركيه از حضور در عراق هرچه كه باشد، غيرقابل قبول است و هيچ راهي جز عقب‌نشيني كامل ندارد. اخبار منتشر شده درباره تعرض داعش به نيروهاي تركيه حاضر در خاك عراق صحت ندارد. پافشاري بر اينكه ابتدا دولت‌ها عوض شوند و سپس با داعش مبارزه شود، يك برنامه و نقشه بد است.

12ايراني به اتهام نقض تحريم‌ها
در زندان‌هاي امريكا هستند
خبرگزاري انگليسي رويترز مدعي است اكنون ۱۲ ايراني در امريكا به خاطر فروش تكنولوژي‌هايي كه ممكن است برنامه هسته‌اي و نظامي تهران را توسعه بخشيده يا نقض تحريم‌ها باشند، زنداني يا در حال محاكمه هستند. به گزارش تسنيم، رويترز مي‌گويد اين آمار را از بررسي هزاران صفحه اسناد دادگاهي، مصاحبه با اعضاي خانواده و وكلا به دست آورده و منجر به افشاي جزييات جديدي درباره اين مردان شده كه از تاجري در هيوستون گرفته تا كارگري در بروكلين و يك كارآفرين پيشگاه صنايع فضايي را شامل مي‌شود. «وكلاي اين افراد مي‌گويند پس از توافق سال گذشته [ميلادي] براي محدود كردن برنامه هسته‌اي ايران در قبال تسهيل تحريم‌هاي فلج‌كننده، برخي از اين مردان اميدوار به آزادي زودرس هستند.»رويترز در ادامه مدعي مي‌شود: «يك فرد آشنا با اين پرونده‌ها كه خواست هويتش فاش نشود،گفت:« مقامات ايراني اخيرا با برخي زندانياني كه در امريكا نگهداري مي‌شوند ملاقات كرده‌اند كه ببينند آيا آنها مايل به بازگشت به ايران در صورت تبادل خواهند بود يا نه.» در ادامه به نقل از وحيد حسيني، يكي از افرادي كه گفته مي‌شود در امريكا محبوس هستند، مي‌خوانيم: «نماينده دولت ايران تلاش ناموفقي داشت كه در ماه آگوست وي را در زندان ملاقات كند. اين مقام در همان ماه با يك زنداني ديگر به نام علي صابونچي ديدار كرده بود. رويترز نتوانست با صابونچي ارتباط برقرار كند و نمي‌تواند انجام اين ديدار را تاييد كند.» «حسيني مي‌گويد اين مقام، كه نام‌ فاميلي‌اش جهانسوزان است، در تماسي تلفني پس از ديدار با صابونچي به وي گفته است كه اين تبادل ممكن است. فريبرز جهانسوزان، مقامي در بخش حافظ منافع ايران در واشنگتن از اظهارنظر درباره اين موضوعات يا اينكه زندانيان را ملاقات كرده يا نه اجتناب ورزيد.» رويترز به نقل از جهانسوزان مي‌نويسد: «ما صرفا كارهاي كنسولي در اينجا در واشنگتن انجام مي‌دهيم و به هيچ عنوان از اينكه در ايران درباره اين موضوع چه مي‌گذرد خبري نداريم.» دولت امريكا درباره امكان تبادل زندانيان اظهارنظري نكرده است. يك مقام در وزارت خارجه اين كشور اعلام كرد كه مقامات ايراني به صورت مداوم نگراني‌هايي درباره شهروندان‌شان در زندان‌هاي امريكايي مطرح كرده‌اند.

ديويد كامرون: بايد با چشماني باز وارد ايران شد
«ديويد كامرون» نخست‌وزير انگليس ديروز (چهارشنبه) در سخناني در پارلمان اين كشور اعلام كرد كه بايد به‌دقت مراقب اجراي تعهدات ايران بود. به گزارش فارس به نوشته وبگاه شبكه خبري «بلومبرگ»، كامرون كه در پارلمان انگليس صحبت مي‌كرد درباره برجام گفت: «ايران دسترسي‌هاي بي‌سابقه‌اي را به ‌آژانس بين‌المللي هسته‌اي داده تا اطمينان حاصل شود كه هر آنچه را كه در اجراي توافق گفته بود، عمل مي‌كند.» نخست‌وزير انگليس در جاي ديگر افزود: «ما بايد با چشماني بسيار باز، با دلواپسي و نيز عزمي بسيار راسخ وارد ايران شويم تا مطمئن شويم اين كشور هرچه را كه گفته اجرا مي‌كند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون