• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3136 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر

گزارش ميداني «اعتماد» از بازار شب يلدا

رونمايي از انار و هندوانه

  اميرعباس آذرم‌وند/ هر چند افزايش قابل توجه نرخ تورم سفره يلداي ايرانيان را كوچك كرده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد تقاضا براي خوراكي‌هاي ويژه شب يلدا در تمامي نقاط كشور همچنان بالاست. به گزارش خبرنگار اعتماد، تقاضا براي انواع ميوه‌‌ها خصوصا ميوه‌هاي يلدايي نظير انار و هندوانه در بازار به شدت افزايش يافته است.
 بر اين اساس قيمت هر كيلو انار در بازار ميوه و تر‌ بار با افزايشي در حدود 500 تومان و در ميوه‌فروشي‌هاي سطح شهر با افزايشي در حدود دو هزار تومان روبه‌رو شده است.
يكي از حجره‌داران بازار ميوه و تربار در خصوص تغييرات قيمت ميوه در روزهاي اخير گفت: قيمت انواع ميوه در روزهاي اخير افزايش داشته است اما انار صدرنشين افزايش قيمت‌هاست چرا كه تقاضا براي اين ميوه در آستانه شب يلدا به اوج مي‌رسد.  او ميزان افزايش قيمت ديگر انواع ميوه را بين 200 تا 300 تومان عنوان مي‌كند. وي در پاسخ به اين سوال كه قيمت ميوه در سطح شهر با ميدان ميوه و تربار چقدر تفاوت دارد، گفت: قيمت ميوه در نقاط مختلف شهر تفاوت دارد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميوه‌يي كه در ميدان عرضه مي‌شود حداقل 50 درصد ارزان‌تر از ميوه‌يي است كه در ميوه‌فروشي‌هاست.
بازار هندوانه كساد است
 نه فقط بارفروشان ميدان ميوه و تربار كه ميوه‌فروشان نقاط مختلف تهران نيز معتقدند كه فرارسيدن روزهاي آخر پاييز، بازار ميوه را از ركود خارج كرده است. افزايش تقاضا سبب شده است قيمت برخي ميوه‌ها تا دو برابر افزايش يابد. سبدهاي پر از انار و تپه‌هاي هندوانه در جاي جاي ميدان ميوه و تربار خودنمايي مي‌كند. انبارها از انار و هندوانه خالي شده‌اند. فستيوال خريد از چهارشنبه گذشته آغاز شده است. اين را عرضه‌كنندگان ميوه در ميدان ميوه و تربار مي‌گويند.
گزارش ميداني خبرنگار اعتماد نشان مي‌دهد هر چند عرضه هندوانه بالاست اما بازار تقاضا هنوز داغ نشده است. در حال حاضر هندوانه دزفول و ميناب در بازار موجود است، هنداونه دزفول از سرخانه‌ها راهي بازار شده است و هندوانه ميناب از سر زمين‌ها اما با اين حال بازار هندوانه به داغي سال‌هاي قبل نيست. به گفته ميوه‌فروشان خريداران ترجيح مي‌دهند هندوانه را درست در بزنگاه يلدا از دستفروشاني كه با وانت در سراسر شهرها حضور دارند خريداري كنند. اين سنت از زماني باب شد كه فشار تورمي بر سبد ميوه‌ها خود را نشان داد.
سفره يلدا چقدر آب مي‌خورد؟
آجيل، انار و هندوانه ملزومات اصلي يلدا هستند با اين حال ديگر ميوه‌ها نيز بدون مشتري باقي نمي‌مانند. موز و كيوي و پرتقال و نارنگي نيز مشترياني بيش از هميشه دارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد خريد ملزومات يلدايي براي هر نفر چيزي در حدود 20 تا 40 هزار تومان آب مي‌خورد. تفاوت قيمت‌ها در هر نقطه از شهر چنين تفاوتي را رقم زده است. قيمت آجيل نيز بسته به محل عرضه و كيفيت بين 37 تا 55 هزار تومان گزارش شده است. به اين ترتيب خريد يك كيلو آجيل، يك كيلو انار و يك هندوانه 5 كيلويي هزينه‌يي بين 50 تا 87 هزار تومان در بر خواهد داشت. طبيعتا خريد سيب و پرتقال و تهيه شام و... هزينه طولاني‌ترين شب سال را بيش از پيش افزايش خواهد داد.
قيمت برخي ميوه‌هاي پرفروش يلدايي در جدول فوق آمده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون