• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3462 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن

نشان ملي بر سينه‌ مردان ديپلماسي

روحاني: شب توافق ژنو چون شب عملیات کربلای 5 سخت بود

    سارا معصومي/  دوشنبه 19 بهمن 1394. سالن اجلاس سران. 18 سال پس از روزهايي كه رييس دولت اصلاحات سالن اجلاس سران را براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي اسلامي افتتاح كرد، مردي كه در آن سال‌ها به شيخ ديپلمات شهرت داشت و تلاش‌هاي اوليه‌اي را براي حل و فصل موضوعات هسته‌اي ايران آغاز كرده بود، در قامت رييس دولت يازدهم به جمع مذاكره‌كنندگان هسته‌اي، خانواده‌هاي آنها و اهالي رسانه آمد. بهانه اين گردهمايي «تجليل از خانواده شهداي هسته‌اي و افتخار‌آفرينان برجام» بود. فرجام برجام بهانه‌اي شد تا رييس دولت يازدهم پس از قريب به دو سال مذاكرات نفسگير، فشرده و شبانه‌روزي، دست مريزادي به مرداني بگويد كه گفت‌وگوهاي هسته‌اي را به توافق نهايي متصل كردند. حسن روحاني روز گذشته نشان‌هاي شجاعت، مديريت و خدمت را به 28 عضو فعال در مذاكرات هسته‌اي داد اما در فحواي كلام وي و محمدجواد ظريف اين نكته نغز پنهان بود كه نشان صبر را بايد به پاس چندسال تحمل تحريم و مقاومت به ملت ايران داد.
چهار هزار ساعت مذاكره در 58 دور
رضا رشيدپور، مجري مراسم روز گذشته در سالن اجلاس سران به سبك و سياق اجراهاي چند سال اخيرش، سبك نرم، خودماني و نوعي خرق عادت رسانه‌اي براي پيشبرد مراسم برگزيده بود. از شمارش معكوس براي حضور رييس‌جمهور در سالن تا به كار بردن عناويني مانند سردار خرد و خرداد براي رييس دولت. حسن روحاني براي تقدير از محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، علي اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي و حسين دهقان، وزير دفاع و اعطاي نشان‌هاي متفاوت و لوح‌هاي زرين و سيمين به اعضاي تيم مذاكره‌كننده به سالن اجلاس سران آمده بود اما يمين و يسار وي را ساير اعضاي كابينه فراگرفته بودند، وزراي فرهنگ، دادگستري، بهداشت، جهادكشاورزي، صنعت، اقتصاد، اطلاعات، آموزش و پرورش و معاونان رييس‌جمهور نيز در سالن حضور داشتند. گردهمايي اصلي‌ترين چهره‌هاي دولت تدبير و اميد براي گراميداشت مهم‌ترين دستاورد دولت در دو سال گذشته. در ابتداي اين جلسه محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور به عنوان رياست كميسيون اعطاي نشان‌هاي دولتي در سخناني به استقبال اين مراسم رفت و توضيحاتي در خصوص چرايي برگزاري چنين نشستي در اين مقطع زماني داد.  رشيدپور در ابتداي برنامه، در نگاهي 30 ثانيه‌اي تلاش كرد فراز و فرودهاي دو سال مذاكره را به شكل خلاصه و مفيد بيان كند. مذاكره‌اي كه از 17 شهريور 1392 آغاز و سوت پايان آن در 24 تير 1394 زده شد. 388 روز مذاكره شبانه‌روزي كه 48 روز آن در زمره تعطيلات رسمي بود. مذاكرات ايران و 1+5، چهارهزار ساعت را در 29 ماه به خود اختصاص داد. 58دور مذاكره براي رسيدن به توافق در قالب اصرار ايران براي زمان بند بودن رايزني‌ها صورت گرفت. از اين مجموع، 29 دور در وين، 17 دور در سوييس، پنج دور در نيويورك، چهار دور در مسقط، دو دور در استانبول و يك دور در مونيخ انجام شد.  پس از اين قرائت شناسنامه ريز مذاكرات بود كه نوبت به پخش تصاويري از مذاكرات هسته‌اي، حاشيه‌هاي اين رايزني‌ها، تصاوير ديدار خانواده شهداي هسته‌اي با مقام معظم رهبري، تصاوير قديمي از سال‌هاي جنگ تحميلي و روزهاي انقلاب رسيد. تصاويري كه پيش زمينه سروري حماسي براي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بود. زنده شدن خاطرات تصويري مذاكرات و گره خوردن آن روزهاي سخت با خاطره شهدا اعضاي تيم مذاكره‌كننده را به‌شدت متاثر كرد. تاثري كه اثر آن در صداي لرزان و بغض محمدجواد ظريف هنگام دريافت نشان شجاعت از دستان رييس‌جمهور مشهود بود. سخنان رهبر انقلاب در خصوص اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در جريان مراسم ديروز چندين بار از زبان مجري برنامه تكرار شد. آغاز قطعه برجام هم كه توسط گروه «ناميرا» خوانده شد با تصوير سخنان رهبري بود: بنده هيات مذاكره‌كننده را - همين دوستاني كه اين مدت اين زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امين مي‌دانم، هم غيور مي‌دانم، هم شجاع مي‌دانم، هم متدين مي‌دانم؛ اين را همه بدانند.  همزمان با پخش تصاوير روزهاي مذاكرات، اين سرود هم در سالن اجلاس سران پخش شد: تاحالا كي ديده كه خورشيد/ جلوي شب بشه تسليم/ يا بگو كي ديده توفان/ بمونه تو بند تحريم؟
شهدا مقدم‌اند
روز گذشته بخش قابل توجهي از كرسي‌هاي سالن اجلاس را زنان به خود اختصاص داده بودند. از همسر رييس‌جمهور تا همسران اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي. شروع رسمي مراسم با حضور حسن روحاني در جايگاه و قرائت نام همسران شهداي هسته‌اي همراه بود. در اين بخش از مراسم، روحاني به همسران شهداي هسته‌اي مسعود علي‌محمدي، مجيد شهرياري، داريوش رضايي نژاد، مصطفي احمدي روشن و رضا قشقايي لوح يادمان زرين اهدا و از فداكاري و ايثارگري اين شهيدان تجليل كرد.
مردي كه گفت هرگز   يك ايراني را تهديد نكنيد
مرد خنده‌هاي از ته دل، مرد لبخندهاي گاه تلخ، ديپلماتي با زبان تند و تيز كه گاه صداي فريادهايش به بيرون از اتاق مذاكرات هم رسيده بود؛ مردي كه مجري برنامه روز گذشته ترجيح داد نام او را مستقيم صدا نكند و جايگزيني زيبا براي دعوت از وي براي حضور در جايگاه پيدا كند: نشان درجه يك لياقت و مديريت مي‌رسد به مردي كه اين جمله را در ادبيات ايران ماندگار كرد: هرگز يك ايراني را تهديد نكن.
حضار مقابل پاي محمدجواد ظريف ايستادند. ظريف در ميان تشويق‌هاي مداوم حاضران در جلسه و تبسم گرم ديگر اعضاي تيم مذاكره‌كننده به مقابل حسن روحاني رسيد. وزير خارجه كابينه دولت يازدهم، چندين بار با روحاني ديده بوسي كرد و بوسه وي بر شانه‌هاي رييس‌جمهور همراه شد بر بوسه‌اي كه روحاني بر پيشاني همراه ديرين خود از سال‌هاي دولت اصلاحات زد. ظريف پس از دريافت نشان چند دقيقه‌اي در حالي كه لرزش و بغض در صداي وي مشهود بود از رهبر انقلاب براي حمايت‌ها و رهنمودها، از رييس‌جمهور براي پشتيباني‌ها و از مردم براي سال‌ها صبوري و مقاومت قدرداني كرد. رييس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در اين خصوص گفت: آنچه باعث شد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي با حمايت و هدايت رهبري و شخص رياست‌جمهوري بيشترين سهم را در به نتيجه رسيدن مذاكرات داشته باشد و به سرانجام برسد چيزي نبود جز هوشياري و مقاومت مردم ايران كه حربه تحريم را ناكارآمد كردند و قدرت‌ها ناگزير از تعظيم در برابر اين ملت بزرگوار شدند. اين افتخار بزرگ مديون شهداي انقلاب و هسته‌اي و مديون پيام راستين انقلاب و يادگار واقعي امام امت(ره) است كه به ما ياد دادند كه خودمان را باور كنيم و در برابر قدرت‌ها ايستادگي كنيم. امام امت به ما ياد داد كه خود را باور كرده و در برابر قدرت‌ها نه از مقاومت و نه از مبارزه بهراسيم و نه از مذاكره و تعامل. بزرگ‌ترين نشان افتخار براي مردم ايران است.
اصل جنس را تشويق كنيد
نشان درجه يك شجاعت مي‌رسد به مردي كه در روزهاي نفسگير مذاكرات با بيماري دست و پنجه نرم مي‌كرد. مردي كه پزشكان پرواز بيش از يك ساعت را براي وي ممنوع كرده بودند اما وي پا به پاي تيم مذاكره‌كننده ساعت‌ها را پرواز مي‌كرد تا به لوزان و وين برسد. ديپلمات صبور، محجوب و با اخلاق. مردي كه تصوير وي دوشادوش ظريف در بالكن هتل پله كوبرگ يادآور عبارت «ديپلماسي بالكن» بود. رشيدپور نام علي‌اكبر صالحي را هم نخواند و به جاي آن گفت: به قول وزير خارجه اصل جنس را تشويق كنيد. صالحي مردي كه خبرنگاران به خوبي چهره رنگ پريده وي در جريان مذاكرات منتهي به توافق در وين را به ياد دارند به آرامي از پله‌هاي جايگاه اهداي مراسم بالا رفته و مانند محمدجواد ظريف شانه‌هاي رييس‌جمهور را بوسيد. صالحي در بخش‌هايي از سخنان خود در اين مراسم گفت: اين مراسم قدرداني از ملت بزرگ ايران است كه با پايبندي و استقامت ستودني خدمتگزاران خود را در كسب حداكثري منافع ملي در اين كارزار ديپلماتيك ياري رساندند. اين مراسم آيين قدرداني از رهبر فرزانه انقلاب است كه با هوشمندي خويش مسير را براي حركت عزتمندانه ما در اين مسير پر فراز و نشيب هموار كردند و اين مراسم، قدرداني از رييس‌جمهور است كه با ره‌ توشه‌اي از تجارب در صحنه سياسي و عرصه بين‌المللي، تدابير خردمندانه و شجاعانه‌اي را اتخاذ كردند.  صالحي كه همگان خاطره عصبانيت وي در مجلس شوراي اسلامي به دليل رفتارهاي برخي نمايندگان منتقد را به ياد دارند، نخستين فردي بود كه اشاره مستقيمي به نام علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي كرده و از تلاش وي قدرداني كرد. رييس سازمان انرژي اتمي در پايان از محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور و حسين فريدون به خاطر خدمات خالصانه در طول مذاكرات قدرداني كرد و گفت كه با توجه به نزديكي دوستان به دفتر رييس‌جمهور اسامي آنها از فهرست دريافت‌كنندگان نشان‌هاي افتخار حذف شد.
نشان شجاعت براي عضو پشت پرده مذاكرات
نشان شجاعت دوم به مردي رسيد كه برخلاف ديگر اعضاي تيم مذاكره‌كننده كت و شلوار بر تن نداشت. مردي با يونيفورم نظامي كه بسياري وي را وزير متواضع كابينه و علاقه‌مند به فعاليت در سكوت و پشت پرده مي‌دانند. مردي كه روايت‌هاي چند وقت اخير روحاني از پشت صحنه مذاكرات براي نخستين‌بار نام وي را به عنوان عضوي از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بر سر زبان‌ها انداخت. مردي كه رشيدپور هنگام معرفي وي چندان از زبان طنز استفاده نكرد و در احترامي نظامي گونه چندين بار عنوان سردار را تا رسيدن وي به جايگاه تكرار كرد و تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه اظهارات گاه به گاه وزير دفاع ايران در جريان مذاكرات بازتاب‌هاي فراواني در رسانه‌هاي غربي پيدا مي‌كرد. سردار حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مقابل روحاني كه رسيد احترام نظامي ابراز كرد كه در مقابل آن رييس‌جمهور با وي نيز ديده بوسي كرد. سردار دهقان براي نخستين‌بار از زمان اجرايي شدن برجام به عنوان عضوي كه در اين مذاكرات نقش چشمگيري بر عهده داشته از رايزني‌هاي هسته‌اي گفت. سردار دهقان كه شايد بتوان گفت بعد امنيتي مذاكرات هسته‌اي با حضور وي در دو سال گذشته پيش رفته است در بخش‌هايي از سخنان كوتاه خود گفت: اگر مقاومت ملت، حمايت‌ها و هدايت‌هاي رهبري و عزم و اراده و مسووليت‌پذيري رييس‌جمهور و نيز تلاش خستگي‌ناپذير دست‌اندركاران تيم مذاكره‌كننده نبود امروز چنين دستاوردي حاصل نمي‌شد. امروز همگان مديون عنايات پروردگار، توجهات امام زمان(ع)، رهبري و هدايت مقام معظم رهبري، مديريت رييس‌جمهور و تلاش همه دانشمندان و محققان هستيم. امروز ايران علاوه بر تثبيت حقوق هسته‌اي خود كه ناشي از دستاوردهاي ملي و فناوري‌هاي بومي است، همه اتهامات ناجوانمردانه‌ مبني بر خروج ايران از مسير صلح‌آميز هسته‌اي را كه به ملت ايران وارد شده بود رد كرد.  شاه بيت سخنان سردار دهقان اين جمله بود كه ملت، دولت و رييس‌جمهور هيچگاه ذره‌اي از تقويت توان دفاعي كشور به ويژه اقتدار و توان موشكي غفلت نخواهند كرد.
حاج عباس هياتي‌ها، دكتر عراقچي دانشجوها
پس از مثلث دو وزير و رييس سازمان انرژي اتمي نوبت به مذاكره‌كنندگان ارشد رسيد. مرداني كه در دو سال گذشته مردم با چهره‌هاي آنها هم علاوه بر نام و نشان رسمي‌شان آشنا شده‌اند. پس از ترك جايگاه توسط سردار دهقان، مجري مراسم باز لحن طنزآلود خود را به كار برده و به معرفي غيرمستقيم چهارمين نفر پرداخت. مرد همنشيني لبخند و اخم. ديپلماتي كه اهالي رسانه بايد از خنده يا اخم وي مي‌فهميدند در اتاق مذاكرات چه گذشته است، چهره كاريزماي مذاكرات هسته‌اي. مردي كه براي هياتي‌ها حاج عباس است، براي دانشجويانش دكتر عراقچي و براي خبرنگاران آقاي عراقچي. با اين مقدمه عباس عراقچي در ميان تشويق حاضران به بالاي جايگاه رسيد و پس از ديده‌بوسي گرم با حسن روحاني، رييس‌جمهور نشان درجه2 مديريت و لياقت را به وي تقديم كرد. عراقچي از پله‌هاي جايگاه پايين آمد و در اقدامي ناگهاني عكاس‌ها را غافلگير كرد: معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه مقابل مافوق خود رفت و دستانش را دور گردن وزير امور خارجه حلقه كرد. محمدجواد ظريف نيز مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي را به گرمي در آغوش كشيد. نشان عباس عراقچي هنگام روبوسي با وزير دفاع روي زمين افتاد كه سردار دهقان آن را برداشته و مجددا بر سينه مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي قرار داد.
مرد آرام مذاكرات
كم‌گو و گزيده گوي تيم مذاكره‌كننده، وزنه آرامش و تعادل در اين تيم كه حتي از دست دادن مادرش در اوج روزهاي مذاكرات مانع تلاش او براي به ثمر رساندن مذاكرات نشد، مردي كه خبرنگاران به ندرت از حالات چهره وي مي‌توانستند از آنچه در درون اتاق مذاكره گذشته است، خبردار شوند. نشان درجه 2 مديريت و لياقت دوم در مراسم ديروز رسيد به مجيد تخت‌روانچي. معاون اروپا و امريكاي وزارت امور خارجه هم پس از پايين آمدن از جايگاه با محمدجواد ظريف، علي اكبر صالحي و سردار دهقان روبوسي كرد.
مذاكره‌كننده متين و دقيق
در مراسم روز گذشته نشان درجه سه لياقت رسيد به مردي كه مجري برنامه ظاهرا آشنايي چنداني با مسووليت‌هاي وي نداشت. رشيدپور وي را چهره‌اي خواند كه به نوشتن گزارش‌هاي دقيق و همه فهم از مذاكرات شهرت دارد. مردي كه وزانت در كلام و متانت در رفتار وي نيز مورد اشاره مجري برنامه قرار گرفت. حميد بعيدي نژاد، رييس تيم كارشناسي مذاكرات كه در حدفاصله توافق هسته‌اي در ماه جولاي تا روز اجراي برجام در اوايل ژانويه بخش اعظمي از وقت خود را در خارج از كشور و رايزني‌هاي داخلي با 1+5 گذرانده بود هم پس از دريافت نشان به سمت محمدجواد ظريف رفت و با وي و ساير اعضاي تيم دست داد.
شش نشان درجه 3 خدمت
در ادامه اين مراسم، پژمان رحيميان، عضو تيم مذاكره‌كننده نماينده سازمان انرژي اتمي در مذاكرات و غلامحسين محمدنيا، عضو تيم مذاكره‌كننده، بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي، مشكان مشكون و رسول دري اصفهاني، نشان درجه سه خدمت از رييس‌جمهور دريافت كردند.
لوح‌هاي زرين و سيمين
اسماعيل بقايي دبير ستاد اجراي برجام، سيد حسين سادات ميدان مشاور رييس ستاد پيگيري اجراي برجام، بهزاد صابري نماينده ايران در كانال خريد برجام، محمد اميري نماينده سابق سازمان انرژي اتمي در مذاكرات هسته‌اي از روحاني لوح زرين سپاس دريافت كردند. رييس‌جمهور همچنين به محمد حسن دريايي، حميدرضا قديربان، علي موجرلو، حسين خلفي رييس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي، عليرضا مير يوسفي، عباس باثرپور مشاور وزير خارجه، لوح سيمين سپاس اعطا كرد.  در پايان مراسم اهداي نشان‌هاي متفاوت و لوح تقديرها هم، تمام اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در جايگاه كنار حسن روحاني ايستاده و عكس يادگاري گرفتند.
از آقاي ظريف خواستم حرف رهبري زمين نماند
حسن روحاني، رييس دولت يازدهم با سخنراني خود به مراسم روز گذشته در اجلاس سران پايان داد. حمايت‌ها و رهنمودهاي رهبري، روزهاي سخت مذاكره‌كنندگان، ويژگي‌هاي شخصيتي مذاكره‌كنندگان، نقش نيروهاي مسلح در تامين امنيت ايران، نقش تيم اقتصادي دولت در كنترل تورم و ممانعت از تبديل شدن آن به يك مانع در مذاكرات، متعلق به همه دانستن برجام، قدرداني از دولت‌هاي آقايان هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد در مذاكرات هسته‌اي و برنده واقعي خواندن مردم و تقدير از صبوري آنها اصلي‌ترين سرفصل‌هاي سخنان رييس‌جمهور در مراسم «تجليل از خانواده شهداي هسته‌اي و افتخارآفرينان برجام» بود. حسن روحاني در جريان سخنراني خود كه قريب به 20 دقيقه طول كشيد چند بار به مثلث اصلي در مذاكرات هسته‌اي آقايان ظريف، عراقچي و روانچي اشاره كرد. وي در بخش‌هايي از سخنان خود زماني كه به اخلاق‌مداري، خلوص، توانمندي و شهامت اعضاي مذاكره‌كننده اشاره كرد به زبان طنز يادي از عصبانيت علي اكبر صالحي در مجلس شوراي اسلامي كرد و با خنده گفت: آن هم حركت قشنگي بود. اين اشاره رييس‌جمهور منجر به تشويق صالحي توسط حضار شد و محمدجواد ظريف دستان خود را به نشانه تفقد بر دستان صالحي گذاشت. در جريان سخنان رييس‌جمهور زماني كه وي براي نخستين‌بار اشاره كرد كه رهبري در دو سال گذشته هيچگاه به درخواست ديدارهاي تيم مذاكره‌كننده يا بنده در خصوص مذاكرات پاسخ منفي ندادند، تصوير مقام معظم رهبري از تلويزيون‌هاي سالن اجلاس سران پخش شد.
در ابتداي اين سخنراني، رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي اساس وحدت و يكپارچگي ملت هستند، گفت: يك ملت منسجم، متحد و سرافراز هميشه افتخار‌آفرين است و ما هر كجا همه با هم بوديم پيروز شده‌ايم. امروز روز قدرداني يك ملت از مردان مقتدر عرصه دفاعي، نظامي و انتظامي است كه براي عظمت اين ملت شبانه‌روز تلاش كردند. امروز روز تشكر از ملت بزرگ ايران است كه در همه صحنه‌ها ايستادگي كرده و هيچگاه در برابر قدرت‌هاي بزرگ سر فرود نياورده و هراسي به دل راه ندادند.  رييس‌جمهوري هنر دولت يازدهم در مذاكرات هسته‌اي را انتخاب بهترين‌ها براي مصافي بزرگ برشمرد و گفت: بي‌ترديد اگر در مسير رسيدن به حقوق خود در بحث هسته‌اي، هزار شهيد هم مي‌داديم، دانشمندان هسته‌اي از مسير افتخار عقب نمي‌نشستند. شهيدان فناوري صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان عالمانه، آگاهانه و دلاورانه اين راه پرخطر را برگزيدند و آن گاه كه متوجه شدند ادامه راه‌شان خطرناك است باز هم ذره‌اي از مسير خود عقب‌نشيني نكردند و بي‌ترديد اگر ده‌ها شهيد هم در اين راه تقديم مي‌كرديم باز هم دانشمندان هسته‌اي كشورمان راه مردم و عزت و سربلندي را رها نمي‌كردند.  روحاني با اشاره به روند به سرانجام رسيدن برجام اظهارداشت: ‌روزها و ساعات سختي را پشت سر گذرانديم و به همان ميزان كه در عمليات‌هاي كربلاي 4 و 5 تصميم‌گيري‌ها سخت و سرنوشت ساز بود به همان نسبت شب توافق ژنو نيز دشوار بود و از ابتداي شب تا ساعت پنج صبح پي‌درپي در تماس بوديم اما مهم اين است كه هيچگاه راه را گم نكرديم و خدا نيز ما را تنها نگذاشت.  رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي اساس وحدت و يكپارچگي ملت هستند، گفت: در كنار لطف خداوند متعال و همت و ايستادگي مردم، رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب بسيار كارگشا بود و هر زمان كه از ايشان درخواست ملاقات و ارايه مشورت داشتيم هيچگاه دريغ نكردند و تمام تجربيات ذي‌قيمت خويش و نيز چارچوب‌هاي مشخص و دقيقي را پيش پاي مذاكره‌كنندگان قرار دادند. مذاكره‌كنندگان هسته‌اي كشورمان تلاش كردند تا سخني از رهبر معظم انقلاب بر زمين نماند و اگر لازم بوده براي اين هدف چندين شبانه‌روز به بحث و گفت‌وگو پرداختند و به دكتر ظريف تاكيد داشتم كه سخني از حضرت آقا بر زمين نماند و البته وي نيز با توانمندي، شهامت، ايستادگي و كارداني اين كار بزرگ را انجام داد. اگر حضور رهبري معظم انقلاب در اين صحنه نبودند شاهد انسجام و وحدت ملي نبوديم و دستاوردهاي ما در سطح كنوني قرار نداشت و چه بسا شايد دستاوردي نداشتيم لذا اساس كار در اين صحنه لطف خدا و ايستادگي ملت و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب بود.  رييس‌جمهوري با طرح اين سوال كه مگر اين كار بزرگ بدون شهامت، ايستادگي و آشنايي به رموز مذاكره امكان‌پذير بود؟، اظهار داشت: اگر دولت يازدهم هنري داشت در اين بود كه توانست بهترين‌ها را براي اين صحنه برگزيند و اگر اينها نبودند بي‌شك كار بسيار دشوار مي‌شد. در كنار مسيري كه وزارت خارجه و دكتر ظريف كارها را به پيش مي‌بردند لازم بود كه گروه جديدي در كنار آنان قرار بگيرد، لذا سازمان انرژي اتمي با همه توان و قدرت فني وارد عرصه شد و از روزي كه دكتر صالحي در كنار ساير دوستان قرار گرفتند گشايش‌هاي جديدي در بخش فني و فناوري آغاز شد. در ادامه روند مذاكرات به جايي رسيديم كه نياز بود وزير دفاع و كارشناسان اين وزارتخانه به صحنه بيايند و تهمت ناروايي كه صهيونيست‌ها نسبت به ملت ما زده بودند، زدوده شود و گره PMD حل و فصل شود لذا در اين راه دكتر دهقان با همه ياران‌شان شجاعانه به صحنه آمدند.
دكتر روحاني با تجليل از تيم اقتصادي كه در كنار مذاكره‌كنندگان هسته‌اي قرار داشتند، گفت: در مسير مذاكرات، بي‌ترديد تيم اقتصادي دولت كار بسيار بزرگي را انجام دادند و اگر تلاش فراوان دكتر نهاونديان نبود نمي‌توانستيم به شكل كنوني از تحريم‌ها عبور كنيم. البته وزارت اطلاعات و ساير دستگاه‌ها نيز در مسير مذاكرات كمك‌هاي فراواني داشتند كه همگي قابل تقدير است. اگر طي 30 ماه مذاكرات هسته‌اي، ستاد اقتصادي دولت قادر نبود تورم را مهار كرده و رشد منفي 8/6 را به مثبت 3 برساند و آرامش را بر بازار حاكم كند، بدون شك در مذاكرات موفق نبوديم. همچنين اگر نيروهاي مسلح امنيت كشور را حفظ نمي‌كردند و سرداران رشيد كشورمان در عراق ايستادگي نمي‌كردند و اگر در دمشق و حلب به ملت سوريه كمك نمي‌كردند و اگر شهامت ارتش، سپاه، بسيج و ساير نيروهاي مسلح نبود امروز امنيتي نداشتيم كه بتوانيم به اين خوبي مذاكره كنيم.  رييس‌جمهوري با بيان اينكه امروز روز سپاسگزاري از تلاش همه ملت است، تصريح كرد: برجام نه تعلق به دولت يازدهم دارد و نه به يك جناح و حزب خاصي تعلق دارد بلكه از افتخارات ملي است.  دو سال پيش زماني كه شكسته شدن و ترك برداشتن ديوار تحريم را اعلام كردم، دروغ نگفتم و امروز اين ساختمان تحريم و ديوار بي‌اعتمادي در برابر ديدگان جهانيان فروريخت و افتخار آن از آن جناح، حزب، دولت و فرد خاصي نيست بلكه از آن ملت بزرگ ايران است.(اين بخش از سخنان روحاني با تشويق حاضران روبه‌رو شد)  رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه دشمنان تصور مي‌كردند كه ملت ايران را با قرار دادن در حصر و تحريم اقتصادي مي‌توانند به تسليم وادار كنند، گفت: در آغاز دولت يازدهم و در مراسم تحليف جهانيان را خطاب قرار دادم كه بايد در برابر ملت ايران راه تكريم را برگزينند. دليل موفقيت برجام تنها يك كلمه است و آن اين است كه دنيا راه تحقير و تحريم را كنار گذاشته و راه تكريم و تجليل از ملت ايران را برگزيده است، دنيا فهميده است كه در برابر ملت ايران راه ديگري وجود ندارد گرچه حتي به دنبال آن بودند كه جنگ را بر ما تحميل كنند و رييس‌جمهور فرانسه چنين مطرح كرد كه در سال 2012 سران قدرت‌هاي بزرگ در حال مشورت براي ساعت و روز حمله به ايران بودند اما امروز همه آنها براي حضور و مشاركت در كنار ملت ايران با يكديگر مذاكره مي‌كنند. كار بسيار عظيمي انجام گرفت تا تهديد به فرصت تبديل شود و به جاي تحريم مشاركت دسته‌جمعي آغاز شود.  دكتر روحاني خاطرنشان كرد: بر خلاف آنچه برخي به دروغ اعلام مي‌كنند آنچه بعد از برجام براي ملت ايران خواهيم گرفت كالاي خارجي به جاي ساخت داخلي است، ما به دنبال سرمايه، فناوري جديد و مشاركت براي تصاحب بازارهاي مشترك هستيم. اينها به مردم دروغ نگويند چراكه اين دولت از روز اول و به ياري خداوند با مردم سخن راست گفته و به وعده‌هايش عمل كرده و ان‌شاء‌الله پس از اين نيز چنين خواهد بود.  رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه دولت به دنبال نوسازي خطوط ارتباطي و به ويژه ناوگان هوايي است، اظهار داشت: نخواهيم گذاشت مردم ايران بر هواپيماهاي فرسوده سوار و تحقير شوند. ما به دنبال نوسازي ناوگان هوايي و تامين قطارهاي پرسرعت و مدرن براي رفاه، آسايش و سلامت ملت ايران هستيم و اينها همه هنوز از نتايج سحر است و بدبينان و بدخواهان هر چه مي‌خواهند بگويند. به ما مي‌گويند حالا كه برجام انجام شده دولت بايد براي مردم رفاه بياورد، مگر ما برجام را آورده‌ايم، برجام را خود ملت آورد و ما خادم مردم هستيم و پيروزي ملت اراده خداي متعال بود و همان خدا هم براي اين ملت رفاه و سربلندي بيشتر خواهد آورد و چنين ملتي كه توانسته است برجام را بسازد، كشور را هم خواهد ساخت و ما هم به قدرت اين ملت بزرگ افتخار خواهيم كرد.  رييس‌جمهوري گفت: شرط و قراري كه من با دكتر ظريف و تيم مذاكره‌كننده بسته‌ايم در همان روزهاي اول مذاكرات لغو قطعنامه‌هاي هسته‌اي سازمان ملل عليه ايران بود و اگرچه لغو اين قطعنامه‌ها و نيز قطعنامه‌هاي شوراي حكام و تحريم‌هاي اقتصادي مرتبط با موضوع هسته‌اي كار بسيار سختي به نظر مي‌آمد اما ايستادگي ملت ايران توانست اين پيروزي را به ارمغان آورد.  دكتر روحاني برجام را يك افتخار ملي توصيف كرد و گفت: در برابر هدايت‌ها و حمايت‌هاي رهبري سر تعظيم فرود مي‌آورم. لازم مي‌دانم به نمايندگي از ملت ايران از همه كساني كه در اين صحنه حضور داشتند سپاسگزاري كنم. از مراجع عظام، قواي ديگر به ويژه برادرم دكتر لاريجاني، دولت‌هاي گذشته، شوراي‌عالي امنيت ملي، مذاكره‌كنندگان قبلي و نخبگان و دانشگاهيان و از دعاي همه ملت تشكر مي‌كنم. دستاورد هسته‌اي حاصل تلاش همه دولت‌هاي آقايان هاشمي‌رفسنجاني، خاتمي و احمدي‌نژاد است كه هر يك به سهم خود تلاش كردند و به دنبال خلق افتخار براي اين ملت بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون