• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

لاريجاني: مستقل آماده‌ام

اصولگرايان قم نام لاريجاني را خط زدند

گروه سياسي| مدت‌هاست كه مشخص شده وقتي علي لاريجاني مي‌خواهد صحبت كند، درباره مسائل روز كشور چه خواهد گفت. او هنوز هم حامي توافق هسته‌اي است و منتقد برخي گروه‌هاي اصولگرا. او ديروز هم همان مواضع قبلي را گرفت تا بيشتر از قبل نشان دهد كه علي لاريجاني اين روزها به چه مي‌انديشد. رييس مجلس در فاصله دو هفته تا انتخابات مي‌گويد كه براي ورود «مستقل» خود دلايلي دارد، هر چند بر اصولگرا بودن خويش هم تاكيد مي‌كند. لاريجاني نمي‌گويد كه اين «دلايل» چه هستند اما پيدا كردن خط و ربط آنها از ميان سخنان قبلي‌اش كار سختي نيست. او همين ديروز هم در اظهاراتش گفت كه «عده‌اي مرتب براي پيشبرد اهداف سياسي خود به دنبال ايجاد تضاد هستند تا با صورت دادن حملاتي به مقاصد خود برسند» و البته اين را يك «منطق ماركسيستي» دانست. بعد از هشت سال حضور لاريجاني در راس مجلس شوراي اسلامي، كيست كه نداند منظور او از اين دست سخنان كنايه‌آميز چه كساني هستند. چه آنكه لاريجاني در همين سخنان آدرسي سربسته هم مي‌دهد و به انتقادات بيجا از دولت با هدف رسيدن به مقاصد سياسي اشاره دارد. اين همان جايي است كه «دلايل» علي لاريجاني براي ورود «مستقل» به صحنه انتخابات در آن نهفته است. چيزي كه قبل از آن هم به روشني عيان شده بود. لاريجاني و ياران او مدت‌هاست كه با آغوشي گشاده در پي پر رنگ كردن مرزبندي‌هاي خود با گروه‌هاي تندروتر اصولگرايان هستند و در پي اين تلاش حتي ابايي هم از نزديك شدن به رقباي ديروز كه امروز موتلفان آنها هستند، ندارند. سخنان روز گذشته رييس مجلس البته نكاتي بيش از اينها داشت تا او مرزبندي خود را با جريان مقابلش در اصولگرايي نشان دهد؛ از مهر تاييدي كه به عنوان رييس دستگاه قانونگذاري كشور پاي خريد هواپيماهاي جديد توسط دولت گذاشت تا حمايت دوباره از نتيجه مذاكرات هسته‌اي. به هر تقدير علي لاريجاني در هر اظهارنظر و سخنراني چنان موضع مي‌گيرد كه گويي مي‌خواهد يادآوري كند كه ائتلاف نانوشته او و يارانش با اعتداليون و حتي اصلاح‌طلبان معتدل، هر چند هنوز روي كاغذ امكان حيات پيدا نكرده اما در واقعيت فضاي سياسي ادامه دارد و به پيش مي‌رود.
هنوز اصولگرا هستم
رييس مجلس گفت: به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و براي حضور مستقل دلايلي داشته‌ام ولي به اين معنا نيست كه اصولگرا نباشم. علي لاريجاني، رييس نهاد قانونگذاري كشور با بيان اينكه نقش امام خميني(ره) در به ثمر رسيدن انقلاب بسيار موثر بود، گفت: مقطع بعدي دوران جنگ بود كه تصميم‌گيري‌ها در آن زمان نيز همراه با سختي‌هايي بود و چرايي پايان جنگ نيز موضوع مهمي بود. لاريجاني با بيان اينكه تصميم براي پايان جنگ، اگرچه تلخي‌هايي داشت ولي در نهايت تصميم درستي بود، تصريح كرد: ما به همه اهداف خود در جنگ تحميلي نرسيديم ولي دستاوردهاي خوبي مانند دفع دشمن را داشتيم كه زمينه‌‌ساز امنيت كشور شد. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه يكي ديگر از مقاطع مهم كشور براي تصميم‌گيري مساله هسته‌اي بود، اظهار داشت: شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه ايران بايد مقاومت مي‌كرد و هزينه‌هايي را در اين زمينه مي‌پرداخت. وي با بيان اينكه زمان درستي براي ختم مساله هسته‌اي انتخاب شد، چون كشور در اين شرايط به دانش هسته‌اي رسيده بود، بيان كرد: اين تصميم قسمت اعظمي از نيازهاي كشور را برطرف كرد، زيرا هم غني‌سازي در داخل كشور انجام مي‌شود و هم اينكه تحقيق و توسعه ادامه مي‌يابد. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تصميماتي كه درخصوص تاسيسات آب سنگين اراك و فردو اتخاذ شد تصميمات درستي بود، گفت: فردو از كارايي خود نيفتاده است و سانتريفيوژهاي آن همچنان كار مي‌كند.
ختم مساله هسته‌اي فوايد بسياري داشت
لاريجاني با اشاره به اينكه ختم مساله هسته‌اي فوايد بسياري را به دنبال داشته است، تصريح كرد: رفع تحريم‌ها موضوع مهمي است و بايد توجه داشت كه وجود تحريم‌ها بخشي از مشكلات اقتصادي كشور را تشكيل مي‌دادند. نماينده مردم قم در مجلس نهم با بيان اينكه بيكاري و شرايط نامناسب اقتصادي مشكلاتي را به وجود آورده بودند كه براي رفع آنها نياز به ايجاد فضاي تنفسي بود، تصريح كرد: درست است كه مردم در برابر مشكلات مقاومت مي‌كنند ولي نبايد به مسائل اقتصادي مردم بي‌توجه بود. وي افزود: دريافت مواد اوليه اورانيوم و به فروش رساندن اورانيوم غني‌سازي شده موضوع مثبتي است و اينكه كشور وارد گردش چرخه هسته‌اي شده موضوع مهمي است. لاريجاني با بيان اينكه عده‌اي موضوع فروش اورانيوم غني‌سازي شده را از دست دادن مواد غني‌سازي شده تعريف مي‌كنند كه درست نيست، تاكيد كرد: ايران به اين دانش دست يافته و باز هم مي‌تواند اورانيوم غني‌سازي شده توليد كند، ضمن اينكه روسيه تا هفت سال آينده سوخت نيروگاه بوشهر را تامين مي‌كند. رييس قوه مقننه كشورمان با بيان اينكه در كل مي‌توان گفت تصميم نظام براي ختم موضوع هسته‌اي درست بود و از كساني كه اين موضوع را خيانت مي‌دانند، تعجب مي‌كنم، بيان كرد: اين تصميم را عده‌اي به تنهايي نگرفتند بلكه حدود سه سال و نيم پيش در شوراي هسته‌اي همه اين مسائل مطرح و بررسي مي‌شد و مذاكرات در اين راستا پيش مي‌رفت. وي گفت: در برخي مواقع اين جلسات در محضر مقام معظم رهبري تشكيل مي‌شد و ايشان نيز نظرات خود را بيان مي‌كردند.
خريد هواپيما اقدام درستي بود
لاريجاني با بيان اينكه عده‌اي مرتب براي پيشبرد اهداف سياسي خود به دنبال ايجاد تضاد هستند تا با صورت دادن حملاتي به مقاصد خود برسند، اظهار داشت: اين منطق ماركسيستي است كه بخواهيم براي رسيدن به اهداف خود به دنبال ايجاد تضاد برويم، در اين تفكر نوعي بي‌هنري وجود دارد كه در بقيه مسائل نيز اين تفكر را مشاهده مي‌كنيم. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مباني تصميم‌گيري بايد از خودمان باشد و نبايد در مورد منافع ملي از تفكرات فرسوده استفاده كنيم، بيان كرد: خريد هواپيمايي كه در سفر اخير رييس‌جمهور به اروپا انجام شده، هنوز به كشور نيامده عده‌اي در اين مورد جنجال به پا مي‌كنند. من از مسوولان درخصوص خريد هواپيماها توضيح خواستم كه مشخص شد اين خريد اقدام درستي بوده و در حالي انجام شده است كه دولت پولي را در ابتدا به طرف فروشنده پرداخت نمي‌كند. وي با بيان اينكه عده‌اي فكر مي‌كنند هر تصميمي را كه دولت اتخاذ مي‌كند، بايد با آن مخالفت كنند، ادامه داد: دولت هم از خود ما است و اقدامات اشتباهش را بايد نقد كرد و از اقدامات خوبش نيز بايد حمايت كنيم.
نمايندگان وكيل همه ملت هستند نه يك شهر
لاريجاني با بيان اينكه اگر ظرفيت‌هاي اقتصادي به بلوغ برسند، جهش خوبي در كشور ايجاد مي‌شود، گفت: مسائل قم نيز بايد در نگاهي ملي حل شود. نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه وقتي مشكلات بافندگان فرش منطقه نيروگاه قم را ديدم، به اين فكر كردم كه مشكلات اين قشر بايد در سطح ملي حل شود، تصريح كرد: با اقدامات مجلس ترتيباتي صورت گرفت تا مشكلات اين قشر در سطح ملي حل شود كه اين‌گونه نيز شد و نمونه‌هاي زيادي از اين دست وجود دارد. وي با بيان اينكه مشكلات گراني و بيكاري، مسائل كلان اقتصادي هستند كه بايد در سطح ملي رفع شوند، افزود: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تنها نماينده يك شهر نيستند، بلكه بايد نماينده ملت باشند. لاريجاني با اشاره به اينكه سيستم چانه‌زني در كشور جا افتاده است، بيان كرد: بستر قانوني براي اقدامات ايجاد مي‌شود ولي در مقام اجرا نيز بايد رايزني كرد تا بودجه آن كار تامين شود.

 

شوراي هماهنگي اصولگرايان قم، لاريجاني را خط زد

تنها ساعاتي پس از اينكه علي لاريجاني از حضور مستقل خود در انتخابات مجلس دهم خبر داد، ليست شوراي هماهنگي اصولگرايان قم، اعلام شد. حوزه انتخابيه رييس فعلي مجلس شوراي اسلامي، با حذف نام علي لاريجاني از كانديداهاي مورد حمايت خود، نام سه تن از چهره‌هاي سياسي اين استان را در ليست انتخاباتي شوراي هماهنگي اصولگرايان قرار داد. به گزارش تسنيم، پس از ملاقات جمعي از معتمدين شهر قم با حضرت آيت‌الله يزدي و كسب تكليف از وي، جلسه شوراي هماهنگي اصولگرايان قم تشكيل شد. در اين جلسه درباره معرفي نامزدهاي اصولگرا پس از اخذ راي از افراد نتايج زير مشخص و بدين شرح معرفي شد:      آقايان:  1- محمدرضا آشتياني   2- مجتبي ذوالنور 3- احمد اميرآبادي فراهاني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون