• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3485 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند

در جريان نشست اقتصادي، با تيم بلغاري مطرح شد

گام جديد ايران براي اتصال به اروپا

 

گروه اقتصادي | بحث توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ايران با همسايگانش جدي‌تر از پيش شده است، با اجرايي‌تر شدن موضوع برجام، مذاكرات اقتصادي ايران با كشورهاي ديگر جدي‌تر از پيش شده، بر همين اساس نيز همايش‌هاي مختلف اقتصادي با محور يك كشور در حال برگزاري است.
به همين مناسبت در هجدهمين نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي، علمي و فني ايران و بلغارستان موضوع اتصال ريلي ايران به بلغارستان براي اتصال به اروپا مطرح شد و بنا به گفته عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، بلغارستان براي ايران دروازه اتصال به اروپا محسوب مي‌شود و به اين جهت كريدور ترانزيتي جديد ميان دو كشور آغاز به كار خواهد كرد.
وي با اشاره به ظرفيت بسيار بالاي ارتباط اقتصادي ميان دو كشور سطح ارتباط تجاري حال حاضر دو كشور را حدود 150ميليون دلار تخمين زد و تاكيد كرد اين رقم قطعا مي‌تواند در آينده نزديك به شكل قابل‌توجهي افزايش پيدا كند. هرچند همواره رابطه اقتصادي دو كشور از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده است اما در طول سال‌هاي گذشته به دليل برخي شرايط و محدوديت‌ها نشست كميسيون‌هاي همكاري متوقف شده و سطح تجارت مشترك دو طرف پايين باقي مانده است.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اتصال ايران از طريق كريدورهاي زميني بلغارستان به اروپا تسهيل مي‌شود، اعلام كرد: هرچند در حال حاضر ما در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌اي هيچ مشكلي نداشته و بدون محدوديت تردد مي‌كنيم اما در مذاكرات صورت گرفته بين دو كشور بنابر آن شد تا آمار صدور مجوزها از دو هزار مجوز به حدود 10 هزار افزايش پيدا كند. همچنين يكي ديگر از اهداف اصلي ما در مذاكرات پيش‌رو برقرار كردن شرايط مناسب براي اتصال ريلي به بلغارستان است. مقدمات زيرساختي اين موضوع برآورده شده و ما تنها با در نظر گرفتن قطارهاي برنامه‌اي بين دو كشور مي‌توانيم اين مهم را عملياتي كنيم.
وي به اهميت ايجاد حمل‌ونقل تركيبي ميان دو كشور نيز اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه ايران يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي اتصال بلغارستان به خليج فارس و كشور هند به حساب مي‌آيد ما مي‌توانيم با در نظر گرفتن حمل‌ونقل تركيبي دريايي، ريلي و جاده‌اي مقدمات اتصال دو كشور در اين دو حوزه را برآورده كنيم.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مذاكرات دو طرف براي برقراري پروازهاي مشترك اظهار كرد: مذاكرات ابتدايي براي برقراري اين پروازها آغاز شده كه اميدواريم در آينده نتيجه‌بخش باشد، همچنين در كنار اين مذاكرات بحث لزوم افزايش رابطه توريستي ميان دو كشور در دستور كار قرار دارد كه با توجه به مذاكرات انجام گرفته براي تسهيل روند صدور ويزا اميدواريم در آينده اجرايي شود.
آخوندي همچنين از برنامه‌ريزي براي راه‌اندازي يك كريدور جديد ترانزيتي ميان دو كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها كريدور فعال بين ايران و بلغارستان كريدور ايران- تركيه- بلغارستان است. ما در اين رابطه مذاكراتي را انجام داده‌ايم تا در آينده‌اي نزديك يك كريدور جديد در مسير ايران- ارمنستان- گرجستان- بلغارستان شكل بگيرد كه اين موضوع هم مي‌تواند باعث گسترش روابط اقتصادي دو كشور و هم مقدمات افزايش توان ترانزيتي منطقه را فراهم مي‌كند.
تبادل ۵۰ ميليون دلاري ايران و بلغارستان
ولي‌الله افخمي‌راد معاون وزير صنعت با بيان اينكه تبادلات تجاري ايران و بلغارستان در ۱۰ ماهه ابتداي سال جاري، تنها ۵۰ ميليون دلار بوده است، گفت: آماده‌ايم با تعرفه‌هاي ترجيحي، تجارت كنيم. بارها تمايل ايران براي همكاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي با كشورهاي مختلف دنيا اعلام شده و براي گسترش روابط با بغارستان كه اكنون بسيار اندك است، آماده پذيرش سرمايه‌گذاران بلغاري هستيم. ايران امن‌ترين كشور در منطقه است؛ قوانين و مقررات حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي در كشور ما به خوبي تدوين و بعد از رفع تحريم‌ها هم شرايط براي سرمايه‌گذاري بهتر از گذشته شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: به ايران به عنوان مركز توليد كالا و فروش آن به كشورهاي همسايه نگاه كنيد؛ ما تمايل به سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك با بلغارستان داريم، با توجه به امنيت بالاي كشور ما در منطقه خاورميانه، ايران و بلغارستان با همكاري مشترك مي‌توانند در ايران كالا توليد كرده و به كشورهاي همسايه كه جمعيت
۴۰۰ ميليوني دارند صادرات كنند. ايراني‌ها در حوزه‌هاي مختلفي همچون خدمات فني و مهندسي، توليد برق، راه وجاده‌سازي، سد‌سازي و ساير بخش‌ها به توانمندي‌هاي بالايي دست يافته و خودكفا شده‌اند و مي‌توانند در بلغارستان پروژه‌هاي مختلف را اجرا كنند، بنابراين ما آمادگي خود را براي همكاري در اين بخش‌ها با شركاي بلغاري اعلام مي‌كنيم. رييس سازمان توسعه تجارت به موقعيت جغرافيايي بلغارستان در اروپا اشاره كرد و گفت: بلغارستان مي‌تواند به طرح احياي جاده ابريشم ايران و چين بپيوندد و دروازه ورود كالاهاي آسيايي به اروپا شود. حجم تجارت كنوني بين دو كشور در حد توانمندي‌هاي موجود نيست، اين در حالي است كه در ۱۰ ماهه سال جاري ميزان تعاملات تجاري ما تنها به ۵۰ ميليون دلار خلاصه شده كه ۷۵ درصد آن صادرات بلغارستان به ايران و ۲۵ درصد سهم صادرات ايران به بلغارستان است. پيشنهاد ما انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجيحي است تا از اين طريق بتوانيم جهشي را در تجارت دو كشور ايجاد كنيم، علاوه بر اين بايد تسهيلاتي را در صدور ويزا، يكسان‌سازي استانداردها، معافيت‌هاي گمركي و مالياتي قايل شد و موانع را برطرف كرد. افزايش و تسهيل در تبادل هيات‌هاي تجاري، برگزاري نمايشگاه‌هاي مشترك و برقراري پرواز مستقيم بين تهران و صوفيه از ديگر تاكيدات افخمي‌راد براي توسعه روابط بود.
در ادامه اين جلسه «ليوبن پتروف»، معاون وزير اقتصاد بلغارستان گفت: اميدوارم اين نشست موجب توسعه روابط دوجانبه ايران و بلغارستان شود، ما خواهان ترويج تجارت دوجانبه هستيم و در اين راستا بلغارستان از جايگاه خود در اتحاديه اروپا و منطقه بالكان استفاده خواهد كرد. دولت بلغارستان از نوآوري‌هاي مشتركي كه منافع هر دو كشور را تامين كند حمايت مي‌كند.
وي ادامه داد: اگرچه روابط ايران و بلغارستان در حد توانمندي ظرفيت‌هاي دو كشور نيست اما آمار ۱۰ ساله اخير حاكي از افزايش بيش از ۱۰ برابري تجارت دو كشور است. براساس آمار سازمان‌هاي ذيربط بلغارستان حجم تجارت دو كشور از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ از 3/14 ميليون دلار به 2/166 ميليون دلار رسيده است كه با اين وجود هنوز رضايت‌بخش نيست. ايران و بلغارستان دوشريك سنتي و ديرينه هستند و روابط خوبي از گذشته بين دو كشور وجود داشته است اما در دهه ۶۰ ايران جزو بزرگ‌ترين شركاي تجاري بلغارستان در منطقه خود بوده است و حجم مبادلات تجاري در حدود يك ميليارد دلار بود و ما اميدواريم در آينده نزديك ميزان تجارت دو كشور به دهه ۶۰ بازگردد. من با نمايندگان تجاري بلغارستان در بخش‌هاي مختلف هواپيمايي، انرژي، ماشين‌سازي و داروسازي به ايران آمده‌ام و اميدوارم آنان در اين سفر بتوانند شركاي ايراني خوبي پيدا كنند، ضمن اينكه ما از طرح جاده ابريشم حمايت مي‌كنيم و اميدوارم با تلاش‌هاي مشترك اين پروژه اجرا شود.
معاون وزير اقتصاد بلغارستان در ادامه با بيان اينكه بلغارستان نسبت به ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا ماليات كمتري از سرمايه‌گذاران دريافت مي‌كند، گفت: كشور ما داراي ظرفيت نيروي انساني مناسب و زيرساخت‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري است؛ از اين جهت از ايراني‌ها نيز براي سرمايه‌گذاري در كشورمان دعوت مي‌كنيم. شركت‌هاي شرقي به بلغارستان علاقه فراواني دارند، چرا كه پل ارتباطي شرق با اروپاست.
وي ابراز اميدواري كرد كه حضور نمايندگان اداري و اعتباري هيات بلغاري مورد اقبال طرف‌هاي ايراني و تغيير نگرش آنها در ارتباط با يكديگر شود و دور  بعدي نشست مشترك آشنايي با فرصت‌هاي تجاري دوكشور دربلغارستان برگزار شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون