• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

سخنگوي قوه قضاييه:

اگر با كسي برخورد نشده، گمان نكند كه پيگيري نمي‌شود

گروه سياسي| محسني‌اژه‌اي بيش از هر چيز ديگري براي فضاي انتخاباتي كشور پيام دارد. پيامي براي مقابله با تخلفات. سخنگوي قوه قضاييه مي‌گويد كه دستگاه قضا حتي از تخلف آنهايي كه به زعم او داراي مسووليت و مقام هم باشند، نمي‌گذرد. چرا كه از نظر او اين قوه چه بخواهد و چه نخواهد، «ناچار به ورود است.» او براي برخي فعالان فضاي مجازي هم خط و نشان كشيده و گفته كه «افرادي كه فكر مي‌كنند در فضاي مجازي با نشاني‌هاي غلط مي‌توانند اقداماتي را انجام ‌دهند دير يا زود دستگير مي‌شوند.» محسني‌اژه‌اي البته درباره اظهارنظر برخي از مسوولان در هفته‌هاي اخير، اين دست موضع‌گيري‌ها را مصداق «تشويش اذهان عمومي و توهين و تحريك افراد براي دست زدن به اعمال خلاف قانون» دانسته و تاكيد كرده كه به وقت مناسب با اين رفتارها هم برخورد خواهد شد. او البته حرف‌هاي قضايي ديگري هم داشت؛ از توضيح درباره پرونده افرادي مانند بابك زنجاني و مهدي هاشمي گرفته تا مساله تبادل زندانيان ايراني و امريكايي. موضوعي كه او مي‌گويد ربطي به برجام نداشته است. با اين حال مثل خيلي از موضع‌گيري‌ها و گفت‌وگوهاي ديگر، حضور سخنگوي دستگاه قضايي در برنامه نگاه يك بدون اشاره به بحث برجام به پايان نرسيد. جايي كه محسني‌اژه‌اي تاكيد كرد امتيازات گرفته شده در اين توافق، از جمله رفع تحريم‌ها نه هنر است و نه جاي مباهات دارد. او هرچند مي‌گويد مخالفتي با برجام ندارد اما همزمان تاكيد مي‌كند كه تنها مايه مباهات براي كشور همان استقامتي است كه كار را به اينجا رساند. جمله‌هاي كليدي سخنان اژه‌اي بدين شرح است:
‌ تا حدود زيادي مردم با قوانين انتخاباتي و تخلفاتي كه ممكن است احيانا صورت بگيرد آشنا شدند و سعي مي‌كنند كه خودشان رعايت كنند، نامزدهاي انتخاباتي و هواداران آنها نيز بايد اين مسائل را رعايت كنند و از سوي ديگر مراقب شيطنت‌هاي دشمن و تبليغات مسمومي كه عمدتا از خارج از كشور نشات مي‌گيرد و البته در داخل هم از سوي برخي تريبون‌ها پمپاژ مي‌شود، نيز باشند.
‌ بخش عمده تخلفات در فضاي مجازي متاسفانه صورت گرفته است كه مصاديق آن شامل شايعه‌پراكني، توهين و افترا است. بعضي از كساني كه مي‌خواهند مردم را براي حضور در انتخابات سرد كنند نيز اقدامات ضدامنيتي را در فضاي مجازي انجام مي‌دهند.
‌ در فضاي غيرمجازي نيز بداخلاقي‌هايي ديده مي‌شود كه بعضا جرم است و قوه قضاييه در اين زمينه ناچار به ورود است. يكي از اينها اقداماتي است كه موجب اغتشاش شود. اگر كساني به نهادهاي رسمي و قانوني كشور توهين كنند و مردم را با شايعه پراكني به آن نهاد بدبين كنند از مواردي است كه قوه قضاييه با آن برخورد مي‌كند.
 ‌ افرادي كه فكر مي‌كنند در فضاي مجازي با نشاني‌هاي غلط مي‌توانند اقداماتي را انجام ‌دهند دير يا زود دستگير مي‌شوند و قوه قضاييه با جديت در هفته‌هاي اخير افرادي را شناسايي كرده كه برخي از آنها بازداشت شدند.
‌ در هفته‌هاي اخير برخي حرف‌هايي حتي از زبان مسوولان و برخي افرادي كه ادعايي در كشور دارند، زده شد كه مصداق تشويش اذهان عمومي و توهين و تحريك افراد براي دست زدن به اعمال خلاف قانون است كه قطعا اينها پيگيري مي‌شود و به وقت مناسب با آنها برخورد مي‌شود.
‌ ما مسوول بالايي در جمهوري اسلامي ايران با عقبه قابل‌توجهي داشتيم كه همزمان دو فرزند وي در زندان بودند و همين‌طور طي دو ماه گذشته تعدادي قاضي دستگير كرديم و تعدادي نيز سلب صلاحيت قضايي شدند بنابراين عزم ما براي مبارزه با هرنوع جرمي جدي است و بدون تبعيض به پرونده‌ها رسيدگي مي‌شود.
 ما از سال 92 بحث نظارت داخلي بر قوه قضاييه را شروع كرديم. قاضي بوده، دادستان بوده در زمان شاغل بودن‌شان هم مورد بررسي قرار گرفته است و اين نشان مي‌دهند رسيدگي‌ها در دستگاه قضايي بدون تبعيض صورت مي‌گيرد. آقاي رحيمي از زماني كه معاون اول رييس‌جمهور بود برايش پرونده شكل گرفت اما تا رفت حكم قطعي شود، زمان برد.
‌ در امر انتخابات بايد همه ملتزم به قانون باشيم مثلا در انتخابات احراز صلاحيت به عهده دستگاهي گذاشته شده است و براي دستگاهي كه قانون تعيين كرده صلاحيت فرد بايد احراز شود و احراز صلاحيت آن در نزد ما يا نهاد رسمي مهم نيست.
‌ ما به خاطر انتخابات به كسي مرخصي نمي‌دهيم يا جلوي كسي كه نياز به مرخصي دارد را نمي‌گيريم، وي (مهدي هاشمي) در خصوص مسائل انتخابات گذشته اتهاماتي داشت كه به آن رسيدگي شد و در مواردي كه به دادگاه ثابت شد، اشد حكم صادر شد؛ وي محكوم است و در زندان به سر مي‌برد اما طبق تشخيص پزشك معالج نياز به استراحت دو هفته‌اي در خارج از زندان داشت كه به دليل حساسيت‌هايي كه وجود داشت علاوه بر نظرات پزشك معالج سه پزشك ديگر نيز در اين رابطه اظهارنظر كردند.
‌ در جريان مرخصي گرفتن وي قوه قضاييه تحت فشار نبوده است البته در برخي پرونده‌ها كه در آن افراد داراي ثروت و مكنتي هستند بر قوه قضاييه فشارهايي را وارد مي‌كنند كه در مورد اين پرونده هم اينچنين بوده است اما قوه قضاييه تسليم آن نشد.
‌ موضوع برجام ابعاد مختلفي دارد همه ما قبول داريم كه غرب از ابتداي انقلاب، جنگ تبليغاتي، جنگ نرم و سخت و تحريم‌هاي ظالمانه را عليه ما تحميل كرده است كه ملت ما براساس آموزه‌هاي ديني و رهبر انقلاب و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در اين زمينه مقاومت كرده‌اند بنابراين اساس كار مقاومت بود.
‌ آنها پول ما را در اول انقلاب بلوكه كردند و اعمال تحريم‌ها نيز جز براي به زانو در آوردن و جلوگيري از رشد و تعالي جمهوري اسلامي ايران نبوده است كه موفق نيز نشدند اما همان‌طور كه مقام معظم رهبري و مسوولان گفتند تيم مذاكره‌كننده ما تلاش كرد اما آيا ما به همه اهداف‌مان رسيديم؟ نظر شخصي من اين است كه اين‌گونه نيست.
‌ آيا رفع بخشي از ظلم يك افتخار ملي است؟ به اعتقاد من اين‌گونه نيست و نبايد نسبت به اين امر خيلي مباهات كنيم چراكه استقامت است كه مباهات دارد، من به هيچ‌وجه مخالف برجام نيستم و موفقيت به دليل مقاومت و زحمات مذاكره‌كنندگان نيز هست اما آيا ما بايد به كسي كه دانشمندان هسته‌اي ما را ترور كرده و 37 سال به ما ظلم كرده اعتماد كنيم آيا اصلا امكان اعتماد وجود دارد؟ ما معتقديم امريكا شيطان بزرگ است و به شيطان نمي‌توان اعتماد كرد، آيا مي‌خواهيم با شيطان بازي برد، برد انجام دهيم؟ ما براساس منافعي كه نظام تشخيص داد حتي در جاهايي در برجام كوتاه آمده‌ايم.
‌ ما با برخي كشورها قرارداد استرداد مجرمين يا انتقال محكومين داريم كه اين تبادل‌ها طبق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و آنچه مصوب مجلس است صورت مي‌گيرد اما گاهي به صورت موردي با كشورهايي قرارداد استرداد نداريم كه از طريق پليس بين‌المللي و اينترپل اين قضيه را پيگيري مي‌كنيم كه البته آنها همكاري لازم را با ما ندارند.
 چهار نفر از محكومين دوتابعيتي كه سه نفر از آنها درايران به جرم جاسوسي محكوم شده بودند و حكم دو نفر آنها قطعي بود و در حال تحمل كيفر بودند و يك نفر از آنها (جيسون رضاييان) نيز محكوم به جاسوسي شده بود اما حكم وي قطعي نشده و در مرحله تجديد نظرخواهي بود مبادله شدند، اما اين مبادله ارتباطي به قضيه برجام نداشت.
‌ اين موضوع از طرف امريكايي‌ها دنبال مي‌شد و براساس تصميم شوراي عالي امنيت ملي ايران شرط‌هايي قايل شد و آنها پذيرفتند اين اقدام به هيچ‌وجه از ناحيه ضعف نبود و از ناحيه قدرت بود، يك نفر پنجمي هم وجود داشت كه پرونده جدايي داشت كه با روال خاص و قانوني خود آزاد شد، چهار نفر آزاد شدند اما از زندانيان ايراني تعداد بيشتري آزاد شدند.
‌ بابك زنجاني هنوز پول بيت المال را بازنگردانده است. تاقبل از اجرايي شدن برجام اين فرد اظهار مي‌كرد كه در خارج از كشور پول دارد و نمي‌تواند آن را بياورد و از دادگاه مهلت يك ماهه‌اي را تقاضا كرد، دادگاه براي اينكه حسن نيت خود را نشان دهد به او فرصت داد. بارها عنوان كرده‌ام كه اگر اين فرد از روز اول اين پول را بازگردانده بود يا اگر الان هم برگرداند در حكمش تاثير دارد ولي وي اين كار را نكرده است.
  ‌ اين موضوع (قيمت‌گذاري اموال بابك زنجاني) نياز به نظر كارشناسي دارد. البته كارشناسان عضو قوه قضاييه نيستند و آنها قيمت‌گذاري مي‌كنند و هر قيمتي كه ارايه كنند آن شخصي كه اين قيمت به ضرر اوست مي‌تواند اعتراض كند و هيات سه نفره‌اي تعيين مي‌شود و پس از تعيين قيمت از سوي اين هيات سه نفره اگر باز اعتراضي وجود داشت هيات پنج نفره تشكيل مي‌شود و در اين مرحله كسي اعتراض مي‌كند كه اين موضوع به ضررش تمام مي‌شود و بنده تابه حال نشنيده‌ام كه وزارت نفت در ارتباط با نحوه قيمت‌گذاري اعتراض كرده باشد.
   ‌ طبق قانون هياتي بر قراردادهاي نفتي نظارت مي‌كند و اين هيات بايد قرارداد نفتي را تاييد كند كه در آنجا نمايندگاني از سه قوه حضور دارند و دادستان كل كشور نيز عضو اين هيات است. اگر چنانچه قراردادهايي برخلاف قانون باشد اين هيات به آن رسيدگي مي‌كند. علاوه بر اين، مجلس نيز اين نظارت را صورت مي‌دهد. سازمان بازرسي كل كشور نيز به اين موضوعات نظارت مي‌كند. بنابراين با توجه به حساسيت مجلس و دستگاه‌هاي نطارتي ضرورتي براي ورود دستگاه قضايي غير از سازمان بازرسي كل كشور به اين موضوعات نمي‌بينيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون