• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

جناح راست با چه شعاري به انتخابات مجلس مي‌آيد؟

«نفوذ و اقتصاد» كليد واژه‌هاي انتخاباتي اصولگرايان

هرچند كمي بيشتر از يك ماه تا هفتم اسفند و روز برگزاري انتخاباتي باقي مانده اما جناح راست هنوز نتوانسته به خاستگاه اوليه خود يعني ائتلاف حداكثري انتخاباتي برسد. واگرايي و اختلافات درون جناحي اصولگرايان آنقدر پررنگ و عيان است كه ديگر براي كشف آن نيازي به كنكاش و جست و جو نيست. اما آمران و عاملان اين جريان سياسي در كشاكش و بحبوبه اين تجادل‌هاي دروني نيت كرده‌اند تا صندلي‌هاي سبز پارلمان را به رقيب سنتي و آماده خود يعني اصلاح‌طلبان واگذار كنند. چنين است كه با وجود همه اختلافاتي كه دارند سعي مي‌كنند تا با جنگ رواني به بدنه اجتماعي خود اعلام كنند اين اصلاح‌طلبان هستند كه مانع وحدت اصولگرايان شده‌اند. البته اين تنها يك سوي تاكتيك انتخاباتي جناح راست است اما راهبرد كلي شان نيست. راهبرد انتخاباتي اصولگرايان نهفته در گفتمان اصولگرايي اين جناح است. همان گفتماني كه از شش ماه پيش برخي چهره‌هاي سرشناس اين جريان درباره آن سخن گفتند. «نفوذ» و «اقتصاد» شاه‌بيت گفتمان انتخاباتي اصولگرايان است. اين همان استراتژي است كه يكي از سايت‌هاي خبري پس از شش ماه آن را دسته‌بندي كرد و نوشت: در حالي كه اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو، احتمالا بر دستاوردهاي دولت در سياست خارجي تاكيد كرده و گفتمان اصلي آنها در حوزه سياست خواهد بود، ائتلاف اصولگرايان برنامه‌هاي انتخاباتي خود در انتخابات مجلس را بر محور اقتصاد طراحي كرده است. ائتلاف اصولگرايان اساسا قصد ندارد در حوزه‌هاي مرتبط با سياست خارجي با ميانه‌روهاي طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان، رقابت گفتماني داشته باشد. طرفداران دولت، توافق هسته‌اي را مهم‌ترين دستاورد دولت روحاني توصيف كرده و احتمالا در ايام انتخابات بر آن تمركز ويژه خواهند داشت. به اعتقاد اصولگرايان، پاشنه آشيل دولت، مشكلات اقتصادي است و اصولگرايان تلاش خواهند كرد در هفته‌هاي آينده، اقتصاد را به گفتمان اصلي كشور تبديل كنند. همچنين «نفوذ» از گفتمان‌هاي مهم اصولگرايان در انتخابات مجلس است اما طرح موضوع نفوذ به اندازه مشكلات اقتصادي نمي‌تواند براي توده مردم جذاب بوده وموثر واقع شود. با وجود تلاش رسانه‌هاي اصولگرا در چند هفته اخير، هنوز فضاي لازم شكل نگرفته و همچنان تمركز رسانه‌ها بر مسائل سياسي و سياست خارجي استوار است. پيش از اين در دوره اصلاحات نيز، اصولگرايان، توجه به مسائل اقتصادي را محور برنامه‌ها و گفتمان غالب خود قرار داده بودند.
بر همين اساس مي‌شود فهميد چرا دبيركل جامعه روحانيت مبارز، دبيران كل احزاب شاخص اصولگرا و چهره‌هاي موثر و نزديك به آيت‌الله مصباح‌يزدي طي يكي دوماه گذشته مدام از خطر نفوذ در مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان سخن مي‌گويند. در همين راستا آيت‌الله موحدي كرماني در ديدار با اعضاي شوراي عالي جبهه ايستادگي ايران اسلامي به نفوذ دشمن اشاره كرده و گفته است: امريكا مي‎خواهد در مجلس شوراي اسلامي و اگر بتواند در مجلس خبرگان نفوذ كند و هر دو نفوذ بسيار خطرناك است. در اين شرايط اگر كسي آماده شود و نداي هل من ناصر قرآن را پاسخ دهد بسيار ارزشمند است.
اسدالله بادامچيان، عضو ارشد و سرشناس حزب موتلفه اسلامي هم طي اظهاراتي مشابه گفته است: وحدت ضرورتي است كه امروز بيش از گذشته احساس مي‌شود و با توجه به موضوع نفوذ جريان‌هاي غربگرا و نفوذي و ليبرال و ميانه‌رو ضرورت وحدت اصولگرايان بيشتر احساس مي‌شود. وي افزود: نيروهاي متعهد و متدين به انقلاب و آرمان‌هاي امام و رهبري و همه اصولگرايان و دلسوزان نظام بايد بيش از گذشته وحدت داشته باشند زيرا دشمن چشم طمع به انتخابات مجلس و خبرگان دارد. ما در موتلفه شعارمان يك فهرست و يك صدا با محوريت روحانيت در خط ولايت است.
غلامعلي حداد عادل، سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان هم در همين راستا تاكيد كرد: امريكايي‌ها براي نفوذ در ايران به اندازه كافي انگيزه و دليل دارند؛ آنها پيش از انقلاب در ايران تصميم‌گيرنده اصلي بودند و يك زماني در هتل‌هاي تهران هيچ‌ جاي خالي نبود چرا كه شركت‌هاي امريكايي براي عقد قرارداد هجوم آورده بودند و در واقع به گونه‌اي بود كه وقتي امريكا با چين رابطه نداشت ايران هم نداشت و زماني كه اين ارتباط برقرار شد ايران در چين سفارتخانه زد. همين است كه بايد گفت امريكا قطعا براي انتخابات آينده مجلس برنامه دارد.
اين اظهارات مديران جناح راست در حالي است كه محسن رفيقدوست از سرشناس‌ترين چهره‌هاي اين جناح طي يادداشتي كه در سايت شخصي خود منتشر كرده از اصولگرايان اين سوال را مطرح كرده است: حتي در مجلس پنجم كه نتايج آن هشدارآميز بود، ما يك گفتمان مشخص داشتيم، گفتمان مخالفت با سرعت «تعديل اقتصادي» كه مستضعفان را در شرايط بدي قرار داده بود. اما امروز حرف ما براي مردم چيست؟ براي مردم گرفتار در ركود و تورم و بيكاري جز شعار، چه برنامه عملياتي تازه‌اي داريم؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون