• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

فرصتي كه رفت و رسالتي كه باقي است

شهين دخت ميان دشتي٭


انتخابات با تمام كمي و كاستي‌ها و فراز و فرودهايش به پايان رسيد، چه خوشايند ما باشد  يا خوشايند ما نباشد صندوق‌هاي راي نقش خود را ايفا كرد؛ صندوق‌هايي كه در اين سرزمين بسان يك معجزه عمل مي‌كنند و يادگاري از يك قرن تلاش و مبارزه براي تحقق دموكراسي هستند. در منطقه‌اي كه هر روز صداي انفجار خواب مردمان را آشفته مي‌كند و خون ده‌ها بي‌گناه بر زمين ريخته مي‌شود جست‌وجوي آرمان‌ها و اهداف از مسير صندوق‌هاي راي و تن دادن به مسير مدني و دموكراتيك براي جابه‌جايي قدرت امري ستودني است.
تجربه انتخابات 7 اسفند و حضور پررنگ و منسجم معلمان و تشكل‌هاي معلمي در اين فرآيند سياسي يكي از فرازهاي كارنامه فعالان سياسي و صنفي معلمان بود؛ فرازي كه نشان از يك واقع‌گرايي و بلوغ سياسي و اجتماعي كنشگران اين عرصه دارد.
استفاده از فرصت انتخابات نشانه هوشمندي فعالان معلمي داشت؛ هوشمندي‌اي كه ريشه در تجربيات گذشته دارد. تجربياتي كه‌گهگاهي هزينه‌هاي سنگيني با دستاوردهاي اندكي را به جاي گذاشته است و موجب شده تا نقش‌آفرينان اين عرصه با درك حقايق و شرايط و الزام‌هاي زمين كنشگري به ايفاي نقش خود بپردازند.
اما نكته مهم اين است كه فرصت انتخابات سپري شد و حالا بايد به استمرار اين نقش و توجه به رسالت مدني و اهداف صنفي و سياسي متمركز شد، فعالان معلمي بايد ضمن بازنگري در اين تجربه مهم به  عرصه صنفي خود بازگشت كنند و با اولويت دادن به اهداف صنفي در پيوند با رويكردهاي سياسي تضمين‌كننده اين اهداف به ساير فرهنگيان نشان دهند كه اين الگو مي‌تواند موثر باشد.
حال كه در فرصت انتخابات تشكل‌هاي معلمي از يك سو در تعامل با كانديداها توانستند نماينده صنفي خود را وارد مجلس كنند و از سويي نيز با طيف وسيعي از معلمان ارتباط برقرار كردند، ضرورت دارد به اين تعامل دو سويه خود استمرار بخشند و در راستاي تقويت و توسعه تشكل‌هاي معلمي تلاش كنند. چرا كه رسالت مستمر و مهم‌تر آنها تقويت رفتارهاي مدني به‌طور كلي و متشكل كردن معلمان به‌طور خاص است تا اسكلت جامعه مدني و ستون‌هاي آن در بستر فرهنگي گذاشته شود. جامعه مدني بيش از هر كسي نيازمند نقش‌آفريني معلمان و فرهنگيان است. اگر از فرصت انتخابات براي يك جهش سياسي و مدني بهره‌گرفته شد اما نبايد فراموش كرد كه در طول تاريخ ملت ما جهش‌هاي موفق متعددي داشته و عبورهاي توفيق‌آميزي را تجربه كرده اما موفق به استمرار و  نهادينه كردن آن نشده است.حال كه معلمان حضور فعال و گسترده‌اي داشتند با عبرت‌آميزي تاريخي در استمرار بخشيدن به اين جهش و نهادينه كردن اين نقش‌آفريني بايد پيشتاز باشند. ادامه فعاليت‌هاي هماهنگ ومنسجم تشكل‌ها با يكديگر، حفظ و استمرار تعامل با نمايندگان منتخب،‌ ارتباط با مديران و مسوولان، حفظ ارتباط با افكار عمومي معلمان، چهارگانه اين ضرورت است. اين چهارگانه بي‌ترديد موفقيت تشكل‌ها و فعالان را تضمين خواهد كرد و در اين رويكرد تعاملي مي‌توان عملا نشان داد كه تقابل‌ها و تضادها سرانجامي جز به هدر دادن انرژي و توان افراد را نخواهد داشت.اميد است ما نيز در صفحه مدرسه «اعتماد» بتوانيم نقش خود را به درستي ايفا كنيم تا گامي در مسير كارآمد كردن نظام آموزشي برداريم و در راستاي تحقق مطالبات معلمان و حل مسايل آموزش و پرورش موثر باشيم.
٭مسوول صفحه مدرسه اعتماد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون