• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

نفت از شير و آب هم ارزان‌تر

گروه اقتصادي| ديگر طلاي سياه نيست. اين‌بار با كاهش شديد قيمت نفت، نامش ديگر طلاي سياه نيست. وقتي نسبتي گرفته شود ميان قيمت نفت و ساير مايعات، اين نفت است كه مي‌بازد. حتي در برابر آب و شير. حالا بيزينس اسنايدر دست به مقايسه‌اي جالب زده است. ميان قيمت نفت و آب و كولا و سودا و قهوه و شير و البته نفت. بررسي‌ها نشان مي‌دهد نفت از خيلي‌ها مي‌بازد در حالي كه مناسبات بين‌المللي را نفت پي‌ريزي مي‌كند نه شير. نفت حالا تنها در مقايسه با قهوه و سودا و گازوييل، كه يكي از مشتقاتش است بازنده نيست. از آب و شير هم مي‌بازد. شايد اهميت استراتژيك آب بيش از نفت باشد همان‌طور كه بسياري پيش‌بيني كرده‌اند جنگ‌هاي آينده بر سر آب خواهد بود نه نفت. پيش از اين مقايسه‌اي در ايران صورت گرفته كه نشان مي‌داد نفت از دوغ ارزان‌تر است و صادرات دوغ ارزآوري بيشتري براي كشور خواهد داشت.
 اين باخت نفت متعلق به زماني است كه نفت هنوز در كانال 30 دلاري نفس مي‌كشيد. نفت اين روزها وارد كانال 20 دلاري شده است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد هر بشكه نفت اوپك در محدوده قيمتي 22 دلاري به فروش مي‌رسد. اين بدان معناست كه اوضاع بدتر از قبل شده و تغيير قيمت‌ها، شرايط را به زيان نفت تغيير داده است. بيزينس اسنايدر نيز در گزارش خود تاكيد كرده است نفت در حال حاضر ارزان‌تر از آب است. نفت وست تگزاس اينترمديت هنگامي كه بشكه‌اي زير ۳۰ دلار مي‌فروشد، يعني قيمتش ۶۰ برابر ارزان‌تر از يك بطري آب معدني است.
برخي مي‌گويند در صنعت نفت مشكل در تبليغات است، يعني اگر در تبليغات نفت و بنزين خلاقيت بيشتري به كار برود شايد كمي نفت گران‌تر شود.  پيش‌بيني اوپك، سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت، نشان مي‌دهد قيمت نفت در سال 2016 در محدوده 60 دلار و در سال 2017 در محدوده 70 دلار خواهد بود. برخي معتقدند با لغو تحريم‌هاي ايران و افزايش صادرات نفت ايران قيمت نفت در كوتاه‌مدت با كاهش بيشتري روبه‌رو خواهد بود. هر چند بسياري از حاضران در بازار نفت درصددند ايران را به عنوان مسوول كاهش قيمت نفت معرفي كنند اما با اين حال ايران بارها و بارها هشدار داده بود كه ديگران براي بازپس دادن سرزمين‌هاي تجاري ايران و سهم اين كشور از بازار جهاني نفت آماده شوند. در بالا جدول مقايسه‌اي قيمت نفت با ساير مايعات نشان داده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون