• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3499 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ فروردين

خبر كوتاه

كناره‌گيري امريكا از توافق، عاقلانه نخواهد بود
وزير انرژي امريكا در واكنش به ادعاي برخي نامزدهاي انتخاباتي رياست‌جمهوري اين كشور مبني بر توافق هسته‌اي درصورت به قدرت رسيدن، گفت كه اين كار اقدام كاملا غيرعقلاني‌اي است. به گزارش ايسنا، ارنست مونيز، وزير انرژي امريكا در گفت‌وگو با شبكه بلومبرگ درباره توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه تابستان گذشته در وين حاصل شد با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس غرب عليه برنامه هسته‌اي كشورمان هدف از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) را جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي دانست و گفت كه برجام روي محدود كردن برنامه هسته‌اي تهران و به كارگيري اقدامات سخت راستي‌آزمايي ساخته شده و اينها اساس توافق است. وزير انرژي امريكا تاكيد كرد كه توافق هسته‌اي ديگر مسائل را حل نمي‌كند. وي در ادامه با تكرار ديگر ادعاهاي غرب و امريكا در خصوص سياست‌هاي ايران در منطقه گفت: ما مشكلات ديگري نيز با ايران داريم شامل آزمايش‌هاي موشكي، حقوق بشر و ارسال سلاح از ايران به حزب‌الله كه اميدواريم اين مسائل هم حل شوند و قصد داريم روي آنها كار كنيم. مونيز همچنين در پاسخ به سوالي درباره ادعاي دونالد ترامپ، نامزد پيشتاز جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري آتي در امريكا كه گفته است پس از روي كار آمدن توافق هسته‌اي با ايران را پاره مي‌كند، گفت: مساله اين است كه ما بايد اين توافق را اجرا و راستي‌آزمايي كنيم. اگر رييس‌جمهور بعدي امريكا درست يك سال پس از اجراي توافق هسته‌اي روي كار بيايد، اجرايي كه موفقيت‌آميز هم بوده است فكر نمي‌كنم براي امريكا اقدام عاقلانه‌اي باشد كه از توافق كناره‌گيري كند. به ويژه كه اكنون رفع تحريم‌هاي ايران انجام شده است و به‌خصوص با توجه به اينكه بسيار بسيار غير محتمل است كه همپيمانان ما در گروه 1+5 و ديگر متحدان‌مان كه حضورشان در حصول توافق هسته‌اي ضروري بود پس از به قدرت رسيدن رييس‌جمهوري جديد از ما پيروي و توافق را خراب كنند. اينكه رييس‌جمهور بگويد همه‌چيز خوب است اما من اين توافق را دوست ندارم رويكردي عاقلانه نخواهد بود. مونيز در ادامه اين گفت‌وگو كناره‌گيري از توافق را به لحاظ فني ممكن دانست اما تاكيد كرد كه اين كار بي‌معني و غيرعقلاني است.

 امريكا در جريان تحريم‌ها سهم ايران را در بازار نفت ربود
وزير خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران براي بازپس‌گيري جايگاه مناسب خود در بازار نفت مصمم است. به گزارش خبرگزاري رويترز از مسكو، محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در مصاحبه‌اي كه روز جمعه پخش شد، گفت: در جريان تحريم‌ها بر ضد تهران، امريكا سهم ايران را در بازار جهاني نفت ربوده است. ايران براي بازپس‌گيري جايگاه مناسب خود در بازار نفت مصمم است. ظريف در ادامه مصاحبه با تلويزيون «روسيا 24» گفت: « در حال حاضر ايران (به بازار نفت) بازگشته است و اميدواريم ديگر توليدكنندگان نيز به اين نتيجه برسند و به نظر من، روسيه نشان داده است كه شرايط مشخصي را كه ايران پس از لغو تحريم‌ها دارد درك مي‌كند. اميدواريم همه كشورها چه اعضاي اوپك يا غير اوپك به اين واقعيت اذعان كنند و آن را در نظر بگيرند.»

وزير امور خارجه استوني در تهران
مارينا كالجوراند، وزير امور خارجه استوني امروز به تهران مي‌آيد. وزير امور خارجه استوني فردا براي انجام سفر دو روزه در صدر يك هيات تجاري و سياسي به تهران مي‌آيد و در جريان اين سفر با تعدادي از مقامات عاليرتبه كشورمان از جمله همتاي ايراني خود ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه از جمله گسترش تعاملات اقتصادي و تجاري از محورهاي مهم مقامات دو كشور در جريان اين سفر است.

تهران، ميزبان نشست معاونين وزراي خارجه كشورهاي حاشيه درياي خزر
معاون آسيا و اقيانوسيه وزيرامور خارجه اعلام كرد كه چهل‌وپنجمين نشست معاونين وزراي خارجه كشورهاي حاشيه درياي خزر، خردادماه سال جاري در تهران برگزار مي‌شود. ابراهيم رحيم‌پور در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه چهل‌وچهارمين اجلاس معاونين وزراي خارجه كشورهاي حاشيه درياي خزر طي هفته گذشته در روز سه‌شنبه و چهارشنبه در باكو برگزار شده است، اظهار كرد: حدود 22 الي 23 سال است كه اين مذاكرات در حال انجام است و تاكنون 44 جلسه داشته‌ايم و به‌طور ميانگين هر سال دو جلسه برگزار شده است. وي با بيان اينكه چهل‌وسومين جلسه قبل از پايان سال 94 در عشق‌آباد برگزار شد، تصريح كرد: جلسه بعدي كه چهل‌وپنجمين جلسه خواهد بود در تهران برگزار خواهد شد و جلسه بعدي آن طبق آنچه پيش‌بيني شده در شهر آستانه قزاقستان برگزار خواهد شد. معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه همچنين با بيان اينكه در همان موقع بعد از جلسه كاري معاونين و كارشناسان جلسه وزراي خارجه در شهر آستانه برگزار مي‌شود، ادامه داد: طبق آنچه پيش‌بيني شده اين جلسه احتمالا تيرماه برگزار خواهد شد. رحيم‌پورهمچنين با بيان اينكه طبق برنامه‌ريزي‌ در اين راستا تا پايان سال 1395 يا اوايل سال 1396 اجلاس سران در شهر آستانه برگزار مي‌شود، ادامه داد: در اين جلسات كه تاكنون 44 جلسه آن برگزار شده است روي كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر بحث و گفت‌وگو شده است و قرار است اين كنوانسيون تكميل شود. وي با اشاره به نظرات پنج كشور حاشيه درياي خزر و اينكه بحث‌ها در اين ارتباط در بخش‌هاي مختلفي دنبال مي‌شود، گفت: تعدادي از اين بندهاي كنوانسيون تكميل شده است و در مورد چند موضوع از جمله مساله خط مبدا و تقسيم بستر و زيربستر درياي خزر بحث‌ها ادامه دارد و اين مسائل هنوز مورد تفاهم قرار نگرفته است. اين مقام مسوول در وزارت خارجه به دستور كار چهل‌وپنجمين اجلاس معاونين وزراي خارجه درياي خزر در تهران اشاره كرد و گفت: در اين نشست در مورد مسائلي مانند كشتيراني، شيلات، ترانزيت و موضوعات باقي‌مانده ديگر بحث و گفت‌وگو خواهيم كرد و ما همه تلاش داريم كه بحث كنوانسيون به جلو برود. معاون وزير خارجه كشورمان با تاكيد بر اينكه شعار كلي اين است كه اين دريا بايد درياي صلح و دوستي باشد و منابع آن به صورت عادلانه و منصفانه تقسيم شود و با توجه به ضوابطي كه تعريف مي‌شود بايد در اين ارتباط بين كشورهاي مرتبط اجماع صورت بگيرد، گفت: جلسه باكو نيز جلسه خوبي بود. اختلاف‌نظر ويژه‌اي نبود و تعداد ديگري از بندهاي كنوانسيون به تصويب رسيد. وي با بيان اينكه در مورد مسائلي كه باقي مي‌ماند تلاش اين است كه در جلسه وزراي خارجه و سران تفاهم ايجاد شود، به موضوع خط مبدا اشاره كرد و گفت: براي موضوع خط مبدا يك فرمول مهندسي در حقوق دريايي وجود دارد كه براساس آن مي‌توان عمل كرد. ما معتقديم كه بايد در اين روند حق و عدالت رعايت شود. رحيم‌پور در مورد درصدهايي كه در رسانه‌ها در مورد سهم ايران در درياي خزر مطرح مي‌شود، گفت: آنچه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود منطبق با قانون‌مندي نيست و بايد براساس حق و عدالت و موضوع جغرافيا، سهم هر كشوري مشخص شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون