• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3495 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ فروردين

روايت هاشمي از توييت جنجالي

صنايع موشكي در زمان جنگ كه من فرماندهي آن را داشتم، شروع شد

 

گروه سياسي| اين‌بار هاشمي‌رفسنجاني خود شخصا درباره آن توييت جنجالي سخن گفت. همان جمله كوتاهي كه مناقشه‌اي طولاني را دامن زد. مخصوصا بعد از سخنان مقام معظم رهبري كه سخن گفتن از پايان دوران سياست‌هاي دفاعي را به‌شدت زير سوال برده بودند. مخالفان هاشمي‌رفسنجاني سخت اصرار دارند كه منظور مقام معظم رهبري از اين جمله، شخص رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است. استناد آنها به توييت معروف حساب كاربري است كه به نام هاشمي‌رفسنجاني نوشته بود: «دنياي فردا دنياي گفتمان‌هاست نه موشك‌ها». هر چند برخي منابع نزديك به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پي شدت گرفتن اختلاف‌نظرها اعلام كردند كه اين حساب توييتر هيچ ربطي به مواضع شخصي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ندارد و توسط افرادي ديگر اداره مي‌شود، اما طيف مخالفان او همچنان اصرار دارند كه واقعيت چيز ديگري است. آن هم اينكه نه آن جمله ربطي به مواضع هاشمي‌رفسنجاني داشته و نه سخنان مقام معظم رهبري متوجه وي مي‌شده است. در فاصله روزهاي بعد از يازدهم فروردين ماه موافقان و مخالفان هاشمي‌رفسنجاني بازيگران اصلي اين مناقشه جديد بودند. حالا اما او خود در پي پاسخگويي به اين مسائل وارد ميدان شده و در ديداري كه ديروز با گروه‌هاي مختلف داشته توضيح داده كه اين جمله هيچ ربطي به مواضع سياسي وي ندارد. البته سخنان ديروز هاشمي‌رفسنجاني چيزي بيش از يك تكذيب ساده بود، چرا كه او در توضيحاتي مبسوط به دلايل عدم ارتباط آن جمله جنجالي با مواضع واقعي سياسي‌اش مي‌پردازد و از جمله اشاره مي‌كند كه صنايع موشكي كشور در زماني پا گرفته‌اند كه او خود فرماندهي جنگ را در دوران دفاع مقدس بر عهده داشته است.

توضيحات هاشمي درباره جمله موشكي
به گزارش جماران به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدارهاي نوروزي ديروز خود در جواب سوال يكي از حاضران كه پرسيده بود: «ماجراي سخن شما درباره موشك و گفتمان كه در توييتر منتشر شده بود، چيست كه باعث سوءاستفاده بعضي‌ها براي القاي اختلاف بين شما و مقام معظم رهبري شده است؟»، گفت: نقل اين جمله براي من هم تازگي داشت و گفتم كه اصل آن جمله را بياورند كه آوردند و ديدم مربوط به تاريخ 14 آبان 1387 يعني هفت سال قبل و در مصاحبه مفصل با يك گروه فيلمساز هلندي با موضوع «تاريخچه كاربرد سلاح‌هاي شيميايي عليه ايران»، است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ابراز تاسف از تحريف و تقطيع خودسرانه اين جمله و سوءبرداشت از آن و تعجيل بعضي از جريان‌ها و گروه‌ها براي سوءاستفاده از اين جمله گفت: اولا به عنوان كسي كه در طول دوران زندان ستمشاهي، قرآن تفسير مي‌كردم، مصداق و تفسير عملي آيه‌ «وأعِدّوا لهُم ما استطعتُم مِن قُوّةٍ ومِن رِباطِ الخيلِ تُرهِبون بِهِ عدُوّ‌الله وعدُوّكم» را در شرايط موجود كه دشمنان، انقلاب، ايران و اسلام را تهديد مي‌كنند، تجهيز قواي نظامي كشور، از جمله تقويت قدرت موشكي كشور را لازم مي‌دانم. ثانيا اگر عامه مردم هم ندانند، مسوولان به ويژه نظامي‌ها، به خوبي مي‌دانند كه صنايع موشكي در زمان جنگ كه من فرماندهي آن را داشتم، از صفر توسط نيروهاي جهاد‌سازندگي، سپاه پاسداران و ارتش شروع شد و بعدها در زمان رياست‌جمهوري‌ام تقويت شد و من هميشه بر ضرورت تكميل و تقويت پروژه موشكي ايران به عنوان قدرت دفاعي و بازدارنده تاكيد داشته و دارم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در دوره رياست‌جمهوري‌ام طرحي براي ساخت ماهواره زهره از سوي وزارت پست و تلگراف داشتيم كه در نهايت براي پرتاب نياز به موشك‌هاي بالستيك نيرومند بود و به موازات آن براي چنين موشك‌هايي برنامه‌ريزي كرده بوديم كه بايد هزاران كيلومتر قدرت برد داشته باشد كه البته به دليل خاصي آن طرح متوقف شد، ولي پيشرفت توسعه اين صنعت هيچگاه از اولويت نيفتاد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به سابقه فعاليت‌ جهاد سازندگي براي دسترسي ايران به موشك‌هاي دوربرد اشاره كرد و گفت: اولين موشك را جهاد سازندگي به كمك سپاه پاسداران ساخت كه به نوعي مهندسي معكوس از موشك‌هايي بود كه از برخي كشورها به شكل خيلي محدود مي‌گرفت. وي افزود: اواخر جنگ اولين موشك هفتاد كيلومتري را ساختيم و كم كم موشك را در ايران يك صنعت بومي كرديم. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با بيان تاريخ چگونگي دسترسي ايران به انواع موشك‌ها گفت: به خاطر اهميتي كه به اين صنعت مي‌دادم، فرزندم محسن را كه در كانادا مشغول تحصيل در دوره دكترا بود و رشته‌اش مفيد براي اين صنعت بود، به ايران فراخواندم كه صنايع موشكي را در سپاه و جهاد سازندگي تقويت كرديم، چون به تجربه ديده بودم كه موشك قدرت خوبي براي دفاع و پيشگيري است.

حملات توييتي در سراشيبي فرود
هاشمي‌رفسنجاني با سخنان ديروز خود چيزي بيش از يك بيانيه تكذيبيه را مقابل مخالفانش كه اين روزها روي جمله آن توييت معروف مانور مي‌دهند، قرار مي‌دهد. چه يادآوري داستان شروع به كار صنعت موشكي كشور و نقش خود وي در اين خصوص و چه اشاره به فراخواندن فرزندش از كانادا به ايران براي تقويت صنعت موشكي نشانه‌هايي هستند كه هاشمي‌رفسنجاني بر پايه آنها مي‌گويد كه اساسا امكان انتساب آن جمله به وي با اين پيشينه وجود ندارد. هر چند مخالفان او بارها نشان داده‌اند چگونه با يك منطق پركاربرد خود مي‌توانند تمام اين پيشينه را زير سوال ببرند و آن هم اينكه هاشمي امروز با هاشمي ديروز تفاوت دارد. در مقابل، هم البته بعيد است كه خود هاشمي‌رفسنجاني غافل از اين واقعيت باشد اما مي‌توان گفت سخنان ديروز او موج حملات به وي را به دليل آن جمله جنجالي در سراشيبي فرود قرار داده است. نهايتا هم مهم در اين ميان نه موج انتقادات مخالفان او بلكه تصويري است كه سعي مي‌شد از تقابل مقام معظم رهبري با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ساخته شود. حرف‌هاي ديروز هاشمي بيش از هر چيز ديگر باعث نقش بر آب شدن اين تصوير بعد از آن مناقشه توييتي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون