• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

تهران امروز ميزبان صاحبان قراردادهاي 18 ميليارد دلاري است

ايتاليايي‌ها در راه پايتخت

گروه اقتصادي| از سفر حسن روحاني رييس‌جمهور كشورمان به ايتاليا 10 روز بيشتر نمي‌گذرد كه ايتاليايي‌ها تصميم به پس دادن بازديد ايران گرفته‌اند و براي اين منظور هياتي 310 نفره را به نمايندگي از 197 شركت و به رياست دو وزير اقتصادي تدارك ديده‌اند. در روزهاي نم كشيده روابط ايران با دنيا، حجم تجارت دو كشور به يك ميليارد دلار كاهش يافته بود و در حالي كه ايتاليايي‌ها با حضور در بازار معدن ايران سهم قابل توجهي از فروش سنگ به ايران را داشتند رفته‌رفته سهم‌شان چه در اين بازار و چه بازار زغال سنگ، خودرو و ديگر محصولات قابل عرضه كاهش يافت. از آن طرف ايران هم انگور و زيتون و ميوه‌جاتش را كمتر به اين بازار مي‌توانست بفروشد و تجارت سه ميليارد دلاري به يك‌سوم رسيد. اما دوران جديد آغاز شده است و قراردادها بالاي 18 ميليارد دلار را نشانه گرفته‌اند. گويا ديگر قرار نيست روابط ايران و ايتاليا به خريد و فروش سه ميلياردي كالا ختم شود و اين‌بار صحبت از سرمايه‌گذاري است آن هم با اعدادي بالا كه پيش‌تر سبقه‌اي در تاريخ اقتصاد ايران نداشت. به نظر مي‌رسد تحريم‌ها اروپايي‌ها را نسبت به حضور در بازار ايران حريص‌تر كرده است. ولع آنها براي مشاركت در اقتصاد ايران از وجنات اعزام هيات‌ها و تلاش براي سبقت‌گيري از كشورهاي رقيب مشخص است.
گسترش روابط دروازه آسيا و اروپا قطعي مي‌شود
اكنون هيات اقتصادي 310 نفره ايتاليا در پي سفر سه روزه «حسن روحاني» رييس‌جمهوري اسلامي ايران در پنجم بهمن ماه (25 ژانويه 2016) و انعقاد توافقنامه‌هاي همكاري ميان تهران - رم به ايران سفر مي‌كند. «مائوريتزيو مارتينا» وزير كشاورزي و «گراتزيانو دل ريو» وزير حمل و نقل و امور زيربنايي ايتاليا رياست اين هيات بزرگ اقتصادي را برعهده دارند. وزير حمل و نقل و امور زيربنايي ايتاليا در آستانه اين سفر در مصاحبه با خبرگزاري «آجي» متذكر شد: ايران با توجه به موقعيت استراتژيكي و جغرافيايي‌اش دروازه‌اي مهم براي تمام مشرق‌زمين، از افغانستان و پاكستان تا قفقاز و تمام آسياي ميانه محسوب مي‌شود و ايتاليا نيز دروازه اروپا در مديترانه به شمار مي‌آيد. وزير حمل و نقل و امور زيربنايي ايتاليا اظهار داشت: در سفر به تهران، روزهاي كاري بسيار مهمي را براي بررسي تك‌تك پرونده‌ها در پيش خواهيم داشت. طرح‌هاي بسيار مهمي با ارزش ميليارد يورويي براي سرمايه‌گذاري روي مواد و طراحي‌هاي جديد در دست است. لازم به ذكر است در سفر حسن روحاني به ايتاليا دو كشور قراردادهايي به ارزش ۱۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار در حوزه انرژي، زيرساخت‌ها، فولاد و كشتي‌سازي با ايران امضا كردند. در همين حال در ميان قراردادهاي بين دو كشور، قرارداد خط لوله با شركت خدمات نفتي «Saipem»  ايتاليا به ارزش ۴ تا ۵ ميليارد دلار بسته شد. همچنين شركت فولاد «Danieli» ايتاليا قراردادي به ارزش 7/5 ميليارد يورو و در حوزه زيرساخت هم شركت «Condotte d›Acqua» ايتاليا قراردادي به ارزش ۴ ميليارد دلار با ايران منعقد كردند.
نخست‌وزير يونان بعد از اصفهان به تهران آمد
در ادامه سفر هيات‌هاي اروپايي به ايران روز گذشته نيز آلكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان در صدر هياتي بلندپايه وارد تهران شد. در ابتداي اين سفر آخوندي وزير راه و شهرسازي در فرودگاه مهرآباد از نخست وزيريونان استقبال كرد و هيات بلندپايه اقتصادي و سياسي او را همراهي مي‌كند. آلكسيس سيپراس شب گذشته براي بازديد از بناهاي تاريخي اصفهان به اين شهر سفر كرد و مراسم استقبال رسمي از نخست وزير يونان در روز دوم در تهران برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون