• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

آيا ايران همچون امريكا و ديگر كشورها به تحريم المپيك فكر مي‌كند

«زيكا» را به خاورميانه نياوريد

پشه موزي در آستانه بازي‌هاي تابستاني، برزيل را در وحشتناك‌ترين شرايط تاريخ خود قرار داده است

  وحيد جعفري  / تابستان سال آينده شهر ريو ميزبان بازي‌هاي المپيك خواهد بود و اين در حالي است كه كشور برزيل به دليل دست و پنجه نرم كردن با ويروس زيكا، بيشتر از هر زمان ديگري در كانون توجهات قرار گرفته و همين موضوع نگراني جامعه جهاني را در برداشته است. اين ويروس كه در سال ۱۹۴۷ در جنگل زيكا در اوگاندا شناسايي شد، مانند ويروس دنگي، ويروس نيل غربي و تب زرد، يك بيماري گرمسيري منتقل‌شونده، به‌وسيله پشه ايجاد مي‌كند. تغذيه پشه‌ها از خون بيماران، ويروس را به آنها منتقل مي‌كند. و اين در حالي است كه ويروس در خود پشه‌ها بيماري ايجاد نمي‌كند. گزش افراد سالم به‌وسيله پشه ناقل ويروس، بيماري را به آنان منتقل مي‌كند. انتشار اين ويروس تا سال 2007 به آفريقا و آسياي جنوب شرقي محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمي‌گرفت. اين ويروس در سال 2007 در ميكرونزي از جزاير اقيانوس آرام شيوع پيدا كرد. ويروس زيكا تا سال 2014 فقط در آفريقا، آسياي جنوب شرقي و جزاير اقيانوس آرام، شيوع يافته بود. زيكا در آن سال نيز به جزيره ايستر و شيلي گسترش يافت. ويروس فوق  در ادامه  و در  ماه مه 2015 به برزيل رسيد تا سال گذشته بيش از 84000 مورد ابتلا به اين ويروس در اين كشور ثبت شود.حالا  برزيل را وحشت گرفته و اين كشور كه قرار است ميزبان المپيك شود،تبديل به مكاني خطرناك براي هر موجود زنده است،  براي همين همه نگران المپيك ، ورزشكاران و افرادي كه در اين بازي‌ها حضور خواهند داشت هستند.  پشه موزي برزيل را در وحشت‌ناك‌ترين شرايط در تاريخ خود قرار داده است. اكنون امريكا تصميم گرفته در صورت وجود ويروس زيكا در تابستان به المپيك ريودژانيرو نرود. خيلي سخت است مسابقات المپيك را بدون امريكا تصور كنيم. اين كشور در تمام ادوار مدال‌هاي فراواني را كسب كرده؛ اما هشدار سازمان جهاني سلامت به خاطر وجود زيكا در برزيل اين امكان را به وجود آورده است. البته كانال CBS در اين باره با باراك اوباما صحبت كرد و رييس‌جمهور امريكا تاكيد كرد از كنگره كشور دو هزار ميليون يورو تقاضا كرده تا براي جلوگيري از ورود اين ويروس به امريكا جلوگيري شود. او درخواست كرد دولت هر‌ چه‌ سريع‌تر اين كار را انجام دهد.
اوباما: اعطاي ميزباني به كشورهايي كه لياقت ندارند اشتباه است
رييس‌جمهوري امريكا تاكيد كرده كه موضوع زيكا يك فاجعه جهاني است و همه كشورها بايد در اين موضوع ورود كنند. باراك اوباما ضمن تاكيد بر اشتباه تاريخي اعطاي ميزباني به كشورهايي كه لياقت آن را ندارند در ماجراي جام جهاني فوتبال و المپيك گفته است: «اگر زيكا وجود دارد مي‌توانيد به ريو نرويد. دليلي ندارد اين گونه جامعه جهاني به دلهره و هراس بيفتد. هيچ كس دوست ندارد كاروان ورزشي كشورش وارد فضايي شود كه در تماس با يك خطر بالقوه قرار داشته باشد. كميته ملي المپيك امريكا نيز با من در تماس بوده و تمام موارد را هماهنگ مي‌كند. هر كاري از دست ما بربيايد براي برزيل انجام مي‌دهيم. تاكيد دارم كه اگر سفر به برزيل حتي به احتمال كم دردسرساز است بايد آن را لغو كرد. چرا بايد مادران نگران فرزندان‌شان باشند يا كارواني اين خطر را با خود به كشورش سوغات بياورد. اين كار باعث انتشار جهاني ويروس مي‌شود. در اين مورد همه كشورها بايد همكاري كنند. زيكا يك تهديد واقعي است و ريو به هر دليلي نبايد مقصد ما باشد. اين يك وضعيت اضطراري بين‌المللي است و بايد درباره ويروس زيكا متحد باشيم و كينه‌هاي گذشته را كنار بگذاريم. متاسفانه مشكلاتي پيش مي‌آيد كه تحت كنترل مقامات يك كشور نيست، اما ‌اي كاش موقع اعطاي ميزباني همه‌چيز در نظر گرفته شود.
    
الخاندرو بلانكو، رييس كميته المپيك اسپانيا نيز اطمينان داد كادر پزشكي پيشرفته‌اي را براي مقابله با ويروس زيكا در نظر گرفته و اعلام كرده اين يك هشدار جهاني است. وي با ابراز همدردي با مقامات المپيك ريو، اظهار داشت: اين اتفاق ممكن است براي هر كشوري روي دهد. من با كميته المپيك امريكا ارتباط دارم، شايد يك كادر پزشكي مجرب براي دو كاروان در نظر بگيريم. رييس كميته المپيك اسپانيا از تشكيل يك بيمارستان سيار و مدرن در ريو خبر داد و عنوان كرد: با سازمان بهداشت جهاني هم در ارتباط هستيم. شايد اگر هوا سردتر شود، اوضاع بهتر شود. البته نمي‌توان در اين مدت به فرهنگ‌سازي و رعايت بهداشت مردم دل ببنديم. ما به برزيل قول كمك مي‌دهيم تا بتوانند سم‌هاي مخصوص براي كشتن اين ويروس را تهيه كنند. بالنكو در پاسخ به اين سوال كه تصميم اين كميته براي المپيك ريو چيست، گفت: عجله‌اي براي تحريم يا پاك كردن المپيك نداريم اما اگر اين اتفاق به مرز هشدار جهاني برسد شهروندان خود را در معرض خطر قرار نمي‌دهيم.
خاورميانه  زيكا  ندارد
ويروس زيكا براي مادران باردار بسيار خطرناك است. برخي از ورزشكاران نسبت به اين هشدار واكنش نشان دادند. آندره هادچ، قايقران انگليسي در اين باره گفت: براي كسي كه مي‌خواهد در آينده فرزندي داشته باشد، زيكا يك آسيب جدي است. دارنده مدال طلاي  2008 و 2012 تاكيد كرد كه همسرش او را در اين مسابقات همراهي نخواهد كرد اما جاستين گاتلين، دونده امريكايي گفته است دوست ندارم در ريو شركت كنم اما اشتياق زيادي براي كسب مدال دارم. ايرج حرير‌چي،سخنگوي وزارت بهداشت در مورد بيماري زيكا و نگراني‌هايي كه بابت ابتلا به اين ويروس وجود دارد، گفت: «تاكنون مواردي از اين بيماري در خاورميانه و ايران گزارش نشده است. » حالا اين سوال مطرح است كه ايران در مقابله با اين بيماري چه برنامه‌اي دارد. البته از سال ۱۳۹۰ خورشيدي نظام مراقبت فعالي براي كنترل حشره‌ ناقل اين بيماري توسط وزارت بهداشت، راه‌اندازي شده و رد پاي پشه‌ زيكا به صورت كاملا جدي رصد مي‌شود. در طول اين مدت تنها يك مورد سال ۱۳۹۳ در مناطق بسيار كوچكي در ايران، اين حشره شناسايي شده كه بلافاصله اقدامات سركوبگرايانه براي كنترل اين عامل توسط مسوولان صورت گرفت. خوشبختانه مورد ديگري درباره اين بيماري و پشه ناقل آن گزارش نشده است، از همين رو بايد منتظر ماند و ديد كه در صورت خطرناك‌تر شدن ماجرا مسوولان ايران قيد حضور در المپيك را خواهند زد. جمهوري اسلامي تا به اينجاي كار دو بار المپيك‌هاي 1980 مسكو و 1984 لس‌آنجلس را به دليل مسائل سياسي و اعتقادي تحريم كرده است، حالا بايد ديد اين دو، سه مي‌شود يا نه؟ به هر حال تا به اينجاي كار گزارشي از وجود زيكا در ايران و خاورميانه داده نشده و همين بر حساس‌تر شدن اين موضوع دامن مي‌زند، چرا كه در خاورميانه به اندازه كافي بحران و معضل وجود دارد و وجود زيكا مي‌تواند حكم قوز بالا قوز را براي اين منطقه پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون