مسافر ايرفرانس
پاي قراردادهاي كلان
وزير راه فرانسه همزمان با راهاندازي مجدد
خط هوايي پاريس - تهران: به تعهداتمان پايبنديم
گروه اقتصادي |شايد تصور نميشد در فاصله سيزده ساعت بعد از فرود نخستين هواپيماي ايرفرانس در فرودگاه امام خميني(ره)، هيات 30 نفره فرانسوي پاي چندين قرارداد راهي را امضا كنند.
مسافران نخستين پرواز ايرفرانس پس از هشت سال، يكشنبه شب بعد از ماجراهاي پر سرو صداي مهمانداران اين هواپيمايي و گروههاي امريكايي در قرارداد فروش 118 ايرباس پا به خاك ايران گذاشتند.
جز وزير حمل و نقل فرانسه، نماينده 22 شركت فرانسوي نيز با نخستين پرواز به ايران آمدند تا بعد از نزديك به يك سال و نيم از مذاكرات متعدد با وزير راه و شهرسازي ايران و البته بعد از سفر رييسجمهور ايران به فرانسه بالاخره استارت اجرايي شدن موافقنامهها و انعقاد قراردادها را بزنند.
در اين هيات اقتصادي «مارك هامي» نايبرييس شركت ايرباس به همراه «تيموتي گاژيل» نايبرييس توسعه تجاري شركت ايرباس در منطقه خاورميانه به عنوان دو نماينده ارشد شركت هواپيماسازي ايرباس، مدير ارشد اجرايي شركت فرودگاهي ونسي، مدير ارشد اجرايي ايرفرانس، مدير كل توسعه فرودگاه پاريس، مدير كل شركت گلدن گروپ، مدير كل بنادر شركت بولره، مدير كل شركت راه آهن ملي فرانسه و نايب رييس ارشد شركت آلتون حضور دارند و در طي ساعتهاي گذشته از حضورشان در ايران با مديران دولتي مربوطه با حوزه فعاليت خود گفتوگو كردند تا بيشتر جزييات همكاري با شركاي ايراني روشن شود. در همين حال صبح روز گذشته به عنوان نخستين توافقنامههاي امضا شده در حضور وزير راه و شهرسازي ايران و وزير حمل و نقل فرانسه دو قرارداد هوايي و ريلي با حضور مديران اين بخشها امضا شد تا استارت امضاي توافقنامههاي دو جانبه زده شود. البته عباس آخوندي پيش از اين نيز گفته بود كه ايران و فرانسه در حوزههاي ريلي، فرودگاهي، بنادر و پيمانكاري امور زيرساختي قراردادها و توافقاتي را امضا خواهند كرد و روي نهايي شدن قرارداد ايرباس به عنوان يكي از مهمترين قراردادها بين دو طرف كه در ماههاي گذشته سرو صداي زيادي را به راه انداخته بود، تاكيد ويژهاي كرد تا تلويحا پاسخ كساني را كه از عدم توافق براي پرواز ايرباسها در ايران صحبت كرده بودند را بدهد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي بعد از امضاي دو توافقنامه هوايي و ريلي كه با حضور مديرعامل ايراناير و مديرعامل راهآهن برگزار شده بود به رسم مراسمهاي اينچنيني در نشست خبري مشترك با همتاي فرانسوي خود حاضر شد تا بيشتر در مورد جزييات همكاريها و قراردادهايي كه قرار است با طرف فرانسوي امضا شود، سخن بگويد. عباس آخوندي كه رضايت از نگاه و خنده هميشگياش مشخص بود، سخنانش را از رابطه خوب قديمي ايران و فرانسه آغاز كرد و گفت: «ايران و فرانسه از ساليان دور با يكديگر همكاريهاي اقتصادي گسترده داشتند و در يك سال و نيم گذشته نيز در سايه اجراي توافق هستهاي بار ديگر فرانسه پيشگام افزايش همكاريها با ايران شده است. فرود هواپيماي ايرفرانس آن هم به صورت سمبليك ميتواند سرآغاز افزايش دوباره همكاريهاي دو طرف باشد هرچند كه در سالهاي گذشته همكاريها با فراز و فرودهايي همراه بود اما هر دو طرف ميخواهيم كه همكاريهاي جديد بر پايههاي محكم بنا شود.» وي در همين حال سخنانش را به موضوع ايرباس كشيد و با ارايه توضيحات در مورد روالي كه طي شده بود و البته مذاكراتي كه در ساعات حضور فرانسويها و نمايندگان ايرباس انجام شده بود پيوند داد و گفت: «مذاكراتمان با ايرباس را از يك سال پيش شروع كرده بوديم و بعد از توافق هستهاي شكل جديتري گرفت و بعد از امضاي پيش قرارداد جلسات منظم ادامه داشت و شد و انتظار ميرود پس از نهايي شدن جزييات توافق نهايي حاصل شود.»وي كه نميخواست مستقيم به ايرادات منتقدان مذاكرات ايرباس اشاره كند، موضوع جلسات ادامهدار مديران ايران اير و مديران ايرباس را پيش كشيد و ادامه داد: «تا امروز هر هفته ملاقاتهاي مكرر براي تعيين مشخصات فني، تعمير و نگهداري قطعات و جزييات مالي و... بين دو طرف در حال انجام است. دو شركت مذاكرات را پيش ميبرند و ما به عنوان دو دولت در مذاكرات حضور داريم و اميدواريم اين مذاكرات روزهاي آتي به قرارداد نهايي منجر شود.» به همين جهت بعد از اين به سندهاي همكاري كه در صبح روز گذشته امضا شد اشاره كرد و گفت: «دو سند همكاري ميان ايراناير و ايرفرانس و همچنين راهآهنهاي دو كشور امضا شد كه براساس تفاهمات صورت گرفته ايران و فرانسه همكاريهاي خود را در عرصه ريلي، فرودگاهي، دريايي و پيمانكاري افزايش خواهند داد. همچنين صحبتهاي مثبتي براي ورود فرانسويها به مسائل فني راهآهن سريعالسير تهران – قم – اصفهان صورت گرفته است. پيشبيني ما اين است كه سطح روابط اقتصادي دو كشور افزايش يافته و در سال 2017 رشدي قابل قبول را پشت سر بگذارد.»وي بعد از آن در مورد نرخ قرارداد ايران اير با ايرباس و قيمت خريد هواپيماها هم ادامه داد: « ايرباس يك نرخهايي دارد كه در قالب كاتالوگپرايس است اما با هر خريداري كه وارد مذاكرات ميشود بسته به شرايط قرارداد رقم متفاوت است.»وزير راه و شهرسازي در پايان توضيحاتش در مورد قرارداد ريلي منعقد شده هم گفت: «قرارداد در ارتباط با طراحي و نوسازي ايستگاههاي راهآهن تهران - مشهد و قم با طرف فرانسوي داشتيم و در ارتباط با مباحث مربوط به قطار سريعالسير تهران - قم - اصفهان كه تامين مالي آن بر عهده چينيها است و در ارتباط با ناوگان و مهندسي پروژه با طرف فرانسوي مذاكراتي داشتيم.»
صداي اروپاييها هم درآمد
بعد از صحبتهاي آخوندي، آلن ويداليس، وزير حمل و نقل، دريا و شيلات فرانسه كه در تمام طول صحبتهاي آخوندي با دقت به صحبتهاي وي گوش ميداد و گهگاهي با تكان دادن سر و خنده صحبتهاي وي را به نوعي جالب توجه تاييد ميكرد بعداز تشكر از ميهمان نوازي وزير راه و قدرداني از دولت ايران به نكتهاي اشاره كرد كه طي روزهاي گذشته در سرتيتر خبرها قرار داشت و موج جديدي را به راه انداخته است. ويداليس موضوع وجود مشكلات بانكي را مورد خطاب قرار داد و با بيان اينكه كماكان مشكلات در زمينه بانكي براي مراوده با ايران وجود دارد، از صدور مجوز بيمه صادرات به ايران براي شركتهاي فرانسوي خبر داد و گفت: «سفارش هواپيما، بازسازي فرودگاه از مواردي بود كه فكر نكنم اگر عنوان شود رازي را برملا كردهام. البته مشكلاتي هنوز باقي است و در زمينه بانكي نيز مشكلاتي داريم اما مهم اين است كه سفارشدهندگان ايراني و طرفين فرانسوي مصمم هستند عزم خود را براي رفع مشكلات جزم كنند. همكاري و كار با همان كيفيت ادامه مييابد؛ همكاريها در حوزه آموزش، پروژهها، مدرسه هوانوردي فرانسه و ايران خواهد بود. ضمن آنكه در هفتههاي آينده در حوزه شيوههاي تامين مالي شركتهاي متوسط و كوچك بحث ميكنيم.»
ايرباس اجازه امريكا را نياز دارد
وي كه به خوبي از اهميت قرارداد ايرباس براي ايرانيان خبر داشت به اين موضوع هم اشاره كرد و اظهار داشت: «مذاكرات با ايرباس طولاني مدت است اما توافقات اوليه انجام شده است و نهايي شدن اين قرارداد ظرف چند هفته آينده و حتي كمتر محقق ميشود. در كمپاني هواپيماهاي ايرباس بيش از 10 درصد تجهيزات امريكايي است، براي فروش اين تجهيزات نياز به مجوز امريكاييها است اما به هر حال قرارداد بايد عليالقاعده تا هفته آينده نهايي شود. تعهدي كه داده ميشود بايد به آن عمل شود به خصوص وقتي روابط ايران و فرانسه گرم و صميمانه است اما در اين ميان يكسري مقررات بينالملل اجرا شود. او از علاقهمندي فرانسه براي همكاري با ايران خبر داد و دوباره اين اطمينان را به ايرانيها داد كه فرانسه به تعهدات و توافقنامههاي خود پايبند است.
اعلام آمادگي چين و اروپاييها براي فاينانسوري
علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشوري، از اعلام آمادگي كشور چين و برخي كشورهاي اروپايي براي تامين مالي و فاينانس قرارداد ايراناير و كمپاني ايرباس در خريد هواپيما خبر داد و گفت: «درباره قرارداد ايرباسها هنوز زمان مشخص و دقيقي اعلام نشده، اما اين پروسه زمانبر است.» وي درباره فاينانس خريد ايرباسها بيان كرد: «كل قرارداد بايد ابتدا به نتيجه برسد، در پرداخت فاينانسرهاي زيادي هستند كه آمادگي دارند، فاينانس اين خريدها را انجام دهند و در فاينانسهاي خارجي مشكلي نداريم كه البته در اين باره چين و اروپاييها آمادگي انجام اين فاينانس را دارند.» عابدزاده درباره رايزني دولت براي رفع مشكل مبادلات ارزي ايران با دنيا پس از برجام توضيح داد: در اروپا و به خصوص كشور فرانسه پوششهاي بيمهاي در حال تامين است و در اين باره مشكلي نيست، اما بايد روابط بين بانكي برقرار شود كه اين مقداري زمانبر است.»
هواپيماهاي جديد امسال ميرسند
فرهاد پرورش، مديرعامل هما اعلام كرد: در صورت حل شدن مسائل مربوط به انتقالات پولي و مالي قراردادهاي
بسته شده براي ورود هواپيماهاي جديد ايراناير در سال جاري اجرايي خواهد شد. قراردادهايي كه ايراناير با شركتهايي مانند ايرباس و يا ATR بسته است از نظر دو طرف كاملا لازمالاجراست، اما براي نهايي شدن آن نياز به حل برخي جزييات و نهايي كردن نقل و انتقالات مالي و فاينانس وجود دارد. اگر اين مسائل حل شود از نظر ما در سال جاري امكان ورود هواپيماهاي APR براساس قرارداد وجود دارد و قرارداد نهايي با شركت ايرباس در آيندهاي نزديك بسته خواهد شد.»