• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

خبر كوتاه

30 ماه براي سندي خالي مذاكره نكرديم
«محمدجواد ظريف»، وزير امور خارجه در تازه‌ترين گفت‌وگو با هفته‌نامه «اشپيگل» با اشاره به چالش‌هاي اجراي برجام گفت: ما بايد به مردم ايران نشان دهيم كه اين توافق به زحمتش مي‌ارزيده است. اگر ما مي‌خواهيم كه اين توافق در طولاني مدت دوام داشته باشد بايد براي بيمه آن سرمايه‌گذاري كنيم. اين واضح است كه مردم ايران مي‌خواهند نتيجه توافق هسته‌اي را ببينند. ظريف با اشاره به اينكه هنوز موانعي در اين راستا وجود دارد و به خصوص بانك‌هاي بزرگ براي بازگشت به تجارت با ايران از ترس مجازات‌هاي بالاي امريكا ترديد دارند، گفت: ما از ايالات متحده تنها يك درخواست داريم و آن اينكه خود را قاطي و در اين كار دخالت نكند. امريكايي‌ها بايد پشت طرح جامع اقدام مشترك بايستند. بايد براي امريكا آشكار شود كه انجام مبادلات تجاري با ايران بدون اما و اگر پاك و منصفانه است. ايران به تعهدات و وظايف خود در مبارزه با پول‌شويي و مبارزه با تامين مالي تروريسم عمل مي‌كند. ما حدود سي ماه مذاكرات فشرده‌اي را برگزار نكرديم كه حالا تنها سندي خالي داشته باشيم. وي همچنين از وضعيت رشد و شكوفايي در اقتصاد ايران سخن گفته و از آغاز مسابقه بي‌صبرانه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا
از جمله آلمان براي سرمايه‌گذاري در ايران خبر داده و در بخش ديگري از اين گفت‌وگو انتقادها از ايران مبني بر اينكه پناهندگان افغان را مجبور به شركت در جنگ سوريه مي‌كند را رد كرده و گفت:
هيچ كس از طرف ايران براي شركت در جنگ سوريه تحت فشار قرار نگرفته است. ايران برخلاف اتحاديه اروپا همچنان پشت بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه است. نبايد اين مساله از خارج تعيين شود كه چه كسي بخشي از يك فرآيند سياسي در سوريه مي‌تواند باشد. در اينجا اين مساله مطرح است كه چه كسي متحد و چه كسي مخالف دولت سوريه است. مردم سوريه بايد خود درباره سرنوشت كشورشان تصميم بگيرند.

اردن سفير خود را از ايران فرا خواند
سخنگوي دولت اردن اعلام كرده سفير كشورش در ايران به دليل آنچه دخالت‌هاي تهران در امور داخلي كشورهاي عربي ناميده شده براي مشاوره به اردن فرا خوانده شده است. به گزارش فارس، خبرگزاري رسمي اردن «پترا»، اعلام كرده امان سفير خود را از ايران براي آنچه «مشاوره» ناميده فرا خوانده است. «محمد مومني» سخنگوي دولت اردن اعلام كرده بعد از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 اردن ضمن استقبال از اين مساله اميدوار بوده كه اين توافق به تقويت روابط كشورهاي عربي و ايران منجر شود. وي مدعي شد در مرحله بعد از توافق هسته‌اي ايران، مواضع اين كشور در تضاد با خواسته‌هاي بلندمدت اردن بوده و اقدامات تهران در اين مدت دخالت آشكار در امور داخلي كشورهاي عربي به شمار مي‌رود، اين كشور اصول اوليه حسن همجواري را رعايت نكرده و به تشديد بحران در خاورميانه و بي‌ثباتي در منطقه منجر شده است. مومني افزود: بعد از حوادث مربوط به سفارت عربستان در تهران و كنسولگري اين كشور در مشهد از طريق سفير ايران در امان به اطلاع اين كشور رسانديم كه اين حوادث را محكوم كرده‌ايم. سخنگوي دولت اردن مدعي شده ايران به خواسته‌هاي اردن و ديگر كشورهاي عربي كه در بيانيه‌هاي پاياني نشست‌هاي اخير اتحاديه عرب و سازمان همكاري اسلامي مطرح شده، واكنش مناسبي نشان نداده است. وي در پايان گفت: به اين ترتيب تصميم گرفتيم از سفير خود در تهران بخواهيم براي رايزني، مشاوره و بازنگري به اردن بازگردد. مومني افزود: دولت اردن تاكيد مي‌كند كه الگويي براي كشورهاي عربي برادر است و تلاش كرده و در آينده نيز تلاش مي‌كند روابطش با جمهوري اسلامي ايران مثبت و سازنده باشد؛ دولت اردن اميدوار است ايران نيز ساز و كار لازم براي اعتماد‌سازي و همكاري با كشورهاي عربي مجاور خود را در دستور كار قرار دهد و به اصول حسن همجواري و احترام به حاكميت كشورهاي عربي پايبند باشد. تصميم اردن براي فرا خواندن سفير خود از تهران تنها يك هفته بعد از سفر «محمد بن سلمان» وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان به اردن براي ديدار با «عبدالله دوم» پادشاه اين كشور صورت گرفته است. اردن كه پيش از اين از حضور نظامي در ائتلاف رياض براي حمله به يمن سر باز زده بود، موافقت كرد نيروهاي ويژه ارتش خود را براي جايگزيني با نيروهاي اماراتي راهي يمن كند.

جمعه، سومين كميسيون مشترك ايران و 1+5
برگزار مي‌شود
سومين كميسيون مشترك ايران و 1+5 جمعه هفته جاري در وين برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، اين براي سومين بار است كه كميسيون مشترك بررسي برجام در سطح معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 برگزار مي‌شود. دومين نشست 16 آذرماه سال گذشته در وين برگزار شد. سومين كميسيون مشترك در حالي برگزار مي‌شود كه جمهوري اسلامي ايران نسبت به ارايه‌نشدن برخي از تعهدات مهم طرف مقابل به ويژه امريكا به‌طور عملي انتقادات جدي به دولت و مسوولان امريكا وارد كرده است. بنابراين گزارش محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در چارچوب برجام قرار است سه‌شنبه هفته جاري در حاشيه مراسم امضاي موافقتنامه تغييرات آب و هوايي با همتاي امريكايي خود ديدار كند. يكي از مهم‌ترين محورهاي مذاكرات كري و ظريف بررسي ميزان پيشرفت‌ها در اجراي برجام و موانع ايجاد شده به ويژه در تعامل بانكي ايران با كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي اروپايي است. سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزيران خارجه در اين ديدار ظريف را همراهي مي‌كنند.

ايران مي‌تواند نقش بسيار مهمي در حمايت از مذاكرات سوري- سوري ايفا كند
فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه روز شنبه در سفري به تهران با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان و برخي مقام‌هاي عاليرتبه ديدار داشت در مصاحبه تفصيلي با خبرگزاري تسنيم توضيحاتي در خصوص روند اجراي برجام داشته كه مهم‌ترين محورهاي آن به شرح زير است:
  تصميم گرفته‌ايم كه نخستين گروه [از ديپلمات‌ها را به تهران] اعزام كنيم كه با كمك و حمايت رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا كه هم‌اكنون هلند است فعاليت خواهد كرد. اين رياست به صورت گردشي است. كارهاي هيات اتحاديه اروپا در ايران شامل پشتيباني و ادامه تمام كارهايي است كه در رابطه ايران و اروپا از اين پس بايد انجام بگيرد. با توجه به برنامه‌ريزي ما براي پيشبرد گفت‌وگوها در زمينه انرژي، اقتصاد، تجارت، فناوري، حمل و نقل و بسياري از بخش‌هاي ديگر كه نيازمند هيات‌هاي فني بسيار، تبادل هيات‌ها و رفت و آمد دايمي با مقامات ايراني است، يقينا حضور در اينجا به پيشبرد اين همكاري به شيوه‌اي ساختارمند ياري خواهد رساند. همچنين از همه شركت‌هاي تجاري و بخش‌هاي مالي اروپايي كه مايل به تعامل با ايران هستند، پشتيباني خواهد كرد؛ و چارچوبي را براي تعامل اروپايي‌ها در اين كشور از نقطه نظر فني فراهم خواهد كرد.
   ما به سختي در حال كار كردن با تمامي بانك‌هاي اروپايي و بخش‌هاي مالي اروپايي هستيم تا در وهله اول براي آنها تشريح كنيم كه وضعيت تغيير كرده است. از 16 ژانويه تمامي تحريم‌هايي كه مرتبط با موضوع هسته‌اي بوده برداشته شده است، بنابراين بانك‌ها و بخش‌هاي مالي در اروپا با وضعيت كاملا متفاوتي مواجه هستند. ما اطلاعات كاملي درباره شرايطي كه تغيير كرده است در اختيار آنها گذاشته‌ايم. ممكن است بانك‌هاي بزرگ اندكي به زمان بيشتري براي هضم وضعيت جديد و تطبيق با آن نياز داشته باشند. اما بانك‌هاي كوچك از همين هفته‌ها شروع به آمدن به ايران كرده‌اند، بسياري ديگر نيز در حال آمدن هستند، و بسياري از آنها با تعهدات و تعاملات جديد اروپايي‌ها در تجارت با ايران همراهي مي‌كنند، زيرا به خوبي مي‌دانيم كه اين امر اهميتي كليدي دارد.
   اتحاديه اروپا نقش بسيار فعالي در سوريه، بالاخص در دو بخش دارد: نخست كمك‌هاي بشردوستانه به كساني كه در داخل سوريه و در منطقه هستند، ارايه مي‌كنيم و همچنين در فرآيند سياسي، حوزه‌اي كه ما اينجا امروز در تهران با طرف‌هاي مذاكره‌كننده خود درباره آن بحث كرديم. چون ما در هر دو بخش بشردوستانه و سياسي براي ايران نقشي قايل هستيم. و ما در زمينه نظامي نقش كمتري داريم چون اتحاديه اروپا در فعاليت‌هاي نظامي در سوريه دخيل نبوده است. ما معتقديم كه در اين مرحله مناسب است كه هماهنگي‌ها و تلاش‌هاي مشترك روسيه و امريكا در رهبري و هدايت مشترك گروه بين‌المللي حمايت براي سوريه، وجود داشته باشد. اين به آن معنا نيست كه اتحاديه اروپا نقش كمتري دارد، ما به‌شدت در حال همكاري به ويژه با سازمان ملل و طرف‌هاي مذاكره‌كننده خود در منطقه كه آغاز آن از ايران بوده، هستيم كه چگونه با اين فرآيند همراهي كنيم و من معتقدم كه ايران مي‌تواند نقش بسيار مهمي را در حمايت از مذاكرات سوري- سوري كه هم‌اكنون در ژنو در حال شروع است، ايفا كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون