• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3475 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۶ اسفند

رييس‌جمهور :

به دنبال بزرگ كردن استعمارگران پير نباشيم

گروه سياسي| رييس‌جمهوري از منافع برجام مي‌گويد. برجامي كه معتقد است نتيجه حضور انتخاباتي مردم در 24 خرداد بوده است. پنجاه و پنجمين سالگرد تاسيس هواپيمايي هما بهترين جايي بود كه حسن روحاني هم مي‌توانست از آثار اجراي برجام بگويد و هم در نقد منتقدان برجام وارد صحنه شود؛ منتقداني كه در اين يكي، دو ماه اخير تا توانسته‌اند خريد بزرگ دولت او در فرانسه را به باد انتقاد و حمله گرفته‌اند. بعد از سفر رييس‌جمهوري به اروپا «ايرباس» اسم رمز دور جديد انتقادات شده بود. حالا رييس‌جمهوري مي‌گويد كه «نه تنها تهران مي‌تواند بهترين هاب هوايي براي سفر منطقه‌اي باشد بلكه بايد بهترين وسيله نقل و انتقال فرهنگ، تمدن، سياست و استقلال براي ملت‌هاي جهان بوده و باشد.» او البته در سخنان «پسا برجامي» خود وعده‌اي هم درباره خريد بزرگ دولتش داده است؛ «ما كشوري نيستيم كه فقط هواپيما بخريم و من در سفري كه به پاريس داشتم به رييس شركت ايرباس گفتم ما بخشي از ايرباس را خواهيم ساخت و او پذيرفت كه بخشي از بال و بدنه هواپيماي ايرباس توسط ايران توليد شود.» او البته سوالي هم از منتقدان خريد هواپيماهاي جديد دارد؛ «تا كي مردم ايران توسط ايرلاين‌هايي كه در دهه‌هاي اخير اطراف ما به خصوص جنوب خليج فارس حضور پيدا كرده‌اند تحقير شوند و تا كي مردم ما به دنبال آژانس‌هاي هوايي باشند تا با ايرلاين‌هاي بيگانه به منطقه و جهان پرواز كنند؟» روحاني همچنين در جلسه هيات دولت نيز يك بار ديگر مردم را براي حضور در انتخابات دعوت كرد و گفت: «انتخابات بايد مسير احياي اخلاق اسلامي باشد و آنچه بايد به جهانيان نشان دهيم اين است كه متحديم و اخلاق اسلامي را رعايت مي‌كنيم.»
 
برداشتن حصر صنعت هوايي از اهداف مذاكرات بود
رييس جمهور در مراسم بزرگداشت پنجاه‌و‌پنجمين سالروز تاسيس شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه باز هم به حماسه و حضور مردم نياز داريم اظهار كرد: نياز داريم كه ملت ايران به توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب گوش فرا دهند و همه ما جمعه 7 اسفند در سراسر ايران پاي صندوق‌هاي آرا بياييم و با گام دوم قدم‌هاي جديدي براي سربلندي و سرفرازي ايران‌برداريم. رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه بايد از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي به‌خصوص آقايان ظريف، عراقچي، صالحي و بعيدي نژاد و همه آنهايي كه براي برجام تلاش كردند، تشكر كنيم، گفت: كسي به برجام با چشم بد نگاه نكند؛ چرا كه برجام افتخار سياسي ايران است. وي با بيان اينكه از سال 2003 با شروع مذاكرات هسته‌اي از اهداف ما برداشتن حصر به روي صنعت هوايي كشور ما بود تصريح كرد: ‌در آغاز سال 2005 امريكا اعلام كرد كه موانع دادن قطعات و امكانات فني براي هواپيماي ايراني را برداشتند اما اين شرايط بعد از مدتي تغيير كرد. همچنين در اين دوره از مذاكرات يكي از اهداف ما از روز اول مساله تعميرات و سرويس‌هاي فني صنعت هواپيمايي ايران بود كه رفع شد و در برجام به‌طور كلي موانع براي خريد هواپيما برداشته شد. رييس دولت يازدهم خاطرنشان كرد: ‌خوشحالم در نخستين سفر اروپايي‌ام بعد از برجام توافق كلي براي خريد هواپيماهاي نو براي مردم ما فراهم شد. روحاني با بيان اينكه خوب است همه ما با اخلاق منصفانه سخن بگوييم، اظهار كرد: ‌رسانه‌اي نوشته بود برجام را به ثمر رساندند تا هواپيماي نو براي پولدار‌ها جهت سفر به اروپا بخرند. در حالي كه آنهايي كه به عمره، عتبات عاليات و مشهد مي‌روند نيز از هواپيما استفاده مي‌كنند. همچنين اساتيد دانشگاه و آنهايي كه مي‌خواهند بيماران خود را به بيمارستان شهر و كشور ديگر برسانند نيازمند هواپيما هستند.

رونق اقتصاد نيازمند ناوگان هوايي تازه نفس
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه صنعت هوايي همان است كه از ديرباز در قرآن با عنوان مركب گوش‌مان به آن آشنا شده است، گفت: در قرآن مركب به عنوان وسيله راحتي و وسيله جمال و زينت و فخر معرفي شده است و مسلمان بايد به قرآنش متكي باشد. پس به آنهايي كه اين حرف‌ها را مي‌زنند مي‌گويم حداقل قرآن بخوانند و با هواپيما در نيفتند. رييس‌جمهور با بيان اينكه ما به همه كساني كه در كشور و ملت بزرگ ايران خدمت مي‌كنند افتخار مي‌كنيم، گفت: ما كشوري نيستيم كه فقط هواپيما بخريم و من در سفري كه به پاريس داشتم به رييس شركت ايرباس گفتم ما بخشي از ايرباس را خواهيم ساخت و او پذيرفت كه بخشي از بال و بدنه هواپيماي ايرباس توسط ايران توليد شود. روحاني با تاكيد بر اينكه براي پيشرفت و رونق اقتصاد نيازمند ناوگان هوايي تازه‌نفس هستيم افزود: يك و نيم برابر صندلي موجود را به حول و قوه الهي در صنعت هوايي فراهم خواهيم كرد. وي با بيان اينكه شرق امروز اقتصاد نوظهور و غرب اقتصاد ديروز است، تصريح كرد: ايران است كه اقتصاد ديروز و فردا را با صنعت هوايي و با فضاي خود متصل خواهد كرد. رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه 5 اسفند نه فقط براي هما، بلكه براي ملت ايران روز مباركي است خاطرنشان كرد: ‌خدا به ما سعادت داده كه همواره به اسلام‌مان بباليم و به ايران‌مان بنازيم.

به فهم و عظمت مردم توهين نكنيم
رييس جمهور   با بيان اينكه امروز همه تصميم گرفته‌ايم ايران‌مان را خانه‌تكاني و نوسازي كنيم گفت: ناوگان هوايي كشور را بازسازي خواهيم كرد و به آن دوستاني كه كم لطفي مي‌كنند مي‌گويم توجه اين دولت به جان و آبروي مردم و اميد مردم و ملت ايران است. وي با اشاره به اينكه مردم در سال 92 اميد را آفريدند و بار ديگر در جمعه همين هفته اميد را خواهند آفريد اظهار كرد: ما ايراني مقتدر و توانمند مي‌خواهيم بيش از آنچه در سال‌هاي گذشته شاهد بوديم و در سال‌هاي آينده بايد گواه آن باشيم. وي با تاكيد بر اينكه قدرت ايران تنها به نفت و منابع فيزيكي نيست، بلكه به همت مردم ايران و علم و دانش و توانمندي ملت آگاه و بزرگ و فهم و درك استعداد ايرانيان است تصريح كرد: به گونه‌اي با مردم سخن بگوييم كه به فهم و عظمت و درك مردم توهين نكنيم.

به‌دنبال بزرگ كردن استعمارگران نباشيم
رييس جمهور  با بيان اينكه مردم دست استعمار را از كشور قطع كردند و در 22 بهمن به مملكت استقلال دادند و از كشورشان صيانت كردند گفت: اين مردم به خوبي كانديداها را مي‌شناسند و با درك و فهم‌شان بهترين‌ها را برمي‌گزينند، بنابراين نمي‌خواهد با جملاتي به دنبال بزرگ كردن استعمارگران پير قديمي از كار افتاده باشيم و آنها را بزرگ كنيم و ملت ايران را كوچك كنيم كه اين كاري اشتباه است. رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه از توانمندي‌هاي ملت ايران جلوگاه جايگاه ژئوپلتيك اين كشور است گفت: ‌ايران از دير باز وسيله اتصال جهان شرق و غرب بوده است و قبل از آنكه جاده ابريشم باشد جاده اتصال ايران بزرگ براي جهانيان به عنوان نقطه تعادل در منطقه و جهان مطرح بوده كه همه اينها به خاطر جايگاه جغرافيايي و تاريخي ايران بوده است. رييس دولت يازدهم خاطرنشان كرد: ‌ايران نه تنها مسير رفت و آمد شرق و غرب را فراهم كرده است بلكه فرهنگي بزرگ را اول به غرب و بعد به شرق براي همه انسان‌هاي فرهيخته جهان ارزاني داشته است. چون هر جا اسلام از طريق ايران رفته است آن اسلام واقعي و معتدل و امت وسط بوده است. روحاني افزود: اسلامي كه از لابلاي اشعارمولانا و حافظ و سعدي و فردوسي بيرون مي‌آيد را نمي‌توان با عده‌اي افراطي و آدم‌كش كه امروز جهان را به خطر انداخته‌اند مقايسه كرد.

تا كي مردم با ايرلاين‌هاي عربي سفر كنند
وي خاطرنشان كرد: ‌ايران نه تنها نزديكترين راه هوايي غرب به شرق است و نه تنها تهران مي‌تواند بهترين هاب هوايي براي سفر منطقه‌اي باشد بلكه بايد بهترين وسيله نقل و انتقال فرهنگ، تمدن، سياست و استقلال براي ملت‌هاي جهان بوده و باشد. وي با اشاره به اينكه قدرت ايران به اين است كه نقش خود را در اتصال به جهان بازيابد اظهار كرد: هم در جاده و ريل و هم در صنعت هوايي بايد به اين مهم بپردازيم. روحاني با بيان اينكه هما بايد به جايگاه گذشته و حتي برتر از آن برگردد تصريح كرد: ديدن هواپيمايي با آرم هما و ايران‌اير در فرودگاه‌هاي جهان باعث افتخار ما است و بايد به عنوان يك قدرت بزرگ هوايي براي حمل و نقل مسافر و بار دو مرتبه حضور پيدا كنيم كه اين حضور نزديك است. رييس‌جمهور ادامه داد: تا كي مردم ايران توسط ايرلاين‌هايي كه در دهه‌هاي اخير اطراف ما به خصوص جنوب خليج فارس حضور پيدا كرده‌اند تحقير شوند و تا كي مردم ما به دنبال آژانس‌هاي هوايي باشند تا با ايرلاين‌هاي بيگانه به منطقه و جهان پرواز كنند. بلكه مردم ايران بايد در هواپيمايي كه اينجا تعمير شده و به لحاظ فني چك مي‌شود و غذايش در ايران تهيه مي‌شود و خلبان با تجربه ايراني و مهماندار مهربان و با اخلاق ايراني دارد، سفر كنند.

صنعت هوايي موجب اقتدار كشور باشد
رييس جمهور با اشاره به اهميت موضوع سلامت و اخلاق در صنعت هوايي ايران گفت: وقتي سوار هواپيماي ايراني مي‌شويم بايد احساس كنيم در امن‌ترين پرواز هستيم و وقتي خلبان با ما حرف مي‌زند و مهماندار از ما پذيرايي مي‌كند بايد احساس كنيم اخلاق ايراني ظهور يافته است. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه يك بخش بازسازي صنعت هوايي، نوسازي ناوگان‌هاي هوايي است و موارد ديگري نيز وجود دارد، گفت: براي همه ما افتخار است كه صنعت هوايي موجب اقتدار كشور باشد و ما ژئوپولتيك ايران را در يك بخش احيا كرديم و بار ديگر ايران از لحاظ صنعت هوايي جهان شرق و غرب را متصل مي‌سازد. روحاني همچنين به بيان خاطره‌اي در رابطه با آخرين سفر هوايي خود قبل از انتخابات 24 خرداد 92 پرداخت و گفت: در آن سفر برج مشهد به نمايندگي از طرف تمام برج‌هاي ايران با من صحبت كرد و گفت كه پيروزي شما را در انتخابات تبريك مي‌گويم و من تعجب كردم چون هنوز انتخابات نشده بود اما بعد از برگزاري انتخابات و اعلام نتايج متوجه شدم گويا آنهايي كه در برج هستند خيلي چيزها را آن بالا مي‌بينند كه ما اين پايين نمي‌بينيم.

ملت باز هم در انتخابات سربلند مي‌شود
رييس جمهور همچنين روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت با اشاره به انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري گفت: ملت ايران در هفتم اسفند، آزموني ديگر را پيش رو خواهد داشت و مطمئنا بار ديگر همچون سال‌هاي گذشته كه همواره در آزمون‌هاي ملي سرافراز بوده، سربلند خواهد بود. رييس‌جمهوري با بيان اينكه امروز به واسطه فضاي به وجود آمده پس از برجام و رفع تحريم‌هاي ظالمانه شاهد نشاط ويژه‌اي در كشور هستيم، خاطرنشان كرد: حضور مردم در انتخابات، نشان‌دهنده حاكميت ملي، استقلال كشور و تكيه نظام بر مردم‌سالاري است و در اين شرايط هر چه حضور مردم در پاي صندوق آرا پرشورتر باشد، نشان از اهتمام مردم براي تعيين سرنوشت خودشان خواهد بود.

مجلسي براي رونق اقتصادي مي‌خواهيم
رييس جمهور  با اشاره به اينكه هيچ‌كس نبايد به هر دليلي از شركت در انتخابات و حضور پاي صندوق آرا خودداري كند، افزود: خوشبختانه امروز فضاي كشور، بسيار بانشاط است و جناح‌هاي مختلف ليست‌هاي گوناگوني را ارايه دادند و مردم پرشور در جريان تبليغات انتخابات حضور دارند و نكته مهم اين است كه انتخاب در نهايت متعلق به مردم خواهد بود. رييس‌جمهوري اظهار داشت: ما بايد در آينده مجلسي داشته باشيم كه بتواند براي رونق اقتصادي در كشور و از بين بردن آثار ركود راهگشا باشد. دكتر روحاني با تاكيد بر اينكه امروز شرايط منطقه، حضور پرشور ملت ايران پاي صندوق آرا را ايجاب مي‌كند چرا كه چشم همگان براي ثبات در منطقه به ايران دوخته شده است، گفت: ما نه تنها بايد حافظ ثبات و امنيت كشورمان باشيم، بلكه براي ثبات و امنيت منطقه هم بايد قدم‌هاي مهمي را‌برداريم.

حضور بيشتر، قدرت نمايي ما را افزايش مي‌دهد
رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: هر چه حضور و نشاط سياسي مردم در انتخابات بيشتر باشد، قدرت‌نمايي ما در سطح جهان افزايش خواهد يافت و ما بايد در هفتم اسفند قدرت ملي، دموكراسي و سرمايه اجتماعي را كه عده‌اي سعي داشتند در سال‌هاي گذشته آن را خدشه‌دار كنند، افزون كنيم، چرا كه اين سرمايه اجتماعي، پايه‌اي براي بسياري از پيشرفت‌ها در آينده خواهد بود. دكتر روحاني با بيان اينكه امروز راه براي بازسازي اقتصاد ايران اسلامي باز شده است، اظهار داشت: دستيابي به توسعه و پيشرفت و رونق اقتصادي، نياز به اين دارد كه همه مسوولان و قوا در كنار هم قرار داشته باشند و حضور پرشور مردم در انتخابات مي‌تواند كمك شاياني در اين مسير كند. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه نبايد تجميع دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري و تعدد اسامي كانديداها موجب خستگي مردم شود، از مردم خواست تا با صبر و حوصله پاي صندوق آرا آمده و به كساني كه فكر مي‌كنند براي رشد و پيشرفت كشور مفيد بوده و اصلح هستند، ‌راي دهند؛ چرا كه اين وقت براي سربلندي و اقتدار نظام بوده و سرنوشت‌ساز خواهد بود. دكتر روحاني با بيان اينكه توصيه رهبر معظم انقلاب بر حضور همه واجدين شرايط پاي صندوق‌هاست و ايشان، تمامي مراحل انتخابات را حق‌الناس دانسته‌اند، افزود: توصيه من به وزارت كشور، ستادهاي تبليغاتي و استانداري‌ها و فرمانداري‌ها در سراسر كشور اين است كه كاملا از آراي مردم به عنوان حق آنها و يك امانت حراست كنند و همه عوامل اجرايي و نظارتي دست به دست هم داده و انتخاباتي بدون هرگونه ‌شايبه را در امنيت كامل برگزار كنند.

انتخابات بايد مسير احياي اخلاق اسلامي باشد
 رييس‌جمهوري انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را نخستين آزمايش بزرگ سياسي دولت يازدهم برشمرد و اظهار اميدواري كرد كه نتيجه انتخابات موجب افزايش نشاط در جامعه و پايه‌اي براي تحرك كشور باشد. دكتر روحاني با انتقاد از عده‌اي كه در ايام تبليغات انتخابات اخلاق اسلامي را كنار گذاشته‌اند، گفت: فحاشي، تهمت و توهين هرگز در شأن ملت و مملكت ايران نيست و ارزش ندارد كه بخواهيم به خاطر جابه‌جايي يك كرسي در مجلس دولت و نظام را تضعيف كنيم، بلكه به‌جاي توهين و تهمت بايد اهداف و برنامه‌هاي خود را دنبال كنيم. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: ملت ايران با راي خود به بداخلاقان نشان خواهند داد، كه تهمت، بددهني، بي‌اخلاقي و شكاف در كشور را نمي‌پذيرند و مسيري را كه تاكنون براي اعتلاي كشور پيموده‌اند، ادامه خواهند داد. دكتر روحاني ضمن ابراز اميدواري از اينكه دولت بتواند در آينده، اميد و آرامش را در جامعه افزايش داده و مسير رونق اقتصادي را مهيا كند، گفت: انتخابات بايد مسير احياي اخلاق اسلامي باشد و آنچه بايد به جهانيان نشان دهيم اين است كه متحديم و اخلاق اسلامي را رعايت مي‌كنيم. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: اميدوارم، هفتم اسفندماه با آراي مثبت و معنادار ملت ايران كه راه آينده كشور را نشان مي‌دهد، شاهد نشاط در جامعه بوده و بتوانيم به وظايفي كه بر دوش‌مان است، به خوبي عمل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون