• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

سخنان پايان سال لاريجاني درباره ديروز و فرداي مجلس

اولويت مجلس دهم حل مسائل اقتصادي باشد

گروه سياسي| علي لاريجاني داوري خود را درباره كارنامه سال گذشته مجلس و وظيفه دور بعدي اعلام كرد. جايي كه از يك سو تصويب طرح هسته‌اي را يك نقطه برجسته در كارنامه مجلس نهم دانست و از سوي ديگر مسائل اقتصادي را به عنوان اولويت كاري مجلس دهم معرفي كرد. حرف‌هايي كه ديروز علي لاريجاني در جمع كاركنان مجلس مطرح كرد تنها نشان از اين دارد كه او مي‌خواهد با همان گارد دو سال و نيم اخير خود وارد مجلس دهم شود. گاردي كه ديگر انطباق كاملي با مواضع اصولگرايان ندارد و اين موضوع در همين انتخابات مجلس هم خود را به وضوح نشان داد. لاريجاني حالا تاكيد دارد كه اگر مي‌خواهيم از گذرگاه‌هاي مهم بگذريم، بايد دردها را بپذيريم و درمان آن را هم آماده كنيم. سخني كه اساسا با موضع اصولگرايان تفاوت دارد. مخصوصا در حوزه پذيرش دردها. لاريجاني البته هنوز هم از مساله هسته‌اي و گذر از آن سن مي‌گويد. سخناني كه به نظر مي‌رسد يادآوري آن و همين طور بازخواني نقش مجلس در موفقيت مذاكرات توسط رييس قوه مقننه، قدري هم ناظر به يادآوري جايگاه خود او در پيشبرد سياستي باشد كه براي دولت و اصلاح‌طلبان مرحله‌اي حياتي بود.
تشريح كردن،  مشكلات  را  حل نمي‌كند
علي لاريجاني ظهر ديروز چهارشنبه در ديدار با كاركنان قوه مقننه در تالار مشروطه مجلس به مناسبت پايان سال جاري با بيان اينكه هنوز در حوزه اقتصادي در مرحله گذار هستيم كه اين مساله بايد براي مجلس آتي و ساير نهادها در كنار آن از اولويت‌هاي كار باشد.، افزود: آنچه توانمندي نظام جمهوري اسلامي ايران را افزايش مي‌دهد توانمندسازي حوزه اقتصادي است. رييس مجلس نهم در ادامه يكي از آفت‌هاي جامعه را وجود نيروي بيكار تحصيل كرده دانست و اذعان كرد: با وجود هزينه‌اي كه نظام براي تحصيل اين افراد كرده و وقتي كه صرف مطالعه و كسب تخصص كرده‌اند نتوانسته باعث اشتغال جوانان تحصيل كرده شود؛ اين درحالي است كه كشور ما به لحاظ اقتصادي كم بنيه نيست و يك مديريت قوي مي‌تواند مشكلات آن را حل كند. وي در ادامه با بيان اينكه در حوزه اقتصادي ضعف داريم، تاكيد كرد: ممكن است يك كشور آرمان‌هاي بلندي داشته باشد اما اگر زيرساخت اقتصادي نداشته باشد؛ نمي‌تواند به آرمان‌ها برسد، لذا اقتصاد مقاومتي درد امروز ما است كه بايد بدانيم اگر مي‌خواهيم دين خود را به مردم ادا كنيم روي اين بخش وقت گذاشته و از مسائل حاشيه‌اي پرهيز كنيم، چنانچه در كشوري كه دموكراسي وجود دارد حتما اختلافات است؛ اما بايد از اينها استفاده كنيم. همچنين نبايد در داخل اختلافات ماند و تشريح كردن آنها هم مساله را حل نمي‌كند؛ گاهي مسوولان مشكلات را تشريح مي‌كنند، اين تشريح كردن‌ها مشكلات را حل نمي‌كند. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تشريح مداوم مشكلات از سوي مسوولان مساله‌اي را حل نمي‌كند، گفت: مساله اصلي سعادت كشور است كه دولت و مجلس بايد به دور از پرداختن به حواشي به حل مشكلات بپردازند. رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه امسال سال پرفراز و نشيبي براي كشور بود، عنوان كرد: كشور در سال جاري از يك گذر تاريخي سنگين عبور كرد كه در نوع خود پس از سال‌هايي كه از انقلاب مي‌گذرد؛ بي‌سابقه است كه البته در جريان آن راهنمايي‌هاي مقام معظم رهبري كارگشا بود كه با دقت نظر و درستي انجام شد.
همواره بايد به ابعاد سياسي و فني
 نتيجه  مذاكرات  هسته‌اي توجه كرد
وي در ادامه با بيان اينكه يكي از گردنه‌هاي سختي كه كشور از آن عبور كرد، مذاكرات هسته‌اي بود، گفت: تكليف مذاكرات هسته‌اي نيز در سال جاري تعيين شد؛ اما بايد همواره به ابعاد مختلف سياسي و فني آن توجه شود تا از آن نتيجه بگيريم و در مسير صحيح حركت كنيم. لاريجاني ادامه داد: كميته‌هاي مختلفي در جريان بررسي پرونده هسته‌اي تشكيل شد كه مذاكرات را هدايت مي‌كرد؛ همچنين جلسات متعددي با مقام معظم رهبري برگزار شد كه ايشان چارچوب كلي را مشخص كردند كه نقطه اساسي آن اين بود كه ما فناوري هسته‌اي داشته باشيم و تحريم‌ها نيز برداشته شود. رييس قوه مقننه كشورمان افزود: در نهايت طرحي در مجلس شوراي اسلامي ارايه شد كه منافع ملت از اين جهت حفظ شود، لذا نتيجه مذاكرات يك پرونده مهم تاريخي بود كه از مجلس بيرون رفت؛ البته انتقاداتي به اين طرح وارد بود اما محاسني نيز داشت.
حفظ امنيت داخلي با وجود ناامني شديد در منطقه يك امتياز بزرگ است
وي در ادامه به ناامني‌هاي منطقه و بحران موجود اشاره كرد و يادآور شد: ناامني‌هاي منطقه را نبايد ساده گرفت؛ چنانچه تاكنون اين شرايط داغ را در منطقه تجربه نكرده بوديم و اكنون اين بحران باعث ناامني فراگير در منطقه شده است كه صرفا محدود به جغرافياي يك كشور نيست و از مرزها عبور مي‌كند. لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران بايد اين اوضاع را كنترل مي‌كرد، يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران در اين شرايط با تدبير عمل كرد چنانچه در داخل كشور هيچ ناامني نداشتيم و اين يك امتياز بزرگ براي ما بود؛ حتي اين امنيت به نحوي بود كه دشمنان ما نيز معتقد بودند، بدون ايران در منطقه امنيت پايدار وجود نداشت. رييس نهاد قانون‌گذاري كشورمان در ادامه با بيان اينكه بيداري مردم سرمايه بزرگ امنيت را براي كشورمان به ارمغان آورد، عنوان كرد: اكنون هم امنيت داخلي داريم و هم اين امنيت بر بعد جهاني تاثيرگذار است و اين در حالي است كه در حال حاضر در كشورهاي سوريه، عراق، پاكستان، افغانستان و يمن ناامني وجود دارد؛ نمايندگان مجلس نيز به موقع و با موضع‌گيري‌هاي مناسب نقش خوبي در اين زمينه ايفا كردند و حضور داشتند. وي ادامه داد: البته نهادهاي ديگر نظام مثل شوراي عالي امنيت ملي نيز در اين زمينه مشاركت خوب و مسوولانه‌اي داشتند تا بتوانيم امنيت پايدار در منطقه داشته باشيم.
بلوغ سياسي در كشور به وجود آمده كه كمتر به حواشي  مي‌پردازد
لاريجاني در ادامه مساله اصلي را سعادت كشور دانست كه بايد اين موضوع را دنبال كرد و بيان داشت: تمركز مجلس و دولت و همه بخش‌هاي كشور بايد روي اين سعادت كشور باشد و زماني اين امر به وقوع مي‌پيوندد كه همت‌ها درست باشد و همه تلاش كنند و از مسائل حاشيه‌اي كنار بگيرند؛ چنانچه بلوغ سياسي در كشور به وجود آمده و ديگر كمتر به حواشي پرداخته شود البته گاهي روزنامه‌ها حاشيه‌ها را مطرح مي‌كنند اما افرادي كه در صحنه بايد تصميم درستي بگيرند؛ متوجه اين امر هستند كه كانون اصلي كار كجاست. از اين رو اگر مي‌خواهيم از گذرهاي تاريخي عبور كنيم بايد دردها را پذيرفته و درمان آن را آماده كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون